Upgrade AIM SL van 3x9 naar 1x12 is gelukt ! Foto's P2

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ach...op mijn stuur zit ook een bel, een remote tbv de vork lockout, een km teller dus die linker shifter zit me niet in de weg. Dropperpost tot op heden nog niet gemist tijdens mijn ritjes dus de ruimte voor de remote niet nodig. De grootste tekortkoming van een 1 x systeem is het wegvallen van de close ratio...ff een klein tikkie lichter of zwaarder is er niet meer bij.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Dat programmaatje ken ik niet, zegt me dus ook niet bijster veel. Wat me wel iets zegt dat ik recent een weekend een bike met 1 x 12 uitgeleend kreeg en daarmee een paar vaste rondjes heb gedaan. Ik zeg niet dat het slecht of vervelend fietst of schakelt.....al was de afstelling niet top en die kreeg ik ook niet 1-2-3 optimaal....maar ik vind de nadelen zwaarder wegen dan de voordelen. Het heeft soms iets van een ouderwetse 3 versnellingsfiets ...de 2 te licht en de 3 te zwaar.. Daar kwam verbetering in met de 5 speed naaf , later gevolgd door 7 & 8 speed.
Van 2x10 / 2x11 naar 1 x 11/12 kan domweg niet zonder concessies te doen...als je daartoe bereid bent..prima !
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ritzelrechner is ideaal als je goed wilt inschatten welke keuzes je het beste kunt maken bij een overstap naar 1x.
Eerst de verzetten invoeren die je nu hebt met een dubbel of triple setup, er staan al ontzettend veel cranks en cassettes vooraf ingesteld en die hoef je maar aan te klikken.

Dan even de waardes noteren die belangrijk voor je zijn (lichtste verzet, wellicht ook het zwaarste) en dan eens wat vergelijken met een enkel voorblad en een grote(re) cassette.

Natuurlijk ga je niet hetzelfde bereik met dezelfde kleine stapjes halen als met een 3x10, maar heel vaak hoeft dat ook niet. Van die 30 versnellingen gebruiken heel veel mensen lang niet alles, nog los van de overlap die erin zit.

Een enorm bereik gecombineerd met kleine stappen heb je vooral nodig als je gebruik de uitersten omvat. Je wilt bijvoorbeeld met dezelfde fiets mee kunnen knallen met een groepje racefietsers, maar ook een supersteile klim over een schotterpad in de Alpen op kunnen. Met 3x10 kom je dan een heel end.
Maar als je (zoals TSTM) in berg-/heuvelachtig gebied woont en je niet persé op hoge snelheid mee hoeft te trappen bergaf is een 1x setup ideaal. Bereik genoeg, en tijdens klimmen mogen de stappen ook best wat groter zijn dan bij een asfaltrit.

Kortom, afhankelijk van je persoonlijke situatie (en voorkeur).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

gijsje schreef: do 8 juli 2021, 23:20 Ach...op mijn stuur zit ook een bel, een remote tbv de vork lockout, een km teller dus die linker shifter zit me niet in de weg. Dropperpost tot op heden nog niet gemist tijdens mijn ritjes dus de ruimte voor de remote niet nodig. De grootste tekortkoming van een 1 x systeem is het wegvallen van de close ratio...ff een klein tikkie lichter of zwaarder is er niet meer bij.
Grappig. Dat verhaal van tikkie zwaarder of lichter heb ik echt nooit. Dan trap je toch gewoon wat harder of langzamer? Op hoeveel plekken op de routes kun je überhaupt meer dan enkele honderden meters een vaste cadans aanhouden? Het missen van een dropperpost daarentegen... die vergroot de controle en het plezier in de afdalingen dusdanig dat ik niet meer zonder wil. Ieder z'n ding, maar ik ken eigenlijk niemand ding er nog vanaf wil als ze het eenmaal gemonteerd hebben...!
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik fiets regelmatig hier in de omgeving ( apeldoorn ) maar woon net aan de verkeerde kant vd stad. Voordat ik in het bosrijke deel ben heb ik er een kilometer of 10 op staan en vice versa als ik weer naar huis ga. Op een rit van 40 km is dat 20 km verhard met het gewone verkeer mee...daar zijn die grotere stappen tussen de versnellingen nogal omhandig omdat ik juist daar een bepaalde cadans probeer vast te houden. De remote lockout die velen kennelijk verwijderen ( als ik hier de vragen hieromtrent een beetje volg ) komt mij dan ook regelmatig wel van pas.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus je stemt je fiets af op het oneigenlijke en minst interessante deel van je route.
Dat is een keuze, maar het is hetzelfde als tractorbanden onder je racefiets omdat je aan een zandpad woont.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Nee hoor, het is een prettige bijkomstigheid van een 2x11 😉 Ik vind het fijner fietsen als ik een enigszins gelijkmatige cadans kan vasthouden. Of dat nu op straat of op een single track is maakt me niet uit en daarvoor zijn naar mijn smaak & kunnen de onderlinge stappen net iets te groot bij een 1 x . Kijk, vroeg of laat ontkom ik niet aan een overstap maar ik snap nog steeds de motivatie niet van degenen die vrijwillig hun bike "downgraden"

