rockshox judy gold of Recon silver

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

Goedenavond,

Ik ben een fiets aan het opbouwen voor mijn vrouw. Het wordt een budget fiets, maar wel met de wens om goede, degelijke onderdelen te gebruiken binnen dat budget. Mijn vrouw weegt 63kg. Eerder had een fiets met een coil voorvork (was een oude 26er) en daar was ik niet zo over te spreken. Ik heb zelf op mijn huidige fiets een Reba waar ik inmiddels tevreden over ben.
De fiets wordt met 27,5inch wielen uitgerust.

Wanneer ik kijk naar voorvorken kom ik op twee Rock Shox vorken uit die beiden ongeveer hetzelfde kosten in de sale, nl. rond de €200,=
Het betreft de Rock Shox Judy Gold Solo Air en de Rock Shox Recon Silver RL.

Ik dacht altijd dat de Recon de betere van de twee zou zijn, maar als ik op de site van Rock Shox kijk is de Judy de duurste.
Dit maakt dat ik aan het twijfelen ben welke aan te schaffen. Het verschil wat ik zie is dat de Judy een Boost as heeft en de Recon 15x100.
Leek mij niet direct onoverkomelijk in stijfheid en ik moet nog een wielset aanschaffen dus daar hoef ik niet veel rekening mee te houden.

De Binnenpoten van de Recon zijn 32 mm tegenover 30 van de Judy. Anderzijds zijn de poten van de Judy van aluminium en van de Recon van staal. In gewicht maken de vorken elkaar volgens mij ook maar een paar gram.

Mis ik verder nog verschillen?
Welke van de twee is beter? Ik heb het idee dat de modellen bij Rock Shox wat aan het opschuiven zijn en niet meer zo één op één te vergelijken zijn. Weet iemand hoe ik de hiërachie binnen de vorken moet zien?
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Heb ongeveer een zelfde zoektocht gehad naar de verschillen tussen de RS vorken maar dan vanuit het vergelijken met een Fox.
In die zoektocht kwam ik deze site tegen, wellicht ook interessant voor jou?

https://off.road.cc/content/feature/you ... range-1842
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

Bedankt voor je reactie, die had ik idd al gezien. Ik vond de beschrijvingen wat summier en het lijstje aan het begin van het artikelen deed mij twijfelen of dit nu een opsomming was in kwaliteit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als ik het goed heb hebben ze beide de Motion Control demper? Mocht een van de twee nog de Turn Key demper hebben zou ik voor de andere gaan ;-)

Normaalgesproken zouden de 32mm poten een voordeel zijn, maar voor iemand van 63kg speelt dat een minder belangrijke rol. Ik kan me wel voorstellen dat de dikkere stalen poten toch een redelijk gewichtsverschil opleveren, meer dan een paar gram.
Zijn de stuurbuizen van alu of staal?

Boost is in principe een voordeeltje, maar waar ik meer naar zou kijken: wat past er in het frame? Als dat boost is zou ik ook een boost vork kopen, anders zit je met verschillende standaards voor en achter. Werkt ook andersom uiteraard ;-)

Zit een Manitou Markhor ook niet in die prijsklasse? Zou ook een kandidaat kunnen zijn.
Of even flink speuren in deze opruim-black-friday-tijd, misschien komt er een mooie aanbieding voorbij...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Interessant topic om even te volgen. Mijn Cube heeft standaard een Recon silver TK - en heeft ook 27.5 wielen trouwens. Ik heb de Judy gold RL op mijn verlanglijstje staan als vervanger. Maar ik lees nu pas dat die dus slechts 30 mm is, dat had ik nog niet gezien. De Manitou Markhor staat ook nog op de shortlist.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De Markhor heeft ook 30mm poten ;-)

Overigens, de specs op de Rockshox/Sram site zijn die van de aftermarket verkrijgbare vorken.
Sommige webshops bieden soms echter ook OEM vorken aan, en die kunnen afwijkende specificaties hebben. Soms om ze goedkoper te maken voor de fabrikanten die enorme aantallen inkopen, en dan kun je weleens een Recon (of whatever) treffen met stalen poten, vorkbuis en een eenvoudiger demping dan wat er op de website van RS staat.

Dus let daar wel op, als je ergens wilt bestellen wat precies de omschrijving van de betreffende vork is.
OEM hoeft overigens geen nadeel te zijn hoor, soms komen er juist van dat soort vorken zeer interessante aanbiedingen voorbij.

Kijk ook af en toe eens bij RCZ, het is een aparte shop maar soms met aanbiedingen die niet te overtreffen zijn (met name icm de kortingscodes uit hun -uitermate frequente- nieuwsbrieven). Hier staat bijvoorbeeld een Fox met FIT4 demping voor 299,-
https://www.rczbikeshop.com/en_ue/mtb1/ ... -27-5.html
Geen boost, 100mm, dus het moet net zijn wat je zoekt maar het is wel een goede prijs...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

@kermit; Heel erg bedankt voor je reacties, die zijn heel waardevol geweest voor mijn denkproces.

De RL demper wordt gezien als flink superieur ten opzichte van de TK.

Achter heeft de fiets QR, dus dat heeft geen invloed op mijn keuze voor de voorvork. Wil in ieder geval een steekas voor de extra stijfheid en de mogelijkheid om de vork ook over te nemen in een andere fiets.
Ik bouw de fiets voor mijn vrouw en vind daarbij het gewicht wel belangrijk. De standaardfietsen ik lage prijsklasse wegen vaak meer als mijn fully, hetgeen ik mij voor kan stellen dat wel een beetje de speelsheid van het mtben weg haalt.
Daarnaast wil ik ook wel de mogelijkheid hebben, mocht ze uiteindelijk blijken het toch niet leuk te vinden als we het vaker doen (kan er mezelf niets bij voorstellen :winkie: :winkie: ) ik een vork heb die ik in een projectfiets voor mijzelf zou kunnen zetten.

De Manitou is wat dat betreft ook wel een leuke keuze. Voor mij niet bekend, maar wel om in gedachten te houden.
Had ook al gekeken naar SR Suntour, omdat zij ook een kwaliteitsslag gemaakt hebben over de afgelopen jaren. Alleen in de prijsklasse waarin ik zoek kom ik toch nog wel veel issues tegen wanneer ik op internet zoek.

Op RCZ bikeshop, had ik de Recon gevonden voor een leuke prijs. Was wel 120mm, maar die is indien nodig terug te bouwen.

De FOX is wel heel interessant, alleen zorgt weer wel voor flink oprekken van mijn budget. Was eigenlijk gestart met €150,- voor een vork, maar dan moest ik teveel inleveren op kwaliteit.

Maar goed, inmiddels heb ik mijn keuze gemaakt. Ik was vanochtend nog eens aan het surfen, met je gewichtsopmerking in mijn achterhoofd en nog eens aan het zoeken naar een REBA. Ik kwam nu op Ebay.de een nieuwe Reba RL tegen binnen mijn budget. Dat is wel exl. maxle en lockout, maar dat kan ik in mijn hoofd weer wel goedpraten...

De Reba heeft en de goede demper, een boost as, maar ook het lagere gewicht waar ik naar op zoek was. gewichtsverschil ten opzichte van Recon zit hem in de binnenpoten, deze zijn van alu ipv staal.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Toch even over de wielen: als je frame qr heeft kun je iig geen boost wielset kopen, een boost wiel kun je niet geschikt maken voor de "ouderwetse" qr inbouwbreedte van 135mm.
Wat je wel kunt doen is bij diezelfde RCZ kijken voor losse wielen: achter een qr, voor een boost. De meeste wielen op hun site zijn DT's, en die zijn bijna allemaal om te bouwen dmv andere endcaps. Alleen boost <-> non boost is nooit mogelijk omdat boost naven daadwerkelijk iets breder zijn dan de non-boost uitvoeringen.

Zorg wel dat je dan de nieuwsbrieven krijgt, met de kortingscodes erin. De prijzen liggen daarmee flink lager dan wat er op de site staat, en juist de (DT) wielen komen heel vaak langs in de nieuwsbrieven. Mocht je er nog niet bekend mee zijn, je krijgt er twee per dag dus als je eenmaal ingekocht hebt kun je eventueel weer unsubscriben ;-)

Een Reba is gewoon dikke prima natuurlijk, fatsoenlijke demper en een net gewicht. Niks mis mee!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

kermit schreef: ma 23 november 2020, 11:20 De Markhor heeft ook 30mm poten ;-)
Haha, oeps. :P

Dank voor de tip van RCZ, ik zal het in de gaten houden.
Ik heb wel QR van 9mm nodig, in combinatie met 27.5 inch, tapered, 100mm travel, dus dan wordt de keuze automatisch beperkt, zeker als het ook nog voor een redelijk budget moet zijn. Ik ga voor deze fiets niet in een peperdure vork investeren.
Maar juist omdat je met deze specs op wat eenvoudiger, goedkopere vorken uitkomt vind ik het niet zo lonend om aan de huidige recon silver TK relatief duur onderhoud te laten doen.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Je kunt ook op Bikemarkt.de kijken naar een jong gebruikte vork.
Er staan strouwens ook wel nieuwe vorken op, die meteen na de koop van de fiets vervangen zijn.

Heb er voor mijn dochter een hele nieuwe SID gescoord voor net 200 Euro.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

Ik heb geen ervaring met Bikemarkt.de maar moet ik mij toch eens in gaan verdiepen. De prijzen zijn in ieder geval wel interessant daar.

Ik ben mij er van bewust dat ik idd twee afzonderlijke wielen moet aanschaffen. Wel goed dat je aangeeft om dat ombouw naar boost niet mogelijk is. Nu ben ik zelf ook wel fan van de shimano hubs waarbij ombouw zowieso zo goed als onmogelijk is. 't is helaas niet anders, maar als ik later een betere fiets op ga bouwen kan ik in ieder geval de componenten overzetten.

Ik heb mezelf ook maar weer een aangemeld voor de RCZ bikeshop nieuwsbrief. Mijn bankrekening vond de vele aanbiedingen eerder niet zo leuk :tong
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Haha, soms moet je jezelf inderdaad even tot de orde roepen om niks te kopen wat je niet nodig hebt :D

Nog een toevoeging aan het wielenverhaal: je kunt een non-boost (voor)wiel wel in een boost vork monteren, mits het ook een 15mm steekas heeft. Daar zijn vulringen voor, en een spacer voor onder de remschijf zodat die ook weer op de juiste afstand tot de remklauw zit.
Dus je zou toch een complete non-boost wielset kunnen kiezen als je daar tegenaan loopt. Voordeel is denk ik dat die weer makkelijker te verkopen is als een half/half set.

Omdat de vulringen los om de as zitten is het echter niet heel handig als je vaak het voorwiel uit de fiets haalt.
Het simpelste systeem maakt gebruik van twee 5mm ringen, een links ,een rechts, en een spacer onder de schijf. Voor (oa) Hope naven is er een andere oplossing: een 10mm langere endcap aan de niet-schijf zijde. Dan blijft de schijf op de juiste afstand tot de rem, maar uiteraard staat je velg dan niet meer in het midden van de vork... Dus het wiel moet "re-dished" worden, de velg moet naar rechts.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie