Vragen over conversie naar 1x12

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
havana

Dag,

Ik heb een Scott Scale 920 (2014) gekocht die is voorzien van een 3x10 aandrijving (mix tussen SLX en Deore XT). Ik heb de smaak al aardig te pakken en wil 'm graag om gaan bouwen naar 1x12. Ik heb veel ervaring met het sleutelen aan fietsen (race, gravel) alleen heb ik weinig kennis van MTB-onderdelen, dus voordat ik alles bestel, wil ik graag checken of ik alles goed heb onderzocht.

1. Als ik een cassette wil met 10T krans wil zal ik de huidige naaf (SLX 10v) moeten vervangen door bijvoorbeeld deze. Simpelweg een andere body monteren kan wel bij bijvoorbeeld DT naven, maar niet bij Shimano. Klopt dat? Alternatief is een SRAM of Sunrace cassette met een 11, maar ik houd alles liever bij één merk. En wielen spaken kan ik zelf, dus dat is geen probleem.

2. Ik kan mijn remgrepen en -klauwen gewoon blijven gebruiken, mits ik een nieuwe shifter bestel die een klemband heeft. Klopt dat?

3. Ik zou graag een SLX 1x12 crank monteren, omdat ik nu al een powermeter heb (Inpeak) uit de SLX serie. Aangezien mijn frame non-boost is, moet ik de non-boost versie van die crank hebben, Q-factor 172 mm / kettinglijn 52 mm. Typenummer FC-M7100-1. Klopt dat?

4. Mijn voorkeur gaat uit naar standaard direct mount 34T kettingblad van Shimano. Levert dat problemen op?

5. Qua shifter zou ik graag een XT of een XTR nemen i.p.v. een SLX. Het is geen probleem om te combineren met een SLX 12V achterderailleur?

6. Qua achterderailleur zit ik te denken aan "gewoon" de SLX. Tenzij iemand zwaarwegende argumenten heeft om een duurdere te nemen?

Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk