Is de FOX 32 Rhythm vork goed genoeg?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Ik kan een nieuwe FELT EDICT uit 2020 kopen. Een full carbon XC bike die volgens test en reviews qua gedrag tussen XC en trail valt te plaatsen. De afmontage is wat ondermaats. De meeste dingen zijn tegen redelijke kosten op te waarderen, maar over de voorvork twijfel ik. Dit is een FOX 32 Rhythm (120mm travel met lockout remote). Wat ik daarover kan vinden is dat dit een recht-toe-recht-aan vork is.... Ook lees ik hier een daar over gebrek aan stijfheid? Nu is alles relatief, dus vraag ik hier de mannen en vrouwen die er echt verstand van hebben of ik vanwege deze vork de fiets maar beter links kan laten liggen, want een andere vork vind ik een te grote investering.

Context: Ik fiets bijna alleen in NL. UHR alle routes, Veluwe, Schoorl, veel vrije natuur GNR (veel wortels en dropjes) en duingebied rond Bakkum. Geen extreme biker, redelijke techniek, 83kg en al op leeftijd.....

Wat denken jullie :~
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik heb zelf een factory met een Fit4 damper en een rhythm met een grip demper. Beide een 34. Ik zou de fiets niet laten staan voor de techniek van de vork. Persoonlijk vind ik de grip moeilijker ( perfect) in te stellen, heb het idee dat ondersteuning in het middengebied gewoon minder is tov de fit4. Mijn oplossing is om een extra volume spacer te monteren als ik wat "ruigere" routes ga rijden. Voor het lokale bos rondje is de vork meer dan toereikend.

De mening over de stijfheid van de 32 deel ik ook. Mijn vrouw heeft een 32. Zij weegt 65 kg. Voor haar werkt de vork perfect, maar voor 83kg zou ik toch echt voor een 34 gaan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De 32 SC is hopeloos slap. Maar de gewone 32 is nog te doen. Op een XC hardtail. Ligt natuurlijk een beetje aan je rijstijl. Ik zou 'm liever niet willen hebben, maar kan er prima mee rond rijden.

Rhythem demping zit inmiddels wel aardig op niveau. Voldoet goed in NL. Ja, op de remknippen op de route van Amerongen kun je de vork naar zijn limiet brengen. Maar de meeste mensen hebben dat niet eens door. En zonder achtervering zit je toch al aan de limiet... .


Ik zou de fiets er dus niet voor laten staan!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Lars TB schreef: do 12 november 2020, 22:01 De 32 SC is hopeloos slap. Maar de gewone 32 is nog te doen. Op een XC hardtail. Ligt natuurlijk een beetje aan je rijstijl. Ik zou 'm liever niet willen hebben, maar kan er prima mee rond rijden.

Rhythem demping zit inmiddels wel aardig op niveau. Voldoet goed in NL. Ja, op de remknippen op de route van Amerongen kun je de vork naar zijn limiet brengen. Maar de meeste mensen hebben dat niet eens door. En zonder achtervering zit je toch al aan de limiet... .


Ik zou de fiets er dus niet voor laten staan!
Dit is overigens wel een fully. Achterdemper 100mm en voor dus 120mm. Ik rij nu een trail bike met een Pike 150mm, maar dat terzijde
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dan hangt het van je rijstijl af: soepeltjes of lomp?


Beter kan altijd, maar deze vork zit echt wel op niveau.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Lars TB schreef: do 12 november 2020, 22:01 Ja, op de remknippen op de route van Amerongen kun je de vork naar zijn limiet brengen.
Ik vind die met mijn 34 al lastig om goed af te stellen (83kg). Dat soort remknippen heb ik maar geaccepteerd dat ik die met mijn lijf op moet vangen.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Lars TB schreef: do 12 november 2020, 22:43 Dan hangt het van je rijstijl af: soepeltjes of lomp?


Beter kan altijd, maar deze vork zit echt wel op niveau.
Voor mijn gevoel heb ik geen lompe rijstijl.... :D maar wie ben ik om mezelf te beoordelen.

Wat ik lees over de Rhythm is dat dit een entry level vork is. Behoorlijk basic. Ik kan deze fiets voor een goede prijs kopen, maar wil achteraf niet nog eens een dure vork moeten aanschaffen
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

The Grim Ripper schreef: do 12 november 2020, 23:05
Lars TB schreef: do 12 november 2020, 22:43 Dan hangt het van je rijstijl af: soepeltjes of lomp?


Beter kan altijd, maar deze vork zit echt wel op niveau.
Voor mijn gevoel heb ik geen lompe rijstijl.... :winkie: maar wie ben ik om mezelf te beoordelen.

Wat ik lees over de Rhythm is dat dit een entry level vork is. Behoorlijk basic. Ik kan deze fiets voor een goede prijs kopen, maar wil achteraf niet nog eens een dure vork moeten aanschaffen
Uit mijn hoofd zeg ik dat het een 2017 versie was waar ik mee reed en me echt rot schrok toen ik over de remknippen bij Amerongen reed: vork ging zonder waarschuwing volledig door zijn veerweg heen en lanceerde mij bijna. En dat bij 2 verschillende fietsen. Zelfs een goedkope Suntour vork deed het stukken beter.

