Ik heb in mijn fiets een Manitou Machete Comp voorvork zitten, prima tevreden over verder maar daar kom ik zo op terug.
Lock-out knop is al vrij snel verdwenen van het stuur want ik gebruikte deze toch nooit want ik merkte (te) weinig verschil met lange stukken en echte klimmen waar dit nut zou hebben daar kom ik nauwelijks.
Maar na ruim 2 jaar fietsen (en regelmatig de druk aan te passen i.v.m. gewichtsafname) heb ik het idee dat ik tegen de grenzen van de vork aan begin te lopen (of ik begin verwend te raken).
Ik rij altijd met de rebound volledig dicht (+) omdat ik dit prettig vind rijden en heb eerlijk gezegd weinig merkbaar verschil als ik hem volledig open (-) zet, ook halverwege maakt me maar weinig verschil.
Dus volledig dicht voelt (ook al is het puur psychologisch) beter, bottem out heb ik 1x gehad op de befaamde drop van Dorst, maar verder werkt het allemaal prima.
Het probleem waar ik mee rijdt is dat ik het gevoel heb dat de vork nog steeds te snel terugkomt wat 'stuiterig' voelt af en toe en als ik de rebound dichter ga zetten wordt dit alleen maar erger.
Is het nuttig om een dergerlijke vork te laten 'tunen' of heb ik me neer te leggen bij de eigenschappen van deze 'basis' vork?
Zoals ik al zei is het verder prima en ik ben ook niet van plan een vork van 500 euro in deze fiets te gaan steken omdat ik over een jaar of 2 toch een nieuwe fiets koop/ opbouw/ op laat bouwen en dat geld liever aan die fiets uitgeef.
Manitou Machete Comp Voorvork Beter Krijgen?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Misschien een servicebeurt ?
Mijn Manitous doen het veel beter nadat ik de olie heb ververst.
Ik heb daarvoor PSF SHVI synthetische olie gebruikt (omdat ik die nog had).
Dat is olie voor de stuurbekrachtiging van duitse auto's, makkelijk verkrijgbaar bij de automaterialenhandel.
Rebound helemaal dicht lijkt me vreemd, tenzij de demper kapot is.
De originele Manitou olie is zo dik dat je de rebound altijd (bijna) helemaal open (snel) moet zetten.
Met PSF heb ik een veel beter beriek van het rebound knopje gekregen.
Als er een ABS+ demer in zit kan je die ook nog heel leuk aanpassen.
Je kan dan de keiharde lockout (XC) veranderen in compressiedemping (trail).
Handleidingen staan op de site van Manitou/Hayes.
https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en- ... 54-Machete
https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en- ... ning-Sheet
Mijn Manitous doen het veel beter nadat ik de olie heb ververst.
Ik heb daarvoor PSF SHVI synthetische olie gebruikt (omdat ik die nog had).
Dat is olie voor de stuurbekrachtiging van duitse auto's, makkelijk verkrijgbaar bij de automaterialenhandel.
Rebound helemaal dicht lijkt me vreemd, tenzij de demper kapot is.
De originele Manitou olie is zo dik dat je de rebound altijd (bijna) helemaal open (snel) moet zetten.
Met PSF heb ik een veel beter beriek van het rebound knopje gekregen.
Als er een ABS+ demer in zit kan je die ook nog heel leuk aanpassen.
Je kan dan de keiharde lockout (XC) veranderen in compressiedemping (trail).
Handleidingen staan op de site van Manitou/Hayes.
https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en- ... 54-Machete
https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en- ... ning-Sheet
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hij werkt naar mijn mening nog steeds prima, nooit niks geks mee gebeurd eigenlijk.
Ik zal wel eens gaan vragen bij de vrienden in Oirschot of die hier iets in kunnen betekenen
Ik zal wel eens gaan vragen bij de vrienden in Oirschot of die hier iets in kunnen betekenen
Knakworstkweker schreef: ↑zo 15 november 2020, 18:42 Ik rij altijd met de rebound volledig dicht (+) omdat ik dit prettig vind rijden en heb eerlijk gezegd weinig merkbaar verschil als ik hem volledig open (-) zet, ook halverwege maakt me maar weinig verschil.
Dit is volledig in tegenspraak met elkaar.
Wat TSTM al zegt: Manitou's - en eigenlijk de meeste vorken - rijd je eigenlijk eerder volledig op, dus naar de - toe. Tenzij je richting de 120 kg gaat.
Als er al weinig verschil zit tussen open en dicht, dan is er iets helemaal fout. Dit zou je al op de parkeerplaats moeten voelen als je tussen open en dicht varieert. Een servicebeurt lijkt de oplossing.
Daarbij denk ik dat een Machette wel goed genoeg is om op een hardtail aardig op de limiet te zitten. Je kunt er wel een €1.400,- dure FOX 34 met alle toeters en bellen op gaan zetten, maar je perst uit de hele combinatie - frame, vork, rijder - niet heel veel extra snelheid of functionaliteit.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Bedankt voor de info, ik zal er nog eens kritisch naar kijken en waarschijnlijk een afpraak maken bij bikesuspension.nl
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Ik ken de Machete niet maar als ik de rebound bij mij bekende vorken helemaal dicht zet, duurt het onderhand 10min voor ze weer uit geveerd zijn.
Lijkt mij inderdaad tijd voor een beurtje.
Lijkt mij inderdaad tijd voor een beurtje.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
- Erwin.vL
- Mountainbike Junk
- Berichten: 318
- Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
- Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max
Als ik de reacties hier zo zie, zou dit een prima vork upgrade voor mij zijn.
Wel zie ik ( volgens mij ) in de specificaties dat de A to C afstand van deze vork in 120mm kleiner is dan die van mijn XCM in 100mm uitvoering. Ik ga er een beetje vanuit dat hiermee die afstand bedoeld wordt tenminste;
Ride Height: 471-511mm (27.5") 485-525mm (27.5+/29")
Bij mijn vork +/- 532 gemeten, en ik wil eigenlijk graag iets omhoog.
Wel zie ik ( volgens mij ) in de specificaties dat de A to C afstand van deze vork in 120mm kleiner is dan die van mijn XCM in 100mm uitvoering. Ik ga er een beetje vanuit dat hiermee die afstand bedoeld wordt tenminste;
Ride Height: 471-511mm (27.5") 485-525mm (27.5+/29")
Bij mijn vork +/- 532 gemeten, en ik wil eigenlijk graag iets omhoog.
Real men think straight and flat are boring
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Je reageert op een topic van 1 jaar oud.
Dus leg ff uit.
Dus leg ff uit.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Erwin.vL
- Mountainbike Junk
- Berichten: 318
- Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
- Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max
Mwah, jaar oud... Eerder 3 maanden volgens mijThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 14 februari 2021, 14:33 Je reageert op een topic van 1 jaar oud.
Dus leg ff uit.
Maar ging mij om het type vork waar dit draadje over gaat.
Real men think straight and flat are boring
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Je hebt gelijk. Maar wat wil je?Erwin.vL schreef: ↑zo 14 februari 2021, 14:54Mwah, jaar oud... Eerder 3 maanden volgens mijThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 14 februari 2021, 14:33 Je reageert op een topic van 1 jaar oud.
Dus leg ff uit.
Maar ging mij om het type vork waar dit draadje over gaat.
Ook een Machette Comp kopen en die meteen verbeteren?
Manitou vorken zijn ondergewaardeerd.
Maar af fabriek zit er zulke dikke olie in dat je alleen de lichtste standen vd demping kan gebruiken.
De ABS+ demper is wel geavanceerd, vergelijkbaar met RS RTC. En eenvoudig te tunen (als je weet wat je wilt).
Maar voor een Cotic zou ik wel een 34 of 35mm vork kiezen, dus de Manitou Mattoc ofzo. Die Mattoc daar moet je voor je Cottic dan wel de 120mm van hebben, die is om te zetten naar 140mm. (de 100 is om te zetten naar 80)
En er is een 160 variant, die kan je omzetten naar 140 (dus ook geschikt)
Bij dat omzetten kan je er meteen iets dunnere olie in gieten.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Erwin.vL
- Mountainbike Junk
- Berichten: 318
- Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
- Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max
Dank je.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 14 februari 2021, 16:15 Je hebt gelijk. Maar wat wil je?
Ook een Machette Comp kopen en die meteen verbeteren?
Manitou vorken zijn ondergewaardeerd.
Maar af fabriek zit er zulke dikke olie in dat je alleen de lichtste standen vd demping kan gebruiken.
De demper is wel geavanceerd, vergelijkbaar met RS RTC. En eenvoudig te tunen (als je weet wat je wilt).
Maar voor een Cotic zou ik wel een 34 of 35mm vork kiezen, dus de Manitou Mattoc ofzo.
Wat ik wil is goed uitzoeken wat een goede en betaalbare upgrade is voor mijn huidige vork ( overigens wel met 34mm binnenpoten ).
Vanwaar het advies om specifiek voor de Cotic voor 34 of 35 mm te gaan?
Real men think straight and flat are boring
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Over het algemeen zijn 32 vorken op XC gericht.
Je Cotic nodigt je vanzelf uit wilder te gaan doen. Dan heb je meer aan een 35mm vork.
Flext minder, stuurt strakker, bushimgs glijden soepeler. Zeker als je zelf geen afgetrainde lichtgewicht bent maar een gezonde hollandse jongen.
Daar heb je bij XC ook al voordeel van.
Ik had mn post hierboven trouwens nog ietsjes aangepast.
Je Cotic nodigt je vanzelf uit wilder te gaan doen. Dan heb je meer aan een 35mm vork.
Flext minder, stuurt strakker, bushimgs glijden soepeler. Zeker als je zelf geen afgetrainde lichtgewicht bent maar een gezonde hollandse jongen.
Daar heb je bij XC ook al voordeel van.
Ik had mn post hierboven trouwens nog ietsjes aangepast.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Erwin.vL
- Mountainbike Junk
- Berichten: 318
- Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
- Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max
Goed dat je dat er nog even onder hebt gezet!
Een goede toevoeging, waar ik zeker iets mee kan.
Momenteel ben ik inderdaad ( nog ) echt wel XC gericht, en qua gewicht behoor ik met mijn bijna 80kg zeker niet tot de zwaargewichten.
Ik neem je adviezen mee in mijn overwegingen!
Een goede toevoeging, waar ik zeker iets mee kan.
Momenteel ben ik inderdaad ( nog ) echt wel XC gericht, en qua gewicht behoor ik met mijn bijna 80kg zeker niet tot de zwaargewichten.
Ik neem je adviezen mee in mijn overwegingen!
Real men think straight and flat are boring