Keuze stress: versnellingen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

George schreef: vr 27 november 2020, 12:16
Makkelijk schreef: vr 27 november 2020, 07:22Nee, dat voelt niet zo, maar ik zou niet naar 1x11 gaan met dit verhaal. Als je toch alles verandert doe dan 1x12 aangezien dat nauwelijks duurder zal zijn
Ik heb toevallig net mijn aandrijving vervangen en omdat 12 speed nieuwer, hipper en gewilder is zijn 11 speed groepen en onderdelen een stuk goedkoper bij de meeste shops. Even zoeken loont.

Voor de volledigheid: Een 11/12 speed cassette is overigens wel degelijk breder dan een 10 speed maar is zo gemaakt dat de grootste kransjes over de spaken heen vallen, ze passen dus wel op dezelfde body (mits geen XD of microspline zoals aangegeven).
Goed punt! En 2x11 is zéker een optie die het overwegen ook waard is natuurlijk.
12 speed is met Deore en SLX wel erg goedkoop geworden trouwens, en dat spul is prima.
Waar woke is, is vuur
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Meer dan prima, ik had op mijn vorige fiets een Deore 2x10 en dat was heel veel beter dan de Deore van weleer (de jaren 00 zeg maar). Ik heb nu een 1x11 SLX en ook die doet het prima, beter dan de SX 12 speed die vervangt en dat is logisch want dat is vrij basic spul, vergelijkbaar met de Deore van weleer zeg maar. Ik denk dat Deore 12 speed een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft maar ik blijf 12 speed in het algemeen een slecht ontwerp vinden en matig functioneren (ook de hogere groepen). Dat is ook geen wonder als je ziet wat voor stappen een 12 speed derailleur moet zetten. Eigenlijk is het knap dat het überhaupten enigszins functioneert :lol:

En nu zet ik mijn stokpaardje op stal ;)
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

3x10 is ook nog een optie :winkie:
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Even terugkomend op de kettinglijn. Op mijn huidige set fiets ik bijna altijd op het grote blad voor en gebruik ik, met mijn grote blad voor, achter alle kransjes. Nu weet ik dat het beste is om klein en groot blad beiden te gebruiken voor beste kettinglijn. Als ik 2x11 zou doen en dus weer alle kansjes achter gebruik op het grote blad voorzal dat hetzelfde aanvoelen als nu?

12 Speed laat ik achterwegen.

Misschien dat ik eens ga oefenen om met perfecte kettinglijn te gaan rijden en dus meer schakel tussen groot en klein blad voor.
Gebruikersavatar
BBLF
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 23 november 2020, 21:53

Hoe vaak schakel je nu mis als je met de voorderailleur schakelt?

Als dat "nooit" is zou ik lekker bij 2x10 blijven en evt 2 net wat grotere voorbladen monteren. Laagste kosten, grootste schakel flexibiliteit.

Erger je je wel aan die voorderailleur, dan misschien ombouwen naar 1x.

Ik heb een fiets opgebouwd met 1x omdat het de huidige norm is. Vind ik de 1x11 fijner rijden dan de oude fiets met 3x8? Nee.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Ik had de keus gemaakt om bij 2x10 te blijven. Perongeluk had mijn lbs een narrow wide 36 voor mij bestelt. Doordat de normaler 36 lange levertijd had/heeft ervoor gekozen om toch maar 1x10 te proberen. 36 met 11-36 was niet handig. Kwintelooyen werd hierdoor te zwaar voor mijn benen(blessure). Ik had nog een 11-42 cassette liggen. Daar fiets ik tegenwoordig mee. Dat lijkt de oplossing te zijn alleen ik fiets ook graag op de weg met de mtb, enja dan mis ik dat ene tandje.

12 speed lijkt mij niks. Groot, lomp en dure cassettes. De 50 tand ​lijkt mij veels te licht. En nx voelt als een stap terug qua kwaliteit ( nu zit er xt op)
11speed is ook een optie. Heb een 11 speed body. 2x11 wil ik dan. Maarja niet te krijgen nu.
In het buitenland ga ik de 2x10 zeker missen(denk ik). De kleine stapjes op het lichte verzet zijn fijn. Bij 1x versnellingen is het verschil soms zo groot; is de versnelling net te zwaar moet je opeens veel lichter schakelen.
Ervaren jullie dat ook met 1x 11 of 1x12?
Ben ik de enige die eigenlijk weer terug wilt naar 2x versnelling?

Terugbouwen naar 2x10 zodra de huidige set versleten is het meest voordelige denk ik. En ook heel prima. 26-36 crank
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Nee, je bent zeker niet de enige...Ik had de mazzel dat een vriend op 1 x 12 overstapte en deze binnen kreeg net voordat hij voor een maand naar het buitenland vertrok 😊 We hebben dezelfde maat dus ik heb die fiets mogen inrijden. Conclusie...ik blijf voorlopig lekker 2 x 11 rijden.
Vooral het een klein tikje op of terug kunnen schakelen ontbreekt en dat vind ik echt een tekortkoming.
Daarnaast stoor ik me niet aan m'n voorderailleur of aan de schakelhandle aan het stuur net zoals ik me niet stoor aan mijn bel of lockouthandle.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

gijsje schreef: do 3 juni 2021, 21:13 Nee, je bent zeker niet de enige...Ik had de mazzel dat een vriend op 1 x 12 overstapte en deze binnen kreeg net voordat hij voor een maand naar het buitenland vertrok 😊 We hebben dezelfde maat dus ik heb die fiets mogen inrijden. Conclusie...ik blijf voorlopig lekker 2 x 11 rijden.
Vooral het een klein tikje op of terug kunnen schakelen ontbreekt en dat vind ik echt een tekortkoming.
Daarnaast stoor ik me niet aan m'n voorderailleur of aan de schakelhandle aan het stuur net zoals ik me niet stoor aan mijn bel of lockouthandle.
In welke omgeving heb je die fiets ingereden?
Wie weet gaan we in de toekomst wel weer terug naar 2x. Of we gaan naar 1x13 enzovoorts.

Ik vind mijn fiets wel mooier eruitzien met 1 voorblad. En het schoonmaken daar is ook makkelijker. Maar uiteindelijk gaat het om hoe de fiets fietst. En ik ben niet overtuigd van het succes van de 12speed.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Voornamelijk rondom apeldoorn, lange brede paden maar ook wel op de aangelegde bochtige route's van deventer en gorssel/eefde.
Vooral daar vond ik 1 x 12 tekortschieten omdat de stappen tussen de versnellingen te groot zijn. Misschien als je heel sterke benen hebt ( of dat denkt 🙃) dat het wat voor iemand is. Maar ik lees weleens zulke "enthousiaste: verhalen over 1 x systemen of mensen die perse willen ombouwen dat ik me achter de oren krab 🤔
Het lijkt wel of iedereen ineens die voorderailleur maar lastig vindt....😆
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Gewoon 3x9 installeren :winkie: .

1x12 is leuk in de bergen of heuveltjes. Maar op NL vlak terrein zie ik geen enkel voordeel, slechts nadelen.

Ik rij (zie sig) al jaren 3x9, voor 40T achter Tora 13x25. Voor NL boswielrennen uitstekend, want close ratio. Je kan achter dus makkelijk een reetfiets cassette leggen!

Gaat het steil omhoog gewoon terug naar binnenbladje en dan heb ik nog steeds bruikbare overbrenging voor niet te steile hellingen. Als het echt steil wordt zoals Alpen of Sauerland vakantie dan even een bergcassette erop.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Een 3 x staat hier ook nog en al wordt die maar weinig gebruikt, geen enkele moeite met het 3 x 9 systeem.
Een 2 x systeem is voor mij prima overigens al vrees ik dat we voortaan tot een 1 x veroordeeld blijven. Heeft me ervan weerhouden om een nieuwe bike te bestellen, daarvoor in de plaats in reserve onderdelen geinvesteerd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

bijkerk0318 schreef: do 3 juni 2021, 20:45 ....Bij 1x versnellingen is het verschil soms zo groot; is de versnelling net te zwaar moet je opeens veel lichter schakelen.
Ervaren jullie dat ook met 1x 11 of 1x12?...
Dit verschijnsel speelt vooral op vlakker terrein en flauwe hellingen. Als het wat steiler wordt mogen de stappen wat groter zijn om toch een "natuurlijk" gevoel te houden.

Daarom heeft Shimano op hun 11-speed 11-46 cassettes (misschien ook wel op andere, niet in verdiept) kleinere stappen in de hogere versnellingen, en naar de grootste kransen toe maken ze ook grotere sprongen. Dat werkt eigenlijk beter dan de gelijkmatiger stappen die Sunrace met hun 11-46 cassettes maakt.

Voor mezelf sprekend: ik heb wel een 11-50 cassette op mijn hardtail, en daar merk ik juist dat er precies bij de kransjes die ik op de lokale vlakke rondjes hier veel gebruik een stapje te groot zit. Het ene kransje trapt nèt te licht, het volgende net te zwaar.
Dit is natuurlijk persoonlijk, iemand die wat sterker is of juist nog wat minder sterk dan ik zal misschien wel precies goed uitkomen.
In terrein dat meer op en af gaat ervaar ik dit probleem(pje) helemaal niet.

Met een dubbel voor kun je het vermijden, kwestie van keuzes maken.
Ik blijf wel bij 1x11, maar kan me ook heel goed voorstellen dat je bij een dubbel blijft. Een triple setup zou ik niet meer zo snel doen, dat begint er zelfs al een beetje raar uit te zien.... hoe gewenning (deels) bepaalt wat je mooi vindt :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon een tijdje singlespeed gaan rijden.
Daarna is iedere cassette prima :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Juist niet, dan is elk schakelsysteem behelpen :lol:
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 4 juni 2021, 13:04 Gewoon een tijdje singlespeed gaan rijden.
Daarna is iedere cassette prima :wink:
Haha. Als ik achter weer 11-36 doe en paar keer kwintelooyen doe dan wordt ik zeker een stuk sterker.
Plaats reactie