Voorderailleur loopt aan

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Andrew001
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 22 augustus 2020, 12:33

Goededag, vraagje:
Mijn topswing voorderi shimano xt 3x9 loopt aan bij extremen vanaf ideale kettinglijn.

Ik hen triple (hollow tech) shimano 54-30?-22t met bcd 64 en 8speed 11-28t. Totale capaciteit is 49t. Middel op crank en 4e blad van de 8speed netjes op de 4,7cm.
Maar bij voor kleinste blad en achter kleinste (buiten) blad loopt deri aan en ook bij voor buiten en achter binnen.

Of is dat normaal?? Of hoe op te lossen? Is die 54t te groot?????

Ik hoor graag aanwijzingen (ben al ff bezig hiermee...)
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Als je voor en achter groot schakelt of voor en achter klein is je kettinglijn dusdanig (slecht) dat het aanlopen bijna onvermijdelijk is.
Daarnaast belast je hiermee je ketting en tandwielen onnodig.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

54t? Dat is een typfoutje, neem ik aan? :o
Andrew001
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 22 augustus 2020, 12:33

Hehe.. zal nog even checken inderdaad.... het is 44t
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Bij een triple is groot-groot en klein-klein schakelen sowieso een 'verboden' verzet.
Dat moet je niet schakelen en dus vervolgens ook niet druk maken over aanlopen :wink:
Is ook een slechte scheve kettinglijn die garant staat voor geknapte kettingen :winkie:

Men hanteert bij een triple vaak : op grootste of kleinste blad voor, de uiterste drie op je cassette aan de achterkant niet gebruiken.

Dus op grootste blad voor, de 3 grootste op je cassette achter niet gebruiken en bij kleinste blad voor, de 3 kleinste op je cassette achter niet gebruiken.
Andrew001
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 22 augustus 2020, 12:33

Thnx vasquez!!
Dan hoef ik dus niet nog meer te stellen (pff..). Nu geoptimaliseerd voor vlak (grote blad voor) voor de "bergen" in NL

Old bikers never die - old gear does :)
Plaats reactie