Voor de oldtimer(liefhebber)s onder ons....in de jaren 50 zaagde men de middelste spijl van een vw brilkever achterruit weg zodat de auto moderner leek....( onder het mom van beter zicht, dus veiliger )of tuigde men in de 70's/ 80's een Porsche 911 op met een plastic turbo bodykit zodat het een nieuwer model leek 🤮
Toen was je modern bezig, nu achteraf bekijken we dat hoofdschuddend met een besmuikt lachje 🙃
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

mfacey schreef: za 10 juli 2021, 10:25 Grappig. Dat verhaal van tikkie zwaarder of lichter heb ik echt nooit. Dan trap je toch gewoon wat harder of langzamer?
Zeg dat eens tegen een prof ;-)

Als je niet een -voor jou- prettige cadans kunt trappen is het gewoon niet fijn fietsen. Een tikje te licht en je maalt steeds een te hoog traptempo, een tikje te zwaar en je houdt het niet vol. Ik loop daar wel degelijk tegenaan met de 11-speed 11-50 Sunrace cassette. En dat is persoonlijk, want iemand die net wat sterker is dan ik trapt wel lekker dat kransje rond wat voor mij een fractie te zwaar is.
Op de vlakke lokale rondjes zit ik heel vaak rond die verzetten en dan is dat gat gewoon onprettig.

@Gijsje, het is overigens niet zo dat een single ring setup per definitie te grote stappen maakt. Als je bijvoorbeeld met een 11-46 Shimano cassette toe kunt heb je op de kleinere kransjes mooie nette stappen. Alleen op de twee grootste kransen zet Shimano een flinke stap, maar bij een klimverzet is dat niet erg.
Sunrace kiest voor een gelijkmatiger verdeling over de hele cassette, maar eigenlijk is dat de mindere keuze van de twee. Want het gevolg is dat ze bij de kleine kransjes een tandje extra moeten overslaan, voor mij precies het "gat" waar ik last van heb (bij de 11-46 en 11-50 is dat hetzelfde).

Kortom, ja, je levert ergens wat in bij de keuze voor een single voorblad.
Maar mits goed nagedacht over wat je precies monteert hoeft dat geen probleem te zijn. Ik heb nu bijvoorbeeld geleerd dat ik op de kleine kransjes die sprong van Sunrace moet zien te vermijden, en dat kan prima door een Shimano cassette te nemen.

Ga ik met diezelfde fiets/cassette de routes in Nijmegen of op de UHR rijden heb ik totaal geen last van de te grote sprong op de kleine kransjes, want daar trap ik zelden lang op die verzetten. Het is gewoon een specifiekere keuze maken, waar je met een dubbel/triple "altijd alles" aan boord hebt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

kermit schreef:Altijd alles aan boord
Inderdaad je kan maar beter voorbereid zijn.
Sneeuwkettingen,koelvloeistof, extra benzine , ruitenwisservloeistof, reserve ruitenwissers, reserveband, reserve-reserve band ( je weet maar nooit)

Afijn ik rij wel met 1*12 en ben zo blij met het ontberen van de voorderrie :winkie:
#OpaRijdtEenIZZO
Plaats reactie