Upgrade naar 1x11 SLX of deore Xt

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

suravida schreef: di 29 september 2020, 15:13 Waarom zou je meer gearring willen? Niet dat 12 speed nou onzin is, maar met 11 kom je in NL ook meer dan prima rond. En ik vind mijn 11 speed SLX lekkerder schakelen dan de NXen die ik heb getest.
Dus er zit wel degelijk verschil tussen de NX en SLX,dacht eigelijk dat Shimano ook iets heeft wat zou passen in 12 speed.

11 of 12 maakt mij ook niet zo veel uit maar als ik toch ga upgraden dan liever naar de laatste technologie :).

Die sunrace is wel heel gunstig in prijs :-q
Laatst gewijzigd door VintigeBiker op di 29 september 2020, 16:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Er is ook een SLX 12 speed, maar dan moet je voor de Shimano cassette weer een andere body hebben....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

suravida schreef: di 29 september 2020, 15:53 Er is ook een SLX 12 speed, maar dan moet je voor de Shimano cassette weer een andere body hebben....
Oke dan word dat hem dus niet :((

Is de derrie voor 11 en 12 speed gelijk ?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Nope..
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

suravida schreef: di 29 september 2020, 16:26Nope..
Thanks :-q
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Makkelijk schreef: zo 27 september 2020, 23:16 Xt shifter, rest maakt minder uir
+1
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Maar 11 sp SLX derailleur werkt prima met Sunrace cassette dus waarom zou dat voor 12 sp. anders zijn. En idd XT shifter, SLX shifter is het net niet.
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

Even voor mijn duidelijkheid en nog een optie,zou de Shimano 12speed derrie+shifter
werken met de 12speed Sram cassette + ketting ?
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

VintigeBiker schreef: wo 30 september 2020, 22:07 Even voor mijn duidelijkheid en nog een optie,zou de Shimano 12speed derrie+shifter
werken met de 12speed Sram cassette + ketting ?
Volgens mij moet dat kunnen. Maar er is volgens mij ook een 12 speed casette van sunrace die op een ‘ouderwetse’ shimano body past en prima samen gaat met slx derrie.
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

Mtbmouse schreef: wo 30 september 2020, 22:24
VintigeBiker schreef: wo 30 september 2020, 22:07 Even voor mijn duidelijkheid en nog een optie,zou de Shimano 12speed derrie+shifter
werken met de 12speed Sram cassette + ketting ?
Volgens mij moet dat kunnen. Maar er is volgens mij ook een 12 speed casette van sunrace die op een ‘ouderwetse’ shimano body past en prima samen gaat met slx derrie.
Dat klopt van die sunrace,is al ter sprake gekomen.

De Shimano 12speed cassette past niet op de HG body,misshien zijn dan toch de schakel intervallen net iets anders.....

Heeft iemand hier duidelijkheid over ?

Thanks voor alle input :-q
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Derailleur en shifter moeten matchen (iets met cable pull) en cassette en hub. Shimano 12 speed is microspline hub, sram 12 speed is XD body. Alleen sunrace heeft voor zover ik weet een 12 speed casette die op een shimano hg hub past.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mathijs_7 schreef: do 1 oktober 2020, 05:19 Derailleur en shifter moeten matchen (iets met cable pull) en cassette en hub. Shimano 12 speed is microspline hub, sram 12 speed is XD body. Alleen sunrace heeft voor zover ik weet een 12 speed casette die op een shimano hg hub past.
SRAM Nx eagle cassette past ook.
En er zijn veel meer fabrikanten, met lichter spul dan sunrace en sram, als je dat zoekt.

SRAM shifter met Shimano derailleur werkt ook met 12 speed. En vice versa. Geen idee waarom je het zou willen though.
Waar woke is, is vuur
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

VintigeBiker schreef: wo 30 september 2020, 22:39
Mtbmouse schreef: wo 30 september 2020, 22:24

Volgens mij moet dat kunnen. Maar er is volgens mij ook een 12 speed casette van sunrace die op een ‘ouderwetse’ shimano body past en prima samen gaat met slx derrie.
Dat klopt van die sunrace,is al ter sprake gekomen.

De Shimano 12speed cassette past niet op de HG body,misshien zijn dan toch de schakel intervallen net iets anders.....

Heeft iemand hier duidelijkheid over ?

Thanks voor alle input :-q

Deze setup zou ik willen doen in eerste instantie en dan met de Sram of Sunrace cassette,mocht het toch niet zijn wat ik er van verwacht dan zou ik na de eerste slijtage de boel kunnen vervangen door Shimano 12 speed(met hub)

Mijn houdige XT setup (9 speed) doet het zo goed als ie het moet doen dat ik eigelijk Shimano 12 speed XT derrie+shifter wil :-D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn houdige XT setup (9 speed) doet het zo goed als ie het moet doen dat ik eigelijk Shimano 12 speed XT derrie+shifter wil :-D
Let op, er schijnt een structureel probleem te zijn met de vrijloop zoals die wordt gebruikt in de 12 speed Shimano MS naven.
Op forums.mtbr.com wordt dit vrij gedetailleerd beschreven.
Shimano heeft inmiddels een non-series naaf uitgebracht met een vrijloop met 3 pallen ipv de silent clutch.
Dus eigenlijk een DT370.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

ThaSingleTrackMastah schreef: do 1 oktober 2020, 14:25
Mijn houdige XT setup (9 speed) doet het zo goed als ie het moet doen dat ik eigelijk Shimano 12 speed XT derrie+shifter wil :-D
Let op, er schijnt een structureel probleem te zijn met de vrijloop zoals die wordt gebruikt in de 12 speed Shimano MS naven.
Op forums.mtbr.com wordt dit vrij gedetailleerd beschreven.
Shimano heeft inmiddels een non-series naaf uitgebracht met een vrijloop met 3 pallen ipv de silent clutch.
Dus eigenlijk een DT370.
Thanks for the info :-q

Het zou dus wel goed moeten werken de 12 speed shimano derrie+ XT shifter en de sram of sunrace cassette ?
Plaats reactie