Raceface next sl vervangen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Noordwijkerhout
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 20:50

Ik wil graag mijn raceface next sl crankset vervangen omdat deze beschadigd is, maar ben niet bekend met evt vervangende sets. Bijvoorbeeld xt set.
Ik heb nu een raceface next sl met een 30 mm as pf32 bottombracket , kun je een ander bottombracket plaatsen voor Bijvoorbeeld een 24 mm as. Nu 2x11 ,in de toekomst misschien overstappen op 1x12

Groeten
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

BB kun je vervangen voor één die geschikt is voor bijvoorbeeld een XT crank. Hiervoor heb je wel speciaal gereedschap nodig. En het is even goed kijkgen naar de specificaties van bb. Zodat je de juiste kiest.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Noordwijkerhout schreef: ma 26 oktober 2020, 21:07 Ik wil graag mijn raceface next sl crankset vervangen omdat deze beschadigd is, maar ben niet bekend met evt vervangende sets. Bijvoorbeeld xt set.
Ik heb nu een raceface next sl met een 30 mm as pf32 bottombracket , kun je een ander bottombracket plaatsen voor Bijvoorbeeld een 24 mm as. Nu 2x11 ,in de toekomst misschien overstappen op 1x12

Groeten
Van de Carbon Next SL naar XT, das wel een stap terug hoor 🙄.

Je huidige trapas is dus geschikt voor 30mm, volgens mij zou er dan ook een andere 30mm Crank in kunnen zetten (zoals de RF Evolve). Hoef je niet ook de trapas te vervangen (al slijten die krengen snel)
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Wat is er precies beschadigd als ik vragen mag?
Sneeuwmonster
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

KILROY schreef: di 27 oktober 2020, 00:42
Van de Carbon Next SL naar XT, das wel een stap terug hoor 🙄.
Inderdaad. Al vind ik het wel een flink nadeel dat RF blijft vasthouden aan 30 mm, waardoor je lagers veel sneller stuk gaan.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

way2go schreef: di 27 oktober 2020, 10:03
KILROY schreef: di 27 oktober 2020, 00:42
Van de Carbon Next SL naar XT, das wel een stap terug hoor 🙄.
Inderdaad. Al vind ik het wel een flink nadeel dat RF blijft vasthouden aan 30 mm, waardoor je lagers veel sneller stuk gaan.
Je brengt dit als een feit. Mijn ervaringen zijn nl totaal anders.
Heb ruim 5,5K gereden met huidige 30mm Bb. En nu is één van de lagers overleden.

Dat heb ik met sram gxp lagers nog nooit gehaald bijvoorbeeld.
Noordwijkerhout
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 20:50

De non driving site zit speling op de crankarm, daar waar de arm vast zit met een inbus 16 mm.
Ben nieuw op forums anders had ik er een foto bijgevoegd.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Is het je crankarm? (Zo ja andere arm op de kop tikken)
Is het je as? (Zo ja andere as kopen)
Zomaar 2 ideeën, en zie het vaker langs komen bij de Next sets.
Noordwijkerhout
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 20:50

Idd ja de arm, maar weet niet wel stuks gereedschap ik daarvoor nodig heb(tips zijn welkom). Verder vind ik dat de bb na 3500 al een krakend geluid maakt. De hele as via de drive site los gemaak en al schoongemaakt en de as gevet. Las op dit forum al meerdere mensen met problemen met een 30mm bb .als iemand een tip heeft voor een nieuwe crankarm graag! Wil het onderhoud zelf gaan doen .bb besteed ik wel even uit aan de fietsenmaker..
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

3500 kilometer is niet gek. De lager zitten op een plek waar je snel last hebt van troep en vocht. Ondanks de seals gaat het daardoor uiteindelijk vaak mis. De lagers moeten exact parallel zitten, zo niet dan gaat het binnen de kortste keren mis. Je kunt er gereedschap voor kopen of maken. Twee plaatjes op een lang stuk schroefdraad die je met moertjes naar elkaar toedraait.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Noordwijkerhout schreef: di 27 oktober 2020, 10:13 De non driving site zit speling op de crankarm, daar waar de arm vast zit met een inbus 16 mm.
Ben nieuw op forums anders had ik er een foto bijgevoegd.
Zitten er links en rechts ook van die rode/zwarte spacerringen op je as?
Als die er niet zitten dan houdt je speling en kun je je scheel zoeken naar de oorzaak... been there :((
Die dingen slijten of breken heel af en toe.

Dat gaat om dit soort dingen:
Afbeelding

Aanvulling: dit gaat bij mij om een crank zonder preloadring.

Overigens heb ik een 24mm Race Face Next carbon crank dus RF doet niet alleen aan 30mm.
Laatst gewijzigd door Elvander op di 27 oktober 2020, 12:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Rijd zelf ook met een Raceface next en spelling herken ik niet. Zitten de spacers en preloader goed?

Bij mij was de Raceface BB na zo’n 4000km kaduk. Had er gat in zitten en zat muur vast. FM gaf al aan dat hij deze er met moeite uit kreeg en hierbij carbon frame beschadigd heeft. Gelukkig wordt dit netjes hersteld. Hij gaf aan dat er niet zoveel keuze was voor BB met deze maatvoering. En adviseerde mij een BB van Wheels Manufacturing Inc. Deze zijn wel iets zwaarder en duurzamer.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Noordwijkerhout schreef: di 27 oktober 2020, 10:13 De non driving site zit speling op de crankarm, daar waar de arm vast zit met een inbus 16 mm.
Ben nieuw op forums anders had ik er een foto bijgevoegd.
Je schrijft hier dat je de 16mm inbus gebruikt.
Zit er niet een 8mm inbus achter die 16mm?
Normaal gebruik je die 8mm om de zaak los te maken, de 8mm drukt tegen de 16mm aan om deze arm los te draaien.

Kijk hier eens: https://www.raceface.com/products/next-sl-crankset naar de manuals en downloads naar de cinch system installation.

Wederom een aanvulling: lijkt bij dit systeem niet zo te werken.
Checken kan geen kwaad maar ik beschrijf hier vermoedelijk het oudere RF systeem.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Elvander schreef: di 27 oktober 2020, 12:00 Overigens heb ik een 24mm Race Face Next carbon crank dus RF doet niet alleen aan 30mm.
Dat is dan een OEM versie of ouder type. Off-the-shelf zijn ze tegenwoordig alleen met 30 mm as verkrijgbaar. Alleen de goedkopere Aeffect crank heeft een 24 mm as.
Noordwijkerhout
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 20:50

Elvander schreef: di 27 oktober 2020, 12:00
Noordwijkerhout schreef: di 27 oktober 2020, 10:13 De non driving site zit speling op de crankarm, daar waar de arm vast zit met een inbus 16 mm.
Ben nieuw op forums anders had ik er een foto bijgevoegd.
Zitten er links en rechts ook van die rode/zwarte spacerringen op je as?
Als die er niet zitten dan houdt je speling en kun je je scheel zoeken naar de oorzaak... been there :((
Die dingen slijten of breken heel af en toe.

Dat gaat om dit soort dingen:
Afbeelding

Aanvulling: dit gaat bij mij om een crank zonder preloadring.

Overigens heb ik een 24mm Race Face Next carbon crank dus RF doet niet alleen aan 30mm.
Ja de spacers zitter er op .dank voor je reactie
Plaats reactie