beste velgbreedte voor 2.25 - 2.40 banden

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
jeh84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 6 juni 2012, 14:06

Hallo,

Ik heb een mooie nieuwe fully in bestelling staan (orbea oiz m-pro) en wil daar een handgespaakt wielsetje voor laten maken. Ik wil gaan rijden met 2.25 tot 2.40 banden, zoals de Wolfpack speed/race/cross in 2.25 en 2.40 en bijvoorbeeld de nieuwe maxxis aspen 2.4 (nog niet in NL leverbaar), en bv. de vittoria mezcals 2.25 en 2.35.

Ik zal afhankelijk van seizoen en inzetgebied wellicht nog wat gaan afwisselen/stoeien tussen deze breedtes (smaller in de blubber, breder op technisch terrein, of achter smaller dan voor, etc...). Maar gezien mijn huidige ervaringen (Epic HT met 25mm velg met o.a. fast trak 2.3, mezcal 2.25 en aspen 2.25) zal ik in het algemeen eerder richting de 2.40 uit komen, dan onder de 2.25.
Het zou mooi zijn om een velg te kiezen/vinden die voor dit hele bereik tussen 2.25 en 2.40 'spot on' uit komt, maar ik weet niet of dat realistisch is, vandaar deze vraag om hulp.

Ik heb mijzelf hierover in proberen te lezen, en heb o.a. het gehele topic over de wolfpack banden en wat andere threads terug gelezen en lees daarin een aantal aanbevelingen/constateringen zoals:
- bredere velgen en idem banden is de trend, ook voor inzet in NL
- 2.25 banden zijn spot on voor een 25mm velg
- 2.40 banden zijn spot on voor een 30mm velg
- 2.25 banden passen in principe ook op een 30mm velg
- 2.40 banden worden veelal te rond op een 25mm velg met eerdere kans op vervorming etc.
mijn conclusie (of aanname) hieruit is dat 25mm (mijn huidige referentie) daarmee te smal is voor een bereik tot 2.4 banden, en ik beter richting de 30mm (of iig meer dan 25mm) moet denken voor 'spot on' montage.

Mijn overwegingen zijn bijvoorbeeld de Duke Crazy Lack HD 6ters met i26,5mm achter en i29,5mm voor en de newmen SL A.30 met i30mm (obv de prijslijst van Wheeltec).
Waarbij bijvoorbeeld een van mijn twijfelpunten is of de achtervelg van de newmen met 26,5mm al voldoende zal zijn voor een 2.4 band, of nog te smal. En ik over de Duke velgen 0 reviews terug vind (alleen van de carbon versies).

Beiden zijn wel een stuk zwaarder dan mijn huidige Newmen SL X.A.25 van slechts 395gr.. maar zoals ik lees in bv het topic tussen de newmen SL X.A.25 en duke lucky jack HD 6ters bied een bredere velg met een bredere band op lagere druk meer voordelen dan het 'nadeel' van de gewichtstoename, en is het advies om altijd voor de breedste optie te gaan (de lucky jack in dat geval).

Ik weeg 68kg, dus verder geen beperkingen in max belasting.
Inzetbereik: XC-marathon en licht all-mountain. Mijn basis is de Veluwe, daarnaast toertochten door heel NL, vaste routes op bv UHR, SHR, en tripjes Z-L, duitsland, ardennen en luxemburg).

Kan iemand mij adviseren wat de beste velgbreedte is voor deze bandenmaten, en welk type/merk velg kunnen jullie mij daarvoor aanraden (bovengenoemde zijn slechts twee voorbeelden!). Liefst uiteraard zo licht mogelijk...

Gezien mijn budget zal het wel om een aluminium velg gaan. Daarbij komen dan sapim laser/d-light spaken (zoals huidige wielset, naar advies van wheeltec) en een DT350 sp of DT240 sp naaf.

Alvast bedankt!

Jeroen
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb een nieuwe set in bestelling bij Zoran en met hetzelfde doel: 2.25 tot 2.4 en ik heb 28mm intern velgen gekozen. Yishun nano superlight carbon blabla, velg partner van Zoran en serieus licht. Voor mij is dit nu wel de sweet spot. Ik denk niet dat ik ooit het verschil met 30mm ga voelen.

