Nieuw achterwiel

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuw achterwiel, maar weet niet precies waar op te letten. De basis moet een 148mm steekas, sram XD cassette zijn, daarna wordt het minder duidelijk voor me.

Waar ik hem voor ga gebruiken: Lekker door het bos, duinen en strand knallen. Het lijkt me in de toekomst leuk om eens een sprongetje mee te pakken en meer/verschillende gebieden in Nederland langs te gaan. Ik ga met mijn hardtail iig niet downhillen of anderszins rotsig terrein opzoeken.
Budget: rond de €200,-

Vragenlijstje:
1. Welke velgbreedte kan ik het best naar kijken? Ik kijk nu vooral naar 30mm, maar de meeste velgen zijn er ook in 25mm of nog smaller.
2. Ratchet of Pawl? Ik heb nog nooit met iets anders dan Pawl gereden, heeft iemand daar ervaring mee? (Is dit DT Swiss specifiek?)
3. Is centerlock en 6gats bevestiging uitwisselbaar met een adapter? Ik heb 6gats schijfremmen, kan ik vanaf centerlock naar 6gats met een adapter of moet ik centerlocks laten gaan?
4. Gewicht: een paar 100 gram doet een boel euro's zie ik. Is er meer voordeel ga stijfheid oid, of is het vooral het gewicht dat telt? Wat is een knap gewicht, rond de 1000/1100gr? (of betreed ik hier een religieus slagveld? :tong)
5. Conische vs Industrie lagers. Ik dacht altijd dat conisch beter was, maar ik zie dat alle top wielen industriële lagers hebben. Dat lijkt me moeilijker checken wat ze erin stoppen, is daar nog iets te overwegen? (of is duurder hier altijd beter)

Ik heb nu op het oog: Mavic Crossmax (rond de 130 euro) en de DT Swiss M1900 spline 30 (rond de 220)

Qua gewicht ontlopen ze elkaar niet zoveel, maar qua prijs flink. Waar zitten de verschillen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heel kort door de bocht is dat DT wel naven kan maken en Mavic niet.

Als je een wiel samen gaat stellen uit losse onderdelen, dan wordt het lastig een DT ratchet naaf te gebruiken, met de DT350 en de spaken is je budget al op, dan kom je nog een velg te kort...
Dan kom je vanwege de XD al snel uit bij een standaard Sram.naaf.
Tenzij je een ratchet naaf van ZTTO of Koozer durft te gebruiken (Ali).
Misschien heeft Novatec nog iets dat binnen het budget past.
Dan bespaar je tov de DT350 naaf genoeg om een velg uit te zoeken binnen jouw budget.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op di 8 september 2020, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

1. Ik zou sowieso niet smaller gaan dan 22.5 mm interne breedte. Een breedte van 25 mm begint wel de norm te worden denk voor XC gebruik en is een mooie breedte maat. Bij sommige wielmerken word een bredere voorvelg gebruikt dan achtervelg, bijvoorbeeld 27 mm voor en 25 mm achter. De gedachte hierachter is dat je dan voor meer grip hebt van je banden, terwijl achter vooral gewicht is wat telt.

2. Bij mijn weten is dit specifiek voor DT Swiss dat zij naven in het assortiment met zowel ratchet als pawl mechanisme. Ik heb me er niet echt in verdiept, maar ik geloof dat je pawl meer terugvindt bij de goedkopere modellen. Het lijkt me echter niet een heel belangrijk punt.

3. Ja, je kunt een 6-gats schijf monteren op een centerlock naaf mbv een adapter, en omgekeerd heb ik ook wel eens gezien. Met die adapter wordt het wel zwaarder en kost ook weer extra geld. Dat geld kun je mijn inziens beter investeren in centerlock schijven als je niet een wiel kunt vinden met 6-gats montage.

4. Tja, daar zijn al vele topics over gewijd. Lichtere wielen accelereren sneller en maken je fiets lichter. Maar om op dat lage gewicht te komen, moet je concessies doen op gebied van sterkte, stijfheid, betrouwbaarheid en vooral prijs.

5. Beiden hebben hun voor- en nadelen. Conische lagers zijn doorgaans zwaarder, maar kun je onderhouden door ze regelmatig open te maken en te voorzien van nieuw vet. Eenmaal versleten betekent echter dat de complete naaf eigenlijk afgeschreven is. Industrielagers zijn doorgaans lichter, maar onderhoud hiervan is minder effectief of niet mogelijk. Eenmaal versleten zijn industrielagers wel makkelijk te vervangen. Shimano naven staan bekend om het gebruik van conische lagers. Bij de meeste andere merken zie je vooral industrielagers.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, nog even over de velg breedte.
Ik lees dat er over strand gereden wordt.
Strand gaat beter met brede banden, en brede banden gaan weer beter op brede velgen.
25 tot 30mm dus en niet smaller.
Maar wat past er achterin je fiets?
Als er max 2.25 in past is 30mm niet nodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Flummox schreef: di 8 september 2020, 20:45 Ik heb nu op het oog: Mavic Crossmax (rond de 130 euro) en de DT Swiss M1900 spline 30 (rond de 220)

Qua gewicht ontlopen ze elkaar niet zoveel, maar qua prijs flink. Waar zitten de verschillen?
Moeilijk aan te geven waar precies de verschillen zitten voor dat prijsverschil, maar een opvallend verschil is wel dat de Mavics slechts 24 spaken hebben voor en achter. Hier heb ik wel mijn vraagtekens bij op het gebied van sterkte en stijfheid.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Flummox schreef: di 8 september 2020, 20:45 Vragenlijstje:
1. Welke velgbreedte kan ik het best naar kijken? Ik kijk nu vooral naar 30mm, maar de meeste velgen zijn er ook in 25mm of nog smaller. Met welke breedte van de banden ga je fietsen? 30mm lijkt leuk, maar als je met 2.25 banden gaat rijden is dat voor niet alle banden handig. Daarnaast moet je ook kijken of de achterbrug van je fiets dit kan (loopt de band dan niet aan).
2. Ratchet of Pawl? Ik heb nog nooit met iets anders dan Pawl gereden, heeft iemand daar ervaring mee? (Is dit DT Swiss specifiek?). Ik heb sets met beide systemen. Beide met voor- en nadelen maar ik heb absoluut geen voorkeur. Nog nooit gedoe gehad met de vrijloop. Ook Newmen en Syntace gebruiken een ratchet vrijloop.
3. Is centerlock en 6gats bevestiging uitwisselbaar met een adapter? Ik heb 6gats schijfremmen, kan ik vanaf centerlock naar 6gats met een adapter of moet ik centerlocks laten gaan? Op een centerlock naaf kun je met een adapter een 6-gats schijf monteren. Maar als je kunt kiezen: waarom dan niet gewoon een 6-gats naaf als je schijf daar op past?
4. Gewicht: een paar 100 gram doet een boel euro's zie ik. Is er meer voordeel ga stijfheid oid, of is het vooral het gewicht dat telt? Wat is een knap gewicht, rond de 1000/1100gr? (of betreed ik hier een religieus slagveld? :tong) ................
5. Conische vs Industrie lagers. Ik dacht altijd dat conisch beter was, maar ik zie dat alle top wielen industriële lagers hebben. Dat lijkt me moeilijker checken wat ze erin stoppen, is daar nog iets te overwegen? (of is duurder hier altijd beter) De fabrikanten van naven met industrielagers geven aan welk type lager ze waar gebruiken, dus het is niet moeilijk daar achter te komen als ze ooit vervangen moeten worden. Het staat normaal gesproken ook op de lagers zelf als je ze er uit haalt. Je tikt ze er meestal gemakkelijk uit en weer in. Cup/Conus heeft wat extra aandacht nodig met afstellen, en als het fout gaat kun je de cups slopen (en je naaf afschrijven). Maar ik heb ook cup/conus naven in m'n handen gehad die na 30 jaar nog mooi liepen.

Ik heb nu op het oog: Mavic Crossmax (rond de 130 euro) en de DT Swiss M1900 spline 30 (rond de 220) Mavic heeft geen beste reputatie, en volgens staat het bedrijf momenteel onder curatele ivm conitnuiteitsproblemen. Dan kan voor garantie (en die lijk je met Mavic regelmatig nodig te hebben) funest zijn als ze failliet gaan.

