klopt dit is een standaard bottombracket met oude JIS as. Gezien ik daar geen gereedschap voor heb voor gekozen om deze te laten zitten. Was ook de goedkoopste en snelle optie.
Voor mijn eigen fiets zou ik een betere bracket monteren met een iets lichtere cranckset
Upgrade AIM SL van 3x9 naar 1x12 is gelukt ! Foto's P2
Voordeel van een vierkante as is wel dat zelfs de goedkope BB's behoorlijk lang mee gaan, prima keuze voor deze toepassing dus
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2163
- Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26
Mooi resultaat, maar heb je dit al gedaan?
Op de foto's was dit niet goed te zien.
Ik heb de cockpit wat anders afgesteld maar remmen was nog steeds drama.
Voor en achter nieuwe blokken gemonteerd en mezelf helemaal naar de knoppen getrapt om ze goed in te remmen. Ze kan nu OTB als ze dat zou willen ...
Voor en achter nieuwe blokken gemonteerd en mezelf helemaal naar de knoppen getrapt om ze goed in te remmen. Ze kan nu OTB als ze dat zou willen ...
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 4
- Lid geworden op: di 31 maart 2020, 10:24
- Mijn mountainbike: CUBE Aim SL 1x12
.
Laatst gewijzigd door George op do 4 februari 2021, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geen handel buiten het verkoopdeel aub. Advies topics zijn niet bedoeld om spullen aan te bieden.
Reden: Geen handel buiten het verkoopdeel aub. Advies topics zijn niet bedoeld om spullen aan te bieden.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 681
- Lid geworden op: wo 10 mei 2006, 17:21
- Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Expert 2007
Hey wat geinig, heb precies dezelfde fiets momenteel en ben ook met een 1x12 ombouw bezig, NX/GX. Remmen zijn inderdaad helemaal ruk, daar moet ik nog wat aan doen.
Heb jij de originele springstok nog zitten?
Heb jij de originele springstok nog zitten?
-
- Extreme Biker
- Berichten: 841
- Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
- Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade
Leuke update! Snap sowieso niet waarom ze nog 2 x en meer gebruiken ipv minimaal 1x12 sx bijvoorbeeld
Toevallig net een maat die is begonnen met biken en eigenlijk na een half uur fietsen al gewend aan heel het schakelgebeuren. Weet nog wel dat ik zelf flink aan het sukkelen was toen ik voor het eerst de bossen in ging met de mtb.
Ga je veel plezier van hebben!
Toevallig net een maat die is begonnen met biken en eigenlijk na een half uur fietsen al gewend aan heel het schakelgebeuren. Weet nog wel dat ik zelf flink aan het sukkelen was toen ik voor het eerst de bossen in ging met de mtb.
Ga je veel plezier van hebben!
Dartmoor Primal
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
-
- Extreme Biker
- Berichten: 878
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Ik vind dit een volstrekt nutteloze downgrade, zijn we ineens allemaal.simpel geworden dat we in de war raken van een tweede schakelhandle op het stuur ? Het bereik is dan wel hetzelfde maar de tussenstappen bij een 1 x zijn best groot. Vergelijk het met een versnellingsbak van een auto waarbij....oh wacht...jullle rijden zeker automaat
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Vergeleken bij een achterderailleur schakelt het voor gewoon k#t.
Na 30 jaar was ik blij dat ik de voorderailleur in de prullenbak kon gooien.
De voorderailleur was gewoon het slechtst functionerende onderdeel van mijn fietsen. Altijd mooi als je dat kunt lozen.
Heeft niets met simpel te maken.
Maar bij een 1x setup moet je wel nadenken welk voorblad je kiest, anders kom je op de berg of op het fietspad tekort.
Wat dat betreft juist minder simpel.
Na 30 jaar was ik blij dat ik de voorderailleur in de prullenbak kon gooien.
De voorderailleur was gewoon het slechtst functionerende onderdeel van mijn fietsen. Altijd mooi als je dat kunt lozen.
Heeft niets met simpel te maken.
Maar bij een 1x setup moet je wel nadenken welk voorblad je kiest, anders kom je op de berg of op het fietspad tekort.
