Trail pedalen en schoenen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

Ik rij een Orbea Oiz TR, waanzinnig leuke fiets: klimt en vooral daalt gekker dan dat ik durf.. maar op de technische stukken en de "ruigere" afdalingen heb ik het gevoel dat ik met m'n harde schoenen (mavics met carbonzool) en m'n (overigens prima) XT pedalen weinig contact/gevoel heb met de fiets.

Veel vertrouwen geeft het niet als je tegen 50-60 naar beneden suist

Dus dacht ik aan Crankbrothers Mallet E LS in combo met een 5/10 hellcat ofzo..

Kan je met die Mallets ook niet ingeklikt rijden? Dus met gewone sneakers?

Suggesties over de schoenen ook altijd welkom.. na een paar pedaal reviews door te lezen had ik het voor de schoenen wel gehad :winkie:

Btw: overschakelen op flats heb ik ook overwogen maar vrees dan te veel "vermogen" te verliezen voor langere snellere ritten.. Iets waar we hier in dat platte Antwerpen nog steeds aan vast zitten
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Mrr schreef: do 3 september 2020, 12:38 Ik rij een Orbea Oiz TR, waanzinnig leuke fiets: klimt en vooral daalt gekker dan dat ik durf.. maar op de technische stukken en de "ruigere" afdalingen heb ik het gevoel dat ik met m'n harde schoenen (mavics met carbonzool) en m'n (overigens prima) XT pedalen weinig contact/gevoel heb met de fiets.

Veel vertrouwen geeft het niet als je tegen 50-60 naar beneden suist

Dus dacht ik aan Crankbrothers Mallet E LS in combo met een 5/10 hellcat ofzo..

Kan je met die Mallets ook niet ingeklikt rijden? Dus met gewone sneakers?

Suggesties over de schoenen ook altijd welkom.. na een paar pedaal reviews door te lezen had ik het voor de schoenen wel gehad :winkie:

Btw: overschakelen op flats heb ik ook overwogen maar vrees dan te veel "vermogen" te verliezen voor langere snellere ritten.. Iets waar we hier in dat platte Antwerpen nog steeds aan vast zitten
Op Mallets rijden met gewone sneakers kan, maar veel verder dan naar de supermarkt zou ik niet gaan. Je staat vooral op de veer en dat is niet zo fijn.

Bij de Mallets zitten verschillende toebehoren om ze goed af te stellen op verschillende schoenen. De diepte van de goot waarin je de cleat schroeft verschilt nog wel eens tussen merken. Ik gebruik ook Mallet E LS en heb ION Rascal schoenen waar ik blij mee ben. Ik rijd met de pinnen nagenoeg vlak met de body van het pedaal (helemaal ingedraaid dus). En heb de dunne zijkantjes op de pedalen en geen spacer onder de cleat. Pedaalcontact is top, voelt heel vergelijkbaar met flat pedals die ik ook rijd.
Tip: Worldwide Cyclery heeft een uitgebreid filmpje over de setup van deze pedalen op Youtube.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je met 50-60 over een pad naar beneden dendert, dan wil je echt wel vast zitten!!! Kijk naar de Wereldbeker Downhillers!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

Kabookie schreef: do 3 september 2020, 12:58
Op Mallets rijden met gewone sneakers kan, maar veel verder dan naar de supermarkt zou ik niet gaan. Je staat vooral op de veer en dat is niet zo fijn.

Pedaalcontact is top, voelt heel vergelijkbaar met flat pedals die ik ook rijd.
Merci voor de info!! Die Rascals lijken me ook wel wat, nu nog een aansluitende baggy short en ik ben eindelijk van al dat lycra racespul af :)

@Lars: ja klopt.. reden die gasten vroeger niet allemaal op flats?
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Lars TB schreef: do 3 september 2020, 15:07 Als je met 50-60 over een pad naar beneden dendert, dan wil je echt wel vast zitten!!! Kijk naar de Wereldbeker Downhillers!!
Ik denk dat het overgrote deel van de mensen die hier op het forum zitten, op flow trails zo hard gaan en niet op DH tracks :wink:
En als je kijkt wie er de afgelopen 2 jaar de EWS heeft gewonnen,.....
Gewoon rijden wat je fijn vind en waar je veilig bij voelt dus :bier:
Ride a bike!
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Ik rij zelf met mallet DH (een deel van het jaar in ieder geval) en ik zou daar niet met flats schoenen op rijden. Het fietst niet lekker en de kans dat je eraf schiet is vrij groot aangezien de pinnen die erop zitten niet heel lang zijn. Tevens zou ik niet op sneakers met slappe zolen rijden want je krijgt er last van je voeten van en de zolen gaan vrij snel aan gort.

