beste velgbreedte voor 2.25 - 2.40 banden

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Heckler40 schreef: wo 23 september 2020, 17:17 Dus SP heeft voordelen voor de fabrikant, maar niet voor de consument

Mooie taak voor de marketing afdeling. :winkie:
Net wat ik zei, een goede marketeer heeft zichzelf zo terug verdiend: een product op de markt zetten wat goedkoper is te produceren en verkopen tegen een hogere prijs. :wink:

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
nickster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 438
Lid geworden op: di 30 juni 2009, 15:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 Custom

Vergis je ook niet in hoe de banden vallen qua breedte, wolfpack is bijvoorbeeld wat smaller&ronder dan andere merken.

Zelf rijdt ik op 25mm met 2.25 achter Aspen en 2.35 Ikon voor van Maxxis. Valt nmm heel mooi en is goede middenweg.
Misschien zou 26/27 voor deze combi net aan beter zijn. Maar of je dat echt in de praktijk gaat merken geloof ik niet. Hangt ook erg van de band af, het carcas, de druk, e.d.
Zelf ook veel met schwalbe gereden, maar ik ben nu redelijk definitief overgestapt op wolfpack en/of maxxis. Heeft vooral met de constructie en stevigheid van de sidewall te maken.
jeh84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 6 juni 2012, 14:06

Ik heb ondertussen contact gehad met Wheeltec en force wheels. Beiden geven aan dat het ook een optie is om een duke lucky star of crazy star voorwiel als achterwiel in te zetten. Duke heeft daarmee in principe 6 maten velgen ipv de 3 6ters sets zoals ze ze in setjes aanbieden.

Ik ga dan waarschijnlijk voor 2x de lucky star velg van 27,5mm. Dan zit ik precies tussen de 25 en 30mm in waardoor ik beide banden maten als gouden compromis moet kunnen monteren; een smalle 2.25 valt daarmee net wat breder uit dan op een 25mm velg en een 2.4 band marginaal smaller dan op een 30mm velg.

In geval van Wolfpack komt dat prima uit want ik heb gisteren een nieuw setje speed/race 2.25 gemonteerd en die staan inderdaad behoorlijk rond/bol met de zijnoppen ruim buiten de zijwand. Die kunnen een 2,5mm bredere velg dus prima hebben. Allicht vallen ze dan zo mooi dat ik niet eens meer naar een 2.4 versie wil/hoef (voor mijn rondjes op de Veluwe dan). Scheelt toch weer wat grammen op de bandjes.
Overigens zijn zowel de speed als de race wel ruim boven geclaimed gewicht. Ik dacht dat Wolfgang dat onderhand onder controle had met zijn vervolg producties als ik zijn commentaar nalees op de reviews op zijn eigen site.
625 voor de speed die op 590 geclaimed wordt en 675 voor de race die op 640 geclaimed wordt...

Verder twijfel ik nog ff tussen de bitex bx211 vs de dt350 naaf. De bitex wordt me slechts 3 tientjes goedkoper aangeboden. Weegt wel minder maar lees toch dat het 6 pawl systeem wat sneller slijt dan de Ratchet van dt..

Ben er dus bijna uit met dank aan de tips en threads hier op het forum!
Dannie1976
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 10 juni 2020, 19:04

jeh84 schreef: vr 25 september 2020, 11:52 Ik heb ondertussen contact gehad met Wheeltec en force wheels. Beiden geven aan dat het ook een optie is om een duke lucky star of crazy star voorwiel als achterwiel in te zetten. Duke heeft daarmee in principe 6 maten velgen ipv de 3 6ters sets zoals ze ze in setjes aanbieden.

Ik ga dan waarschijnlijk voor 2x de lucky star velg van 27,5mm. Dan zit ik precies tussen de 25 en 30mm in waardoor ik beide banden maten als gouden compromis moet kunnen monteren; een smalle 2.25 valt daarmee net wat breder uit dan op een 25mm velg en een 2.4 band marginaal smaller dan op een 30mm velg.

In geval van Wolfpack komt dat prima uit want ik heb gisteren een nieuw setje speed/race 2.25 gemonteerd en die staan inderdaad behoorlijk rond/bol met de zijnoppen ruim buiten de zijwand. Die kunnen een 2,5mm bredere velg dus prima hebben. Allicht vallen ze dan zo mooi dat ik niet eens meer naar een 2.4 versie wil/hoef (voor mijn rondjes op de Veluwe dan). Scheelt toch weer wat grammen op de bandjes.
Overigens zijn zowel de speed als de race wel ruim boven geclaimed gewicht. Ik dacht dat Wolfgang dat onderhand onder controle had met zijn vervolg producties als ik zijn commentaar nalees op de reviews op zijn eigen site.
625 voor de speed die op 590 geclaimed wordt en 675 voor de race die op 640 geclaimed wordt...

Verder twijfel ik nog ff tussen de bitex bx211 vs de dt350 naaf. De bitex wordt me slechts 3 tientjes goedkoper aangeboden. Weegt wel minder maar lees toch dat het 6 pawl systeem wat sneller slijt dan de Ratchet van dt..

Ben er dus bijna uit met dank aan de tips en threads hier op het forum!
Heb laatste nieuwe wielset gekocht en ii twijfelde tussen een dt280 of Hope pro4 naaf. De prijs gaf de doorslag (280 viel af) en om bij DT te blijven werd de 350 naaf aangeboden. Daarvan gaf de wielbouwer aan dat ik dan beter de Hope naaf kon kiezen (even zwaar echter robuuster). Als de DT350 een goede naaf is voor je overweeg dan ook de Hope.
Plaats reactie