Minder travel en toch dezelfde geo?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Makkelijk schreef: ma 7 september 2020, 08:54 Wordt wel een uitdaging om genoeg seattube te krijgen om lekker te kunnen trappen. Evenals zadelbuishoek e.d. gaat dat nooit een groot succes worden.
Jawel, het gaat alleen om het verplaatsen van A naar B, ik hoef er geen rondetijden mee neer te zetten of km's mee te biken.
Ook op mijn huidige fully zit 95% van de tijd het zadel in de laagste stand.
Alleen een rondje op een XC parkours of verplaatsen van A naar B dan komt het zadel omhoog (en om weg te zetten natuurlijk ;) )
Makkelijk schreef: ma 7 september 2020, 08:54 Tegenover de trek kun je ook nog naar de stitched 720 kijken.
Daar kan standaard geen derrie op, die had ik als eerste bekeken omdat ik ook de 360 pro gehad heb ;)
Oli4k schreef: ma 7 september 2020, 09:26 De wielen van een fully zitten tijdens het rijden zelden op dezelfde plek als hoe het in de geometrietabel staat opgegeven. Het is een dynamisch geheel, niet statisch. Daar is de geometrie ook op ontworpen. Er zijn online tools waarmee je kunt spelen met de geometrie van je fiets. Dan kun je zien dat als de vork inbouw korter is maar de rest gelijk blijft, de wielbasis ook korter zal worden etc.. https://www.bikegeocalc.com/
Thanks, dat ga ik s rustig bekijken!
Oli4k schreef: ma 7 september 2020, 09:26 Los daarvan, als je vertraging ervaart moet je je compressie en demping misschien anders instellen. Die kunnen tegen elkaar in werken waardoor je het gevoel krijgt dat je trapenergie wegvloeit.
Het gaat niet zozeer om het trappen, maar om het afzetten bij bewegingen als pumpen, bunny hop, side hops, je achterwiel omzetten, etc...
Oli4k schreef: ma 7 september 2020, 09:26 Ik geloof dat een goed afgestelde, actief werkende fully beter reageert dan fiets met een stuiterend achterwiel omdat je altijd goede tractie hebt. In de lucht kun je immers geen kracht op de ondergrond overbrengen.
De Trek Ticket S is ook een fully... en een stuiterend achterwiel ligt ook veel aan je lichaamshouding, maar de ondergronden waar ik vooral rij (ook de NL'se bossen) zijn niet zó ongelijk dat ik een fully nodig heb voor de tractie... Wat dat betreft is een hardtail prima (sterker nog, je komt met een starre 24"-er ook een heel eind ;) )
cheeta schreef: ma 7 september 2020, 09:09 Leverage ratio vs. stroke position is typisch ook anders op een slopestyle frame in vergelijking met een trail/enduro/DH fiets.

Bij de laatste zijn er waar je opties op de linkage hebt om het enigszins te beinvloeden, maar anders moet je het compenseren via de demper; eventueel met custom valving. Of een custom link ontwerpen...
Hier heb ik duidelijk nog te weinig kaas van gegeten :winkie:
Maar ik las bij de Trek Ticket S dat je on de fly (zelfs tijdens het rijden) de geo aan kunt passen, dus eigenlijk zou ik het gewoon s moeten proberen (zonder gelijk 3k aan een bike uit te geven :P )
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

https://www.pinkbike.com/news/bike-chec ... chine.html

Is dit niet gewoon de fiets die jij wilt hebben Mark? :bier:
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Makkelijk schreef: wo 9 september 2020, 21:02 https://www.pinkbike.com/news/bike-chec ... chine.html

Is dit niet gewoon de fiets die jij wilt hebben Mark? :bier:
Haha, nee die is veel te zwaar (15+kg).

Ik kwam deze tegen, en die vind ik erg gaaf. Heeft weliswaar nog wat aanpassingen nodig (en ik kan hem nergens meer nieuw vinden)

https://www.yt-industries.com/en/detail ... ticle/2018

Maar die komt met nog geen 11kg erg goed in de buurt...
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

En daar wil je dan een dropper van 100mm op zetten zodat je zadel altijd te hoog is maar nooit hoog genoeg om te trappen?
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Makkelijk schreef: do 10 september 2020, 10:36 En daar wil je dan een dropper van 100mm op zetten zodat je zadel altijd te hoog is maar nooit hoog genoeg om te trappen?
Nee, dat gaat m bij deze niet worden. Sowieso zat ik naderhand te denken is een dropper niet noodzakelijk, gewoon een snelsluiting is ook prima, zodat ik het zadel even wat hoger kan zetten als ik een stukje wil verplaatsen.
Nu is bij dit frame daar niet veel ruimte voor, dat klopt.
De Dartmoor Shine lijkt meer ruimte te hebben (maar die geo bevalt me minder goed), maar de Ticket S lijkt daar helemaal geen moeite mee te hebben....

Ik ben er nog niet over uit, dat is zeker ;)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mark-V schreef: do 10 september 2020, 10:46 maar de Ticket S lijkt daar helemaal geen moeite mee te hebben....

Ik ben er nog niet over uit, dat is zeker ;)
Volgens mij zit er een hele lichte kromming in, op basis van hoe het er uit ziet lijkt hij flink diep te kunnen maar dat zou ik niet als gegeven nemen op basis van de foto's.

10km staan is goed voor de core he ;)
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik zou idd een andere fiets kopen dan die mooie Transition aanpassen naar iets waar ie niet voor bedoeld is.
Lijkt op die Darkside die je wilde aanpassen op ander gebruik, maar het net niet was.
Plaats reactie