Betaalbare flatpadel schoenen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Kermit: even een zijstapje (zonder Five Ten's) maar welke pedalen van NC heb je dan?

(weinig zin om je duizenden SYS'en door te spitten).

Ik merk namelijk met mijn DMR's dat ik nog wel eens de grond raak.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Meegs schreef: ma 22 maart 2021, 13:22 Kermit: even een zijstapje (zonder Five Ten's) maar welke pedalen van NC heb je dan?

(weinig zin om je duizenden SYS'en door te spitten).

Ik merk namelijk met mijn DMR's dat ik nog wel eens de grond raak.
Ik heb ook DMR (vault) maar ondanks mijn maat 49 toch de midi versie omdat ik anders te veel last krijg met pedal strikes.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik heb de V8, geen idee of die in verschillende maten kwam.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Meegs schreef: ma 22 maart 2021, 13:22 Kermit: even een zijstapje (zonder Five Ten's) maar welke pedalen van NC heb je dan?

(weinig zin om je duizenden SYS'en door te spitten).

Ik merk namelijk met mijn DMR's dat ik nog wel eens de grond raak.
Duizenden?? Hé! :evil: :D

Maarre, het zijn de NC17 Sudpin III S-pro pedalen. Kooi afmetingen 90x100x15mm en licht concaaf gevormd:
Afbeelding

Icm 165mm cranks (kan makkelijk op een e-mtb) waren de pedalstrikes drastisch verminderd in vergelijking met de eerder gemonteerde 170mm cranks en XT flatpedals.
De Snowdon ligt net wat minder dicht aan de grond en daarop heb ik ook met de XT pedalen (en 175mm cranks) geen opvallende last van pedalstrikes.

Deze pedalen waren destijds in een zeer interessante combi-aanbieding met schoenen bij Bike-Components. Het kwam er eigenlijk op neer dat je alleen de schoenen betaalde... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
janhiddink
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 28 oktober 2016, 21:37

Ok, klinkt aannemelijk wel, die zool vs verdeeldruk uitleg, ik weet binnenkort meer.
Heb zelf een setje nylon Bontragers gekocht, grote jongens wel. En rijd normaal gesproken met Eggbeaters.
janhiddink
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 28 oktober 2016, 21:37

Eerste rit met flatpedals achter de rug. Geeft een ontspannen gevoel. Alleen op een lange afdaling was ik minder zeker dan met Eggbeaters.
janhiddink
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 28 oktober 2016, 21:37

Schoengrootte is wel een issue. Zeker als je brede voeten en jubeltenen heb. Ik moet doorschakelen naar 44, waar ik normaal 42.5 heb.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Komen de cm’s van je voet welke de Adidas website opgeeft bij de Five Ten’s overeen met de werkelijkheid? Ik moet ook nog steeds een paar flats hebben namelijk... Aanbiedingen zie ik niet meer voorbij komen :(
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Bij mij vallen de schoenen een halve centimeter groter uit
Gebruikersavatar
CentMan
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 15 april 2020, 07:23
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Pro 1000

Dit topic even in de gaten houden, want ik wil na jarenlang met SPD ook naar flat. Geen idee wat er allemaal te koop is of wat goed is, maar bij het lezen van dit topic ben ik al heel wat wijzer.

Ik ben vooral een rustige lange afstand rijder die niet veel gekke dingen doet op de fiets (leeftijd?).
En dan merk ik dat ik niet meer wil vastzitten aan de pedalen.

Dus ga vooral door met het delen van ervaringen hier :D :D :D
habebat vehentem
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Het raken van de grond met flats is toch ook wel een beetje een techniek dingetje. Juiste stand van je cranks/pedalen als je de dikke wortel oversteekt.

Goede flats icm goede flatschoenen (bijv de 5-10 Freerider pro) geeft in mijn ervaring minstens zoveel grip op de pedalen als clipless. Ik rijd nu 2 jaar met flats op Nukeproof Horizon Pro pedalen icm freerider pro schoenen. Echt nog nooit vanaf gegleden, ook niet als het nat is. Grote voordeel is dat je met een simpele opwaartse beweging je voet los hebt en aan de grond kan staan.

Oh en flats zijn echt aanzienlijk beter voor je techniek. Geen gekke jumps waarbij je de fiets de lucht in trekt aan je voeten! :-q

En het loopt een stuk relaxter als je even koffie gaat halen.

Alleen maar voordelen.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Ik heb maar 2 paar besteld en dan hopen dat 1 van beide past...
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

CentMan schreef: zo 4 april 2021, 20:01 Dit topic even in de gaten houden, want ik wil na jarenlang met SPD ook naar flat. Geen idee wat er allemaal te koop is of wat goed is, maar bij het lezen van dit topic ben ik al heel wat wijzer.

Ik ben vooral een rustige lange afstand rijder die niet veel gekke dingen doet op de fiets (leeftijd?).
En dan merk ik dat ik niet meer wil vastzitten aan de pedalen.

Dus ga vooral door met het delen van ervaringen hier :D :D :D
Niet al te ingewikkeld maken hoor, er zijn veel goede pedalen te koop en ook al voor schappelijke prijzen.
Bij pedalen heb ik wel het liefst een beetje een holle vorm omdat naar mijn idee de grip dan het beste is. En qua schoeisel (grip) blijft Five Ten nog steeds de benchmark, al komen er steeds meer merken met fatsoenlijke flat pedal schoenen bij en ben ik ook heel happy met m'n Vaude's.

In dezelfde omstandigheden (brackethoogte en trailsituatie) zit je met een flatpedal natuurlijk net wat eerder aan de grond als met een klein klikpedaaltje. Met name bij doortrappen in bochten wel iets om op te letten.
Het verschilt per fiets, een erg lage bracket stuurt wel fijn omdat het totale zwaartepunt van rijder + fiets lager kan liggen maar je zit dus wel sneller aan de grond. En een fully die ook nog eens inveert als er een kuil in die bocht ligt vergroot de kans op een pedalstrike ook.

Zit je met je fiets in dat kritische bereik, dat je te vaak last van pedalstrikes hebt kun je een iets kortere crank (5mm of zelfs 10mm korter) overwegen en erop letten dat je niet de breedste en/of dikste pedalen koopt. Helpt dat niet blijft alleen heel goed opletten waar je nog meetrapt over, maar dat is eigenlijk niet wat je wilt...
Bovendien is een kortere crank ook een aardige kostenpost als je niet het allersimpelste spul hebt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MagpieManny
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 17 juni 2020, 20:29

Mocht je postbank rekening hebben je kon daar laatst nog kortingsbonnen regelen 30%
Sinds 510 van addidas is.

https://www.ing.nl/punten/productdetail/1005301

Ik ben behoorlijk tevreden over mijn 510's. Zitten lekker, al meerdere keren mijn voeten beschermt tegen harde klappen.
Tezamen met stamp 1's zit ik ook berhoorlijk 'vast'.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Rijd nu een tijdje met DMR V11 rond en heb de Vault op mijn andere fiets. Qua grip doen de V11 niet onder voor de Vault.
Dit wel in combinatie met 510 freerider pro’s.

Qua prijs scheelt het wel de helft.
Plaats reactie