Betaalbare flatpadel schoenen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
CentMan
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 15 april 2020, 07:23
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Pro 1000

Mijn eerste rondje kroondomein 'a 27KM gefietst met flat pedals. Ik ben best tevreden maar op snelle afdalingen dan voel ik me niet zo zeker als met de spd. Ik heb de oude spd schoenen nog gebruikt, eerst nog een paar goede schoenen zoeken.
habebat vehentem
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Ik rijd nu enige tijd met flats ( made in China :wink: ), deed dit altijd icm. oude zaalvoetbalschoenen, wat een verrassend goede combinatie bleek te zijn. Toch dacht ik, ik bestel bij Decathlon een paar combinatie fietsschoenen. Mocht ik dan ooit toch vast aan de pedalen willen zitten, kan dat ook met die schoenen. Helaas bleek bij de eerste rit dat de grip op de flats echt veel slechter was dan met de zaalvoetbalschoenen. Gelukkig is de service van Decathlon echt top, en de fietsschoenen dus omgeruild voor... een paar nieuwe zaalvoetbalschoenen. Zitten super, kosten weinig en echt super grip op de flats ( nog meer dan de oude ), zonder de pennen in mijn voeten te voelen. Morgen de ultieme test met een rit van rond de 65km, maar ik heb er vertrouwen in dat het goed zit! :-D
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Je moet, naja....je moet niks, ook geen combinatie shoenen aanschaffen voor flats, blijft een compromis.

Ook zaalvoetbalschoenen hebben voor mijn goesting een veel te dunne en slappe zool
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Betreft die combischoenen begrijp ik je wel. Ik zat ook in dubio en had ook geen enorm hoge verwachtingen....
Wist van de goede service van Decathlon, anders had ik het ook niet gegokt.

De zaalvoetbalschoenen bevallen mij erg goed, en ( nog ) nooit het idee gehad dat ik een dikkere of stevigere zool zou willen.
Real men think straight and flat are boring :-D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

CentMan schreef: za 24 april 2021, 19:33 Mijn eerste rondje kroondomein 'a 27KM gefietst met flat pedals. Ik ben best tevreden maar op snelle afdalingen dan voel ik me niet zo zeker als met de spd. Ik heb de oude spd schoenen nog gebruikt, eerst nog een paar goede schoenen zoeken.
Dat werkt echt niet zo goed als zou kunnen, dat zul je wel merken als je betere schoenen hebt.
Overigens, ook met de beste schoenen en pedalen zit je nog steeds niet vast zoals bij klikpedalen. Je traptechniek moet ook goed zijn om optimale grip te hebben. Dat kost ook wat tijd, leuke oefening daarvoor is bijvoorbeeld een stoeprandje oprijden waarbij je je achterwiel meetrekt zodat het de stoeprand niet raakt.

Ik ben ooit begonnen met lage wandelschoenen, en ik dacht dat dat best goed werkte. Wel een paar keer van het pedaal geschoten, telkens bij de opwaartse beweging! De voet die naar boven beweegt heeft natuurlijk minder druk op het pedaal....
In de loop der tijd blijkbaar mijn traptechniek verbeterd, want van het pedaal schieten kwam eigenlijk niet meer voor. Toch op een gegeven moment besloten om dedicated flatpedal schoenen aan te schaffen (Five Ten Impact Low) en dat was een eye-opener. Icm een goede traptechniek leek het wel of de zolen van kleverige kauwgom waren!
Later de Impact's gewisseld voor Freerider VXi omdat de Impact nogal een lompe en warme schoen is (downhillschoen) en die bevielen me zelfs nog beter.

Imiddels al jaren alleen nog met flatpedals onderweg en ik heb/wil alleen nog spd op de wegfietsen :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
CentMan
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 15 april 2020, 07:23
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Pro 1000

Wat doen die five ten dan beter dan een gewone (wandel/hardloop) schoen?
habebat vehentem
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

CentMan schreef: ma 26 april 2021, 10:24 Wat doen die five ten dan beter dan een gewone (wandel/hardloop) schoen?
Bovenstaande is in essentie duidelijk. Uiteraard zijn er allemaal details.

5/10 en andeere specifieke flat schoenen.

- geeft grip door veel contact oppervlak
- grip van 5/10 is echt goed. Op de juiste pedalen. Namelijk, flat met stalen pinnen.

Wat Kermit schrijft. Een goede trap en sta techniek geeft veel grip. Als je van de pedaal schiet dan doe je zelf iets niet helemaal goed. Zelfs met top materiaal schiet je voet er onverwacht af als de techniek niet op orde is.

Oja hier nog een verhaaltje over schoenen. Staan ook wat goedkopere bij.

https://www.vitalmtb.com/features/Which ... pared,3056

Zelf voelen is het handigst. Als je het durft vraag aan een biker op de parkeerplaats of je zijn mtb flat schoenen voor een rondje op de parking mag proberen dan ga je voelen wat geschreven wordt. Ik zou je graag helpen op de parking.

Succes
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

CentMan schreef: ma 26 april 2021, 10:24 Wat doen die five ten dan beter dan een gewone (wandel/hardloop) schoen?
Schoenen met redelijk wat profiel hebben sowieso al het nadeel dat de pinnen van het pedaal dan in het profiel gaan zitten, als je pech hebt komt die positie niet overeen met hoe je je voeten wilt neerzetten. Dan zit je continu te corrigeren, want elke keer opnieuw zoekt die pin het diepe gedeelte van het profiel op...
Dus je wilt graag een zool met weinig/laag profiel, en ook een niet al te slappe zool. Hoe langer je ritten worden, hoe belangrijker dat is, uiteraard wil je ook geen knalharde zool à la carbon-racepantoffeltjes ;-)

Five Ten gebruikt daarnaast een rubbersoort die erg goed werkt voor deze toepassing, zij noemen dat zelf Stealth rubber.
Ik heb ook een keer flatpedal schoenen van Shimano gehad (een iets ouder type) en die boden merkbaar minder grip. De Vaude's die ik momenteel gebruik zitten wel dicht tegen het gevoel van Five Ten aan. Er zijn misschien wel meer merken die het gewoon prima doen hoor, maar FT heeft wel een beetje de norm gezet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

In de zomer gebruik ik Fiveten Freerider maar die zijn bij nat en koud weer niet prettig. Dan gebruik een paar hoge en waterdichte wandelschoen van de Decathlon die ik gekocht heb voor 4 tientjes.

Het wat grovere profiel maakt de plaatsing wat kritischer en de grip is minder maar het bevalt me boven verwachting goed. Geeft voldoende vertrouwen en veel comfort voor langere ritten.

https://www.decathlon.nl/p/bergwandelsc ... 19&c=ZWART

Sinds een paar weken weer op de Fivetens en die plakken zo dat je soms je voet echt van het pedaal moet optillen bij het stoppen. Ik wil niet wil anders.. SPD pedalen en schoenen inmiddels verkocht :-q

https://www.bikester.nl/adidas-five-ten ... 27123.html
Plaats reactie