Nieuwe wielset Trek top fuel: Bontrager Line Elite 30 TLR Boost 29 wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

HI,

Ik ben op zoek naar een mooie upgrade voor mijn Trek Top Fuel. Ik gebruik hem vooral in NL, Crosscountry. Er zit nu een standaard alu wielset onder, 23 mm velgbreedte. Ik zou denk ik wel wat breder willen rijden, en daar iets meer comfort uit halen en iets scherper sturen. De banden waarop ik rijd zijn 2,4. Ik weeg zelf zonder uitrusting rond de 74kg. Nu heb ik, wanneer ik een mooie korting kan krijgen, de volgende wielset op het oog;

Een Bontrager Line Elite 30 TLR Boost 29 wielset:

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... Code=black

- Carbon velg.
- 29 mm interne breedte, 38 mm extern, 28 spaken voor en achter.
- Rapid Drive 108 naaf met een aangrijpingshoek van 3,3 graden.
- Levenslange garantie, geen gewichtslimiet voor de rijder.
- Gewicht 1890 gram.

Wat denken jullie van deze wielset? Adviesprijs rond de 890,-, maar daar moet nog wel een beetje korting vanaf. Is dit een mooie upgrade, of kan ik beter naar iets anders uitkijken, gelet op mijn budget zo rond de 700,-. Persoonlijk denk ik een mooie brede wielset, carbon, voor een concurrerende prijs. 30 mm breed, dus ik denk een stuk comfortabeler rijden. Ook denk ik dat deze velg een stuk lekkerder/scherper zal sturen dan mijn standaard set?
Laatst gewijzigd door Torsten op di 10 november 2020, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Mijn TF is standaard voorzien van de bontrager carbon velgen.

Merk je er iets van? Nee.

Ben ik de fiets aan het poetsen of banden oppompen dan denk ik wel eens: "och ja, heb carbon velgen".

In mijn vorige fietsen jaren Shimano XT wielset gehad. Nooit spaken geknapt, nu met de Bontragers wel.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Ghost-biker schreef: di 10 november 2020, 20:28 Mijn TF is standaard voorzien van de bontrager carbon velgen.

Merk je er iets van? Nee.

Ben ik de fiets aan het poetsen of banden oppompen dan denk ik wel eens: "och ja, heb carbon velgen".

In mijn vorige fietsen jaren Shimano XT wielset gehad. Nooit spaken geknapt, nu met de Bontragers wel.
Maar ik kan me voorstellen dat je stiekem wel voelt dat de carbon wielen onder je ride breder zijn.
Ik heb er nu velgen onder zitten die 23mm breed zijn. Ik ben benieuwd wat je ervaring is met bredere velgen (30mm). Volgens mij kan je lagere bandendruk rijden, en rijd het een stuk strakker in bochten?
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

ja.
(doen dus).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

In vergelijking met de vorige fietsen (race fully en keiharde HT van Ghost) rijdt de TF erg strak op singletracks. Maar dat komt niet door de carbonwielen maar door de geometrie van de TF. Heb ook een TF test gereden met alu velgen. Rijdt net zo strak.

Op de levenslange garantie na zie ik geen voordeel.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Gewoon een setje bij een goede wielbouwer kopen joh.

Kan je nog een beetje spelen met voorkeur van componenten/gewicht/breedte.
Alhoewel carbon ook wel aantrekkelijk is
Laatst gewijzigd door Patrick_V op di 10 november 2020, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik vind ze niet echt licht trouwens. Een net Chinees setje is met ca dezelfde specs 150 gr lichter, en zal prijstechnisch op het zelfde uitkomen.

Wat mij ook opvalt is dat iedere aanbieder over "29mm binnendiameter" praat...

Gemakzuchtige overtypers!
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Als ik nu een set wielen zou moeten kopen kocht ik de Shimano XT Enduro (30 mm. binnen) set. Denk dat je dan de helft van het geld kwijt bent. Voordeel is ook dat de XT wielen straight pull spaken hebben. Naar mijn mening "reageert" het wiel beter bij aanzetten. En geen spaakbreuk. Ook zijn het meteen tubeless velgen.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

baron062 schreef: di 10 november 2020, 22:41 Ik vind ze niet echt licht trouwens. Een net Chinees setje is met ca dezelfde specs 150 gr lichter, en zal prijstechnisch op het zelfde uitkomen.

Wat mij ook opvalt is dat iedere aanbieder over "29mm binnendiameter" praat...

Gemakzuchtige overtypers!
Inderdaad , heeft niks met diameter te maken...aangepast ;-)
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ghost-biker schreef: di 10 november 2020, 23:04 Naar mijn mening "reageert" het wiel beter bij aanzetten. En geen spaakbreuk. Ook zijn het meteen tubeless velgen.
Sorry hoor maar je merkt carbon niet maar straight pull wel? Ik geloof er niks van of ik heb dit in elk geval nog nóóit gehoord. En alles wat je kunt krijgen is toch wel tubeless ready in 2020?
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Ze zijn inderdaad niet heel licht. Maar als ik rond de 700 euro aanschafprijs uitkom, dan is het wel een mooie upgrade denk ik. 30mm breed (rijd zelf nu op 2.4 banden), carbon, en levenslange garantie. Ik zou natuurlijk een setje kunnen laten spaken, maar als ik bijvoorbeeld bij wheeltec kijk dan kom je als snel op de 1100,- minimaal. Deze zullen wel lichter zijn natuurlijk.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Mijn dochter had dezelfde wielen (maar dan 27.5) in haar Top Fuel 9.8 en ik was er niet heel enthousist over.
De velgen zijn voor carbon, relatief zwaar en slecht afgewekt met bramen op de overgang tussen delen van de mal waarin ze gemaakt zijn.

De Lightbicycle velgen die ik uit China heb laten komen voor een andere wielset waren lichter en veel netter afgewerkt.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Zoals ik het lees niet hele enthousiaste ervaringen. Wiel laten bouwen bij een wielbouwer gaat niet lukken binnen budget als ik voor carbon wil gaan. Ik voel denk ik weinig voor Chinese import qua betrouwbaarheid, en dat ik daar nul ervaring in heb qua waar te bestellen. Zijn er misschien wielbouwers in NL die zelf wielen bouwen met Aziatische import? Die wel binnen budget blijven en betrouwbaar zijn?
De beentjes van Enrique Mas, que?'
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ja Jan the Man hier op het forum doet dat oa. Je kunt hem een pb sturen. :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

hanjovdberg schreef: wo 11 november 2020, 14:53 Ja Jan the Man hier op het forum doet dat oa. Je kunt hem een pb sturen. :wink:
Dank voor de tip!
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Plaats reactie