Five-ten heeft verschillende schoenen om ingeklikt mee te rijden die gemaakt zijn om op clipless trappers met een platform te gebruiken. Zo rij ik zelf met 5-10 impact vxi clipless maar volgens mij worden die niet meer gemaakt. Je zou hier eens kunnen kijken om een induk te krijgen: https://www.bikester.nl/fietskleding/fi ... e-ten.html
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mrr schreef: do 3 september 2020, 12:38 Ik rij een Orbea Oiz TR, waanzinnig leuke fiets: klimt en vooral daalt gekker dan dat ik durf.. maar op de technische stukken en de "ruigere" afdalingen heb ik het gevoel dat ik met m'n harde schoenen (mavics met carbonzool) en m'n (overigens prima) XT pedalen weinig contact/gevoel heb met de fiets.

Veel vertrouwen geeft het niet als je tegen 50-60 naar beneden suist

Dus dacht ik aan Crankbrothers Mallet E LS in combo met een 5/10 hellcat ofzo..

Kan je met die Mallets ook niet ingeklikt rijden? Dus met gewone sneakers?

Suggesties over de schoenen ook altijd welkom.. na een paar pedaal reviews door te lezen had ik het voor de schoenen wel gehad :winkie:

Btw: overschakelen op flats heb ik ook overwogen maar vrees dan te veel "vermogen" te verliezen voor langere snellere ritten.. Iets waar we hier in dat platte Antwerpen nog steeds aan vast zitten
even buiten de doos doen, het is tegenwoordig bijzonder makkelijk om de efficientie van verschillende pedaal/schoen interfaces met elkaar te vergelijken (ergo ben je ingeklikt sneller). Uit die onderzoeken komt eenduidig dat zelfs zeer geoefende inklikkers niet meetbaar meer vermogen kunnen leveren met klikkers dan flats. Dus als dat je vrees is raad ik een paar goede flats aan!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RaMoNNeKe schreef: do 3 september 2020, 15:48
Lars TB schreef: do 3 september 2020, 15:07 Als je met 50-60 over een pad naar beneden dendert, dan wil je echt wel vast zitten!!! Kijk naar de Wereldbeker Downhillers!!
Ik denk dat het overgrote deel van de mensen die hier op het forum zitten, op flow trails zo hard gaan en niet op DH tracks :wink:
En als je kijkt wie er de afgelopen 2 jaar de EWS heeft gewonnen,.....
Gewoon rijden wat je fijn vind en waar je veilig bij voelt dus :bier:
Maar op flowtrails is er niets technisch genoeg om flatpedals nodig te hebben...

Daarbij kiest ook 99% van de EWS rijders voor klikpedalen. Sam Hill wint ook nog wel op een omafiets. En om nog meer kromme redenen te geven: Sam Hill staat niet bij de eerste 100 van de laatste EWS! :bier:


Maar het ging me meer om de overdrijving van TS. Als hij zich inderdaad niet lekker voelt ingeklikt te zitten, dan moet hij inderdaad gewoon platte pedalen gaan proberen.
Hooguit is het voor de meeste mindere goden juist de technische trails op zeer lage snelheid waar ze liever niet vast zitten!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

XT trail pedalen met 5/10 Kestrel BOA is een mooie middenweg.
Heb zelf net de XT Trail vervangen door TIME Speciale 8 en dat voelt minstens zo prettig.
Verder eens met Lars, flat pedals fijn voor langzaam en heel technisch (bij mij alleen tricks en trial) verder vind ik SPD fijner.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

De discussie tussen flats en clipless blijft vooral op vermogen (tests laten inderdaad zien dat er weinig verschil in zit) en grip hangen, maar ook grip is prima te trainen.
Zolang je als voornaamste contactpunten met je bike je pedalen gebruikt (geen zadel, en geen kracht op je stuur) dan moet het heel gek worden wil je er vanaf schieten (zolang je relaxed bent). Ga je verstijven (door angst, stress tijdens een wedstrijd, etc) dan is de kans dat je er af schiet veel groter. Het lijkt mij zeer aannemelijk dat dat ook mede de reden is dat je ze bij worldcup downhill tegen komt.
Daarbij nemen ze dan het risico dat ze midair niet van hun bike af kunnen springen voor lief, om sneller te kunnen zijn tijdens de stress van de wedstrijd.
Of jij zo op je bike zit moet je voor jezelf bepalen, maar als het goed is niet toch? ;)

Dus dan blijft er voor de mensen die voor de hobby rijden eigenlijk maar één goede reden over om met clipless te rijden (puur gebaseerd op functionaliteit en logica, niet op smaak en voorkeur):
Een clipless pedaal is meestal een stuk kleiner, waardoor je veel minder snel met je pedaal aan de grond zit.
Ik vind dat echt een gegronde reden om clipless te rijden als hobbyrijder, maar daar hoor je vrijwel nooit iemand over :~ :bier:
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Ik denk wel meer redenen dan één, ook voor hobby rijders. Als je keihard beukt en stampt op de pedalen (onmogelijke klim pakken, sprints trekken), dan heb je zeker wel voordeel van ingeklikt zitten tov flats. Op de single speed vind ik flats erg moeizaam als het stijl omhoog gaat. Met clips kan je veel harder doortrekken. Alleen als je in gelijke soepele cadans je rondjes trapt, zit er weinig verschil tussen. Ook rijdt het naar beneden toe op afdalingen met bv extreme worteltapijten (de eerste moet ik nog vinden in NL, maar in het buitenland zat) echt wel relaxter als je vastzit, helemaal als je wat vermoeid raakt. Je voet zit gewoon altijd op de juiste plek, wat met flats en grippy schoenen wel eens irritant net niet goed wil zitten, dat je net even eraf gewipt wordt en niet lekker terug kunt, dat werk.