Nog een advies waar je niet om vraagt, DT naven zijn zwaar overpriced, zeker voor wat ze bijdragen aan de performance. er is een hele discussie elders op dit forum over wat een naaf nu bijdraagt. Wel, ik heb een paar sets met goede Taiwanese naven (Bitex bijvoorbeeld) voor minder dan de helft van DT geld en zero issues. En ik weeg 95kg en rijdt ook in de Alpen.

Het geld wat ik op de naven heb bespaard zit in betere/lichtere velgen en daar wordt ik heel blij van op de trail.

Enjoy!!


PS Ik rijdt al "iets" langer MTB en heb jarenlang op 19-21-23mm intern velgen gereden met 2.4 banden en dat ging prima. Het is niet zo dat een 2.4 band op 25mm ineens niet meer werkt. Zeg 5? jaar geleden werdt 25mm als optimaal voor die maat gezien. Mijn 30mm intern setje uit die tijd heb ik gebouwd voor 2,8 plus banden en daar heb ik deze zomer 500km heerlijk op gebold. YMMV
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4288
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik zou zeker eerst de velgen kiezen en daar het meeste budget aan uitgeven.
Naven als sluitpost gebruiken, Bitex en novatec is echt prima. Prima natuurlijk als je dure naven koopt maar niet ten koste van je velgen.

Ik rijd al drie jaar met Yishun op de racer 55mm en 33mm. Mijn wielbouwer, Andless cycling, gebruikt ze ook al jaren.
Top velgen na 15K op de racer nog als nieuw.

De MTB velgen zijn ook mooi inderdaad! Dat zou zeker nu mijn keuze zijn voor een setje.

Maargoed dat is geen antwoord op je vraag, maar die heeft Heckler al gegeven.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

In mijn beleving is tussen de 26 en 28mm dan ideaal. 30mm kan te breed zijn voor sommige 2.25 banden, zeker als je in de modder voor smal gaat.

Qua naven/spaken: Waarom SP spaken? Ik zie geen enkel voordeel tov j-bend. SP is erg lastig te vinden als je er eentje nodig hebt omdat je er een uit je wiel gereden hebt.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4288
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Het staat wel een stuk beter vind ik persoonlijk.

Ik vraag gewoon altijd een paar spaken extra erbij, ook met J bent hoor. Gewoon handig om bij je te hebben op vakantie.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Achter is die bolling niet zo erg omdat de bochtenperformance toch vooral uit de voorband komt. Ik zou me niet zo’n zorgen maken om die 26mm achter, ze wilden een sterker achterwiel dan voor. Alles tussen de 25 en 30 zal prima voor je zijn. Ik rij met 2.5wt op 27mm en dat is prima, maar 2.2 op 30 performed ook heus nog wel.
Waar woke is, is vuur
jeh84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 6 juni 2012, 14:06

Bedankt voor de reacties en inzichten.

Ik weet dat een naaf relatief weinig bijdraagt aan de centrifugaalkrachten, maar ik dacht dat er een groter kwaliteitsverschil was in de naven die je toch zou voelen tijdens het fietsen. Als dat niet zo is, dan stop ik het budget uiteraard liever in nog betere/lichtere velgen.
Uitgangspunt was meer vanuit mijn huidige wielset waar de DT350SP in zit en ik erg tevreden ben over de simpelheid en onderhoud.

Is 28mm inderdaad de sweet spot voor deze bandenmaten? Helaas kan ik in die maat haast geen velgen vinden, behalve het setje duke velgen die daar het meest in de buurt komt.
Zijn er meer positieve ervaringen met de genoemde Yishun carbon velgen?
Of nog alternatieven om te overwegen voor het budget van een alu setje (<700 euro).

