Keuze stress: versnellingen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Misschien dat dit een zoveelste topic is over dit onderwerp. Maar ik kan wel wat hulp gebruiken bij het volgende om een knoop door te hakken. Welke optie lijkt jullie het beste?

Ik fiets op uhr, vast rondje Amerongen, kiwntelooyen, hoge ginkel, rhenen. In het buitenland, Luxemburg, duitsland. Hou van klimmen. Heb geen wedstrijd ambities meer, heb deze ook nooit gereden, wil lekker crossen. Heb helaas wel klachten aan been. Dus te zwaar fietsen is niet verstandig.

Binnenkort moet mijn casette en ketting vervangen worden. Nu heb ik 2x10 11-36 casette en een 22-34 voor. Ik heb een 11 speed body.

Met deze setting ben ik best tevreden, alleen in het buitenland en binnenland en wanneer ik hard aanzet merk ik dat er versnellingen missen om harder te gaan. Versnellingen zijn dan te licht.
In het buitenland en op kwintelooyen ben ik blij met het kleine blad voor.
In buitenland fiets ik wel eens op klein voor groot achter. Verder gebruik ik die nooit.

Wat de goedkoopste optie is: huidige set behouden, werkt prima, alleen geen ideale kettinglijn omdat ik kleine voorblad bijna nooit gebruik en achter wel alle kransjes. En soms te lichte versnellingen.

Optie 2: een 36 blad voor gebruiken en 2x 10 speed behouden.

Optie 3. Omdat ik een 11 speed body heb, een 11 speed casette kopen ( 11-42) shifter en dérailleur. 2x voorblad behouden.Is wel gelijk duurder, maar dan heb ik een extra versnelling erbij. En kan ik een 36 of 34 blad voor monteren. En hoef ik het voorblad alleen nog te gebruiken in uitzonderlijke situaties. Als dat klopt.
Is het erg slecht als ik dan de gehele cassete gebruik op voornamelijk het grote blad voor? Wat is het nadeel van een slechte kettinglijn?

11 speed kan gewoon op 2x10 voorblad?

Optie 4 een 1x10 maken met 34 blad voor. Dat zorgt er wel voor dat buitenland een grote uitdaging wordt voor mij.

Optie 5 1x11 met 36 of 34 blad voor en 11-42 of 11-46 achter. 11-46 lijkt mij wel erg groot. De stap van 36-46. Voelt dat ook zo?

1x12 speed lijkt mij de beste optie. Kleinste tandje 10. Dan moet ik een nieuwe body kopen en een hele set. Is wel erg kostbaar. En dat is niet verstandig om nu te gaan doen. Maar over paar maanden wel

Uiteindelijk moet ik zelf de keus maken, maar tips en ideeën zijn welkom.

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door bijkerk0318 op vr 27 november 2020, 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Als je versnellingen nu te licht zou ik sowieso ver uit de buurt blijven van een enkel voorblad. Volgens mij zijn je huidige voorbladen gewoon te klein, 34/22 is ook aan de kleine kant voor een dubbel. Ik zou naar 38/26 gaan. 26-36 moet genoeg zijn om boven te komen, anders meer trainen ;) Dat zit qua verzet trouwens dicht in de buurt van een 43/50 bij een 12 speed drivetrain en zal een stuk efficiënter zijn in de praktijk door de betere kettinglijn.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

George schreef: do 26 november 2020, 23:41 Als je versnellingen nu te licht zou ik sowieso ver uit de buurt blijven van een enkel voorblad. Volgens mij zijn je huidige voorbladen gewoon te klein, 34/22 is ook aan de kleine kant voor een dubbel. Ik zou naar 38/26 gaan. 26-36 moet genoeg zijn om boven te komen, anders meer trainen ;) Dat zit qua verzet trouwens dicht in de buurt van een 43/50 bij een 12 speed drivetrain en zal een stuk efficiënter zijn in de praktijk door de betere kettinglijn.
Duidelijk. Bedankt. Grotere tanden voor klinkt logisch. Beide bladen en cassette en ketting vervangen kost ook aardig wat. Een complete 11 of 12 speed groep blijft duurder denk ik.


Een droom set-up Zou dus een 1x 12 speed zijn met 43 of 50 casette? Of bedoel je 2x12. Hoeveet tanden voor?

Jammer dat de 12 speed groepen nog aan de prijs zijn. Mede doordat er een andere body op moet.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Typefout, ik doelde op 34/50 oftewel het lichtste verzet op veel 12 speed groepen, 26/36 is vergelijkbaar. 2x10 is prima, met 2x11 of 2x12 krijg je kleinere stappen tussen de kransjes of een nog lichter verzet maar dan val je op een gegeven moment gewoon om ;)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik vind het wat moeilijk te volgen soms, of je wel alles goed hebt overwogen.
bijkerk0318 schreef: do 26 november 2020, 23:33 Met deze setting ben ik best tevreden, alleen in het buitenland en binnenland en wanneer ik hard aanzet merk ik dat er versnellingen missen om harder te gaan. Versnellingen zijn dan te licht.
Groter voorblad
In het buitenland en op kwintelooyen ben ik blij met het kleine blad voor.
En dan fiets je ook op het grootste kransje achter? Is die perfect, zou je hem lichter willen of mag het iets zwaarder?
In buitenland fiets ik wel eens op klein-klein. Verder gebruik ik die nooit.
Waarom zou je op klein-klein fietsen? Dat is wel een hele bijzondere kettinglijn. Dus: wat bedoel je?
Wat de goedkoopste optie is: huidige set behouden, werkt prima, alleen geen ideale kettinglijn omdat ik kleine voorblad bijna nooit gebruik en achter wel alle kransjes. En soms te lichte versnellingen.
Ik krijg meer en meer het idee dat je de 22-34 nooit gebruikt.
Optie 2: een 36 blad voor gebruiken en 2x 10 speed behouden.
Dan zou ik die 22 ook vergroten, als je die nu al zo weinig gebruikt.
Optie 3. Omdat ik een 11 speed body heb, een 11 speed casette kopen ( 11-42) shifter en dérailleur. 2x voorblad behouden.Is wel gelijk duurder, maar dan heb ik een extra versnelling erbij. En kan ik een 36 of 34 blad voor monteren. En hoef ik het voorblad alleen nog te gebruiken in uitzonderlijke situaties. Als dat klopt.
Dan kun je net zo goed naar 2x12 gaan, er zijn genoeg 12 speed cassettes voor jouw body verkrijgbaar.
Is het erg slecht als ik dan de gehele cassete gebruik op voornamelijk het grote blad voor? Wat is het nadeel van een slechte kettinglijn?
Meer slijtage, meer vermogensverlies, meer kans op aflopers.
11 speed kan gewoon op 2x10 voorblad?
Ja
Optie 4 een 1x10 maken met 34 blad voor. Dat zorgt er wel voor dat buitenland een grote uitdaging wordt voor mij.
Niet doen
Optie 5 1x11 met 36 of 34 blad voor en 11-42 of 11-46 achter. 11-46 lijkt mij wel erg groot. De stap van 36-46. Voelt dat ook zo?
Nee, dat voelt niet zo, maar ik zou niet naar 1x11 gaan met dit verhaal. Als je toch alles verandert doe dan 1x12 aangezien dat nauwelijks duurder zal zijn,
1x12 speed lijkt mij de beste optie. Kleinste tandje 10. Dan moet ik een nieuwe body kopen en een hele set. Is wel erg kostbaar. En dat is niet verstandig om nu te gaan doen.
Je hoeft geen nieuwe body te kopen. Gewoon een 11-50 cassette gebruiken.

Mijn suggestie. Kijk eerst eens wat het lichtste verzet is wat je nodig hebt. Gebruik ritznelrechner om te bepalen wat de resultaten zijn van je opties. Als je lichtste verzet licht genoeg is dan zou ik naar 1x12 gaan want het bereik is nagenoeg hetzelfde als je huidige bereik. Met een 1x12 met 11-50 en een 32 voorblad blijft je lichtste verzet nagenoeg gelijk en wordt je zwaarste iets lichter. Met een 34 voorblad blijft je zwaarste verzet uiteraard gelijk en wordt je lichtste iets zwaarder. Met een 36 voorblad kun je wat harder trappen op het asfalt en zal je lichtste verzet net iets lichter zijn dan je huidige 22-30, dus of dat een optie is kun je zo testen.

En nogmaals ter herhaling. Er moet geen andere body op je wiel voor een 12-speed groep.
Waar woke is, is vuur
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

In buitenland fiets ik wel eens op klein-klein. Verder gebruik ik die nooit. Edit: voor klein achter groot. Maar dat is zeer zelden.

Ik ga eens even zoeken naar de opties voor een 1x12 set-up met 11-50 casette.
36 voor lijkt mij dan het beste.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Is een 12 speed casette veel breder dan 10? Zowel de microspline als de 11-50 casette?

Mijn fiets komt uit 2018. X caliber 8 neem aan dat dat gewoon past?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

10,11 en 12 speed mtb cassettes zijn allemaal even breed. Zolang je een shimano hg body gebruikt (vanaf 11 tanden) past het gewoon.
Waar woke is, is vuur
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Makkelijk schreef: vr 27 november 2020, 09:22 10,11 en 12 speed mtb cassettes zijn allemaal even breed. Zolang je een shimano hg body gebruikt (vanaf 11 tanden) past het gewoon.
Een Sram PG1230 cassette 12 speed past gewoon. Shimano Microspline en Sram XD hebben andere bodies
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

12 speed past "gewoon".
Tussen "" want bij 12 speed heb je XD MS en HG.
Waarschijnlijk heb je nu HG, dus 12 speed HG cassettes passen op jouw wiel.
(Net als 10 en 11 speed HG cassettes)
Als je van dubbel voor naar enkel gaat, dan moet je kiezen welk verzet je zeker niet wilt missen. Het lichtste of het zwaarste.
Dan ga je rekenen wat nu je lichtste en zwaarste verzet is.
Dan ga je met die wijsheid uitrekenen welk voorblad je wilt hebben bij de cassette van jouw keuze.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Janwillembike schreef: vr 27 november 2020, 09:26
Makkelijk schreef: vr 27 november 2020, 09:22 10,11 en 12 speed mtb cassettes zijn allemaal even breed. Zolang je een shimano hg body gebruikt (vanaf 11 tanden) past het gewoon.
Een Sram PG1230 cassette 12 speed past gewoon. Shimano Microspline en Sram XD hebben andere bodies
Dat zei ik.
Waar woke is, is vuur
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Ik heb een duidelijk beeld gekregen van wat handig is en hoe ik de keus moet maken. Bedankt allemaal.


Ik ben wel nieuwsgierig naar het volgende. Past een micro spline body op elke fiets? Of, omdat die breder is, past dat alleen op nieuwe fietsen? Of fietsen die boost achter hebben of iets?
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Makkelijk schreef: vr 27 november 2020, 10:17
Janwillembike schreef: vr 27 november 2020, 09:26

Een Sram PG1230 cassette 12 speed past gewoon. Shimano Microspline en Sram XD hebben andere bodies
Dat zei ik.
:D :D dacht dat ik het berichtje daarvoor in citaat had meegenomen, ik moet sneller typen :wink: :-D
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik ga een beetje in herhaling vallen: Je geeft meerdere malen aan dat je grootste verzet te licht is, toch wil je naar 1x12. Je voorblad kan dan maximaal naar 36T, dat zijn maar twee tandjes meer dan je nu hebt. Dat heeft effect maar of het genoeg is? Een nog groter past meestal niet (omdat het dan tegen de achtervork komt) of het blad moet onprettig ver naar buiten en de kettinglijn is al slecht met een 1x aandrijving.

Een klein verzet is geen probleem met een 1x11 of 12, een groot verzet wel. Je moet natuurlijk doen wat je zelf wilt en de trend is inderdaad een enkel voorblad maar bij je dubbel en 2x10 blijven is goedkoper en waarschijnlijk beter...
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Makkelijk schreef: vr 27 november 2020, 07:22Nee, dat voelt niet zo, maar ik zou niet naar 1x11 gaan met dit verhaal. Als je toch alles verandert doe dan 1x12 aangezien dat nauwelijks duurder zal zijn
Ik heb toevallig net mijn aandrijving vervangen en omdat 12 speed nieuwer, hipper en gewilder is zijn 11 speed groepen en onderdelen een stuk goedkoper bij de meeste shops. Even zoeken loont.

Voor de volledigheid: Een 11/12 speed cassette is overigens wel degelijk breder dan een 10 speed maar is zo gemaakt dat de grootste kransjes over de spaken heen vallen, ze passen dus wel op dezelfde body (mits geen XD of microspline zoals aangegeven). Het is goed om je te realiseren dat de kettinglijn daardoor nog beroerder wordt (ja, dit is een stokpaardje van me) en dat voel je wel degelijk. Een 12 speed derailleur is een vrij lomp apparaat omdat hij scheef de ketting om een enorm kransje moet hijsen. Ik heb bewust gekozen voor een non-boost crank op mijn boost frame om de kettinglijn zo goed mogelijk te krijgen. Dat dit een beperking oplevert voor de grote van het voorblad is voor mij acceptabel voor die fiets maar dat zal niet altijd opgaan.

Keuzes, keuzes...
Plaats reactie