Is de FOX 32 Rhythm vork goed genoeg?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nu is het al even geleden dat ik met mijn 84kg een 32mm vork heb gereden maar ik miste altijd wat scherpte en precisie in het bochtenwerk. Ik vraag me dus af of je de eventuele flex van een dunnere vork niet gaat opmerken als je al aan een 35mm Pike bent gewend. Geen idee hoe de 2021 Fox32 in dat departement is, dit is dus een oprechte vraag van mijn kant.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

TenZNL schreef: do 12 november 2020, 23:52
The Grim Ripper schreef: do 12 november 2020, 22:15
Dit is overigens wel een fully. Achterdemper 100mm en voor dus 120mm. Ik rij nu een trail bike met een Pike 150mm, maar dat terzijde
Niet om de pret te bederven maar als je al een Pike bent gewend, gaat een 32 dan niet (erg) tegenvallen?
Wat weeg je eigenlijk?
Dit dacht ik ook.
Een paar jaar geleden ook geschrokken van een Fox32 (dus al wat ouder model).
Mn LTHT was even onklaar, dus mn XC fiets gepakt met Fox32 en naar het Aachenerwald gegaan.
Daar werd ik gelanceerd op de Bahntrail, terwijl ik er met mn LTHT(met Pike) fluitend naar beneden rijd.
Nu zal de geo van mn XC fiets ook niet hebben geholpen, maar de vork kwam handen en voeten te kort (en ik dus ook).
Maar als je de fiets (en dus de vork) gebruikt zoals bedoeld, dan zal het wel meevallen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Lars TB schreef: do 12 november 2020, 23:13 Uit mijn hoofd zeg ik dat het een 2017 versie was waar ik mee reed en me echt rot schrok toen ik over de remknippen bij Amerongen reed: vork ging zonder waarschuwing volledig door zijn veerweg heen en lanceerde mij bijna. En dat bij 2 verschillende fietsen. Zelfs een goedkope Suntour vork deed het stukken beter.

Maar inmiddels heeft FOX de afstelling aardig voor elkaar. Weinig in te stellen inderdaad, maar de vork kan op een aardig niveau meekomen. Beter dan een standaard Reba bijvoorbeeld.
In de Four? Was een '18 :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dutch schreef: zo 15 november 2020, 14:47
Lars TB schreef: do 12 november 2020, 23:13 Uit mijn hoofd zeg ik dat het een 2017 versie was waar ik mee reed en me echt rot schrok toen ik over de remknippen bij Amerongen reed: vork ging zonder waarschuwing volledig door zijn veerweg heen en lanceerde mij bijna. En dat bij 2 verschillende fietsen. Zelfs een goedkope Suntour vork deed het stukken beter.

Maar inmiddels heeft FOX de afstelling aardig voor elkaar. Weinig in te stellen inderdaad, maar de vork kan op een aardig niveau meekomen. Beter dan een standaard Reba bijvoorbeeld.
In de Four? Was een '18 :-q
Nee, op een Neuron.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Wat een negatieviteit weer. Hier met een groepje mountainbikers waar de Fox 32 door verschillende mensen gebruikt wordt. Dit is een XC groep. Volgens mij heeft er niemand echt serieuze problemen met de vork, en niemand heeft erg rare klappers gemaakt door de vork. Als je te snel door je midden heen gaat dan moet je idd een extra spacer gebruiken. Je kan er ook iets meer lucht in doen, meer tegen 15% sag. Ik merk wel dat ie dan niet zo veel small bump heeft.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Iemand vraagt of de vork goed genoeg is.
Je kan dan met een simpel Ja of Nee antwoorden, of de voor- en nadelen even nuanceren, zodat die persoon zelf kan inschatten of de vork voor hem goed genoeg is.
Met een roze wolk is hij niet geholpen, dan kan hij net zo goed een "review"lezen of een unboxing video kijken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 15 november 2020, 19:25 Iemand vraagt of de vork goed genoeg is.
Je kan dan met een simpel Ja of Nee antwoorden, of de voor- en nadelen even nuanceren, zodat die persoon zelf kan inschatten of de vork voor hem goed genoeg is.
Met een roze wolk is hij niet geholpen, dan kan hij net zo goed een "review"lezen of een unboxing video kijken.
Ik mis de roze wolk in mijn post een beetje maar goed. Ik rijd al jaren met een Fox 32, ken de vork onderhand goed genoeg, ook de problemen ermee. Dat jij nu niet kan mountainbiken, nog je aan je fiets aanpassen kan ik niets aan doen...

