Wat is de insteek van een nieuwe SID?
XC gebruik? Dan lijkt het me niet vreemd....
Rockshox SID SL ultimate 2021, speling op de bushings?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5593
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
XC gebruik idd.
Ik ga er nog wel wat meer mee spelen, zal vast wel goedkomen.
Dat een vork bij een sprong bijna maximaal inveert snap ik, maar ik keek er een beetje van op dat ook op een wortelpad de vork al 70-80% inveert.
Soepel was het wel, want ik voelde geen enkele wortel meer, had alleen het idee dat de fiets minder efficient was dan voorheen
Ik ga er nog wel wat meer mee spelen, zal vast wel goedkomen.
Dat een vork bij een sprong bijna maximaal inveert snap ik, maar ik keek er een beetje van op dat ook op een wortelpad de vork al 70-80% inveert.
Soepel was het wel, want ik voelde geen enkele wortel meer, had alleen het idee dat de fiets minder efficient was dan voorheen
- Patrick_V
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2239
- Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
- Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3
Ik ken het gevoel. Het maakt alles een beetje levenloos en dood voor je gevoel.
Ik hou het om die reden ook het liefst op XFusion vorken. Een hoop mid stroke support alleen die leveren weer in op small bump repliance.
Succes met het afstellen in ieder geval
Schijnt toch een prima vork te zijn. En misschien is dit wel zijn karakter.
edit typo
Ik hou het om die reden ook het liefst op XFusion vorken. Een hoop mid stroke support alleen die leveren weer in op small bump repliance.
Succes met het afstellen in ieder geval
Schijnt toch een prima vork te zijn. En misschien is dit wel zijn karakter.
edit typo
Laatst gewijzigd door Patrick_V op ma 2 november 2020, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
'Hoog rijden' betekent niet dat de vork dan maar weinig veerweg gebruikt. Het betekent dat de vork snel weer naar zijn standaard positie terugkeert, het punt van de sag dus. En dan is de vork weer klaar voor de volgende klap. Dit wordt voornamelijk geregeld door de interne high speed rebound en ROckshox heeft daar 20 jaar te laat pas werk van gemaakt. En zelfs toen ze het 'Rapid Recovery' gingen noemen waren ze nog duidelijk trager dan de rest. Vanaf 2020 zitten ze een beetje op niveau.Rayb81 schreef: ↑zo 1 november 2020, 23:54 Dat een vork bij een sprong bijna maximaal inveert snap ik, maar ik keek er een beetje van op dat ook op een wortelpad de vork al 70-80% inveert.
Soepel was het wel, want ik voelde geen enkele wortel meer, had alleen het idee dat de fiets minder efficient was dan voorheen
Daarnaast is de afstelling van de luchtkamer verantwoordelijk voor hoe ver een vork bij belasting inzakt, dus bij bijvoorbeeld het afrijden van een steilere helling. Het duiken onder remmen wordt daarnaast ook door de low speed compressie demping opgevangen.
Maar als jij dus 120 mm veerweg hebt, pakweg 25 mm sag en je houdt nog 20 mm veerweg aan het einde over, dan hoeft een wortel maar 75 mm hoog te zijn om die veerweg te bereiken.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Een wortel of remkuilen stuk is ook het meest lastig om een vork goed te krijgen. In de ene situatie rem je bv met een hele andere gewichtsverdeling dan bv een wortelstukje op snelheid.
Ik moest ook wennen aan mijn fox32 tov mijn lefty. Eerste meters dacht ik ook wat een zachte vork, maar na een paar stukken met remkuilen en wortels merkte ik dat het gewoon veel comfortabeler was en de vork niet zijn veerweg kwijt raakt wat de (oudere) lefty wel deed.
De fox zit bij mij wel redelijk op zijn standaardwaarden, juist bij hogere luchtdruk lijkt de vork minder hard en is de balans weg. Pas op dat je niet de verkeerde kant op gaat
Ik moest ook wennen aan mijn fox32 tov mijn lefty. Eerste meters dacht ik ook wat een zachte vork, maar na een paar stukken met remkuilen en wortels merkte ik dat het gewoon veel comfortabeler was en de vork niet zijn veerweg kwijt raakt wat de (oudere) lefty wel deed.
De fox zit bij mij wel redelijk op zijn standaardwaarden, juist bij hogere luchtdruk lijkt de vork minder hard en is de balans weg. Pas op dat je niet de verkeerde kant op gaat
@Rayb81 Hoe gedraagt de vork zich als je door stevige compressies gaat?
Bodem van een diepe kuil of kombocht op hoge snelheid bijvoorbeeld.
Enjoy!!
Bodem van een diepe kuil of kombocht op hoge snelheid bijvoorbeeld.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Zie je ook nog voordelen in de 2021 airshaft aanpassingen van RS waardoor je met minder sag rijdt?Lars TB schreef: ↑ma 2 november 2020, 12:20'Hoog rijden' betekent niet dat de vork dan maar weinig veerweg gebruikt. Het betekent dat de vork snel weer naar zijn standaard positie terugkeert, het punt van de sag dus. En dan is de vork weer klaar voor de volgende klap. Dit wordt voornamelijk geregeld door de interne high speed rebound en ROckshox heeft daar 20 jaar te laat pas werk van gemaakt. En zelfs toen ze het 'Rapid Recovery' gingen noemen waren ze nog duidelijk trager dan de rest. Vanaf 2020 zitten ze een beetje op niveau.Rayb81 schreef: ↑zo 1 november 2020, 23:54 Dat een vork bij een sprong bijna maximaal inveert snap ik, maar ik keek er een beetje van op dat ook op een wortelpad de vork al 70-80% inveert.
Soepel was het wel, want ik voelde geen enkele wortel meer, had alleen het idee dat de fiets minder efficient was dan voorheen
Daarnaast is de afstelling van de luchtkamer verantwoordelijk voor hoe ver een vork bij belasting inzakt, dus bij bijvoorbeeld het afrijden van een steilere helling. Het duiken onder remmen wordt daarnaast ook door de low speed compressie demping opgevangen.
Maar als jij dus 120 mm veerweg hebt, pakweg 25 mm sag en je houdt nog 20 mm veerweg aan het einde over, dan hoeft een wortel maar 75 mm hoog te zijn om die veerweg te bereiken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Ik heb te weinig met '20 en '21 vorken gereden om dat verschil te ontdekken. Op papier zou ik zeggen ja, want inderdaad gingen de oudere vorken makkelijker door de veerweg, maar dat probleem was er in mijn ogen in 2019 al uit. In NL zal die laatste aanpassing weinig brengen, in een steil buitenland waarschijnlijk wel.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ik ben toch wel zeer tevreden over de SID Ultimate! Hij is inderdaad lekker plush maar bovenal zeer stijf en zeer direct qua stuurgedrag. De vork pakt misschien bij wortels en kuilen wat meer veerweg dan mijn vorige vork (Fox 34 Rythm), maar ik vind de Ultimate vele malen comfortabeler. Het is bizar hoe goed die eigenlijk is bij stevige wortel klimmen en hoe makkelijk die daar door heen komt.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5593
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Ik begin ook wat meer aan de vork te wennen.
Wasbordjes en remhobbels laatst getest op Schoorl, die slikt ie als zoete koek, geen last meer van.
Heb er nu toch een token in gezet en de druk 10 psi verlaagd. Volgende keer weer testen.
Verschil met mn vorige vork, een SID RLT was wel groot.
Maar wat bleek, daar zaten 4 tokens in tov 0 in deze Ultimate.
Dat verklaarde het "andere" gevoel wel denk.
Wasbordjes en remhobbels laatst getest op Schoorl, die slikt ie als zoete koek, geen last meer van.
Heb er nu toch een token in gezet en de druk 10 psi verlaagd. Volgende keer weer testen.
Verschil met mn vorige vork, een SID RLT was wel groot.
Maar wat bleek, daar zaten 4 tokens in tov 0 in deze Ultimate.
Dat verklaarde het "andere" gevoel wel denk.
-
- All rounder
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 23 april 2009, 20:50
Ik sta ook op het punt om een SID SL Ultimate aan te gaan schaffen..
Hoe is jullie ervaring na al die maanden?
Of is er een beter alternatief voor rond de €750,- (nieuw)
Hoe is jullie ervaring na al die maanden?
Of is er een beter alternatief voor rond de €750,- (nieuw)
-
- All rounder
- Berichten: 146
- Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
- Mijn mountainbike: beter dan ik
Hier in de familie ook een fiets met de 120 mm versie. Niet mijn fiets, wel op gereden, fantastische vork. In eerste instantie even wennen omdat de vork al snel op de ondergrond reageert, maar dit is dus eigenlijk prima. Kleinere oneffenheden worden opgevangen. Wordt daarna progressief, gaat niet zomaar bottom out. Ben zelf heel tevreden of een Fox 34, maar nu wat kleine ritjes is de blauwe RS toch een vork die ik fijner vind rijden. Ook met de standaard instelling volgens de RS calculator (terwijl dat bijvoorbeeld met een Reba naar mijn ervaring niet zo is).
De vork staat nu op 103 psi en -15 kliks voor de berijder (72 kg met kleding ed) en dat werkt prima, voor het overige gewoon standaard.
Voor ons duidelijk beter dan een Reba, als je wat zwaarder bent ook evenwichtiger vering dan in een Fox sc32 'nogwat' (duikt af en toe ineens wat diep in en lijkt wat slapper te zijn dan bijvoorbeeld de Reba) en wonderbaarlijk ook fijner dan de Fox 34
Misschien dat een 'vorkspecialist' met bepaalde afstellingen andere eigenschappen uit de vorken haalt. Maar dit even uit 'onze' praktijkervaring.
De vork staat nu op 103 psi en -15 kliks voor de berijder (72 kg met kleding ed) en dat werkt prima, voor het overige gewoon standaard.
Voor ons duidelijk beter dan een Reba, als je wat zwaarder bent ook evenwichtiger vering dan in een Fox sc32 'nogwat' (duikt af en toe ineens wat diep in en lijkt wat slapper te zijn dan bijvoorbeeld de Reba) en wonderbaarlijk ook fijner dan de Fox 34
Misschien dat een 'vorkspecialist' met bepaalde afstellingen andere eigenschappen uit de vorken haalt. Maar dit even uit 'onze' praktijkervaring.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Geen RS, maar ik ben met mijn fox32 eens gaan spelen met de tokens........ nou dat is een openbaring.
Bewust in 1x de stap de van 1 naar vier gemaakt en na een paar ritten op twee uitgekomen. dat is voor mij het meest prettig, stevig maar toch soepel.......
Ik zou zeker aanraden hier mee te experimenteren. De wortel stukken waren ook mijn ding, met 1 kan de veerweg wel eens snel aan de onderkant belanden, terwijl met vier ik vrijwel nooit de hele veerweg gebruik.
Bewust in 1x de stap de van 1 naar vier gemaakt en na een paar ritten op twee uitgekomen. dat is voor mij het meest prettig, stevig maar toch soepel.......
Ik zou zeker aanraden hier mee te experimenteren. De wortel stukken waren ook mijn ding, met 1 kan de veerweg wel eens snel aan de onderkant belanden, terwijl met vier ik vrijwel nooit de hele veerweg gebruik.
-
- All rounder
- Berichten: 146
- Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
- Mijn mountainbike: beter dan ik
Mooie tip Cube Elite, dan moet ik me daar ook maar eens in gaan verdiepen. Want dat is bij ons dus ook af en toe verbazend, terwijl als de vork fors aan het werk moet (drops, flinke kuilen, sprongetjes) het eigenlijk prima gaat (voor mij (zwaarder) dan toch die Fox 34 en RS beter. Maar zal eens kijken naar die tokens, wordt toch ook tijd dat ik daar wat van opsteek. De uitvoering die wij hebben is 'air grip 3'.