Grotere remschijf?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

aurelius schreef: ma 2 november 2020, 08:57 Wat weeg je?
Met 70kg nooit last gehad van fading met 180mm voor 160mm achter, Guide RSC en XT de afgelopen 6 jaren.
Hoe zwaarder je bent, hoe meer baat bij grotere schijven.
En de juiste techniek gebruiken, niet continu slepend remmen natuurlijk.
Het was vermakelijk om te zien wie er onderaan die super afdaling bij Limone allemaal te kleine schijven had. Paar gevalletjes van fading :bier:
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2638
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: ma 2 november 2020, 10:32
MTBLars schreef: ma 2 november 2020, 01:20 Voor beide kanten is wel wat te zeggen, zie graag de praktijktest van iemand tegemoet? :-q
Uh, ik heb geloof ik wel 83x mijn praktijkervaring genoemd... :roll:

(Overigens, over IceTech gesproken: in een Duitse test hebben ze een keer een praktijktest gedaan: karretje met 20 kg achter de mountainbike gehangen en het steilste stukje asfalt bij Riva del Garda naar beneden. Met slepende remmen. Want dat is de manier om remmen te oververhitten (!!!!!!). De IceTech schijven vielen volledig uit elkaar en werden dus door die Duitsers geheel met de grond gelijk gemaakt.

Wat ze even vergaten te vermelden was dat alle stalen schijven bij 400 graden zorgden dat het systeem oververhitte en dat de problemen bij IceTech pas bij 600 graden begonnen!

Wat leren we van die test: IceTech is goed en remmen oververhitten bij lage snelheden!)
Je weet dat aluminium smelt bij ca 600 graden? En voor die tijd is het al lang alle sterkte kwijt in tegenstelling tot staal/rvs?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: ma 2 november 2020, 10:39 Je weet dat aluminium smelt bij ca 600 graden? En voor die tijd is het al lang alle sterkte kwijt in tegenstelling tot staal/rvs?
Je weet hoe de IceTech schijf opgebouwd is?


Misschien moet ik schrijven 'richting de 600 graden'. Het IceTech systeem zat in ieder geval ver boven dat van andere systemen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10373
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

bouwpakket schreef: ma 2 november 2020, 10:37
aurelius schreef: ma 2 november 2020, 08:57 Wat weeg je?
Met 70kg nooit last gehad van fading met 180mm voor 160mm achter, Guide RSC en XT de afgelopen 6 jaren.
Hoe zwaarder je bent, hoe meer baat bij grotere schijven.
En de juiste techniek gebruiken, niet continu slepend remmen natuurlijk.
Het was vermakelijk om te zien wie er onderaan die super afdaling bij Limone allemaal te kleine schijven had. Paar gevalletjes van fading :bier:
Je moet met kleine schijven gewoon ook niet zoveel remmen, lekker laten lopen die fiets :winkie: !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Lars TB schreef: ma 2 november 2020, 10:32
I_do schreef: ma 2 november 2020, 10:00 ..., wielrenners hebben er decennia over gedaan om te beginnen te begrijpen dat hele harde banden niet de laagste rolweerstand hebben om maar een voorbeeld te noemen.
Oei, glad ijs!! :bier:
Mountainbikers hebben er dan weer 20 jaar over gedaan om hun eigen geo te bedenken ipv de minder werkende racefiets derivate geo :tong
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef: ma 2 november 2020, 10:46
Mad Wally schreef: ma 2 november 2020, 10:39 Je weet dat aluminium smelt bij ca 600 graden? En voor die tijd is het al lang alle sterkte kwijt in tegenstelling tot staal/rvs?
Je weet hoe de IceTech schijf opgebouwd is?


Misschien moet ik schrijven 'richting de 600 graden'. Het IceTech systeem zat in ieder geval ver boven dat van andere systemen.
Het smeltpunt van Al is 660.3 °C dus 600 °C kan best. De sandwich-constructie helpt ook sterkte behouden.
Je kan veel van Shimano zeggen maar hun R&D is niet achterlijk en hun producten maken meestal gewoon waar wat ze claimen.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

OK, dan blijft dus mbt Ice Tech alleen het argument over dat die dingen gewoon spuuglelluk zijn.... met dat alu aan de binnenkant van de remschijf.
De enige die er nog uitziet is de RT70.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Icetech kan gewoon meer warmte aan maar als je niet wekelijks in de Alpen, Finale of Whistler zit, red je je ook prima met een RT66 schijf (die ook nog eens de helft goedkoper zijn). Dat is iig mijn praktijkervaring met 90kg rijdersgewicht :bier:


Tenzij je te langzaam van die afdalingen af gaat :kiss:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2638
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: ma 2 november 2020, 10:46
Mad Wally schreef: ma 2 november 2020, 10:39 Je weet dat aluminium smelt bij ca 600 graden? En voor die tijd is het al lang alle sterkte kwijt in tegenstelling tot staal/rvs?
Je weet hoe de IceTech schijf opgebouwd is?


Misschien moet ik schrijven 'richting de 600 graden'. Het IceTech systeem zat in ieder geval ver boven dat van andere systemen.
Wat ik begrepen heb is dit een sandwich constructie met een aluminium kern met daarop aan beide zijden een laag rvs. De sterkte van het geheel hangt dus ook af van de tussenlaag.

En ja het smeltpunt van zuiver aluminium is 660 graden, maar dat van legeringen is lager. En al ver voordat het smeltpunt is bereikt is de sterkte dramatisch afgenomen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: ma 2 november 2020, 12:51
Lars TB schreef: ma 2 november 2020, 10:46

Je weet hoe de IceTech schijf opgebouwd is?


Misschien moet ik schrijven 'richting de 600 graden'. Het IceTech systeem zat in ieder geval ver boven dat van andere systemen.
Wat ik begrepen heb is dit een sandwich constructie met een aluminium kern met daarop aan beide zijden een laag rvs. De sterkte van het geheel hangt dus ook af van de tussenlaag.

En ja het smeltpunt van zuiver aluminium is 660 graden, maar dat van legeringen is lager. En al ver voordat het smeltpunt is bereikt is de sterkte dramatisch afgenomen.
Waarschijnlijk is de temperatuur aan de buitenkant van de schijf gemeten, waar deze dus het hoogst is. En het staal voor extra stabiliteit zorgt. En waarna de temperatuur richting de binnenkant al razendsnel af neemt! Daarnaast loopt de temperatuur zeer snel op en kan het heel goed zijn dat je dus even 600 graden ziet voordat de boel uit elkaar valt. Nu weet ik de precieze getallen ook niet meer, maar gezien dat de schijf dus volledig vervormde is 600 graden precies goed!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Walk-a-Lot
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: di 15 september 2020, 11:09

TenZNL schreef: ma 2 november 2020, 11:57 Icetech kan gewoon meer warmte aan maar als je niet wekelijks in de Alpen, Finale of Whistler zit, red je je ook prima met een RT66 schijf (die ook nog eens de helft goedkoper zijn). Dat is iig mijn praktijkervaring met 90kg rijdersgewicht :bier:


Tenzij je te langzaam van die afdalingen af gaat :kiss:
Sorry, maar dit is niet waar. Ze werken prima zolang ze niet te heet worden, maar het is een bekend probleem bij Ice-Tech schijven dat het alu tussen het rvs uit wordt gedrukt als de schijf te heet wordt. Ik heb het inmiddels al een flink aantal keren zien gebeuren, bij normale mensen en pro's. Mijn advies is om er voor zwaarder gebruik met een grote boog omheen te lopen, elke rvs schijf is betrouwbaarder.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Walk-a-Lot schreef: ma 2 november 2020, 13:35
TenZNL schreef: ma 2 november 2020, 11:57 Icetech kan gewoon meer warmte aan maar als je niet wekelijks in de Alpen, Finale of Whistler zit, red je je ook prima met een RT66 schijf (die ook nog eens de helft goedkoper zijn). Dat is iig mijn praktijkervaring met 90kg rijdersgewicht :bier:


Tenzij je te langzaam van die afdalingen af gaat :kiss:
Sorry, maar dit is niet waar. Ze werken prima zolang ze niet te heet worden, maar het is een bekend probleem bij Ice-Tech schijven dat het alu tussen het rvs uit wordt gedrukt als de schijf te heet wordt. Ik heb het inmiddels al een flink aantal keren zien gebeuren, bij normale mensen en pro's. Mijn advies is om er voor zwaarder gebruik met een grote boog omheen te lopen, elke rvs schijf is betrouwbaarder.
Nee, nu houdt je dus het onzinverhaal in stand!

