Vragen over conversie naar 1x12

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
havana

Dag,

Ik heb een Scott Scale 920 (2014) gekocht die is voorzien van een 3x10 aandrijving (mix tussen SLX en Deore XT). Ik heb de smaak al aardig te pakken en wil 'm graag om gaan bouwen naar 1x12. Ik heb veel ervaring met het sleutelen aan fietsen (race, gravel) alleen heb ik weinig kennis van MTB-onderdelen, dus voordat ik alles bestel, wil ik graag checken of ik alles goed heb onderzocht.

1. Als ik een cassette wil met 10T krans wil zal ik de huidige naaf (SLX 10v) moeten vervangen door bijvoorbeeld deze. Simpelweg een andere body monteren kan wel bij bijvoorbeeld DT naven, maar niet bij Shimano. Klopt dat? Alternatief is een SRAM of Sunrace cassette met een 11, maar ik houd alles liever bij één merk. En wielen spaken kan ik zelf, dus dat is geen probleem.

2. Ik kan mijn remgrepen en -klauwen gewoon blijven gebruiken, mits ik een nieuwe shifter bestel die een klemband heeft. Klopt dat?

3. Ik zou graag een SLX 1x12 crank monteren, omdat ik nu al een powermeter heb (Inpeak) uit de SLX serie. Aangezien mijn frame non-boost is, moet ik de non-boost versie van die crank hebben, Q-factor 172 mm / kettinglijn 52 mm. Typenummer FC-M7100-1. Klopt dat?

4. Mijn voorkeur gaat uit naar standaard direct mount 34T kettingblad van Shimano. Levert dat problemen op?

5. Qua shifter zou ik graag een XT of een XTR nemen i.p.v. een SLX. Het is geen probleem om te combineren met een SLX 12V achterderailleur?

6. Qua achterderailleur zit ik te denken aan "gewoon" de SLX. Tenzij iemand zwaarwegende argumenten heeft om een duurdere te nemen?

Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

1. Ja, als je een Shimano 12sp cassette wil gebruiken, heb je de micro-spline hub/freewheel nodig.

2. Ja.

3. Ja

4. Denk het niet

5. Nee

6. Nee

Vergeet niet om een quicklink tangetje en de juiste bottombracket tool mee te bestellen, maakt je leven een stuk makkelijker.
havana

Dank voor je antwoord!
Vergeet niet om een quicklink tangetje en de juiste bottombracket tool mee te bestellen, maakt je leven een stuk makkelijker.
Dat heb ik allemaal wel in huis, overigens hoeft het BB volgens mij niet vervangen te worden. Is en blijft Hollowtech.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

havana schreef: do 5 november 2020, 12:00 Dank voor je antwoord!
Dat heb ik allemaal wel in huis, overigens hoeft het BB volgens mij niet vervangen te worden. Is en blijft Hollowtech.
Geen probleem.

Maar waarom geen nieuwe BB als je de rest ook allemaal vernieuwd? Voor die 2 tientjes hoef je het niet te laten.
havana

Heel simpel, iedere keer dat je er iets nieuws in perst maak je de passing groter. If it ain't broken...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

havana schreef: do 5 november 2020, 12:17 Heel simpel, iedere keer dat je er iets nieuws in perst maak je de passing groter. If it ain't broken...
En PF kennende moet je 2 weken later de boel alsnog doen...maar goed, ieder z`n eigen opvattingen. Suc6 met de rest iig.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De SLX, XT en XTR MicroSpline naven hebben een probleempje met de vrijloop.
Die gaat kraken en vastlopen.
(zie een topic op mtbr.com)
Schijnt hardnekkig te blijven voorkomen. Misschien niet bij iedereen, maar anderen zijn al aan hun 3e naaf bezig.
Beter een DT of een Hope naaf kiezen met MS.
Shimano heeft (daarom?) stilletjes de non serie FH-MT500 uitgebracht met pallen.
Soort DT370 dus.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Je gaat toch wel een compleet nieuw wiel bouwen? En niet de velg overzetten? Zou ik niet doen bij een zes jaar oude velg. Kun je meteen naar een fatsoenlijke binnenbreedte velg.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik zou inderdaad lekker een nieuw wiel bouwen, voor de prijs van de velg hoef je het niet te doen als je toch al een nieuwe naaf nodig hebt. Qua naaf zijn DT350 of Hope goeie, bewezen keuzes.

34T op dat frame mag echt geen probleem zijn.

Ben jij de havana met dat prachtige lichtblauwe chinese frame trouwens? Is die nog going strong? :D
Waar woke is, is vuur
havana

Dat ben ik inderdaad.

De blauwe Chinees is still going strong hoor. Staat in de winter lekker droog op de Tacx. Ik rijd in de winter op mijn MTB en gravelracer. Bij de gravelracer heb ik een extra wielset met 28 mm banden om mee op weg te rijden.

M.b.t. de MTB heb ik besloten om voorlopig niks te doen qua verzet. Als je eerlijk bent is er weinig mis met 3x10.
Plaats reactie