Maar goed, ik zou ook geen MTB kopen zonder hem te proberen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Dit is een XC groep...
Bedoel je dat je daar voornamelijk rechte bospaden mee rijdt?
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ook Schoorl waar ik dus absoluut geen moeite mee heb, Ardennen mullerthal ea, Polen Tartra gebergte, Etc. Maar ja ik ga dan geen drop van een meter maken, daar fiets ik dan dus omheen. Hetzelfde geldt voor grotere jumps.

Een stammetje, Northshores, rockgarden, grind, los zand (in Polen droge rivier beddingen) is verder geen probleem.
Ben wel wat lichter 70-75 kg dus dat helpt ook mee, en verder ook iemand die wel zijn vork elk jaar weg brengt voor full service. De FIT4 demper ring bij de lockout wil nog wel eens gaan lekken en dan is ie een stuk minder fijn om te rijden omdat het vacuum weg is.

Als laatste hoef ik geen records te breken en altijd als een raket door een singletrack te vliegen. En daar zit denk ik het belangrijkste verschil, omdat ik de grens van de vork dus ook niet de hele tijd bewust op zoek.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Jouke74 schreef: zo 15 november 2020, 19:44 Ik rijd al jaren met een Fox 32, ken de vork onderhand goed genoeg, ook de problemen ermee.
Ik denk dat hier ook het probleem zit.

De vraag van TS gaat over een 32 rhythm en specifiek wat "wij" ervan vinden. Ik reageer omdat ik ervaring heb met een 34 rhythm, 34 fit4 en 32 fit4 en de vork in perspectief kan zetten doordat ik rederlijk wat km's ervaring heb met deze modellen. Dus ik geef mijn mening.

Als TS had gevraagd. Is er iemand die blij is met een 32 fit4, dan had jij met ja kunnen antwoorden. Ik snap dat jij blij bent met de vork. TS is een paar kg zwaarder
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

TS is momenteel gewend aan een RS Pike (35). Die gaat deze downgrade absoluut merken.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jouke74 schreef: zo 15 november 2020, 21:47 Ook Schoorl waar ik dus absoluut geen moeite mee heb, Ardennen mullerthal ea, Polen Tartra gebergte, Etc. Maar ja ik ga dan geen drop van een meter maken, daar fiets ik dan dus omheen. Hetzelfde geldt voor grotere jumps.

Een stammetje, Northshores, rockgarden, grind, los zand (in Polen droge rivier beddingen) is verder geen probleem.
Ben wel wat lichter 70-75 kg dus dat helpt ook mee, en verder ook iemand die wel zijn vork elk jaar weg brengt voor full service. De FIT4 demper ring bij de lockout wil nog wel eens gaan lekken en dan is ie een stuk minder fijn om te rijden omdat het vacuum weg is.

Als laatste hoef ik geen records te breken en altijd als een raket door een singletrack te vliegen. En daar zit denk ik het belangrijkste verschil, omdat ik de grens van de vork dus ook niet de hele tijd bewust op zoek.
Geen idee hoe je rijdt dus ik draai het even om: Heb je wel eens met een dikkere vork gereden? Nee, eigenlijk moet ik vragen: heb je wel eens een dikkere vork in je fiets geschroefd en daarmee gereden?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jouke74 schreef: zo 15 november 2020, 21:47 Als laatste hoef ik geen records te breken en altijd als een raket door een singletrack te vliegen. En daar zit denk ik het belangrijkste verschil, omdat ik de grens van de vork dus ook niet de hele tijd bewust op zoek.
Hilhoven schreef: zo 15 november 2020, 22:56 Ik denk dat hier ook het probleem zit.
Dat is dus het probleem van de 32. Zoals ik al probeer aan te geven is de huidige uitvoering prima, kun je er goed mee rijden. Maar ga je iets verder - lomp gedrag, grenzen opzoeken - dan schiet die vork te kort ten opzichte van andere keuzes die je kunt maken.

En als je dat niet doet, en ook 70-75 kg weegt, dan kun je niet echt beoordelen hoe die vork dan dus werkt als het wel doet en zwaarder bent.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Giant-E schreef: zo 15 november 2020, 22:58 TS is momenteel gewend aan een RS Pike (35). Die gaat deze downgrade absoluut merken.
Hmm, dat ligt natuurlijk aan zijn rijstijl of hij het ook echt gaat merken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Fox 32 Rythm, is dat die vork die vaak liefkozend “wet noodle” wordt genoemd? Ik zou als ik een behoorlijk stijve vork gewend was (ben ik toevallig ook) niet willen overstappen op een die aan de andere kant van het flex-spectrum zit. Liever een paar ons meer dan een vork die zelf bepaalt waar hij heen wil. Het is precies wat Tenznl zegt, je weet pas wat je mist als je het ervaren hebt.
Plaats reactie