Wat betreft de mallets en 'lompere' five ten achtige schoenen: neem wel de Mallet met de langere as (E LS of DH). Met de korte as slijt je je crank in no time kaal met die brede schoenen (ik althans, maat 47).
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mark-V schreef: vr 4 september 2020, 08:45 De discussie tussen flats en clipless blijft vooral op vermogen (tests laten inderdaad zien dat er weinig verschil in zit) en grip hangen, maar ook grip is prima te trainen.
Zolang je als voornaamste contactpunten met je bike je pedalen gebruikt (geen zadel, en geen kracht op je stuur) dan moet het heel gek worden wil je er vanaf schieten (zolang je relaxed bent). Ga je verstijven (door angst, stress tijdens een wedstrijd, etc) dan is de kans dat je er af schiet veel groter. Het lijkt mij zeer aannemelijk dat dat ook mede de reden is dat je ze bij worldcup downhill tegen komt.
Daarbij nemen ze dan het risico dat ze midair niet van hun bike af kunnen springen voor lief, om sneller te kunnen zijn tijdens de stress van de wedstrijd.
Als je volgas over rockgardens en worteltappijten rijdt zit je veel stabieler vast met clipless hoe goed je ook bent, verder zorgt clipless ervoor dat je mnakkelijker met je gewicht kunt spelen, druk op je voorwiel houden (dus met de achterkant "licht"rijden) gaat lastiger met flats. Dat de DH-ers en groot deel EWS rijders met clipless rijdt komt zeker niet door wedstrijd stress :wink:
Het feit dat ze "mid air"niet van hun fiets af hoeven komt ook doordat ze altijd goed op de pedalen zitten en dus meer controle hebben, je kunt je fiets met drops makkelijker laten hangen aan je pedalen waardoor je controle houdt en energie bespaard etc etc

Mark-V schreef: vr 4 september 2020, 08:45 Dus dan blijft er voor de mensen die voor de hobby rijden eigenlijk maar één goede reden over om met clipless te rijden (puur gebaseerd op functionaliteit en logica, niet op smaak en voorkeur):
Een clipless pedaal is meestal een stuk kleiner, waardoor je veel minder snel met je pedaal aan de grond zit.
Ik vind dat echt een gegronde reden om clipless te rijden als hobbyrijder, maar daar hoor je vrijwel nooit iemand over :~ :bier:
één vd redenen maar zoals hierboven reeds gemeld zeker niet de enige

Snowboarders en skiers zitten ook niet voor niets vast toch?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mark-V schreef: vr 4 september 2020, 08:45Ga je verstijven (door angst, stress tijdens een wedstrijd, etc) dan is de kans dat je er af schiet veel groter. Het lijkt mij zeer aannemelijk dat dat ook mede de reden is dat je ze bij worldcup downhill tegen komt.
Bij een WorldCup DH race zie je minder mensen verstijven dan in een uur bij een rockgarden in de zomervakantie in een bikepark (mag zelfs Winterberg zijn)...
Mark-V schreef: vr 4 september 2020, 08:45Daarbij nemen ze dan het risico dat ze midair niet van hun bike af kunnen springen voor lief, om sneller te kunnen zijn tijdens de stress van de wedstrijd.
Hoe vaak is er effectief de mogelijkheid van je bike af te springen als je niet trial dingen aan het doen bent of dirt jumpen...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Weer een topic over pedalen dat al na 3 berichten al ontspoort in een discussie over flats vs clipless, goed dat er nog zekerheden zijn :D
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

yo-eddy schreef: vr 4 september 2020, 10:09 ......je kunt je fiets met drops makkelijker laten hangen aan je pedalen waardoor je controle houdt en energie bespaard etc etc
Goed punt, niet eerder over nagedacht! :-q

yo-eddy schreef: vr 4 september 2020, 10:09 Snowboarders en skiers zitten ook niet voor niets vast toch?
Ja, maar die hebben geen stuur om hun bike midair bij zich te houden, dus dan zou het board er bij een 360 gewoon onderuit vallen...

Maar goed, laten we dit een flats vs clipless discussie maken. het ging mij vooral om het punt dat clipless veel meer ground clearance heeft en dat je daar zelden iemand over hoort. De rest was puur inleiding.

En stress bij een downhill wedstrijd? zeker wel! Geen angst misschien, maar de stress / adrenaline om de snelste te willen zijn zorgt er echt wel voor dat je minder gefocused bent op je grip... Een hele logische keuze toch?
Plaats reactie