@Heckler40, mag ik vragen wat het set kost dat je laat spaken bij Zoran?
Over je ps en de reactie van @Makkelijk; mijn ervaring is dat bv de fast trak 2.3 al iets te(?) bol uit lijkt te vallen op mijn 25mm velg, waardoor de zijnoppen ver op de ronding vallen. Mijn gevoel is dat die maat waarschijnlijk ook al net wat beter zou uitkomen op een velg van een paar mm breder, maar dat is slechts mijn gevoel en niet getest... en er zijn uiteraard vele voorkeuren hoe een band moet rollen en bollen en hoe je bochtentechniek en smaak is..
Ik heb ooit een 18 jaar geleden op mijn eerste mtb (gary fisher big sur 26") 2.4 racing ralph's gehad op een 19mm velg, dat reed ook wel prima, maar toen kon ik nog niet fietsen :-D en ik heb het vermoeden (weer een aanname) dat de vorm en uitslag van de banden in afgelopen jaren ook wel veranderd is, waardoor een huidige 2.4 band een andere uitslagbreedte cq vorm heeft als de vroegere 2.4 banden van pakweg 15-20 jaar geleden. Dit vermoeden wordt wel bevestigd door de uitvoeringen als de 2.4 "WT" versies van Maxxis die geënt zouden zijn op extra brede (30mm) velgen.

@Jan the Man, betreffende de SP heb ik destijds het advies van Wheeltec gevolgt, die gaf aan dat de krachten beter/directer worden verdeeld bij een SP vergeleken met j-bend en het wiel volgens mij ook beter of makkelijker te bouwen was. Volgens mij is dat tegenwoordig zo standaard dat die ook lokaal te vinden moeten zijn toch? Ik vind de SP persoonlijk dan weer mooier staan, de naaf wordt er wat technischer/futuristischer van met al die gefreesde nokken en gaten.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

jeh84 schreef: di 22 september 2020, 16:55 @Jan the Man, betreffende de SP heb ik destijds het advies van Wheeltec gevolgt, die gaf aan dat de krachten beter/directer worden verdeeld bij een SP vergeleken met j-bend en het wiel volgens mij ook beter of makkelijker te bouwen was. Volgens mij is dat tegenwoordig zo standaard dat die ook lokaal te vinden moeten zijn toch? Ik vind de SP persoonlijk dan weer mooier staan, de naaf wordt er wat technischer/futuristischer van met al die gefreesde nokken en gaten.
- Dat krachten beter/directer worden verdeeld lijkt een fabeltje van vroeger te zijn. Er is onderzoek gedaan dat dit helemaal niet het geval is (volgens mij door Ernie Frieke). Het is makkelijker machinaal spaken, dus grote fabrikanten als DT maken hier massaal gebruik van bij de productie van fabriekswielen.
- Mooier: dat is volgens mij het enige argument wat stand houd. Het ziet er idd gelikt uit.
- Bouwen. Met ronde spaken is het lastiger, omdat de spaken op het laatst mee kunnen draaien. Daarom vermoed ik dat Wheeltec je (heel dure) platte spaken aanbied. Dat gaat gemakkelijker want die kun je fixeren met een tooltje (een platte spaak is 2-3x duurder dan een vergelijkbare ronde). Maar als het makkelijk spaakt zal het ook wel goedkoper zijn :wink: .
- Verkrijgbaarheid: Ik zou er niet op gokken dat ze overal te krijgen zijn. Veel FM's kijken je vragend aan als je over SP spaken begint. Daarom is het advies van Cube-Elite een verstandige: bestel van de langste maat welke ze gebruiken een paar reserve, en op vakantie: tape die ergens uit het zicht aan je frame.
Gewichtswinst tov j-bend verlies je weer omdat de spaken een stukje langer zijn.

Heb niks tegen SP (gebruik ze zelf ook af en toe) maar het stoort me een beetje dat ze op de markt zijn gezet met de verkeerde motieven imho. (beter/sterker terwijl het volgens mij gewoon kostenbesparing is).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat Jan zegt. Zoran adviseert J-bend, bouwt wel met SP op uitdrukkelijke klant wens.
Ik geef vooral aan wat ik met de wielen wil doen en laat Zoran de spaken/patronen kiezen.

Stuur me gerust een PB over de wielset door Zoran. Ik spreek hem nog wel.

Over banden voor brede velgen, als je Maxxis 2,4 WT banden aanhaalt ben je wel heel ver weg van de Aspen Fast Track en Mezcal waar je zegt op te rijden in je opener. En dan ook 400 gram gewicht per band verder, dus in dat geval ook gerust 30mm velgen gebruiken, of breder nog.

