Probleem/vraag mbt fietspompen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
benjamino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 21 oktober 2019, 10:13

Hoi!

Ik heb een vraag met betrekking tot fietspompen. Voor de racefiets heb ik ooit bij de ANWB een fietspomp gekocht met drukmeter. Deze ben ik ook gaan gebruiken voor de MTB, aangezien dit prima kon met het presta ventiel. Maar de drukmeter klopte van geen kant bij de MTB. Die waren bij 1.8 bar (binnenband) al kneiterhard. Niet verwonderlijk, want de pomp van een vriend van mij gaf hem over de 3 bar aan.

Genoeg aanleiding om een nieuwe fietspomp aan te schaffen. Om de combi met de racefiets te houden, heb ik gekozen voor een Topeak JoeBlow Sport III. Maar met deze pomp heb ik eigenlijk precies hetzelfde probleem. Als ik begin met pompen vanaf een lege band blijft deze vrij lang op 0 hangen, en voordat ik überhaupt in de buurt van de 2 bar kom is de band al kneiterhard.

Nu vraag ik me af:
- Is de Joe Blow Sport III gewoon niet accuraat genoeg?
- Heb ik per stom toeval een defecte?
- Ligt het ergens anders aan? De presta ventielen bijvoorbeeld. (Heb het met 3 binnenbanden geprobeerd, overal hetzelfde probleem)

De vraag is vooral gericht op of ik hem moet omruilen voor een nieuwe, of dat ik toch naar een alternatief moet kijken. (Speciale pomp voor MTB of een digitale drukmeter icm de oude pomp)

Alvast bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

De schaal is gewoon te klein om fatsoenlijk af te kunnen lezen. Maar eigenlijk zou het wel beter moeten kloppen, dus rond de 1.8-2.0 bar op de meter zou niet 3.0 bar moeten zijn. Dus ik zou hem sowieso omruilen.

Of je koop twee pompen; voor je racert en je mtb:
https://www.mantel.com/topeak-joe-blow- ... ec[]=12153
https://www.mantel.com/topeak-joe-blow- ... -vloerpomp

Of je ruilt de Sport III om en je koopt er een losse drukmeter bij, niet die van Schwable want die is waardeloos
https://road.cc/content/review/topeak-s ... -d2-274367
benjamino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 21 oktober 2019, 10:13

Bedankt voor de reactie. De Joe Blow Sport gaat sowieso retour. Het viel me toch aardig tegen, ondanks veel positieve reviews op verschillende sites. Beide alternatieven valt wel wat voor te zeggen, daar ga ik nog even naar kijken.
Knakworstkweker

Brul78 schreef: ma 9 november 2020, 18:04 niet die van Schwable want die is waardeloos
:o

Die van mij werkt prima

rubbertje aan de binnenkant raakt na een jaar wel verrot, maar daar is wel omheen te werken
benjamino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 21 oktober 2019, 10:13

Voor het geval iemand ooit op dit topic terecht kom:

Denk dat er in het assortiment niet voor niets onderscheid wordt gemaakt tussen hoog volume en hoge druk pompen (en je hebt ze ook nog in de mix, al was die bij topeak bijna net zo duur als de Joe Blow Sport en Mountain samen). Heb nu de Joe Blow Mountain in huis. Aangezien de schaalverdeling tot 4 bar gaat, is er met deze pomp veel nauwkeuriger te werken.

Dat ik nu 2 fietspompen heb staan, moet ik maar voor lief nemen.
VincentK01
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 10:27

Ik heb zowel de Joe Blow Sport III (voor de racefiets) en de JoeBlow Mountain, in beide bevallen bevallen ze goed en de drukmeters kloppen. Deze heb ik gecontroleerd aan de hand van digitale drukmeters, de Topeak en Schwalbe drukmeter gaven beide aan wat de fietspompen ook aangaven. Dus als je het mij vraagt is de aflezing betrouwbaar, het is wel belangrijk dat je het pompkop goed op het ventiel drukt.

Ik heb wel een kleine aanpassing gedaan aan de pompkop, deze verloor druk bij het loskoppelen daarom ik heb de Dunlop-Blitz/Schrader zijde afgedicht.

Mijn XLC pomp geeft wel een totaal verkeerde druk aan, het probleem wat jij omschrijft...
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik heb vorige week bij 12Go een pomp gekocht met een digitale drukmeter. bevalt mij prima voor net geen 5 tientjes. Ideaal voor de drukken onder de 1 bar. Ik zie hem niet op hun site staan. Wel die met analoge meter, niet de digitale.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

Even een oud topic oproepen.
Ik lees hier dat er verschil zit tussen de sport en de mountain x pomp , wat te maken heeft met de lage druk om af te lezen die de mtb banden nodig hebben.
Nu hebben ze ook een model met een digitale aflezer , gaat deze dan wel goed met de mtb banden, of is het gewoon beter om de mountain x te kopen, voor mij is het eigenlijk alleen voor de mtb en de banden van de fiets van mijn vrouw ,die moeten ook max 4 bar hebben.
Wie weet er meer over de digitale versie kwa precisie met aflezen.
Mijn fietsje mag vies worden.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik ben er nog steeds heel erg blij mee. Geeft goed aan, ook lage drukken.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

CC-Rider schreef: za 23 oktober 2021, 20:37 Ik ben er nog steeds heel erg blij mee. Geeft goed aan, ook lage drukken.
Heb jij de topeak JoeBlow sport met digitale meter ??
Lijkt me idd een mooie, en als deze inderdaad ook de lage druk goed aangeeft is het een mooie pomp.
Mijn fietsje mag vies worden.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik heb een gele BBB met een digitale meter
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik heb een jow blow sport 2 stage omdat ik hem ook gebruik vor de racefiets. Maar het andere grote voordelen vind ik dat hij een hele grote en gedetailleerde schaalverdeling heeft tot 3 bar. Daarmee kan je de lage drukken waarmee we tegenwoordig rijden heel precies en snel krjjgen. Ik ben daar heel tevreden over. En bij controle op andere pompen zie ik ook geen grote verschillen in druk,dus is hij ook nauwkeurig genoeg. Als de afwijking zo groot is al jij beschrijft, dan is je pomp niet in orde of er gaat iets anders mis.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2442
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Hier de gele uitvoering met analoge meter , BlowJoe :) , werkt perfekt op de MTB, hybride , stads, EMTB ect , wel hen ik er een digitale bandenspanningsmeter erbij , maar die gebruik alleen om te controleren of de band tubeless blijft na het opnieuw omleggen van een band . Voor de rest rij ik ook met gevoel mbt de banden druk .. :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Qua reputatie is de SKS Rennkompressor erg goed, de SKS Twentyniner schijnt ook erg goed te zijn.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Loknor schreef: do 28 oktober 2021, 10:58 Qua reputatie is de SKS Rennkompressor erg goed, de SKS Twentyniner schijnt ook erg goed te zijn.
De sks rennkompressor heb ik ook nog thuis staan. Dat is idd. een goede pomp,maar met de huidige luchtvolumes is het wel lang pompen. Ik gebruik 'm eigenlijk alleen nog voor de stadsfiets
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie