Twijfel tussen CrossKing & Barzo..

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Karbonkel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: di 15 september 2020, 08:53

Ik zou nog een update geven betreft de Wolfpack banden die ik er nu een aantal week onder heb.

Ik heb vrij weinig vergelijkingsmateriaal maar ik ben er zeer tevreden over tot nu toe. Ik rij met biba, voor 1.6 bar en achter 1.8.
Ze waren niet heel makkelijk om de velg te leggen maar met een beetje agressie lukte het wel redelijk snel.

Heb er mee over hardpack paden gereden, bladeren en door modder. Ze rollen goed en geven eigenlijk in alle situaties ruim voldoende grip. Ik had minder grip in de modder verwacht, viel echt niet tegen! Tot nu toe nog geen lekke banden gehad.

Ik kan het enthousiasme over dit merk nu wel begrijpen. Ik kan ze aanraden, zeker weten het geld waard.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

PaneVino schreef: vr 18 september 2020, 13:36 De eerste vraag was wat het verschil was tussen een Crossking en een Barzo.
Ik heb ze naast elkaar gehouden en ze lijken enorm veel op elkaar. Er zitten kleine verschilletjes in de lengte van de buitenkant noppen en iets in de vorm van sommige noppen.

Qua rijgedrag vind ik ze ook enorm overeenkomen. De Crossking heeft op het oog een iets meer uitstekende buiten-nop, maar ik heb nooit meer of minder grip in bochten bij de 2 banden ervaren. Ze lopen allebei mooi/relatief licht over diverse terrein en verhard ook.

Op mul zand 'hapt' de Crossking iets sneller naar de zijkant van het spoor dan de Barzo, die dan iets beter rechtdoor gaat. Is waarschijnlijk door dat iets hogere buiten-nopje.

Ik vind de Barzo iets gevoeliger voor 'de juiste bandenspanning'. Verder kan ik niet de lekbestendigheid of de duurzaamheid van de Barzo afzetten tegen de Crossking omdat ik hem daarvoor te kort rij.

Ik denk dat als je 2x een Crossking (Protection) of 2x een Barzo (TNT) koopt je in 98% van je ritten een gelukkig mens bent. Kijk gewoon welke kleur het beste bij je fiets staat en je bent dubbel gelukkig.
Ik mis bij de protection versie van de Crossking (net zoals bij zijn voorganger, de X-King) het comfort. Voelt veel te stuk. Barzo TNT is al duidelijk beter en de Barzo Race vele malen beter. Qua rijeigenschappen, in het bijzonder grip, rijden op wortels en rotsen en in natte omstandigheden vindt ik de Barzo beter dan de Crossking.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik deel je mening dat er een verschil is tussen het 'comfort' en 'stugheid' kijkend naar de bescherming-lagen die in de banden zitten.

Het comfort (en lagere rolweerstand) wordt deels gehaald uit de soepelere zijwand. Voor mij geldt echter die juist die soepele zijwand een vervelend neven-effect heeft: rollen van de band. Vooral de wat 'zwaardere jongens' zullen dit merken.

Ik deel ook je mening dat van beide versies met zijwand-protectie de Crossking Protection iets stugger is dan de Barzo TNT.

Weer een mooi extraatje voor de review en om rekening mee te houden dus :-q
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

PaneVino schreef: wo 7 oktober 2020, 12:29 Ik deel je mening dat er een verschil is tussen het 'comfort' en 'stugheid' kijkend naar de bescherming-lagen die in de banden zitten.

Het comfort (en lagere rolweerstand) wordt deels gehaald uit de soepelere zijwand. Voor mij geldt echter die juist die soepele zijwand een vervelend neven-effect heeft: rollen van de band. Vooral de wat 'zwaardere jongens' zullen dit merken.

Ik deel ook je mening dat van beide versies met zijwand-protectie de Crossking Protection iets stugger is dan de Barzo TNT.

Weer een mooi extraatje voor de review en om rekening mee te houden dus :-q
Ik moet zeggen dat ik ook bij de niet TNT versie van de Barzo geen last heb van rollen (1.4 bar, 26mm velg 88 kilo), had ik wel bij Nobby Nics
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik heb ook nog nooit last van 'rollen' gehad. Rij de Barzo Race voor met 1.5 bar tubeless bij een lichaamsgewicht tussen de 73 kg (zomer) en 80+ kg (winter).
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Plaats reactie