Maxxis maakt banden met hoekige vormen, hoge schouder noppen als de Minions en High Rollers. Die modellen zijn gevoelig voor te brede velgen. Als ze bij de hiel te ver openen kan de het hele loopvlak plat op de bodem komen te liggen, en dat werkt niet. Vandaar WT.
Met ronde profielen als de Fast Track, Aspen, de Wolfpack Speed of ook RaRalph en RoRon is het veel minder kritisch.

En jouw Fast Track 2,3 is zeer waarschijnlijk op 25mm velgen ontworpen. Specialized levert 30mm velgen als standaard voor 2,8 inch brede plus banden (6Fattie). Als je die FT te bol vindt staan laat er dan maar eens wat druk uit, zeker voor jouw 68 kg. Voor wat het waard is, ik heb met 95kg meest 1,3 bar in 2,4 banden.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Technisch zijn SP spaken niet beter (maar ook niet slechter) dan J-bend. Alle 'superieure' kenmerken die ze worden toegedicht zijn voornamelijk marketing.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Even terug naar de breedte, dit is volgens mij de spijker op de kop:
Jan the Man schreef: di 22 september 2020, 13:30 In mijn beleving is tussen de 26 en 28mm dan ideaal. 30mm kan te breed zijn voor sommige 2.25 banden, zeker als je in de modder voor smal gaat.
Ciao
Jan
Maar ga zeker niet wakker liggen van een millimeter meer of minder, er zit meer verschil in hoe banden vallen dan dat een millimeter meer of minder velg gaat maken. Uiteindelijk denk ik dat je met alles tussen de 25 en 30mm een goede keuze maakt, waarbij alleen sommige 2.25 banden op die 30mm wellicht niet optimaal combineren.

Momenteel heb ik een Michelin Force AM 2.35 en een Wildracer 2.25 op 30mm velgen liggen (die banden vallen overigens precies even breed, ondanks het verschil in aanduiding...).
De Wildracer als voorband geeft op de weg geen goed gevoel, wringt en verliest snel grip als je wat te vlot de hoek om wilt. Daar is in het terrein niks meer van te merken... iig niet op de Brabantse bosgronden.
De Force AM als voorband geeft dit verschil in gedrag op verhard en onverhard niet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jeh84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 6 juni 2012, 14:06

Top, bedankt voor de tips, dat verkleind mijn zoekveld aanzienlijk.

Ik ga kijken naar velgen boven 25 maar onder 30mm.
De door mij genoemde duke lucky jack of crazy jack zijn dan beide opties als alu velgen, en wellicht past er nog Carbon in van het genoemde merk waar Zoran mee werkt.
Ik zal hem eens aanschrijven.
Naven zal ik me dan minder druk om maken en inderdaad qua spaken gewoon advies van de bouwer volgen.

Betreffende de banden druk; ik rijd nu voor op een barzo 2.25 met 1.3 bar en achter een mezcal 2.25 met 1.4 bar. Als ik hard gooi en smijt in de korte bochtjes hier dan heb ik gemerkt dat lager niet werkt want dan vervormen ze voelbaar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat Duke doet met een brede velg voor en een smallere achter kan heel zinvol zijn als je achtervork relatief smal is.
Je zult dan toch nooit een brede achterband kiezen, want die gaat aanlopen.
Sterker nog een bredere velg maakt een "smalle" band juist breder, dus eerder kans op aanlopen.
Aanlopen als je flink kracht zet, als er modder aan je band kleeft, of als er grind in het profiel van je band blijft hangen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

matthiav schreef: wo 23 september 2020, 05:36 Technisch zijn SP spaken niet beter (maar ook niet slechter) dan J-bend. Alle 'superieure' kenmerken die ze worden toegedicht zijn voornamelijk marketing.
Niet helemaal marketing, het biedt zeker grote voordelen. Maar absoluut niet voor fietswielen! Daar liggen de voordelen alleen op het productievlak en is SP technisch gezien de mindere oplossing! (SP zou je willen bij een zo stijf mogelijk geheel, maar in een fietswiel wil je juist wat beweging hebben).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dus SP heeft voordelen voor de fabrikant, maar niet voor de consument

Mooie taak voor de marketing afdeling. :winkie:
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie