Schwalbe vs. Maxxis

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Knakworstkweker

Eerst Ikon voor en achter gereden, waar ik toch steeds meer de grip voor miste.

Nu voor een ardent race en achter nog steeds een ikon.

Geweldige combi, kan voor het hele jaar door en ze zijn ook vrij slijtvast.

Heb op mijn vorige ikon 4000km weggezet voor de verklikkers wegwaren.
Ik rij overal op de fiets heen zowat en dus ook veel verhard, kan goed zijn als je dat verhard niet rijdt dat er dan nog meer km's op een band te halen zijn.

Als laatste de grip die is bij maxxis een stuk beter als met schwalbe vind ik.
Gebruikersavatar
Giant XTC1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: za 3 januari 2009, 02:21
Mijn mountainbike: Giant ANTHEM 1

Al heel wat jaartjes Swalbe Rocket Ron's, voor het eerst tubeless. En dat bevalt prima :-D
Rij er het hele jaar mee, en is meer dan voldoende grip en vindt ze erg licht rollen. Voor het eerst een nieuwe achterband bij de 2e keer lek gereden, de Doc Bleu sealant dichte onderweg het gat prima, alleen bij thuiskomst was er een nop op de hoek ingescheurd... :-? Dus uit voorzorg maar gewoon vervangen. :-D
HONDA CRF 450R RULES!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

mud mate schreef: wo 14 oktober 2020, 22:40
vibemaker schreef: wo 14 oktober 2020, 19:48 Ik denk dat Mud Mate een rolberoerte krijgt van de argumenten van Lars en Wally :D
Ja maar hun commentaar neem ik al jaren niet meer serieus :lol: :lol: :lol:
zeg ik A dan hun zeker B en andersom, vooral verschil in inzicht :tong

Ach als de wereldtop vol lof is over Maxxis en enkele "kenners" van de vlakke bodem het beter te weten dan een Nino Schurter, dan weet je toch genoeg...

Maxxis behoeft geen promotie wat dat betreft. :wink:
Wil je grip, kies je Maxxis, Wil je goedkoop, koop je wat anders.

Maar ieder zo zijn voorkeur.
Ik ben zeker geen Maxxis kenner, sterker nog ik heb nog nooit op een Maxxis band gereden. Mijn waardeoordeel strekt niet verder dan dat ik vind dat ze een hele slechte smaak hebben wat betreft de kleur van de opdruk. Wie zit er nou te wachten op zo’n schreeuwerige band die afbreuk doet aan het design van je prachtige fiets. Over smaak valt niet te twisten, maar of dat hierbij ook opgaat...😉
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Afbeelding
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Dice Oldskool schreef: do 15 oktober 2020, 08:39 Afbeelding
:lol: :lol: :lol:

Krijg je die er bij of is het een Maxxis accessoire 😜
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ze zouden klanten moeten laten kiezen uit gele opdruk of witte, als optie.
Denk dat ze dan meteen meer banden kunnen verkopen.
Dat geel is niet handig voor hogere verkoopcijfers.

Verder ervaring opgedaan met Ikon, Forekaster, Ardent Race.
Vind ze relatief wat zwaar tov de vergelijkbare Schwalbebanden, met gemiddeld genomen iets meer rolweerstand. Maar niks mis mee, 'gewoon' ook goed.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Mad Wally schreef: do 15 oktober 2020, 08:21
mud mate schreef: wo 14 oktober 2020, 22:40

Ja maar hun commentaar neem ik al jaren niet meer serieus :lol: :lol: :lol:
zeg ik A dan hun zeker B en andersom, vooral verschil in inzicht :tong

Ach als de wereldtop vol lof is over Maxxis en enkele "kenners" van de vlakke bodem het beter te weten dan een Nino Schurter, dan weet je toch genoeg...

Maxxis behoeft geen promotie wat dat betreft. :wink:
Wil je grip, kies je Maxxis, Wil je goedkoop, koop je wat anders.

Maar ieder zo zijn voorkeur.
Ik ben zeker geen Maxxis kenner, sterker nog ik heb nog nooit op een Maxxis band gereden. Mijn waardeoordeel strekt niet verder dan dat ik vind dat ze een hele slechte smaak hebben wat betreft de kleur van de opdruk. Wie zit er nou te wachten op zo’n schreeuwerige band die afbreuk doet aan het design van je prachtige fiets. Over smaak valt niet te twisten, maar of dat hierbij ook opgaat...😉
Ach liever gele opdruk en een goede kwaliteit band, dan een minder schreeuwerige opdruk en mindere kwaliteit.
Aan de andere kant, als je weet dat het gros het accepteert en daardoor je merk duidelijk herkenbaar wordt, waarom niet. :wink:

He een koning draagt toch ook een gouden kroon en kan zich permitteren... :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben over beide merken tevreden, dus als ik een bepaald type band zoek gaat de prijs vervolgens de doorslag geven.
Zo heb ik nu een Magic Mary (soft) voorop liggen, dat scheelde bijna dertig euro met een Minion DHR in de compound die ik wilde. En ik kan niet zeggen dat die Mary minder goed bevalt, misschien zelfs nog wel beter. Ding heeft meer grip dan ik ooit zal durven benutten :D

Dat is dan wel een ander type band als wat ts aangeeft, maar ik schrijf dus geen van beide merken bij voorbaat af... (wat ik bij Conti meestal wel doe, daar heb ik nog geen ervaringen mee opgedaan waar ik heel enthousiast van wordt).

Bij de Maxxis banden waar een gele opdruk op zit gaat er inderdaad de stift overheen.
De OEM Maxxissen hebben een witte opdruk, waarschijnlijk zitten de meeste fabrikanten -terecht- niet te wachten op dat opvallende geel dat hun zorgvuldig gekozen kleurstellingen ondermijnt :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Hebben jullie al een stift gevonden die langer dan een paar ritjes en een wasbeurt blijft zitten?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Heb ook geen duidelijke voorkeur, heb mijn beide merken goede en minder goede ervaringen. De 120tpi Maxxis DHR was bij mij in twee dagen aan gort (en ik ben normaal extreem aardig voor banden), Schwalbe heeft hele series banden met een slinger gehad. Continental twee keer karkas breuk (oude X-king en Mountain king protection).
De Schwalbe Hans Dampf heeft mij nog nooit in de steeks gelaten en vind ik, i.t.t. Jurf, een zeer voorspelbaar bandje en is altijd mijn keus voor tripjes met wisselende omstandigheden (zowel de oude als de nieuwe).
Nu Onza's onder de fiets (Porcupine) en dat gaat ook wel prima :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik vind die gekleurde strepen van Schwalbe op het loopvlak pas echt mismatchen met bijna alles.
Wat dat betreft vind ik puur qua looks WTB beschaafder met grijs en MINDER cm2 tekst als een band van poedelpack die leuk zijn voor tour, maar ik in de Bikeparks toch niet helemaal zier zitten.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jurf schreef: do 15 oktober 2020, 10:13 Ik vind die gekleurde strepen van Schwalbe op het loopvlak pas echt mismatchen met bijna alles.
Wat dat betreft vind ik puur qua looks WTB beschaafder met grijs en MINDER cm2 tekst als een band van poedelpack die leuk zijn voor tour, maar ik in de Bikeparks toch niet helemaal zier zitten.
Ja, die strepen zijn niet zo'n goede zet geweest van Schwalbe inderdaad. Die Poedelroedel bandjes heb ik nog niet getest
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ook fijne bandjes hoor, zeker voor NL, maar nog best ruim voorzien van reclame uitingen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

Kabookie schreef: do 15 oktober 2020, 09:50 Hebben jullie al een stift gevonden die langer dan een paar ritjes en een wasbeurt blijft zitten?
Ik heb ze voorzichtig met schuurpapier verwijderd. Je bent er even mee bezig maar het resulaat mag er zijn :-q
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Met banden is het al snel appels met peren vergelijken.
Op het eerste gezicht kunnen profielen van verschillende merken best wel op elkaar lijken maar er is veel meer dan alleen het profiel.
Een goed gelijkend profiel van een ander merk kan toch andere eigenschappen opleveren.

Zelf heb ik het meest met Schwalbes gereden; de bekende combi's RaRa, NoNi, RoRo en laatst HD en RoRazor.
Daarnaast ook wel Continentsmal; MountainKing, RaceKing enz.
Momenteel ligt er Maxxis rubber op de velgen, Forekaster voor en Rekon achter.
Lijkt een comfortabeler setje dan HansDampf en RockRazor maar behalve ander rubber zijn er ook bredere velgen ingespaakt en ben ik tubeless gaan rijden.
O ja, ook nog gelijktijdig een andere vork gestoken.
Volop appels met peren dus.
De Forekaster lijkt in de bochten tikkeltje eerder uit te breken dan HD, de Rekon heeft bij supersteil klimwerk meer grip dan de RoRa.
Maar ach, zo hard ga ik niet eer en ik pas me wel aan aan het rubber.
En dat foeilelijke geel lig ik geen seconde van wakker; als je maar vaak genoeg fietst en niet teveel poetst wordt dat vanzelf minder opvallend en mijn bike is toch al een bij elkaar geraapt zootje onderdelen :winkie:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie