bijkerk0318 schreef: ↑do 3 juni 2021, 20:45
....Bij 1x versnellingen is het verschil soms zo groot; is de versnelling net te zwaar moet je opeens veel lichter schakelen.
Ervaren jullie dat ook met 1x 11 of 1x12?...
Dit verschijnsel speelt vooral op vlakker terrein en flauwe hellingen. Als het wat steiler wordt mogen de stappen wat groter zijn om toch een "natuurlijk" gevoel te houden.
Daarom heeft Shimano op hun 11-speed 11-46 cassettes (misschien ook wel op andere, niet in verdiept) kleinere stappen in de hogere versnellingen, en naar de grootste kransen toe maken ze ook grotere sprongen. Dat werkt eigenlijk beter dan de gelijkmatiger stappen die Sunrace met hun 11-46 cassettes maakt.
Voor mezelf sprekend: ik heb wel een 11-50 cassette op mijn hardtail, en daar merk ik juist dat er precies bij de kransjes die ik op de lokale vlakke rondjes hier veel gebruik een stapje te groot zit. Het ene kransje trapt nèt te licht, het volgende net te zwaar.
Dit is natuurlijk persoonlijk, iemand die wat sterker is of juist nog wat minder sterk dan ik zal misschien wel precies goed uitkomen.
In terrein dat meer op en af gaat ervaar ik dit probleem(pje) helemaal niet.
Met een dubbel voor kun je het vermijden, kwestie van keuzes maken.
Ik blijf wel bij 1x11, maar kan me ook heel goed voorstellen dat je bij een dubbel blijft. Een triple setup zou ik niet meer zo snel doen, dat begint er zelfs al een beetje raar uit te zien.... hoe gewenning (deels) bepaalt wat je mooi vindt