Op zoek naar een goed zadel...

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

Hoi,

Ik heb nu op mijn mountainbike een oval x38 zadel. Die zat er op toen ik hem kocht. Dat ding is alleen behoorlijk hard en krijg na een flink ritje er snel last van.

Op mijn racefiets heb ik een selle Italia Slr titanium (Ook best hard maar krijg bij dit zadel toch minder last) en die zit een stuk beter dan de selle italia op mijn gravelbike (Alleen is die extreem zacht en te ruw dat je kleding erachter blijft hangen.) en de oval.

Wat is nu de beste manier om het juiste zadel te vinden? En wat zijn jullie voorkeuren?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Onze voorkeur zegt niets, het is jouw kont.
Maar je racefietszadel zit fijn/fijner, dus dan heb je een indicatie.
Een goede fietsenmaker heeft vaak testzadels. Probeer eens iets dat lijkt op je racefietszadel.

Of laat je zitbotjes opmeten en kies dan op de wetenschappelijke manier. SQlab heeft een methode om het juiste (hun) zadel te kiezen.

En voor beide opties geldt:
dan niet stiekem online de goedkoopste aanbieding kopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Kwestie van smaak/gevoel.

Duur hoeft perse echt niet beter te zijn.
Voorheen had ik een zadel van pakweg €30, nooit ergens last van gehad en voor mij ideaal.

Afgelopen weekend het zadel vervangen door een iets duurder exemplaar (€35). 8)
Scoupy
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 19:58

Oké duidelijk en zit er ook nog echt verschil tussen een mtb of racefiets zadel qua functionaliteit? Of is het daar ook gewoon wat goed zit?
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Je kunt indicatief een keer de zitbotjes opmeten.

Maar dan nog blijft het een persoonlijk dingetje. Ik zou wel adviseren altijd voor een zadel met ‘gleuf’ te gaan omdat je daarmee minder druk op het gebied onderin zet. De urineleider loopt daar en druk op die leider geeft op termijn kans op een ongezellig onderzoek bij urologie. Het belangrijkste is volgens mij dat de combi broek / zadel ervoor zorgt dat er leven in de brouwerij blijft onderin. Een dood gevoel is niet de bedoeling. Verder kun je eens zoeken op keuzehulpjes. Zoals dit:

https://www.mantel.com/list/&category=1428&question=1
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Inderdaad heel persoonlijk, en als je een nieuw zadel koopt wees dan niet teleurgesteld als het bij de 1e paar ritten niet meteen fijn zit....dat moet gewoon even "wennen". De standaard gemonteerde zadels bij fietsen rond de € 1000,-- zijn vaak de sluitpost voor de fabrikant.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik merk ook dat ik in de jaren anders ben geworden..... wel hetzelfde gender hoor :D

Eerst zat ik super op een Gobi, toen op een arione small. daarna een arione wide, maar echt goed werd het nooit.
Toen dmv vrienden heel veel kunnen proberen en het toen, twee jaar terug, voor mij merkwaardige. Een Berk lupine was HET zadel voor mij.
De padded op de MTB en de normale UD op de racer.

Let wel! mocht je dat overwegen. Met jouw verhaal kom je in de buurt denk ik.
Met een keertje vallen is de kans groot dat ie kapot is!
Tommie82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 6 juni 2019, 12:08

    Laat je adviseren, niet alleen over het zadel maar ook de zithouding en afstelling van je fiets.

    Ik had na een fietsmeting met hetzelfde zadel bijna geen last meer. Ook een goede zeem en crème kunnen helpen.
    hurms
    Mtb fanaat
    Mtb fanaat
    Berichten: 32
    Lid geworden op: wo 11 maart 2020, 19:30

    zelf had ik een selle italia X2 heel smal ding na +30 km kreeg ik ook last van me zadel.

    zelf met stuk karton de zit botjes opgemeten daar mee naar de bikeshop gegaan
    die hebben de specialized zadels mocht er 1 voor proef meenemen die is er niet meer vanaf gegaan er fijne zadels.
    niet te hard maar absoluut niet te zacht.
    Gebruikersavatar
    JurT
    Mountainbike Junk
    Mountainbike Junk
    Berichten: 396
    Lid geworden op: za 22 juli 2006, 21:12
    Mijn mountainbike: Independent Fabrication ti deluxe 29’er

