Upgrade naar 1x11 SLX of deore Xt

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

Hoi,

Binnenkort moet ik mijn cassette en ketting vervangen en wil graag naar 1x11.

Nu rijd ik met deore XT en dat bevalt prima natuurlijk.

Is het verschil merkbaar tussen SLX en XT ? of voor de zekerheid een XT shifter en derialleur in combi met
een SLX cassette en ketting doen ?

Graag jullie ervaringen/mening.

Groet Marc
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Ik denk niet dat je dat gaat merken. Ik heb regelmatig gedowngrade van XT naar SLX (cassette/ketting). Wel i.c.m. XT en XTR derailleurs en shifters. Ketting soms een goedkopere Sram een of andere KMC. Of m'n racefiets monteer ik ook vaak 105 cassettes ipv van een Ultegra (zoals mijn groep). Qua werking merk ik eigenlijk amper verschil. Eerder moet je afstelling gewoon correct zijn van je kabels en derailleur. Dan schakelt volledig SLX ook super.

Bijvoorbeeld SLX shifters met XTR deraileur en XT ketting zal prima werken. Mijn gravelbike heeft GRX 600 shifters (SLX niveau) met een GRX 812 derailleur (XT niveau) en GRX 400 remklauwen en een KMC ketting. Dat werkt allemaal prima samen (al heb ik daar voor het mooie nu Hope floating rotors op gezet :winkie: ).

SLX of XT zal je dus niet merkbaar merken denk ik. De laatste cassette die ik op mijn mtb heb gemonteerd was trouwens een Sunrace cassette met een Sram ketting. Mijn 11sp XTR derailleur had ik al eens gedowngrade naar XT, maar mijn shifter is nog steeds XTR.
Laatst gewijzigd door Suntoro op zo 27 september 2020, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Hangt beetje af van je budget.

SLX is echt nauwelijks minder meer dan XT.

Ik zou eerder zeggen kies voor XTR shifter derailleur combi en afhankelijk van je omstandigheden (rijd je veel door nat en modder..?) kies je voor XT en anders SLX. Doet wat minder pijn in de portemonnee als je het na een slecht winterseizoen moet vervangen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Aan de andere kant waren er vaak wel dealtjes te vinden voor 1x11 drivetrain upgrades. Voor SLX of XT, dan scheelt het qua prijs niet zo veel.
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

Dacht al op te maken dat het niet zo heel veel verschil zou gaan maken maar nu weet ik het zeker :)

Juist vanwege de vele SLX upgrade setjes in de aanbieding overweeg ik het overstappen.

Ga de diverse Duitse webshops in de gaten houden.


Thanks voor jullie replay`s :-q
Knakworstkweker

Xt derrie en shifter

Slx casette

Xt ketting

Ik rij alles xt, heb bovenstaande combi geprobeerd, maar ik vond de 2019 en 2020 slx casette niet lekker schakelen in deze combi.
Maar als slx een upgrade of hetzelfde is al je huidige zou ik het gewoon doen, merk je waarschijnlijk niets van.

Slx shifter vind ik niet fijn omdat je daar de meerdere shifts mist en de dual trigger.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De XT en XTR shifters werken duidelijk anders (beter) dan SLX en Deore.
De derailleurs van XT en XTR zijn iets gelikter, lichter en soepeler door teflon busjes.
Maar dat verschil merkt je minder dan het verschil vd shifter. Verder is iedere serailleur kapot als je tegen een steen of boomstronk knotst.
Dus XT shifter en een 11 speed derailleur naar keuze.
De XT cassette heeft 1 kransje meer op de spider(s), maar verder lood om oud ijzer. Zou een rol kunnen spelen als je een alu vrijloop body hebt.
De XT ketting glimt mooier.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Xt shifter, rest maakt minder uir
Waar woke is, is vuur
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

Na nog wat verder ingelezen te hebben en uiteraard jullie reacties heb ik nog een vraag:

Op mijn tru axl Shimano wiel heb ik een HG body zitten en dacht dat die tot een 11 speed cassete kan hebben.

Nu lees ik dat evt 12 speed ook mogelijk is,klopt dit ?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ja, Sram heeft daar een cassette voor (NX) en Sunrace bijvoorbeeld ook.
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

George schreef: di 29 september 2020, 11:30 Ja, Sram heeft daar een cassette voor (NX) en Sunrace bijvoorbeeld ook.
Is dat van eenzelde kwaliteit als de shimano SLX en waar moet ik op letten bij het bestellen om de juiste te krijgen ?

Ik ben niet zo thuis in Sram :((

Thanks
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Waarom zou je 12 willen?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

suravida schreef: di 29 september 2020, 14:18 Waarom zou je 12 willen?
Meer mogelijkheden in gearring ?

Denk dat ik al wat gevonden heb:

https://www.bike-discount.de/en/buy/sra ... kit-974657
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Die Sunrace MX8 cassettes zijn prima. En lichter dan SLX ook nog. Werkt echt heel prima met een SLX derailleur. XT is niet merkbaar beter dan SLX. Het gaat niet langer mee dus je betaalt eigenlijk alleen voor het gewichtsverschil. XTR shifters maken wel echt een verschil qua soepel schakelen en op lange termijn soepel blijven schakelen. Vooral met een goedkopere derailleur.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Waarom zou je meer gearring willen? Niet dat 12 speed nou onzin is, maar met 11 kom je in NL ook meer dan prima rond. En ik vind mijn 11 speed SLX lekkerder schakelen dan de NXen die ik heb getest.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie