New build: eerste onderdelen binnen, eerste uitdaging ook

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Mijn beide kinderen fietsen nu nog op Cube 240, loodzwaar maar voor schoolritjes prima.

Voor mijn dochter is de fiets inmiddels te klein en ik zou graag wat anders kopen voor haar maar gezien de huidige situatie weinig te krijgen.

Tevens is dat allemaal schoolfiets spul en niet echt trail materiaal. Dus ik heb eerst maar een echte schoolfiets voor haar gekocht maar nu wil ze toch nog wel eens mountainbiken. Dat juich ik natuurlijk toe maar op een Cube 240 die te klein is is het geen pretje.


Nu zag ik dit voorbij kopen op marktplaats.
Specificatie:
Merk: Lapierre
Type: Prorace 200 SL
Soort frame: MTB mountainbike
Framemaat: 40 cm (16 inch) (hart-bracket)
Framemaat stikker: M
Maat bovenbuis: 53 cm (hart balhoofd tot hart zadelpen)
Inbouw maat buis voorvork: 10 cm
Balhoofd cub maat: 4 cm
Inbouw maat wiel: 140 mm (is vanuit binnen gemeten
Wielmaat: 26 of 27,5 inch.
Maat buitenband frame: 75 tot 80 mm (gemeten van buis tot buis)
Voorvork maat: 11-8 inch
Balhoofd type/maat: 11-8 inch (met Cups)
Zadelpen maat: 31.6 mm
Trapas type: BB30 inpers bracket
Materiaal: Aluminium
Gewicht: ca. 1500 gram
Rem type: schijfrem


Afbeelding


Plan om deze af te bouwen met onderstaande onderdelen, nieuw of van marktplaats. Ik heb geen haast dus ik kan het wel bij elkaar sprokkelen. Dan valt het ook niet zo op wat die fiets totaal gaat kosten :roll:

27,5" Shimano M475 / DT Swiss 466d Disc Wheel Set
BB30 inpers Rotor BB30 convertor
Hollowtech 2 cranckset
12 speed PG1230 Sram NX
Sram NX of SLX 12 speed derailleur
Sram Gripshifter
Shimano MT200 remset nieuw
12 speed ketting NX/KMC

De voorvork ben ik niet zo in thuis. Een air vork die in kan instellen op haar gewicht lijkt me verstandig ipv een coilveer. Hebben jullie nog suggesties voor adresjes bovenstaande onderdelen ? Is zo'n relatief oud frame zo'n investering waard ?
Laatst gewijzigd door jsj op do 26 november 2020, 18:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Leuk project. Zeker doen. Niet alleen is het leuk om te doen, maar als je het samen met je dochter opbouwt is het voor haar ook nog eens enorm leerzaam. Ik doe iets soortgelijks maar dan met een dirtjumper.
Of het de investering waard is? Je zult er niet meer voor krijgen als ie klaar is dan dat je er in kosten in hebt zitten. Maar dat is ook niet de bedoeling. Zo'n fiets wordt ook niet meer waard. Dus opbouwen met 2e hands onderdelen kan een slimme zet zijn. Het ligt er ook maar net aan wat dit frame nog moet kosten natuurlijk.

Tip: maak een lijstje met onderdelen die je nodig hebt. Zet daar een beoogd budget achter en ga er vanuit dat je er minimaal 20% overheen gaat (dat gebeurt mij altijd). Vergeet de kleine onderdelen zoals ventieldopjes, grips, spacers, enz niet en denk aan de verzendkosten.

Ik zou voor onderdelen vooral marktplaats in de gaten houden. En natuurlijk hier een "gezocht" topic openen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Veel onderdelen kunnen ook nog mee naar een volgend frame. Cranks, remmen, derailleur zijn vrij eenvoudig over te zetten. Enkel wielen (QR/non-boost/boost) kan een issue worden.

Met dat idee ben ik ook de Trek Marlin van mijn zoon aan het upgraden met bijvoorbeeld deze vork https://www.rosebikes.com/manitou-markh ... black+matt.

En idd we doen het samen, leert hij er ook nog iets van :-q
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

ja samen er aan bouwen is leuk. De fiets kan eventueel door naar haar broertje mits die niet te snel de hoogte in gaat. Dus ik ga er geen meisjesfiets van maken. Hij is ook echt bedoeld voor het bos dus geen spatborden, sloten, verlichting etc. :-q

De voorvork is wel een relatief duur onderdeel als ik voor lucht ga. Het frame vragen ze 139 euro voor. Er is ook nog een versie van 1100 gram :D voor hetzelfde geld.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Deze vork misschien?
Redelijk basic maar wel air. Let op, Boost (belangrijk bij de keuze van je wielsetje).
Veel goedkoper ga je een nieuwe niet vinden, denk ik.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Voor de voorvork zou ik rczbike in de gaten houden. Regelmatig vorken van 100 euro (rs recon bv). Geen high end vork, maar ook geen high end prijs. Voor kids lijkt mij dat prima.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Goeie tip.

Nu ik de specs nog eens goed bekijk, lijkt het alsof dit frame nog een 1 1/8" (straight) balhoofd heeft.
Het staat er wat ongelukkig maar dat is wel iets om even goed te checken, de vork in mijn linkje is tapered en daardoor ongeschikt.
Ik weet niet of daar geschikte adapters voor zijn, er zijn wel adapters van straight naar tapered maar volgens mij niet van tapered naar straight.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat verschilt per frame, er zijn varianten met een 44mm bahoofdsbuis waar zowel een 1 1/8 intern lager in past als een tapered vork met een extern lager. In een smallere buis past het gewoon niet.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik monteer bij voorkeur een starre vork in kinderfietsen, zeker een carbon exemplaar is een stuk lichter en dat helpt om de voorkant omhoog te krijgen. Ook een vork met een luchtveer is ontworpen voor een hoger gewicht dan dat van een jong kind. Je kunt de luchtveer daar op aanpassen maar de demping niet of niet voldoende.
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Jan Willem schreef: ma 16 november 2020, 16:29 Goeie tip.

Nu ik de specs nog eens goed bekijk, lijkt het alsof dit frame nog een 1 1/8" (straight) balhoofd heeft.
Het staat er wat ongelukkig maar dat is wel iets om even goed te checken, de vork in mijn linkje is tapered en daardoor ongeschikt.
Ik weet niet of daar geschikte adapters voor zijn, er zijn wel adapters van straight naar tapered maar volgens mij niet van tapered naar straight.
Er zijn meerdere, deze heeft wel Balhoofd type/maat: 11-8 inch naar 1.5 inch (met Cups)

Merk: Lapierre
Type: Prorace 400 Aluoy Superlite
Soort frame: MTB mountainbike
Framemaat: 41 cm (16 inch) (hart-bracket)
Framemaat stikker: S
Maat bovenbuis: 54 cm (hart balhoofd tot hart zadelpen)
Inbouw maat buis voorvork: 11 cm
Balhoofd cub maat: 4 cm - 5 cm
Inbouw maat wiel: 140 mm (is vanuit binnen gemeten
Wielmaat: 26 of 27,5 inch.
Maat buitenband frame: 75 tot 80 mm (gemeten van buis tot buis)
Voorvork maat: 11-8 inch naar 1.5 inch
Balhoofd type/maat: 11-8 inch naar 1.5 inch (met Cups)
Zadelpen maat: 31.6 mm
Trapas type: BB30 inpers bracket
Materiaal: Aluminium
Gewicht: ca. 1100 gram
Rem type: schijfrem

Afbeelding
George schreef: ma 16 november 2020, 16:37 Ik monteer bij voorkeur een starre vork in kinderfietsen, zeker een carbon exemplaar is een stuk lichter en dat helpt om de voorkant omhoog te krijgen. Ook een vork met een luchtveer is ontworpen voor een hoger gewicht dan dat van een jong kind. Je kunt de luchtveer daar op aanpassen maar de demping niet of niet voldoende.
Daar zat ik ook aan te denken, is goedkoper en lichter. Met een brede tubeless band en lage spanning toch nog wat comfort en ze fietsen toch niet hele lange stukken.
maaf2 schreef: ma 16 november 2020, 16:14 Voor de voorvork zou ik rczbike in de gaten houden. Regelmatig vorken van 100 euro (rs recon bv). Geen high end vork, maar ook geen high end prijs. Voor kids lijkt mij dat prima.
Ga ik bekijken, dank.
Laatst gewijzigd door jsj op ma 16 november 2020, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Tapered 1 1/8"-1,5" maakt de keuze van een nieuwe vork wel makkelijker en de (tapered) vork die je dan hebt is ook weer makkelijker over te zetten op een volgend frame.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Deze vork zou een optie, voor 120 euro niet gek. Amper duurder dan een carbon starre vork.


https://www.rczbikeshop.com/default/roc ... 3-air.html

ROCKSHOX Fork 30 Silver TK 27.5" Solo Air 100mm QR9mm Tapered Black (50433-AIR)

Travel : 100mm
Spring: Solo Air
Steerer: 1.5>1 1/8 Tapered
Adjustments:, External rebound,compression,Air pressure
Lowers: Magnesium, 9mm Quick Release
For Disc Postmount
Pump not including
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb dit twee jaar geleden ook gedaan. Mijn spullen van oude cube pekelfiets 26 overgezet naar een alu 16" frame
Weegt 10kilo nu...... 4 lichter dan vrienden op de trek marlins (de wijkfiets hier)

Xtr/xo 9sp uit 2008.
Fox terralogic
Hope mono mini
Notubes Olympic hope pro2

Alleen een zadelpen moeten kopen en korte stuurpen.
Je ziet echt aan het rijden dat zijn fiets veel lichter is dan van vrienden. Zijn leeftijd is rond de 35kg dan is 4kg veel en zeker aan je fiets alleen.

Voor xc mtb hoe lichter hoe beter, niet te koste van natuurlijk
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Inderdaad. Indien ik 1x11 of 12 speed delen kan vinden voor een leuke prijs en een lichte voorvork dan moet 10 kilo wel lukken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die XC30 zal niet licht zijn, vaak hebben die instapmodellen stalen binnenpoten en een stalen vorkbuis en dan ga je snel ruim over de 2kg.
Meestal gaat licht en betaalbaar niet goed samen.

"Strong, light, cheap: pick two" zoals Keith Bontrager ooit zei ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie