Upgrade AIM SL van 3x9 naar 1x12 is gelukt ! Foto's P2

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Vorig jaar deze fiets cadeau gedaan aan mijn vriendin en we fietsen zo nu en dan samen tochtjes.

https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... llow-2019/

Afbeelding


Ik hoor haar iedere keer "harken" met de 3x9 Deore/Altus groep en ze schakelt altijd net verkeerd met de klimmetjes... :lol:

Nu heb ik daar eens op gefietst en het is niet echt een fijn apparaat maar gezien de nieuwprijs te verwachten.

Er zijn eigenlijk 2 grote problemen:

Remmen Shimano BR-MT200, Hydr. Disc Brake (160/160)

Dit zou normaal voor haar afdoende moeten zijn maar die dingen remmen zo slecht dat je het gevoel hebt dat je V-brakes hebt. Totaal geen vertraging en gevoel. Je moet heel hard knijpen. Blokkeren van de wielen lukt amper.
Ik heb de schijven eindelijk vrij van piepen en toeteren door de blokken op te schuren en de schijven te reinigen met remmenreiniger. Zou nieuwe blokjes het proberen waard zijn ? Er is totaal geen slijtage maar omdat ze lang zo gepiept hebben zijn wellicht toch niet fris of niet goed "ingeremd" ?


Tevens wil upgraden naar 1x12:

De volgende spullen heb ik inmiddels bij elkaar gevonden voor weinig geld:
Ketting NX, 200 km oud had ik nog
NX derailleur gebruikt van MP
NX Shifter nieuw
NX PG1230 cassette 1000km oud maar geen slijtage zichtbaar.

Achter heb ik dus al aardig voor elkaar maar ik zit een beetje met voor. Daar zit nu Shimano FC-MT100, 40x30x22T, 175mm

Hebben jullie een suggestie hoe ik daar naar een lowbudget single 32 of 34 tanden van kan maken ?

De crankset is heel goedkoop met geklonken kettingblad, daar kan ik denk ik niets mee ?


https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... MT100.html

Geklonken kettingblad, dus niet te vervangen door een single 32 tands.

Hebben jullie suggesties, liefst niet te duur. ?
Laatst gewijzigd door jsj op zo 1 november 2020, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Het nu van een 1x setup bewijst zich weer :winkie:

Tweedehands crankset aanschaffen waar je zelf een single ring narrow wide tandwiel op kunt monteren. Heb ik ook bij de hand gehad zo’n crankset= waardeloos.

De remmen heb ik ook op mijn ‘doe het allemaal behalve mountainbiken fiets’. Remkracht viel niet tegen maar ik kon niet met 1 vinger bij de remgreep.
Dus de remhendels extreem ver naar binnen gezet. Voorbij de shifter. En nu kan ik en met een vinger remmen en door de langere hefboom heb ik meer remvermogen.

(Kort stuurpennetje monteren kan de zithouding aangenamer maken en maakt het stuurgedrag wat directer).
Laatst gewijzigd door Jurriaan op wo 28 oktober 2020, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

wat Jurriaan zegt.

Die crank heeft volgens Shimano de bladen met klinknagels vastgezet is dus niet even boutje los om er aan te werken.

Bij zoeken 2e hands crank wel opletten als het een vierkante as is dat de crank moet passen bij de aslengte
En van een oudere triple kun je eenvoudig weg de middelste positie gebruiken klopt de kettinglijn ongeveer.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Jurriaan schreef: wo 28 oktober 2020, 17:35 Het nu van een 1x setupinstructies bewijst zich weer :winkie:

wait what ? Er is een topic over ? Had me aardig wat tijd kunnen besparen haha :lol:
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Heckler40 schreef: wo 28 oktober 2020, 18:35 wat Jurriaan zegt.

Die crank heeft volgens Shimano de bladen met klinknagels vastgezet is dus niet even boutje los om er aan te werken.

Bij zoeken 2e hands crank wel opletten als het een vierkante as is dat de crank moet passen bij de aslengte
En van een oudere triple kun je eenvoudig weg de middelste positie gebruiken klopt de kettinglijn ongeveer.

