Waterafstotend shorts of niet?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

ThaSingleTrackMastah schreef: di 29 september 2020, 11:21 Dan moet je het spul wassen met speciale middeltjes om de waterdichte werking te herstellen. 3x wassen kost dan net zoveel als een nieuwe broek...
Dat valt best mee, niet na elke rit in de wasmachine gooien en je moet dwr coatings niet wassen met een speciaal middel maar sprayen (werkt veel beter). Met een fles holmenkol van een tientje kun je een broek van 50 euro echt wel 5x sprayen. Das 50x wassen. Ik heb weinig kleding in mijn bezit die 50 wasbeurten kan of heeft doorstaan.
Wel wassen met een sportwasmiddel of beter nog: texwash. Is ook écht niet duur want je doet er heel lang mee.

Overigens: de sportful norain broek en castelli gabba die ik heb zijn na 5 jaar nog steeds hardstikke waterafstotend. Zonder behandeling.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je doet het wel eenvoudig voorkomen.
( ik zal niet zeggen makkelijk :tong )
Mijn leven bestaat uit meer dan fietskleding wassen. Het wordt (werd) uitgespoeld in een kuip, en daarna zo de wasmachine in met een scheut Ariel.
(ben allergisch voor veel andere merken, reuze onhandig)
Ik zit me nu af te vragen hoe ik mijn bezwete modderige baggies had moeten sprayen ipv wassen.
Verder natuurlijk niet erg milieuvriendelijk om een extra was te draaien, apart voor de waterdichte was.

Maar goed, tegenwoordig alleen maar zweet en stof, dus wat dat betreft heb ik weinig problemen.
De MT500 gebruik ik nog wel eens als het kort van tevoren heeft geregend. Die is aan de achterkant nog aardig spatwaterdicht, dus mn aars blijft droog.

De Humvees heb ik in een ver verleden wel eens behandeld met wax (achterpand was af fabriek waterafstotend).
Werkt ook goed voor de Camelbak, geen regenhoes meer nodig.
Werkt dan zelf heel goed, omdat de Camelbak minder vaak in de wasmachine gaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

ThaSingleTrackMastah schreef: di 29 september 2020, 23:06 Je doet het wel eenvoudig voorkomen.
( ik zal niet zeggen makkelijk :tong )
Mijn leven bestaat uit meer dan fietskleding wassen. Het wordt (werd) uitgespoeld in een kuip, en daarna zo de wasmachine in met een scheut Ariel.
(ben allergisch voor veel andere merken, reuze onhandig)
Ik zit me nu af te vragen hoe ik mijn bezwete modderige baggies had moeten sprayen ipv wassen.
Verder natuurlijk niet erg milieuvriendelijk om een extra was te draaien, apart voor de waterdichte was.
Sprayen om te behandelen als het niet meer waterdicht is, uiteraard na het wassen. Waterdichte kleding gooi ik niet na elke keer fietsen in de was. Dan maar even uithangen en de modder er afvegen als het droog is. Ik doe inderdaad weleens losse wasjes voor de waterdichte was, zoals ook regenjassen. Maar goed, ik doe ook weleens losse wasjes voor een wollen trui, voor beschermers en voor andere dingen. Die duren gelukkig allemaal wel heel kort, en zijn allemaal 20 graden.

Ariel, of welk conventionele wasmiddel dan ook, is funest voor een DWR laag en al helemaal voor bijvoorbeeld Goretex.
Ik heb afgelopen winter na 6 jaar en ongeveer 15 weken wintersport en 15x wassen een snowboard-broek moeten vervangen omdat er gaten in zaten. In die tijd heb ik hem 1x ingesprayed en is hij altijd perfect waterdicht gebleven. Met Ariel was dat anders geweest.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

ThaSingleTrackMastah schreef: di 29 september 2020, 11:21

Koop een pvc regenbroek (fietspak) en knip de pijpen op lengte.
Die trek je aan als het echt nat is.
Verder de gewone short of lange broek over je bibshort.
Bij Zeeman kost een regenbroek €5,99. Daar kop je geen baggy voor. Voor normaal gebruik zijn ze niet zo handig omdat de pijpen geen rits of knopen hebben waardoor je ze over je schoenen aan kan doen, maar als je die afknipt, kan het er beter niet opzitten...
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Mijn ervaring met waterdicht is dat in het alleen draag als het echt niet anders kan. Ik heb naast een regenjasje zo’n vernuftig pak van Dirtlej voor de extreme dagen. Maar zelfs als het koud en nat is is zweet en condens aan de binnenkant bijna net zo erg als de regen van buitenaf. En het wassen is wel wat gedoe na de zwaardere moddertochten. Zo de was in kan niet best zijn voor de wasmachine dus eerst grondig uitspoelen (ik stap als het kan met fiets en al onder de straal van de tuinslang) in bad of onder de douche. Dan wassen met technisch wasmiddel en daarna opnieuw inspuiten voor waterafstotendheid. Ook als de stof waterdicht is wil je dat de buitenlaag ‘afparelt’ zodat water er niet op blijft liggen en de stof goed blijft ademen. Daarom moet je ook nooit normaal wasmiddel gebruiken voor waterafstotende/-dichte kleding. Dat verstopt de waterdichte laag en maakt het minder ademend. Tenzij je de afgeknipte regenpak-variant kiest. Die ademt toch niet. Is ook wat voor te zeggen want het scheelt een hoop gedoe.

Bij mijn pak is op het zitvlak de modder er zo hard ingewreven door het zitten op het zadel dat ik het daar niet meer helemaal schoon krijg en ik verwacht zoals anderen ook al schreven dat daar de eerste lekkage zal optreden. Bij aankoop van een waterdichte short zou ik vooral kijken naar hoe de fabrikant probeert dat zoveel mogelijk te voorkomen (bv zwaardere stof en geen naden in het kruis etc). En een kleur waarop modder niet zo opvalt.
Plaats reactie