Het probleem is dat je met oververhitte IceTech remmen veel langer door kunt. Tot het punt waarop inderdaad de schijven 'smelten'. Bij andere remsystemen had je al lang tegen een boom gehangen omdat de remkracht weg gevallen is!

Ja, je kunt dus vervormde schijven zien, maar hang daar dan wel het juiste verhaal aan!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Walk-a-Lot schreef: ma 2 november 2020, 13:35 Sorry, maar dit is niet waar. Ze werken prima zolang ze niet te heet worden, maar het is een bekend probleem bij Ice-Tech schijven dat het alu tussen het rvs uit wordt gedrukt als de schijf te heet wordt. Ik heb het inmiddels al een flink aantal keren zien gebeuren, bij normale mensen en pro's. Mijn advies is om er voor zwaarder gebruik met een grote boog omheen te lopen, elke rvs schijf is betrouwbaarder.
Wat is niet waar? Dat de IceTech schijven hogere temps kunnen hebben dan gewone schijven? Of dat ik het met m`n 90kg met gewone schijven niet red in de Alpen?

Elke schijf gaat toch naar de klote als ze te warm worden?

*Edit*
Lars is me al voor
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2638
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: ma 2 november 2020, 13:39
Walk-a-Lot schreef: ma 2 november 2020, 13:35

Sorry, maar dit is niet waar. Ze werken prima zolang ze niet te heet worden, maar het is een bekend probleem bij Ice-Tech schijven dat het alu tussen het rvs uit wordt gedrukt als de schijf te heet wordt. Ik heb het inmiddels al een flink aantal keren zien gebeuren, bij normale mensen en pro's. Mijn advies is om er voor zwaarder gebruik met een grote boog omheen te lopen, elke rvs schijf is betrouwbaarder.
Nee, nu houdt je dus het onzinverhaal in stand!

Het probleem is dat je met oververhitte IceTech remmen veel langer door kunt. Tot het punt waarop inderdaad de schijven 'smelten'. Bij andere remsystemen had je al lang tegen een boom gehangen omdat de remkracht weg gevallen is!

Ja, je kunt dus vervormde schijven zien, maar hang daar dan wel het juiste verhaal aan!
In dit artikel hebben ze het over “failed quite early” en “it had problems with even a 75 kg man” http://pardo.net/bike/pic/fail-001/FAIL-203.html
En verder benoemen ze dat ze zelf meerdere failures hebben gehad.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Walk-a-Lot
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: di 15 september 2020, 11:09

Lars TB schreef: ma 2 november 2020, 13:39
Walk-a-Lot schreef: ma 2 november 2020, 13:35

Sorry, maar dit is niet waar. Ze werken prima zolang ze niet te heet worden, maar het is een bekend probleem bij Ice-Tech schijven dat het alu tussen het rvs uit wordt gedrukt als de schijf te heet wordt. Ik heb het inmiddels al een flink aantal keren zien gebeuren, bij normale mensen en pro's. Mijn advies is om er voor zwaarder gebruik met een grote boog omheen te lopen, elke rvs schijf is betrouwbaarder.
Nee, nu houdt je dus het onzinverhaal in stand!

Het probleem is dat je met oververhitte IceTech remmen veel langer door kunt. Tot het punt waarop inderdaad de schijven 'smelten'. Bij andere remsystemen had je al lang tegen een boom gehangen omdat de remkracht weg gevallen is!

Ja, je kunt dus vervormde schijven zien, maar hang daar dan wel het juiste verhaal aan!
Wat is het onzinverhaal? Ik zeg dat ze prima werken zolang ze niet te heet worden. Echter, als iemand twee maal in één week een Ice-Tech rotor afschrijft en vervolgens een jaar lang geen enkel probleem heeft met hope rotors is dat in mijn ogen het vermelden waard.
Plaats reactie