Maar inmiddels heeft FOX de afstelling aardig voor elkaar. Weinig in te stellen inderdaad, maar de vork kan op een aardig niveau meekomen. Beter dan een standaard Reba bijvoorbeeld.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Lars TB schreef: do 12 november 2020, 23:13
The Grim Ripper schreef: do 12 november 2020, 23:05

Voor mijn gevoel heb ik geen lompe rijstijl.... :winkie: maar wie ben ik om mezelf te beoordelen.

Wat ik lees over de Rhythm is dat dit een entry level vork is. Behoorlijk basic. Ik kan deze fiets voor een goede prijs kopen, maar wil achteraf niet nog eens een dure vork moeten aanschaffen
Uit mijn hoofd zeg ik dat het een 2017 versie was waar ik mee reed en me echt rot schrok toen ik over de remknippen bij Amerongen reed: vork ging zonder waarschuwing volledig door zijn veerweg heen en lanceerde mij bijna. En dat bij 2 verschillende fietsen. Zelfs een goedkope Suntour vork deed het stukken beter.

Maar inmiddels heeft FOX de afstelling aardig voor elkaar. Weinig in te stellen inderdaad, maar de vork kan op een aardig niveau meekomen. Beter dan een standaard Reba bijvoorbeeld.
Bike is een 2020 model met een nieuwprijs van $4000. Kan me nauwelijks voorstellen dat daar zo'n rampzalig slechte vork in wordt gehangen. Probleem is dat ik de fiets blind moet kopen, dus kan niets uittesten
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

De vork is niet rampzalig slecht. Hij mist alleen oversteuning in het middengebied, wat op te lossen is met een extra volume spacer. Als je dat vaak moet doen, dan kan je ook kiezen voor een mrp ramp control.

Ik heb zelf een soortgelijke situatie als Lars meegemaakt in limburg, toen ik een rij houten traptreden af ree (die vaak in de wandelpaden te vinden zijn). Ik heb dit volledig opgelost door de juiste hoeveelheid spacers toe te voegen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

The Grim Ripper schreef: do 12 november 2020, 23:30 Bike is een 2020 model met een nieuwprijs van $4000. Kan me nauwelijks voorstellen dat daar zo'n rampzalig slechte vork in wordt gehangen. Probleem is dat ik de fiets blind moet kopen, dus kan niets uittesten
Daarom heb ik de ervaring wel en kan je dus vertellen dat die 2020 versie absoluut niet rampzalig slecht is, zelfs gewoon goed te noemen is. Kun je blind van me aannemen.

Ik kan alleen niet inschatten waar jij de limiet legt. En daarom zeg ik dat ik wel vrij kritisch ben en bij een keuze die vork niet zou nemen. Maar mijn rijstijl is gewoon lomp te noemen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Hilhoven schreef: do 12 november 2020, 23:37 De vork is niet rampzalig slecht. Hij mist alleen oversteuning in het middengebied, wat op te lossen is met een extra volume spacer. Als je dat vaak moet doen, dan kan je ook kiezen voor een mrp ramp control.

Ik heb zelf een soortgelijke situatie als Lars meegemaakt in limburg, toen ik een rij houten traptreden af ree (die vaak in de wandelpaden te vinden zijn). Ik heb dit volledig opgelost door de juiste hoeveelheid spacers toe te voegen.
Spacers snap ik. Wat is een mrp ramp control?
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik denk dat dat het beste te omschrijven is als een "Instelbare spacer". Nu moet de lucht eruit. Topcap eraf, spacer wisselen. Topcap erweer op, lucht erin. Dat doe je dan met 1 draai aan de knop, tijdens het fietsen.

Ik gebruik hem niet, omdat ik hem te duur vind.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

The Grim Ripper schreef: do 12 november 2020, 22:15
Lars TB schreef: do 12 november 2020, 22:01 De 32 SC is hopeloos slap. Maar de gewone 32 is nog te doen. Op een XC hardtail. Ligt natuurlijk een beetje aan je rijstijl. Ik zou 'm liever niet willen hebben, maar kan er prima mee rond rijden.

Rhythem demping zit inmiddels wel aardig op niveau. Voldoet goed in NL. Ja, op de remknippen op de route van Amerongen kun je de vork naar zijn limiet brengen. Maar de meeste mensen hebben dat niet eens door. En zonder achtervering zit je toch al aan de limiet... .


Ik zou de fiets er dus niet voor laten staan!
Dit is overigens wel een fully. Achterdemper 100mm en voor dus 120mm. Ik rij nu een trail bike met een Pike 150mm, maar dat terzijde
Niet om de pret te bederven maar als je al een Pike bent gewend, gaat een 32 dan niet (erg) tegenvallen?
Wat weeg je eigenlijk?
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

TenZNL schreef: do 12 november 2020, 23:52
The Grim Ripper schreef: do 12 november 2020, 22:15
Dit is overigens wel een fully. Achterdemper 100mm en voor dus 120mm. Ik rij nu een trail bike met een Pike 150mm, maar dat terzijde
Niet om de pret te bederven maar als je al een Pike bent gewend, gaat een 32 dan niet (erg) tegenvallen?
Wat weeg je eigenlijk?
83kg.... Ik rij nu een 27,5 trail bike, maar ben erg benieuwd of een meer xc achtige me niet beter past. Ik rij geen extreme routes. Uhr, Veluwe, schoorl en veel in mijn achtertuin: goois natuurreservaat.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Plaats reactie