Bottom bracket lagers vervangen voor Solid oil lagers

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

mugged schreef: ma 19 oktober 2020, 21:05 Als je ze niet kunt terugsturen wil ik ze wel overnemen. Ik heb wel 6806 nodig voor mijn Hope cups

Laat jij ook weten wat je bevindingen zijn. Ben wel benieuwd namelijk. :-q
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Helaas wordt voor de Hope ook de Enduro lagers geadviseerd dus ik sla deze over...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4319
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Hier hebben ze al behoorlijk wat op voorraad

https://r2-bike.com/Bearings::SKF_1

Ben ook benieuwd naar de ervaringen.
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

ik moest meteen aan dit artikel op pinkbike over Cane Creek denken, die ook een dergelijk lager in hun BB's stopte. Nu ik het opnieuw lees blijken deze lagers ook van SKF te komen.
https://www.pinkbike.com/news/cane-cree ... -2019.html

Voor mensen die ervaringen zoeken kunnen ze misschien op reviews van dit zoeken.
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Ik heb de skf lagers retour gestuurd.

Bij de Pedaleur heb een setje Enduro max lagers gehaald ter vervangen. Helaas geen skf test voor mij
Brt of BoZ
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 431
Lid geworden op: za 15 augustus 2009, 07:49
Mijn mountainbike: Brabantse Wal

Ik gebruik deze lagers nu ongeveer een jaar, dat zal zo'n 5000 km zijn, in een PF30/BB30 opstelling en tot nu toe lopen ze nog steeds als nieuw. Omdat ze niet van RVS zijn was ik bang dat ze zouden roesten maar daar is niets van te merken. Ze lopen de eerste halve seconde even stroef maar daarna komen ze los en lopen ze soepel. Dit merk je niet tijdens het rijden maar alleen als je er met de hand aan draait. Ik heb ze destijds gekocht omdat ik op zoek was naar duurzame lagers en daar voldoen ze zeker aan. Ik heb ze op Ebay Duitsland gekocht, daar waren ze het goedkoopste.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Interessant topic. Lijkt me ook zeer nuttig voor het onderste balhoofdlager. Samen met de bracket lagers ziet deze waarschijnlijk het meeste af door vuil, modder en water. Alleen zijn deze waarschijnlijk moeilijker te vinden omdat je meestal een lagerschaal onder een bepaalde hoek hebt?
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Brt of BoZ schreef: za 31 oktober 2020, 21:46 Ik gebruik deze lagers nu ongeveer een jaar, dat zal zo'n 5000 km zijn, in een PF30/BB30 opstelling en tot nu toe lopen ze nog steeds als nieuw. Omdat ze niet van RVS zijn was ik bang dat ze zouden roesten maar daar is niets van te merken. Ze lopen de eerste halve seconde even stroef maar daarna komen ze los en lopen ze soepel. Dit merk je niet tijdens het rijden maar alleen als je er met de hand aan draait. Ik heb ze destijds gekocht omdat ik op zoek was naar duurzame lagers en daar voldoen ze zeker aan. Ik heb ze op Ebay Duitsland gekocht, daar waren ze het goedkoopste.
Wat is de stand van zaken met het BB? Ben benieuwd of die nog soepel loopt enzo...
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Brt of BoZ
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 431
Lid geworden op: za 15 augustus 2009, 07:49
Mijn mountainbike: Brabantse Wal

Ik heb ze nog steeds niet vervangen maar ben er in februari meerdere keren mee door het strooizout gereden zonder afspoelen en heb daarna 7 weken niet kunnen fietsen. Toen ik afgelopen zaterdag weer wilde gaan fietsen zat de trapas vast, met wat olie heb ik het weer gangbaar gekregen. Ik verwacht dat de lagers dit niet hebben overleefd maar er zit na 50 km nog geen speling op. Uit voorzorg ga ik wel nieuwe bestellen en dat worden weer MTRX lagers.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Als je geen speling hebt en het draait goed waarom vervangen? Of kraakt de zaak? Dit soort lagers zou toch goed bestand moeten zijn?

Vaak werkt "if it ain't broke don't fix it" wel goed, en is niet duur ook.

Overigens is het ene roestvrij staal niet het andere. 12% chroomstaal werkt iha uitstekend door hoge sterkte, belastbaarheid en redelijke corrosievast. Chroom-nikkelstaal is iha corrosie bestendiger maar minder sterk. Maar tegen zout water zijn maar weinig staallegeringen goed bestand.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Brt of BoZ
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 431
Lid geworden op: za 15 augustus 2009, 07:49
Mijn mountainbike: Brabantse Wal

Het kraakt niet en loopt nog soepel maar ik vertrouw het niet, dat is misschien ten onrechte. Vervangen doe ik pas al ze kapot zijn maar dan wil ik ze wel op de plank hebben liggen. De komende tijd ga ik het fietsen weer oppakken met iedere dag een rondje om het weer op te bouwen dus ik zal er gauw genoeg achter komen of ze heel blijven. MTRX lagers zijn niet van RVS maar wel redelijk bestand tegen corrosie volgens SKF maar zout is inderdaad een ander verhaal.
Brt of BoZ
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 431
Lid geworden op: za 15 augustus 2009, 07:49
Mijn mountainbike: Brabantse Wal

Uiteindelijk heb ik de lagers toch moeten vervangen omdat ze begonnen te kraken. Ik heb de oude lagers open gemaakt en ze zijn aangetast door roest, niet heel erg maar wel genoeg. Het zijn voor mij de beste BB30 lagers die er zijn. Door de ongelukkige samenloop van zout en enkele weken stilstand zijn ze gaan roesten. Normaal gezien rijd ik elke dag en spoelt het zout door condens of regen wel weg en hadden ze dit denk ik wel overleeft.
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

R&DY schreef: di 27 oktober 2020, 16:31 Ik heb de skf lagers retour gestuurd.

Bij de Pedaleur heb een setje Enduro max lagers gehaald ter vervangen. Helaas geen skf test voor mij
En de enduro max lagers zijn alweer stuk. Best vlot binnen 1 1/2 jaar en +/- 3000km. Crank zat vast. Lager aan het kettingwielkant helemaal verroest van binnen. Voor nu de boel maar even schoongemaakt en opnieuw in het vet gezet. Kan ik weer op zoek naar wat anders.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of een andere manier van schoonmaken?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

ThaSingleTrackMastah schreef: di 22 maart 2022, 11:40 Of een andere manier van schoonmaken?
Ik gebruik alleen de waterslang (grondwater) en hooguit wat mucc-off reiniger. Maar eigenlijk nooit rond de crank.
Plaats reactie