Schwalbe "Decade of Super" banden

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Minder grip heb je dus, maar dan vind ik de NoNi dus minder voorspelbaar als je gaat glijden... Dat is zeker een uitdaging!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik zal het binnenkort allemaal wel gaan beleven. Heb ze gewoon besteld om de Conti's te vervangen.
Heb de Addix Speedgrip Super Trail besteld.
Vroegah altijd met plezier rond gereden op Nobby's. Ik eis er niet zoveel van. Ik zal er ook niet veel van merken.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

void schreef: vr 11 september 2020, 13:57 Dat was een retorische vraag. Ik ben overgestapt op minder agressieve banden om minder greep te hebben, minder greep = meer plezier(op UHR-routes).
Het lijkt mij dan weer hilarisch om je de snakerun een paar keer te laten pakken op Wolfpacks of Vittoria's om te zien of het helpt :bier:
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Lars TB schreef: vr 11 september 2020, 13:53
void schreef: vr 11 september 2020, 12:59

1:20 met HT, NoNi Performance op 21 mm velgen. Zouden betere banden mij KOM garanderen? : D
Ja.

Als je niets anders hebt geprobeerd, dan kun je ook niet zeggen of de NoNi's werken.
Hmmm, ik zal u wel niet goed begrijpen, maar dat zou betekenen dat je voortdurend nieuwe banden zou moeten steken omdat je anders wellicht niet “het beste” hebt?
Kom je dan nog wel aan de fun van fietsen toe? Of ben je dan voortdurend op een queeste?

Voor mij persoonlijk is het zo dat ik van merk naar merk zwabber om de zoveel jaar.
Soms omdat ik gewoon eens wat anders wil en gelezen maar vooral ook gezien heb dat een bepaald merk/type band “het” goed doet, soms gewoon omdat het kan, of uit nieuwsgier, of....

(Maar goed ik behoor waarschijnlijk tot die 99%, hoewel ik zeer regelmatig met sardonisch genoegen de jonkies weet te lossen op de betere klimmetjes hier en heb het niet over molshopen zoals u die in Holland heeft)

Hoe dan ook en ik denk dat ik Void zo begrijpen mag.
Je kunt fietsen “for fun of for Strava/wedstrijden“ waarmee je een ander soort “fun” nastreeft.
Beide invalshoeken (of de combinatie ervan) hebben hun aanhangers.
Niks mis mee, het verschil is dat de eerste het geen probleem ,zelfs wel lollig, vindt als het bandje eens wat “wild” doet en de Stravaan háát dat, wilt een band liefst met supergrip, een die licht rolt, stuurt en remt alsof de fiets op rails loopt, aangezien alles “anders” kostbare tijd zal kosten.

Tis dus maar net wat u leuk vindt! (Zoals ik zei ieder zijn pleizier en dat meen ik dus ook echt)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je niets anders probeert, dan weet je ook niet of je wel maximale lol hebt!


Maar ik heb ook lol in het proberen van diverse onderdelen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

ik denk dat op de uhr het karkas belangrijker is dan het profiel.
Voor een snelle xc ronde heb je echt niet veel profiel nodig.

Waarom mensen vaak de slappe schwalbe,'s of conti,s pakken ( of de stugge protection s) is mij een raadsel.

Als ik een strava vergelijk doe zit ik vrij ver van de kom,s in bv harry slinger en de snakerun en korte segmenten. Pak ik minimaal 5km segmenten zit ik vrijwel overal in de top 10%. Dat heeft dus ook temaken met waar je snel wilt of kan zijn en met hoe je rijd.

Ik baal altijd dat ik nog nooit iemand ben tegengekomen die op dit soort technische segmenten echt veel sneller is. 2/3 s ben ik wel tegen gekomen, maar gewoon 20 ofzo, misschien leer ik er nog wat van.

Daarbuiten kloppen de meeste top 10 tijden vrijwel nooit op de "varen" afdaling 56km/h gemiddeld terwijl ik er 30 doe, onmogelijk met welk voertuig dan ook.
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Lars TB schreef: di 15 september 2020, 11:48 Als je niets anders probeert, dan weet je ook niet of je wel maximale lol hebt!
Dan zult u eerst “maximale lol” moeten definiëren.
Als deze bestaat uit het rijden van wedstrijden (al dan niet met uzelf) of puur technische exercities dan kan ik me voorstellen dat u voortdurend de betere band zoekt.
Als u daarentegen zoals ik de simpele wens heeft om een band te rijden die het goed en betrouwbaar “genoeg“ doet om er in het merendeel van weers- en terrein omstandigheden mee rond te kunnen klappen dan is dat een laten we zeggen mindere drive om steeds weer nieuw te proberen en bereikt men eerder maximale lol.
Overigens vind ik het persoonlijk erg prettig om mijn materieel goed te kennen en dus ook hoe de banden presteren, iets dat toch zijn tijd kost.
Hoe dan ook.
Sommige mensen zijn snel tevreden en hoeven niet zo nodig, anderen zijn voortdurend “bang“ dat ze iets missen en zijn dus idd hun leven lang bezig aan een niet aflatende queeste naar “beter”
Voor beide zienswijzes of mixen ervan valt wat te zeggen.
Maar ik heb ook lol in het proberen van diverse onderdelen.
Dat is dus wat ik zo begreep en ook zei
Helemaal niks mis mee!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

En laten we even heel reeel zijn.

Als je op de UHR de slechste XC band pakt en de beste, gaat dat je echt niet veel meer schelen dan 1 a 2% per kort segment.
De rest is gewoon kunde.

Voorbeeld :-D
Degene die de echte kom op de snakrun rijd, waar ik 18S vandaan zit rijd op een super moto nog steeds sneller dan ik met de beste XC banden voor dat segment. Ga ik een fully pakken met 120mm veerweg en die instellen voor dat type segment ga ik misschien een paar seconde harder, maar die kom ga ik nooit halen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Cube-Elite schreef: wo 16 september 2020, 10:29Degene die de echte kom op de snakrun rijd, ...
Wat is de echte KOM?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Nou op de snakerun klopt ie volgens mij wel.
Ik doelde meer op segmenten waar niet kloppende KOM's / Top 10 staan. Of segmenten die zijn aangepast waardoor de tijden nooit meer te halen zijn.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Cube-Elite schreef: di 15 september 2020, 18:02 ik denk dat op de uhr het karkas belangrijker is dan het profiel.
Voor een snelle xc ronde heb je echt niet veel profiel nodig.


Waarom mensen vaak de slappe schwalbe,'s of conti,s pakken ( of de stugge protection s) is mij een raadsel.

Als ik een strava vergelijk doe zit ik vrij ver van de kom,s in bv harry slinger en de snakerun en korte segmenten. Pak ik minimaal 5km segmenten zit ik vrijwel overal in de top 10%. Dat heeft dus ook temaken met waar je snel wilt of kan zijn en met hoe je rijd.

Ik baal altijd dat ik nog nooit iemand ben tegengekomen die op dit soort technische segmenten echt veel sneller is. 2/3 s ben ik wel tegen gekomen, maar gewoon 20 ofzo, misschien leer ik er nog wat van.

Daarbuiten kloppen de meeste top 10 tijden vrijwel nooit op de "varen" afdaling 56km/h gemiddeld terwijl ik er 30 doe, onmogelijk met welk voertuig dan ook.
ja helemaal eens.. + een KOM pak je ook alleen als de baan er goed bij ligt, dus geen hopen mul zand, afbrokkelende kom bochten of remkuilen waar je 200mm travel voor nodig hebt. Beetje regen op zijn tijd, wat lagere temperaturen, wat onderhoud, wat verkeer om de boel plat, maar niet kapot te rijden en je kan een poging wagen :)

alleen je verhaal over slappe schwalbes ben ik het niet mee eens, nou doe ik ook niet veel bijzonder met mijn xc hardtail, meeste km zijn zonder afdalingen op de vlakke routes rond Breda, maar af en toe UHR, of Ardennen of een ander rondje in NL pak ik ook mee, en dat allemaal met de Ray/Ralph, wellicht zijn veel van de slechte ervaringen met schwalbe met de goedkopere (performance) ipv de duurdere (evolution) series.
Bij mij gaan ze nu al 2500 km zonder lekken of scheuren mee, achter begint ie een beetje te zweten, maar houd nog prima druk en sealant vast.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Prulleman schreef: do 17 september 2020, 16:34 alleen je verhaal over slappe schwalbes ben ik het niet mee eens, ...
Te laat!

Precies daarom komt Schwalbe nu dus wel met een 'normaal' karkas.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

maar ff de nuance tussen soepel en slap.. je wilt juist een soepel karkas, want dat vervormt met de minste rolweerstand over alle oneffenheden + wilt geen karkas die al stuk gaat bij de eerste steen of als je een paar keer op je velg zit. Ofwel sterk genoeg voor het beoogde gebruik

Maar in mijn ervaring gaat dat (voor xc werk althans) prima met de ray/ralph uit de duurdere evolution serie (volgens mij per defintie in snakeskin, geen liteskin, maar toch behoorlijk licht, net boven de 600 gram voor een 29/2.25"), lekker soepel en ik heb ze nog niet kapot gekregen bij het bedoelde gebruik: XC.

Wellicht dat ze in de andere (ruigere) mtb takken minder goed scoren, maar ik heb het hier dus over XC
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb het over de vorige liteskins.
Die waren niet slecht in bv de ardennen waar ik met wat meer spanning reed dan bv uur.

Het is ook een smalle lijn soepel, maar niet te soepel.
Maar bv Michelin, pirelli slaagt daar heel goed in, banden waar ik ervaring mee heb.

Daarnaast rijd ik xc en zo dat ik een zo snel mogelijke setup heb op een rondje en dat is natuurlijk altijd een compromis. En ook nog een beetje oldskool vandaar mijn Bart brentjes hardtail frame :-D smal stuur 680mm, lange stuurpen 100mm, drop 80mm. Kan het sneller op de uhr?

Misschien wel met een fully, geen idee, andere kant is het ook leuk om te werken. Circuit Zandvoort met een landcrusher vind ik ook niet leuk.
Plaats reactie