Luchtgekoelde remmen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Cotic-Lefty
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 september 2017, 18:24
Mijn mountainbike: Cotic Solaris 29"

Hi, ik kwam een filmpje tegen van luchtgekoelde remmen. Een zoekopdracht hier op het forum levert zo snel niets op.
Heeft iemand hier ervaring mee?

( het lijkt mij wat overbodig, maar ik kan er totaal naast zitten)

https://www.youtube.com/watch?v=CYcbPc9jJpM
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Zijn ze dat niet allemaal op de fiets? :~
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb m’n remmen graag heet, dan happen de blokjes beter.
Gebruikersavatar
Cotic-Lefty
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 september 2017, 18:24
Mijn mountainbike: Cotic Solaris 29"

Oli4k schreef: wo 16 september 2020, 22:12 Ik heb m’n remmen graag heet, dan happen de blokjes beter.
Daar zit zeker iets in. Misschien is het interessant bij extreme downhill, maar volgens mij remmen die helemaal niet :winkie:
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

In Nederland is dan alles extreme downhill want je hoeft hier bijna nooit te remmen 😉

Deze zomer op Mt Ventoux heb ik een paar trails gereden waar m’n remmen loslaten voelde als gas geven op de motor. Mijn gemiddelde snelheid was laag omdat het flink stijl en technisch was en ik niet anders kon dan continu remmen. Op de officiële afdalingen heb je daar wel stukken waar je lang zonder te remmen kunt. Dan gaat het wel hard en soms moet je ineens veel snelheid kwijt. Ik heb op al mijn ritten daar geen moment last gehad van fading of andere hitte-gerelateerde issues. Als die remmen lekker heet zijn klinken ze wel anders, een hoge en schelle toon die ik in NL nooit hoor.
Gebruikersavatar
Cotic-Lefty
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 september 2017, 18:24
Mijn mountainbike: Cotic Solaris 29"

Ja ik zag je filmpje. Ziet er tof uit!!
Zoals ik eerder aangaf zie ik het nut van een paar extra ribbels niet meteen , maar er zullen mensen zijn die niet meer zonder willen. :P
Voorlopig plaats ik weer gewoon nieuwe go2a's. Die geven voldoende remkracht.
Vrijdag opnieuw naar Luxemburg ( mullerthal) daar kan ik ze mooi inremmen. 8)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Cotic-Lefty schreef: wo 16 september 2020, 22:58 Zoals ik eerder aangaf zie ik het nut van een paar extra ribbels niet meteen , maar er zullen mensen zijn die niet meer zonder willen.
Precies wat het reclamebureau van durex in eerste instantie ook zei.

Ik kan me voorstellen dat koelvinnen zin hebben als je per se vanwege het gewicht met kleine schijven wil rijden. En misschien om te zorgen dat hitte niet richting de vork gaat zodat de olie niet te dun wordt? Maar dan zouden blokken met rvs (of titanium?) achterkant ook al effectief kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Leuk filmpje, maar na 3 seconden erger ik me al dood aan zijn scheve sikje.. en later nog aan de sandalen met zwarte sokken...

Heb zelf de remblokken met koelvinnen. Het werkt. Maar ik verwacht inderdaad geen verschil als ik de blokken zonder koelvinnen zou monteren. Daarvoor rij ik te weinig "echte" afdalingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In de Alpen kom je regelmatig van die stukken tegen zoals je omschrijft, waar je je remmen nagenoeg niet kunt lossen gedurende langere tijd. Dan wordt hitte-afvoer wel een dingetje...

Voor mij reden om voor en achter met 203mm schijven te rijden, icm de Icetech blokken (metal achter, organic voor). En dan nog is met name de achterste schijf iets verkleurd tijdens mijn Alpen-zesdaagse van vorige week. Bij sommige deelnemers met kleinere schijven was die verkleuring nog veel duidelijker zichtbaar, tot bijna zwart aan toe.

Er kan een moment komen dat je remmen toch echt te heet worden en de functie (wellicht abrupt en drastisch) verminderd. Het feit dat het best vaak goed gaat met kleinere schijven is imo geen reden om niet voor maximale reserves te gaan, 160mm schijven hebben niks te zoeken in de bergen. Maximale veiligheid inleveren voor een paar gram minder fiets?

Als gewicht toch zo'n dingetje is, monteer dan alleen grotere schijven voor je bergvakantie en schroef die racefietsschijfjes weer terug voor de NL-rondjes...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Precies wat Kermit zegt, liever een marge dan een falend remsysteem. Vooral het slepend remmen heeft een grote impact op het remmend vermogen van de combinatie die je achter gemonteerd hebt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Soms is netjes remmen gewoon niet mogelijk.
(Dat is dan wel altijd in het buitenland)
Als zo'n situatie ook nog een tijdje aanhoudt, dan is alle koeling welkom.
Als eerste een grote schijf, die heeft meer oppervlakte om warmte aan de buitenlucht af te geven.
Vervolgens koelvinnen, om de hitte sneller uit je remblokken te halen.
(warme remblokken remmen goed, verbrande remblokken niet)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Hope heeft schijven die intern geventileerd zijn, zoals ook bij een auto (koelkanalen tussen de twee wrijvingsvlakken).
Werken uitstekend. Heb ze afdaling na afdaling in serieuze bikeparks heet gestookt en ze geven geen krimp. Trekken ook minder snel krom. Ze kosten wel genoeg..
Tegelijkertijd, goeie grote normale schijven werken ook prima!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bij die geventileerde Hope schijven is het gewoon de extra massa die extra warmte op kan nemen. Het ventilatie gedeelte voegt niet echt iets toe. Werkt dus ook met andere dikke schijven!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Zeker weten?
Mij lijkt dat extra massa zeker helpt om de temperatuur minder snel te laten stijgen. Maar als de temperatuur eenmaal hoog is en het koelvermogen niet hoger dan andere schijven dan heb je er weinig aan. Zelfs een theoretisch nadeel, want afkoelen doen ze dan ook langzamer.
Het extra gewicht van de schijf kan hooguit de energie van 2x 40-0 remmen opnemen voordat temperatuur al heel flink opgelopen is (ff op achterkant bierviltje berekend). Natuurlijk scheelt dat maar we weten ook dat de betere afdalingen in buitenland wel wat heftiger zijn dan dat.

Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel niet dat iedereen hier zulke schijven moet hebben en ook niet dat massieve schijven het niet goed doen. Ik heb echter wel het vermoeden dat er meer in zit dan gewicht.
Plaats reactie