    Inderdaad op een stuk karton zitten en zelf opmeten. Daar mee naar de bikeshop gaan. Zo heb ik het ook gedaan in het verleden.
    Tommie82
    Mtb fanaat
    Mtb fanaat
    Berichten: 27
    Lid geworden op: do 6 juni 2019, 12:08

    Ter aanvulling: ook ik heb een specialized zadel, de phenom. Zowel op de mtb als racefiets, bevalt goed.
    RobertG8
    All rounder
    All rounder
    Berichten: 146
    Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
    Mijn mountainbike: beter dan ik

    Net als al eerder gezegd, als je een zadel hebt dat bevalt kan je naar de eigenschappen kijken. Hoe breed? Achterklant vlak of oplopend? De lengte? En of het dek vrij rond is of juist vlakker.
    Zit sinds korte tijd weer op de mtb en heb een oud zadel teruggehaald wat nog op een voorgaande fiets van me zat. Het zadel van mijn nieuwe fiets voor geruild. Een SDG Duster, ooit eens gekocht en dat bleek toen een schot in de roos te zijn.
    Heb op een andere fiets een ander zadel, veel harder, het standaard gemonteerde model. Maar de eigenschappen zijn toevallig vrijwel gelijk en die zit eigenlijk ook heel prima. Had er eerst niet zoveel vertrouwen in, misschien omdat ik het zadel niet zo mooi vind......, maar tijdens het rijden blijkt het zadel heel goed te bevallen. Toch de vormgeving denk ik dan die kennelijk bij me past.
    maaf2
    Pro Biker
    Pro Biker
    Berichten: 1066
    Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

    Verbaast me dat het nog niet eerder genoemd is: bij een goede fietsenzaak kan je zadels mee krijgen om te testen. Gewoon op je eigen fiets je hometrails rijden met een testzadel. Na jaren net niet lekker zitten besloten niet voor de goedkoopste optie te gaan, maar gewoon te gaan testen en betreffende fietsenzaak dan ook die paar tientjes extra (t.o.v. internet) te gunnen.... Ik had het jaren eerder moeten doen!
    Gebruikersavatar
    ThaSingleTrackMastah
    Moderator
    Moderator
    Berichten: 29963
    Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
    Mijn mountainbike: Heeft een motortje
    Contacteer:

    maaf2 schreef: do 24 september 2020, 08:34 Verbaast me dat het nog niet eerder genoemd is: bij een goede fietsenzaak kan je zadels mee krijgen om te testen. Gewoon op je eigen fiets je hometrails rijden met een testzadel. Na jaren net niet lekker zitten besloten niet voor de goedkoopste optie te gaan, maar gewoon te gaan testen en betreffende fietsenzaak dan ook die paar tientjes extra (t.o.v. internet) te gunnen.... Ik had het jaren eerder moeten doen!
    2e post in dit topic :bier:
    ThaSingleTrackMastah schreef: di 15 september 2020, 08:39 Onze voorkeur zegt niets, het is jouw kont.
    Maar je racefietszadel zit fijn/fijner, dus dan heb je een indicatie.
    Een goede fietsenmaker heeft vaak testzadels. Probeer eens iets dat lijkt op je racefietszadel.

    Of laat je zitbotjes opmeten en kies dan op de wetenschappelijke manier. SQlab heeft een methode om het juiste (hun) zadel te kiezen.

    En voor beide opties geldt:
    dan niet stiekem online de goedkoopste aanbieding kopen.
    Some days it's easy, some days it's a fight.

    Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
    Gebruikersavatar
    Patrick_V
    Elite Mountainbiker
    Elite Mountainbiker
    Berichten: 2239
    Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
    Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

    Ik heb ook veel klachten gehad qua zadelpijn die niet wilde verdwijnen.

    SQLabs geprobeert... specialized ... allemaal redelijk zachte zadels.

    Op een gegeven moment moet bij toeval uit op een SDG circuit zadel. Dit bleek een knoert hard zadel te zijn!
    Na anderhalf ritje met wat gewenning verdween de zadelpijn en is nooit meer teruggekomen.
    Wat voor mij werkte was de afronding van het zadel en de niet op opende achterkant.
    En ik maar denken dat ik last had van een te hard zadel.

    Zelfs niet op ritten van langer als 4 uur in de natte kou. Feen voetnoot is dat ik daar inderdaad wel een goede zeem broek bij draag.

    Wat ik bedoel te zeggen met bovenstaand is dat je soms het in de verkeerde hoek zoekt :-q
    Plaats reactie