Enjoy!!
Precies wat ik ook dacht, middelste positie gebruiken. Ik ben echter niet zo thuis in de crancken, geen idee waar ik op moet letten zodat ik iets koop wat in deze bottombracket past. Wat zou daar nu in zitten ?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Zo te zien een vierkante as, ik zou nu een heel pleidooi over boutique cranks voor dit systeem maar ik denk dat het makkelijker is om meteen een HTII bb aan te schaffen ;)
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Dus deze erin en dan een moderne cranck set pakken?

https://www.mantel.com/shimano-deore-bb ... ec[]=15849

Begin het nog leuk te vinden dit spul.. nieuwe wereld :o
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

jsj schreef: wo 28 oktober 2020, 20:37
Jurriaan schreef: wo 28 oktober 2020, 17:35 Het nu van een 1x setupinstructies bewijst zich weer :winkie:

wait what ? Er is een topic over ? Had me aardig wat tijd kunnen besparen haha :lol:
Eigenwijze ‘spellingscorrectie’. Typo herstelt.
Een 1x setupinstructie, kan ongetwijfeld geschreven/ gefilmd worden. Uitdagend met nogal wat variabele. Deze basis is 1x voor en 9/10/11/12/13 achter.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

jsj schreef: wo 28 oktober 2020, 15:23 Dit zou normaal voor haar afdoende moeten zijn maar die dingen remmen zo slecht dat je het gevoel hebt dat je V-brakes hebt. Totaal geen vertraging en gevoel. Je moet heel hard knijpen. Blokkeren van de wielen lukt amper.
Ik heb de schijven eindelijk vrij van piepen en toeteren door de blokken op te schuren en de schijven te reinigen met remmenreiniger. Zou nieuwe blokjes het proberen waard zijn ? Er is totaal geen slijtage maar omdat ze lang zo gepiept hebben zijn wellicht toch niet fris of niet goed "ingeremd" ?
Ik denk het laatste, zelfs de goedkoopste shimano rem is in staat om je OTB te laten gaan met een beetje vaart. 160mm schijven kan je wel aardig inrijden met een slepende rem, gewoon een rustig blokje om met half ingeknepen rem en je merkt je al gauw of de boel beter gaat vertragen.

Indien er toch geen verbetering is, gewoon een paar nieuwe steken en bovenstaand herhalen. Die blokjes kosten ook niet veel.
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Zou ik deze er op kunnen zetten ?

https://www.internet-bikes.com/296209-s ... ZIQAvD_BwE
Afbeelding

met deze :
https://www.internet-bikes.com/296150-s ... 32t-zwart/
Afbeelding

of moet het voorblad narrow wide zijn ?

wel een budget oplossing maar hoef het bracket niet te vervangen en dat scheelt weer aanschaf speciaal gereedschap
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Voor een 1x is een N/W blad en een clutch-derrie wel aan te raden, ja.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Voor de crank opzoeken welke as lengte ze erbij geven en checken met wat er in je frame zit

Dat Sunrace blad heeft single ring specigffiek mooie lange tanden, dat kan prima.
met zulke bladen heb ik jaren 1x9 en 1x10 gereden voordat Narrow Wide een ding was

Maar Narrow Wide op zich werkt wel goed, ik rijd er nu bijna alles mee.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

TenZNL schreef: do 29 oktober 2020, 16:02 Voor een 1x is een N/W blad en een clutch-derrie wel aan te raden, ja.
Dit tandwiel heeft ook hogere tanden, dat is over het algemeen al wel voldoende, Zeker voor het gebruik van de vriendin van TS.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

japie carbon schreef: do 29 oktober 2020, 16:45
TenZNL schreef: do 29 oktober 2020, 16:02 Voor een 1x is een N/W blad en een clutch-derrie wel aan te raden, ja.
Dit tandwiel heeft ook hogere tanden, dat is over het algemeen al wel voldoende, Zeker voor het gebruik van de vriendin van TS.
Zeg je nu dat z`n vriendin niet doorrijdt? :winkie:
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

TenZNL schreef: do 29 oktober 2020, 16:54
japie carbon schreef: do 29 oktober 2020, 16:45

Dit tandwiel heeft ook hogere tanden, dat is over het algemeen al wel voldoende, Zeker voor het gebruik van de vriendin van TS.
Zeg je nu dat z`n vriendin niet doorrijdt? :winkie:
:wink: ssssttt

http://www.sunrace.com/en/products/detail/fcm800

met narrow wide tandjes

Bottombracket van de fiets is 73 mm dus dat zou moeten passen volgens het datablad. Echter staat er bij dat het niet geschikt zou zijn voor "Shimano MTB''

Ik snap niet waarom :~
Plaats reactie