Qua gewicht ontlopen ze elkaar niet zoveel, maar qua prijs flink. Waar zitten de verschillen? Die DT is her en der ook wel voor een stuk minder te vinden.
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Bedankt voor jullie uitvoerige reacties!
Ik heb er nu een setje racing ray en ralph van 2.25 opzitten. Ik weet eigenlijk niet wat de max breedte van mijn frame is, zal dat eens opzoeken. Zo op het oog kan ik nog veel breder zowel voor als achter.

Qua schijfrem ga ik zoeken naar 6gats, maar als ik een mooie aanbieding zie voor een centerlock dan is een andere schijf inderdaad misschien logischer dan een adapter.

Ik heb geen gentreerstandaard of spaakervaring, dus zelf samenstellen zit er voor mij niet in. Lijkt me wel gaaf om eens te doen, maar met een knappe centreerstandaard is mijn budget op. :winkie:

DT Swiss staat goed aangeschreven naar wat ik overal lees. Zijn er nog meer merken die ik kan overwegen?

Bij de grote shops zie ik vooral Mavic , Shimano en DT swiss en daarna wordt het aanbod rap kleiner en gaat het al snel naar veel geld en carbon. Van Shimano zelf heb ik niet veel gevonden voor sram met boost? Wat ik zag was hg en microspline met centerlock. Moet ik beter kijken of lever shimano vooral naven aan 3en en verder vooral voor eigen merk. Door alle types en variaties is het echt lastig zoeken zeg. :tong
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zelf bouwen is een stap verder dan zelf samenstellen. Je kunt ook een wielbouwer aan het werk zetten.

Een 2.35 band is ruim 60mm. Een beetje afhankelijk van merk en type en van de gebruikte velg.
Je hebt tussen frame en band minstens 6mm ruimte nodig aan beide zijden, voor modder en grind.
Je achterbrug moet ter hoogte vd achterband dus 75mm of meer zijn voor een exhte 2.35 band.

Op strand en los zand is breder beter, dus als het past V én A een 2.35 band gebruiken. Het beetje extra gewicht weegt niet op tegen de lagere rolweerstand in het zand. En een 2.35 band kan op 25mm, maar liever op 30mm. Vooral de lichtere XC banden sturen strakker op bredere velgen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

way2go schreef: wo 9 september 2020, 09:11 Sla je slag!
https://mountainbike.nl/forum/viewtopic ... 0&t=147636
Dat was ook mijn idee. Alleen zijn zijn huidige 2.25 banden wat smal voor 30mm velgen :-D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

2.25 past ook goed op 30 mm.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Thanks, gister al een PB gestuurd maar ze zijn alleen als set te koop. Heeft mij mooi de gelegenheid gegeven om er nog een nachtje over te slapen, maar ik spaar nog even door voor een set van DT Swiss. Ik ben hier net zo out-of-my-depth als dat ik impulsief mijn fiets kocht via marktplaats, dat waren een hoop lessen in 1x. :roll: Novatec en Rad15 ken ik niet (wel hollands glorie na wat research), maar voor nu teveel twijfel.

Ik hou de aanbiedingen voorlopig in de gaten en hoop dat mijn achterwiel nog even meegaat. Ik hoop nu een stap te maken naar een wiel dat met me mee kan groeien, wellicht naar een nieuwe frame als het ooit zover komt. Er zijn zoveel parameters die gelden dat ik niet (net als nu) bij ieder piepje en kraakje het gevoel heb van wat als...
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Novatec is gewoonweg prima materiaal.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat er een bekende naam op staat betekent niet dat het per definitie kwaliteit is. Heel veel problemen zijn er inderdaad niet met de DT wielen, maar het zijn ook slechts standaard setjes. Mavic heeft wat meer problemen, maar ook dat is te overzien. Hooguit ter overweging dat Mavic dus geen garantie is voor probleemloos rijden. Verder zijn dat ook standaard setjes.

In dat opzicht krijg je met het handgebouwde setje wel een setje waar je voelt dat je een upgrade gedaan hebt!

(overigens komen de goedkopere DT en Mavic naven ook gewoon bij 'een' Novatec vandaan. Omdat dat soort merken nu eenmaal kwaliteit bouwen voor een lage prijs)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie