Full face helm kopen, maar waar??

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
*Rembrandt*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 13:02
Mijn mountainbike: moet eens gewassen worden

Beste mede-mtbers,

Ik wil graag een fatsoenlijke helm kopen om te mtben.

Eergister ben ik met een klasgenoot naar het kluisbos nabij kluisbergen (België) gegaan. Mijn compagnon had er al vaker gereden, maar voor mij was het de eerste keer dat ik downhill trails reed.
In twee woorden: super dik. Dit wil ik wel vaker doen. Maar daar hoort natuurlijk ook een goede bescherming bij.

Duss...: ik ben opzoek naar een full face helm, maar wel met (zeer) goede ventilatie. Nu heb ik het idee dat er in de meeste fietswinkels in Nederland vooral halve helmen zijn te krijgen, en als ze al full face helmen hebben, dan is het aanbod erg beperkt.

(en ik heb mijn zinnen gezet op een full face, simpelweg omdat ik niet geloof in de zeer matige bescherming van een gebruikelijke halve fietshelm. Misschien zijn ze lekker licht en koel, maar wanneer komt het voor dat je precies op de bovenkant van je hoofd kan mikken tijdens een val?)

Ik weet uit ervaring dat een hoofdvorm erg persoonlijk kan zijn. Dat heb ik ondervonden bij het zoeken naar een goede motorhelm. Een winkel waar ik de helm fysiek kan passen en aanvoelen is dus voor mij een belangrijk ding.

Heeft iemand een tip voor een winkel waar ze full face helmen hebben?(Liefst nog in de buurt van Zeeland / Oostvlaanderen-Antwerpen/Noord brabant) Eventueel ook ervaringen met deze winkels?
Alle info is zeer welkom!

met vriendelijke groeten,
Rembrandt
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Heel lastig. Ik heb mijn full face helmen in dorpen met een bikepark gekocht, want daar zijn ze altijd goed te vinden. Inderdaad erg persoonlijk, een Bell enduro helm zat mij absoluut niet en een Fox juist wel.

Vind een winkel waar ze DH bikes verkopen, dan heb je de meeste kans op een leuke selectie
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Volgens mij heeft Funride wel wat liggen....

https://funride.nl/

Maar, overweeg de Bell Super 3R eens, dat is een halve full face (m.a.w. je kunt hem ook als trail helm gebruiken door het onderstuk er af te halen) en het nieuwe model is Downhill Certified.
Betere ventilatie ga je bijna niet vinden....

https://www.12gobiking.nl/bell-super-3r ... inbikehelm

Mocht je toch persé een vaste helm willen, dan de Fox Proframe:

https://www.12gobiking.nl/fox-proframe-mountainbikehelm


Bij winkels als bikester.nl kun je trouwens gewoon prima meerdere helmen bestellen en ze weer kosteloos retour sturen ;)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

BMX racing heeft gewoon een full-face verplichting en is vele malen populairder dan DH...
Daar zijn toch in Vlaanderen en NL genoeg winkels voor te vinden.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Avandea
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 30 maart 2020, 09:50

Ik heb zelf de full face van endura mt500 een erg fijne en lichte helm heeft ook zeer veel ventilatie.
Is ook goed gekeurd voor downhill.
En bij de meeste webshops kun je bestellen en terug sturen.
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 507
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Bij www.liveyoursports.com hebben ze mooie helmen :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
*Rembrandt*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 13:02
Mijn mountainbike: moet eens gewassen worden

Bedankt voor alle reacties tot dusver!

De endura mt500 en de fox proframe waren me ook al opgevallen.

Het probleem met online bestellen is, dat ik niet genoeg geld heb om meerdere helmen tegelijk te bestellen, zodat ik ze tegelijk kan passen. Vandaar dat ik hiervoor graag naar een fysieke winkel zou gaan.

Funbike is zeker een goeie tip, nog relatief dichtbij.
Silberbeard
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 3 oktober 2016, 18:39
Mijn mountainbike: 2021 Rocky Mountain Instinct Powerplay C70 | 2013 Rocky Mountain Element | 2017 Stanton Sherpa

*Rembrandt* schreef: vr 11 september 2020, 00:57 Bedankt voor alle reacties tot dusver!

De endura mt500 en de fox proframe waren me ook al opgevallen.

Het probleem met online bestellen is, dat ik niet genoeg geld heb om meerdere helmen tegelijk te bestellen, zodat ik ze tegelijk kan passen. Vandaar dat ik hiervoor graag naar een fysieke winkel zou gaan.

Funbike is zeker een goeie tip, nog relatief dichtbij.
Ik heb een Proframe Size: L (58-61cm) die je best mag passen. Kan in Tilburg, Breda of Halsteren
Basta Enduro Team 'We are Basta'
Basta Bikestore Huissen


Intense Carbine
Rocky Mountain Element
Stanton Sherpa
Rocky Mountain Instinct Powerplay
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Waarom bestel je niet verschillende modellen en maten bij 1 webshop. Thuis lekker proberen en de rest weer retour sturen. Net als je vriendin als ze weer voor €750.- bij Zalando of Wehkamp heeft besteld. Misschien heb je wat kosten voor het retour sturen, maar je kan wel de helm proberen die je wilt.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

@Brul78: daar heeft ie geen budget voor.

Voor helmen is een winkel wel erg fijn, mits op voorraad. Advies vragen, passen, en kopen. Niet stiekem op de telefoon een betere deal zoeken... :x

Wellicht dat Barracuda ook wat voorraad heeft in de winkels, er staat in ieder geval wat op de site : https://www.barracuda.be/nl/51-kledingu ... ofd-helmen
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Brul78 schreef: vr 11 september 2020, 08:27 Waarom bestel je niet verschillende modellen en maten bij 1 webshop. Thuis lekker proberen en de rest weer retour sturen. Net als je vriendin als ze weer voor €750.- bij Zalando of Wehkamp heeft besteld. Misschien heb je wat kosten voor het retour sturen, maar je kan wel de helm proberen die je wilt.
Omdat:
*Rembrandt* schreef: vr 11 september 2020, 00:57 Het probleem met online bestellen is, dat ik niet genoeg geld heb om meerdere helmen tegelijk te bestellen, zodat ik ze tegelijk kan passen. Vandaar dat ik hiervoor graag naar een fysieke winkel zou gaan.

:bier:
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

En er is nog een milieu argument. Aangezien helmen veiligheids artikelen zijn moeten winkels ze weggooien nadat ze retour zijn genomen. Ook als de helm helemaal nieuw is. Je weet nooit of de helm is gevallen waardoor die vanbinnen kapot is ofzo.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Dat is nogal een steling!

Heb je een link ter onderbouwing? Ik vermoed dat geen winkel dit doet, de marges staan dit simpelweg niet toe.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

baron062 schreef: vr 11 september 2020, 09:41 Dat is nogal een steling!

Heb je een link ter onderbouwing? Ik vermoed dat geen winkel dit doet, de marges staan dit simpelweg niet toe.
Waar ik werk bij de Decathlon is dit het beleid. Inderdaad is dit niet winstgevend en daarom vraag ik aan iedere klant of ze zeker weten of dit de goede maat is. Ik weet niet hoe veel andere winkels deze policy (moeten) volgen. Ik kan me voorstellen dat kleine winkels dit niet doen.
*Rembrandt*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 13:02
Mijn mountainbike: moet eens gewassen worden

Brul78 schreef: vr 11 september 2020, 08:27 Waarom bestel je niet verschillende modellen en maten bij 1 webshop. Thuis lekker proberen en de rest weer retour sturen. Net als je vriendin als ze weer voor €750.- bij Zalando of Wehkamp heeft besteld. Misschien heb je wat kosten voor het retour sturen, maar je kan wel de helm proberen die je wilt.
Haha, ik proef hier misschien een beetje persoonlijke frustratie? :tong

Maar inderdaad, zoals al gezegd staat mijn budget dat niet toe.
Plaats reactie