Probleem/vraag mbt fietspompen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hier ook de Rennkompressor, al twintig jaar in gebruik en een keer een ringetje vervangen...
Prima pomp, maar inderdaad geen groot volume per slag. Daardoor pompt hij wel weer erg licht, ook op hoge drukken.

Dat ik iets langer pomp vind ik niet erg, het enige nadeel vind ik eigenlijk de schaalverdeling waardoor een nauwkeurige aanduiding van lage drukken niet zo goed is. Bij de vier bar in mijn wegbanden maakt een tiende meer of minder niet uit, maar bij de 2.8 rubbers op mijn fully zijn dat soort kleine verschillen wel van belang.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

kermit schreef: do 28 oktober 2021, 11:44 Hier ook de Rennkompressor, al twintig jaar in gebruik en een keer een ringetje vervangen...
Prima pomp, maar inderdaad geen groot volume per slag. Daardoor pompt hij wel weer erg licht, ook op hoge drukken.

Dat ik iets langer pomp vind ik niet erg, het enige nadeel vind ik eigenlijk de schaalverdeling waardoor een nauwkeurige aanduiding van lage drukken niet zo goed is. Bij de vier bar in mijn wegbanden maakt een tiende meer of minder niet uit, maar bij de 2.8 rubbers op mijn fully zijn dat soort kleine verschillen wel van belang.
Ja klopt, de schaalverdeling is ook 'very old fashion!😅
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Azurri schreef: do 28 oktober 2021, 11:11
Loknor schreef: do 28 oktober 2021, 10:58 Qua reputatie is de SKS Rennkompressor erg goed, de SKS Twentyniner schijnt ook erg goed te zijn.
De sks rennkompressor heb ik ook nog thuis staan. Dat is idd. een goede pomp,maar met de huidige luchtvolumes is het wel lang pompen. Ik gebruik 'm eigenlijk alleen nog voor de stadsfiets
Ik heb net als Kermit er niet zoveel moeite mee (zo vaak pomp ik ook niet vanaf nul), maar vandaar dat ik de Twentyniner noem :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Azurri schreef: do 28 oktober 2021, 12:15
kermit schreef: do 28 oktober 2021, 11:44 Hier ook de Rennkompressor, al twintig jaar in gebruik en een keer een ringetje vervangen...
Prima pomp, maar inderdaad geen groot volume per slag. Daardoor pompt hij wel weer erg licht, ook op hoge drukken.

Dat ik iets langer pomp vind ik niet erg, het enige nadeel vind ik eigenlijk de schaalverdeling waardoor een nauwkeurige aanduiding van lage drukken niet zo goed is. Bij de vier bar in mijn wegbanden maakt een tiende meer of minder niet uit, maar bij de 2.8 rubbers op mijn fully zijn dat soort kleine verschillen wel van belang.
Ja klopt, de schaalverdeling is ook 'very old fashion!😅
Zelfde verhaal als mijn Topeak Joe Blow.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Okè zoals ik al zei; heb een Joe Blow sport 2 stage, en die schaalverdeling is tot 3 bar super tot 1-10e bar af te lezen!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Heb een Joe Blow Sport en ook een Joe Blow Booster. Allebei de meters zijn inderdaad compleet waardeloos. Ik heb er nog een digitale manometer van Topeak (D2) bij die echt perfect werkt. Maar eens dat het wel irritant is. Die booster was destijds ruim meer dan 100 euro en zelfs dan is het compleet onbetrouwbaar.

Heb begrepen dan de vloerpompen van Lezyne meer consistent en accuraat zijn. Maar geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Ik pomp de banden op met compressor, vloerpomp, handpomp, enz..., altijd iets voorbij de gewenste druk en breng ze exact op druk met een losse SKS Airchecker drukmeter.
Heb de SKS vergeleken met meerdere digitale meters en hij lijkt behoorlijk nauwkeurig tot op 0,05 bar.
Groot voordeel van een losse meter, je hebt altijd dezelfde waarde, drukmeters onderling vertonen flinke afwijkingen, vooral analoge.

De groet'n....
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Ik heb gewoon een stalen pomp van de Lidl webshop. Ik dacht dat het troep was, maar ik krijg mijn tijdrit banden er zonder moeite mee op 8 bar, terwijl ik op de "merk" pompen van vrienden mijzelf een ongeluk zit te pompen. Ook de MTB-banden gaan prima op 2 bar. De drukmeter lijkt ook gewoon te kloppen, althans dit heb ik een paar keer gemeten met een Schwalbe drukmeter en het scheelt hooguit 0.1 bar met wat de meter op de pomp aan geeft. Op 8 bar is dat best acceptabel lijkt mij.
Plaats reactie