Overslaande ketting

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
BullsMtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 4 augustus 2020, 15:42

Beste bikers,
Sorry als ik domme vragen stel.
Soms als ik veel kracht zet slaat mijn ketting een paar tanden over.
Ik denk dat de voortandwielen aan vervanging toe zijn.
Dit zijn de voortandwielen: Afbeelding
1: Is het beter om eerst de ketting te vervangen om te kijken of dat het probleem oplost? Of zijn deze tandwielen echt duidelijk rijp voor de sloop?
2:Vervang ik de hele crankset of alleen de tandwielen?
3: In het geval van alleen de tandwielen, hoe weet ik wanneer de crankset ook aan vervanging toe is?
4: Welke site heeft een goed aanbod?
5: Moeten het specifiek octalink tandwielen zijn?
Alvast bedankt. Ik weet dat ik weinig verstand heb.
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

1. Zo te zien is je middelste voorblad in ieder geval toe aan vervanging, die zien er aardig afgesleten uit. Hier het verschil tussen een nieuwe en versleten chainring, jouw middelste tandblad is aardig op weg op de zwarte (=versleten) te lijken:

Afbeelding

2. Je kunt zonder problemen het middelste tandwiel vervangen mits de andere twee in goede conditie zijn. Belangrijk: zorg dat je de goede maat hebt (ruimte tussen de boutgaten waarmee die aan de crank vast zit). Kijk ook even of je ketting niet versleten is en wellicht ook je cassette achter. Dikke kans dat die ook hun beste tijd gehad hebben als die niet tussentijds vervangen zijn.
3. Crankset gaat een leven lang mee tenzij je iets geks doet waardoor ie breekt, het kan wel zijn dat de lagers versleten zijn maar dat moet je voelen/horen tijdens het fietsen (draait ie soepel en zonder weerstand rond zonder ketting of knarst/kraakt ie?). Dan moet er een nieuw lager in.
4. Er is een zee aan websites, ik zou de grote duitse sites proberen zoals Bike Components en Bike Discount, of Mantel in Nederland.
5. Octalink gaat over de trapas, niet het tandwiel:

Afbeelding
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik zou dit forum eens goed doorzoeken over kettingonderhoud, tandwielen, smering ketting enz. 1000-en posts hierover. Ook op Youtube veel te vinden.

Anyway na 2000-4000 km is je ketting versleten, afhankelijk van gebruik en zorg natuurlijk. Je kan dan 1-2x een nieuwe ketting leggen, daarna je cassette vervangen en misschien ook voorbladen.

Nieuwe ketting op oude cassette of voorblad = gegarandeerd overslaan bij kracht zetten.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
BullsMtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 4 augustus 2020, 15:42

Bedankt voor de reacties. Maar als ik een nieuwe crankset neem moet die wel specifiek voor octalink zijn of is de goede afmeting alleen voldoende?
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

BullsMtb schreef: zo 6 september 2020, 01:11 Bedankt voor de reacties. Maar als ik een nieuwe crankset neem moet die wel specifiek voor octalink zijn of is de goede afmeting alleen voldoende?
Moet dezelfde zijn.
Afbeelding
#OpaRijdtEenIZZO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

BullsMtb schreef: zo 6 september 2020, 01:11 Bedankt voor de reacties. Maar als ik een nieuwe crankset neem moet die wel specifiek voor octalink zijn of is de goede afmeting alleen voldoende?
Waarom zou je een nieuwe crankset kopen als je gewoon het middenblad kunt vervangen voor 10 euro?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Precies, gewoon een '104mm BCD' 32t middenblad erop.
Everybody bought a new bike!
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Middenblad, ketting en cassette vervangen. Als je middenblad zo ver heen is, is je ketting en daarmee je cassette ook aan vervanging toe.
Plaats reactie