Welk zadel om zonder zeem te fietsen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

De ene vraag roept een andere op(vorige vraag ging over schuurplekjes en bultjes)
Ik ben benieuwd wie zonder zeem fietst, en dan langere afstand/duur 2 uur en 100 km, grotendeels mountainbike routes.
Welk zadel zou hiervoor in aanmerking komen en welke fietsbroek(zonder zeem) ga je dragen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is heel erg persoonlijk, net als bij de combinatie van zadels en broeken met zeem.

Maar een ding, zowat elke broek zonder zeem heeft naden lopen op het gedeelte waar je zit. Dat lijkt mij een goed recept voor problemen.
Bij een zeembroek zitten die naden er ook wel, maar zorgt de zeem ervoor dat die geen problemen geven.

Van mezelf weet ik dat ik niet hoef te proberen te gaan fietsen zonder (goede) zeem, krijg geheid flink zadelpijn.
Maar in je andere topic las je al dat TSTM al heel lang zonder zeem fietst en voor hem werkt het wel dus... proberen. Hij rijdt overigens op dezelfde zadels als vele anderen, niks bijzonders. Vroeger Flite, later Gobi en wat hij nu heeft weet ik zo ff niet (voor zijn emigreren reden we nogal eens samen :)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik vind deze wel comfortabel zitten:

Afbeelding

:bier:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Soms is het goed te kijken naar andere groepen fietsers, om te kijken wat zij gebruiken.
Toerfietsers rijden ook vaak uren zonder zeem en zweren dan bij een zadel zoals Brooks.
Ik heb op de gravel een Brooks Cadmium en rijdt daar geregeld een uur op zonder zeem (tourritje met de vrouw naar een andere stad / terras)
Dat gaat op zich prima, begin het dan wel wat te voelen.
Geen ervaring met langere ritten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En welke HEMA onderbroek ben je dan van plan te dragen? Want de ene is de andere niet... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Mark-V schreef: vr 30 oktober 2020, 14:21 Ik vind deze wel comfortabel zitten:

Afbeelding

:bier:
+1

Zo niet dan een zeembroek met bretels en een sq-lab zadel (maar iedere kont wil wat anders, testen is het devies).
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ook sommige lange afstandsfietsers gaan liever zeemloos: https://bikepacking.com/plan/chamoisless-and-afraid/

Voor wat het waard is even wat open deuren verder intrappen:

Een zeem zorgt ervoor dat je billen droog of in ieder geval droger blijven en dat er geen naden schuren (als het goed is). Dat kan problemen voorkomen maar het is geen garantie en ook geen noodzaak. Hoe dan ook werkt dit werkt alleen goed op de blote bips dus een onderbroek dragen onder je zeem heeft niet zoveel zin. Een zeem is dus niet bedoeld als extra 'kussentje', een goed zittend zadel zit dus met en zonder zeem goed als het goed is. Zadelkeuze is en blijft heel persoonlijk, de droomzetel van de een is de nachtmerrie van de ander.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Jamis Diablo schreef: vr 30 oktober 2020, 15:01 Soms is het goed te kijken naar andere groepen fietsers, om te kijken wat zij gebruiken.
Toerfietsers rijden ook vaak uren zonder zeem en zweren dan bij een zadel zoals Brooks.
Ik heb op de gravel een Brooks Cadmium en rijdt daar geregeld een uur op zonder zeem (tourritje met de vrouw naar een andere stad / terras)
Dat gaat op zich prima, begin het dan wel wat te voelen.
Geen ervaring met langere ritten.
Cambium. Of heb jij een Brooks op batterijen;)?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rij al 30 jaar zonder zeem.
Had een nieuwe broek nodig en toen begon de zemen ellende.
Verschillende broeken geprobeerd, was het allemaal net niet
Op vakantie de zeem uit mn broek gepeuterd en sindsdien zonder.
Fietsen in hardloopbroekjes ipv fietsbroeken.
Laatste 10 jaar een baggy er over.
De liner of binnenbroek die bij een baggy zit is aan mij ook niet besteed.

Als zadel een Gobi XM of Flite ti zonder gel.

Comfort is bij een fietsbroek of fietszadel niet hetzelfde als zacht !
Pasvorm is veel belangrijker.
En geen kont is hetzelfde.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ligt niet aan het zadel, maar aan de berijder.

Is echt een kwestie van gewenning. Heb jaren lang triathlons gereden met alleen een zwembroek aan op de fiets, soms tot 5 uur op de fiets en nergens last van.

Zolang jij een zadel hebt dat je goed zit, gewoon proberen en volhouden. Helemaal op de MTB, je gaat vaak genoeg ook uit het zadel.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: vr 30 oktober 2020, 20:15
Jamis Diablo schreef: vr 30 oktober 2020, 15:01 Soms is het goed te kijken naar andere groepen fietsers, om te kijken wat zij gebruiken.
Toerfietsers rijden ook vaak uren zonder zeem en zweren dan bij een zadel zoals Brooks.
Ik heb op de gravel een Brooks Cadmium en rijdt daar geregeld een uur op zonder zeem (tourritje met de vrouw naar een andere stad / terras)
Dat gaat op zich prima, begin het dan wel wat te voelen.
Geen ervaring met langere ritten.
Cambium. Of heb jij een Brooks op batterijen;)?
Ben electrisch rijden gewend :)
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Bioflex ozone zadel, van 4 tientjes.

Wel een gel zadel, maar fietst zonder zeem prima. Ik heb veel zadels uitgeprobeerd maar ik kom steeds bij deze terug. Helaas want hij staat best wel knullig en hij Is best groot.


Afbeelding
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

George schreef: vr 30 oktober 2020, 18:40Een zeem zorgt ervoor dat je billen droog of in ieder geval droger blijven en dat er geen naden schuren (als het goed is). Dat kan problemen voorkomen maar het is geen garantie en ook geen noodzaak. Hoe dan ook werkt dit werkt alleen goed op de blote bips dus een onderbroek dragen onder je zeem heeft niet zoveel zin. Een zeem is dus niet bedoeld als extra 'kussentje', een goed zittend zadel zit dus met en zonder zeem goed als het goed is. Zadelkeuze is en blijft heel persoonlijk, de droomzetel van de een is de nachtmerrie van de ander.
☝🏻🧐👍🏻
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Dat heb ik intussen gemerkt, ben nog steeds zoekende naar een goed passend zadel. Op zich voldoet de Prologo Dimension wel maar blijkbaar toch niet genoeg🤔
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Alien schreef: zo 1 november 2020, 07:44 Zadelkeuze is en blijft heel persoonlijk, de droomzetel van de een is de nachtmerrie van de ander.
Dat is waar. Als ik destijds reviews las van mijn fiets was de stockzadel een foltertuig voor de meesten. Ik rij daar nog altijd mee want heel tevreden van!
Plaats reactie