Wat dat betreft juist minder simpel.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16704
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Dat is het juist, een single ring voor vraagt om beter nadenken over je setup. Je levert altijd ergens in: bij de lichte verzetten, de zware, of de fijne kleine tussenstappen. Afhankelijk van je gebruik is dat soms niet erg, en soms wel lastig.
In de loop der jaren ben ik duidelijk minder sterk geworden, een voordeel in dit verband
Want waar ik vroeger met de 3x9 nog weleens aanpikte achter een wielrenner en dan de 44x11 met een flinke frequentie ronddraaide hoef ik dat nu niet meer te proberen. Dus aan die kant kan ik heel wat versnellingen inleveren...
Wat ik wel weet is dat het heel veel uit kan maken wat voor voorderailleur je gebruikt. Na lang tobben met een STX-rc (voorloper van Deore) waren al mijn schakelissues in een klap opgelost toen ik er een XTR op schroefde. De introductie van de sideswing voorderailleur kwam eigenlijk te laat ("iedereen" was al over naar een enkel voorblad) maar een sideswing schakelt ook beter dan de aloude top- en downswing derailleurs.
Anyway, ik zou nog steeds liever met een goede dubbel setup rijden dan met een SX-12 single ring.
Mijn idee: altijd zelf nadenken over of een single ring voor jouw situatie het beste past, en niet naar één voorblad gaan omdat anderen dat ook doen. 85% doet namelijk alleen de rest na en/of volgt klakkeloos het gel*l in de media...
In de loop der jaren ben ik duidelijk minder sterk geworden, een voordeel in dit verband
Want waar ik vroeger met de 3x9 nog weleens aanpikte achter een wielrenner en dan de 44x11 met een flinke frequentie ronddraaide hoef ik dat nu niet meer te proberen. Dus aan die kant kan ik heel wat versnellingen inleveren...
Wat ik wel weet is dat het heel veel uit kan maken wat voor voorderailleur je gebruikt. Na lang tobben met een STX-rc (voorloper van Deore) waren al mijn schakelissues in een klap opgelost toen ik er een XTR op schroefde. De introductie van de sideswing voorderailleur kwam eigenlijk te laat ("iedereen" was al over naar een enkel voorblad) maar een sideswing schakelt ook beter dan de aloude top- en downswing derailleurs.
Anyway, ik zou nog steeds liever met een goede dubbel setup rijden dan met een SX-12 single ring.
Mijn idee: altijd zelf nadenken over of een single ring voor jouw situatie het beste past, en niet naar één voorblad gaan omdat anderen dat ook doen. 85% doet namelijk alleen de rest na en/of volgt klakkeloos het gel*l in de media...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Extreme Biker
- Berichten: 878
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Exact....een groot deel ( dus niet allemaal ) van de "ombouwers" doet het volgens mij om erbij te horen en om de looks van de bike te moderniseren... Ik kan met mijn 2 x 11 SLX sneller van groot naar klein schakelen met de voorderailleur dan met de achterderailleur bij een onverwacht klimmetje dus ik laat m lekker zitten.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik was minder enthousiast over mn XT voorderailleurs
En het ruimt weer op, op het stuur.
Mooie plek om een dropper remote te monteren
Verder hebben we bij 1x nog het voordeel van een groter voorblad. (groter dan de granny)
Daardoor minder spanning op de ketting, minder slijtage, minder kettingbreuk.
En het ruimt weer op, op het stuur.
Mooie plek om een dropper remote te monteren
Verder hebben we bij 1x nog het voordeel van een groter voorblad. (groter dan de granny)
Daardoor minder spanning op de ketting, minder slijtage, minder kettingbreuk.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 841
- Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
- Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade
Ik weet natuurlijk niet hoe hard jullie fietsen maar ik heb met een 32t voor nergens te kort.. klimmen gaat top en 30km/h gaat ook nog prima.. mijn gemiddelde is dan ook geen 20+ op de mtb dus wellicht anders voor echte xc rijders..
Dartmoor Primal
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465
viewtopic.php?f=14&t=151350
SpectralONN
viewtopic.php?f=14&t=149777&p=2577465#p2577465