Grotere remschijf?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
MTBLars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 september 2020, 17:17

Ik heb recent mijn nieuwe fiets binnengekregen :-D en er inmiddels al een paar rondjes opzitten. Als het allemaal weer kan en mag wil ik hiermee ook naar de Alpen gaan om een paar dagen te gaan rondrijden. De schijven die er nu op zitten zijn 180mm Magura MDR-C. In de Alpen ga ik geen ruige downhill doen maar langere dagtochten met dus lange afdalingen inclusief veel remmen (ook met redelijke bepakking). Nu vroeg ik me af of het handig zou zijn hiervoor een grotere 203mm rotor aan te schaffen (Storm MDR-P?) of dat een setje (semi) metallic remblokjes ook voldoende is. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of advies kan geven?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb vaker in de Alpen gereden, ook niet de zwarte downhill tracks maar wel langere afdalingen. Ik heb me ook met 180mm schijven prima gered, het is niet zo dat je 200mm schijven moet hebben. Goed ingeremde remblokken zijn wel een must, dat is belangrijker dan de compound.

Dat gezegd, met De juiste blokken en 200mm schijven heb je wel voordelen.

Goede Blokken kunnen extra rempower geven, maar ik kwam aan power niet te kort met mijn toen 100 kg. Grotere schijven doe je volgens mij niet voor power maar voor uithoudingsvermogen van de rem. Het voert hitte beter af en dan heb je minder snel last van fading.

Beste middel tegen fading is niet teveel en niet te lang remmen op weg naar beneden. :-q

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
MTBLars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 september 2020, 17:17

Heckler40 schreef: vr 30 oktober 2020, 23:55 Ik heb vaker in de Alpen gereden, ook niet de zwarte downhill tracks maar wel langere afdalingen. Ik heb me ook met 180mm schijven prima gered, het is niet zo dat je 200mm schijven moet hebben. Goed ingeremde remblokken zijn wel een must, dat is belangrijker dan de compound.

Dat gezegd, met De juiste blokken en 200mm schijven heb je wel voordelen.

Goede Blokken kunnen extra rempower geven, maar ik kwam aan power niet te kort met mijn toen 100 kg. Grotere schijven doe je volgens mij niet voor power maar voor uithoudingsvermogen van de rem. Het voert hitte beter af en dan heb je minder snel last van fading.

Beste middel tegen fading is niet teveel en niet te lang remmen op weg naar beneden. :-q

Enjoy!!
Top! Dank voor je reactie. Mijn vraag was ook meer met het oog op fading/oververhitting, alleen niet duidelijk er bij gezet realiseer ik me. Qua remkracht denk ik inderdaad dat 180mm voldoende is. Vroeg me meer af of ik veel last zou krijgen van fading op de lange afdalingen maar dat lijkt dus ook mee te vallen!

Enneh de tip zal ik in mn achterhoofd houden :wink:

Als andere mensen nog ervaring hebben hoor ik dat natuurlijk ook nog graag.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Resin (organic) blokjes remmen iets krachtiger, maar gaan snel achteruit als ze te heet worden.
Metal (sintered) blokjes blijven het beter doen als ze heet worden en zijn dus de betere keuze.
180 schijven kan meestal wel, maar...
Grotere schijven kunnen meer warmte kwijt, dus dan kan je langer ongestraft slepend remmen.
Juist achter is dat een voordeel, maar voor de remkracht kan je beter voor een grote schijf hebben.
Dus voor én achter 203. Als het past, want achter dat is nog wel eens een ding.
De schijf moet in de achterbrug passen en dan moet de remklauw op de grotere schijf passen, vooral lastig als de remklauw binnen de driehoek vd achterbrug is gemonteerd.
De 203 schijven hoeven geen fancy dingen te zijn, de goedkope 6-gaats van Shimano zijn prima.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: za 31 oktober 2020, 03:07 Resin (organic) blokjes remmen iets krachtiger, maar gaan snel achteruit als ze te heet worden.
Metal (sintered) blokjes blijven het beter doen als ze heet worden en zijn dus de betere keuze.
180 schijven kan meestal wel, maar...
Grotere schijven kunnen meer warmte kwijt, dus dan kan je langer ongestraft slepend remmen.
Juist achter is dat een voordeel, maar voor de remkracht kan je beter voor een grote schijf hebben.
Dus voor én achter 203. Als het past, want achter dat is nog wel eens een ding.
De schijf moet in de achterbrug passen en dan moet de remklauw op de grotere schijf passen, vooral lastig als de remklauw binnen de driehoek vd achterbrug is gemonteerd.
De 203 schijven hoeven geen fancy dingen te zijn, de goedkope 6-gaats van Shimano zijn prima.
Ik ben fan van de 6 gaats SLX schijven.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
MTBLars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 september 2020, 17:17

ThaSingleTrackMastah schreef: za 31 oktober 2020, 03:07 Resin (organic) blokjes remmen iets krachtiger, maar gaan snel achteruit als ze te heet worden.
Metal (sintered) blokjes blijven het beter doen als ze heet worden en zijn dus de betere keuze.
180 schijven kan meestal wel, maar...
Grotere schijven kunnen meer warmte kwijt, dus dan kan je langer ongestraft slepend remmen.
Juist achter is dat een voordeel, maar voor de remkracht kan je beter voor een grote schijf hebben.
Dus voor én achter 203. Als het past, want achter dat is nog wel eens een ding.
De schijf moet in de achterbrug passen en dan moet de remklauw op de grotere schijf passen, vooral lastig als de remklauw binnen de driehoek vd achterbrug is gemonteerd.
De 203 schijven hoeven geen fancy dingen te zijn, de goedkope 6-gaats van Shimano zijn prima.
Oké dat is goed om te weten, enige probleem is wel dat ik magura remmen heb en niet weet of die samen gaan met shimano schijven? Magura heeft iets dikkere rotors. Levert dat problemen op?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, gaat prima.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

MTBLars schreef: za 31 oktober 2020, 11:05 Oké dat is goed om te weten, enige probleem is wel dat ik magura remmen heb en niet weet of die samen gaan met shimano schijven? Magura heeft iets dikkere rotors. Levert dat problemen op?
Problemen niet, maar een marginaal ander gevoel wel.

Heb een paar maanden geleden veel met verschillende remschijven op Magura MT5 remmen geexpirimenteerd.

Andere schijven kan prima maar de minimum dikte heeft we degelijk invloed op het remgevoel.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

vasquez schreef: za 31 oktober 2020, 11:58
MTBLars schreef: za 31 oktober 2020, 11:05 Oké dat is goed om te weten, enige probleem is wel dat ik magura remmen heb en niet weet of die samen gaan met shimano schijven? Magura heeft iets dikkere rotors. Levert dat problemen op?
Problemen niet, maar een marginaal ander gevoel wel.

Heb een paar maanden geleden veel met verschillende remschijven op Magura MT5 remmen geexpirimenteerd.

Andere schijven kan prima maar de minimum dikte heeft we degelijk invloed op het remgevoel.
Totdat het zelfstellende systeem vd remklauw zn werk doet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

ThaSingleTrackMastah schreef: za 31 oktober 2020, 17:19
vasquez schreef: za 31 oktober 2020, 11:58

Problemen niet, maar een marginaal ander gevoel wel.

Heb een paar maanden geleden veel met verschillende remschijven op Magura MT5 remmen geexpirimenteerd.

Andere schijven kan prima maar de minimum dikte heeft we degelijk invloed op het remgevoel.
Totdat het zelfstellende systeem vd remklauw zn werk doet.
Nope :winkie:

Die theoretische discussie hebben wij vaker gevoerd, mijn praktijk ervaring in dit specifieke geval wijst toch echt anders uit.

Of iets duidelijker, Magura zelf stelt niet voor niets dat gebruikte schijven minimaal 1.8mm moeten zijn.
Een schijf onder de 1.8 geeft een ander gevoel in de slag en dat is in de praktijk heel duidelijk merkbaar.

Magura is nieuw 2.0mm, Shimano schijf heeft een andere dikte.....

Ik zou zeggen probeer het eens uit met een geoed gebruikte Shimano schijf en deel je praktijk ervaring :winkie:
MTBLars
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 16 september 2020, 17:17

vasquez schreef: zo 1 november 2020, 00:30
ThaSingleTrackMastah schreef: za 31 oktober 2020, 17:19
Totdat het zelfstellende systeem vd remklauw zn werk doet.
Nope :winkie:

Die theoretische discussie hebben wij vaker gevoerd, mijn praktijk ervaring in dit specifieke geval wijst toch echt anders uit.

Of iets duidelijker, Magura zelf stelt niet voor niets dat gebruikte schijven minimaal 1.8mm moeten zijn.
Een schijf onder de 1.8 geeft een ander gevoel in de slag en dat is in de praktijk heel duidelijk merkbaar.

Magura is nieuw 2.0mm, Shimano schijf heeft een andere dikte.....

Ik zou zeggen probeer het eens uit met een geoed gebruikte Shimano schijf en deel je praktijk ervaring :winkie:
Nu je het zegt, eigenlijk is dat wel een goed idee :-D . Heb nog een 160mm shimano rotor liggen. Dus die zou ik er natuurlijk op kunnen zetten om zelf eens te voelen hoe het is. Dat ik daar niet aan gedacht heb... :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nope :winkie:

Die theoretische discussie hebben wij vaker gevoerd, mijn praktijk ervaring in dit specifieke geval wijst toch echt anders uit.
Dat wil nog niet zeggen dat ik het met je eens ben ;)
Maar als het werkt voor jou, dan is dat prima.

Mijn zelfstellende Shimano remmen compenseren gewoon 3mm slijtage per blokje. Dat deden mijn Magura en Sram remmen ook.
Daar kan die 0,2mm verschil van dikte vd schijven ook nog wel bij.

De minimale dikte die ze voorschrijven heeft niets met de afstand van de blokjes tot de schijf te maken. Ze zijn bang dat schijven die te dun zijn geworden onderweg kapot gaan.

Vraag anders even of de APK keurmeester het even uitlegt als je je auto de volgende keer laat keuren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

MTBLars schreef: za 31 oktober 2020, 11:05 Oké dat is goed om te weten, enige probleem is wel dat ik magura remmen heb en niet weet of die samen gaan met shimano schijven? Magura heeft iets dikkere rotors. Levert dat problemen op?
Ik heb Magura MT7 met voor een Shimano XT 180mm ice-tech schijf en achter een Shimano XT 203mm schijf (street trials bike)
Werkt prima!
Maar staar je niet blind op adviezen van anderen die ook "in de alpen" rijden. Je rijstijl maakt het grootste verschil, want als jij met een slakkengangetje 1000m afdaalt (en dus meer blokkeert dan sleept) dan zal je rem minder snel warm worden dan wanneer jij met 50-60km/u naar beneden suist en constant bijremt....
Dus vraag ook vooral voor jezelf af hoe jij zult gaan rijden. Grotere schijven kunnen sowieso nooit kwaad en de Shimano XT schijf is een prima schijf in 203mm. Wel ook gelijk even de bijpassende adapter(s) bijbestellen ;)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mark-V schreef: zo 1 november 2020, 10:27Maar staar je niet blind op adviezen van anderen die ook "in de alpen" rijden. Je rijstijl maakt het grootste verschil, want als jij met een slakkengangetje 1000m afdaalt (en dus meer blokkeert dan sleept) dan zal je rem minder snel warm worden dan wanneer jij met 50-60km/u naar beneden suist en constant bijremt....
En typisch heb je dus meer problemen wanneer je die 1000m afdaalt met relatief lage snelheid - zoals bij bijvoorbeeld nagenoeg alle tracks in La Thuile, zeker in de regen, wanneer je het bos induikt - dan waar je de snelheid naar 50~60km/h kunt of nog een beetje meer (Mossette naar Les Lindarets kun je boven de 70km/h komen) en massa's lucht langs je remmen jaagt...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

cheeta schreef: zo 1 november 2020, 11:14
Mark-V schreef: zo 1 november 2020, 10:27Maar staar je niet blind op adviezen van anderen die ook "in de alpen" rijden. Je rijstijl maakt het grootste verschil, want als jij met een slakkengangetje 1000m afdaalt (en dus meer blokkeert dan sleept) dan zal je rem minder snel warm worden dan wanneer jij met 50-60km/u naar beneden suist en constant bijremt....
En typisch heb je dus meer problemen wanneer je die 1000m afdaalt met relatief lage snelheid - zoals bij bijvoorbeeld nagenoeg alle tracks in La Thuile, zeker in de regen, wanneer je het bos induikt - dan waar je de snelheid naar 50~60km/h kunt of nog een beetje meer (Mossette naar Les Lindarets kun je boven de 70km/h komen) en massa's lucht langs je remmen jaagt...
Inderdaad, en naast het koelende effect van veel wind langs je remmen, is het ook gewoon een kwestie van waar je verzamelde potentiële energie heen gaat als je afdaalt: wordt het vooral omgezet in kinetische energie (aka met grote vaart naar beneden), of juist vooral in warmte (aka langzaam gaan). Hoe slomer je gaat, hoe heter je remmen worden, logisch.
Plaats reactie