Dropper posts verschillen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik heb als vervanging gewoon een 150mm brandx/tranzx/rfr gekocht voor mijn gereviseerde 120mm.

Dik tevreden over de brandx :-q
Revisiesetje is 12 euro en hij geeft inderdaad standaard een beetje speling.

Ik vind dat geen probleem voor 120 euro nieuw :bier:
Laatst gewijzigd door Patrick_V op za 28 november 2020, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Een bikeyoke werkt gewoon zo fijn, zakt heel makkelijk, je hoeft niet met heel je gewicht te duwen ofzo, geen speling en na 5 jaar omgebouwd naar de diameter van mijn nieuwe frame en volgens Reefo's zo goed als nieuw.
Mijn crankbrothers highline werkt ook best ok maar de bediening is veel zwaarder ondanks wolftooth remote, verder niets op aan te merken.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2182
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Makkelijk schreef: za 28 november 2020, 22:36 Maar laten jullie je dropper dan ook vaak een beetje zakken? .
Ik wel.
Kan je vaak nog makkelijk meetrappen terwijl je toch net ff wat meer maneuvreerruimte hebt als je kort staat waar helemaal laten zakken niet nodig is.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
dogsbolx
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 6 augustus 2010, 20:25

Ik heb net de thomson waar ik sinds 2013 mee rijd vervangen door een bikeyoke, alleen omdat m'n nieuwe frame de 213mm drop van de nieuwe revive kan hebben en de thomson slechts 125mm heeft. Dat gezegd hebbende, de thomson heeft nooit een inwendige service beurt gehad in 7 jaar en werd elke rit intensief gebruikt. Ondertussen wel wat speling, maar functioneerd nog steeds prima. Duur in de aanschaf, maar gezien de kwaliteit en duurzaamheid wat mij betreft elke cent waard. Ik hoop dat de bikeyoke net zo goed in elkaar zit, de eerste indruk is in elk geval positief.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn 1e Thomson 2 jaar geleden na 5 jaar een beurt laten geven.
Mijn andere Thomson al ruim 5 jaar probleemloos zonder onderhoud.
Reverb werkt ook, maar bij eentje had ik moeite met de remote, 1x per maand ontluchten.
De andere Reverb voor 125 euro gekocht in een aanbieding, en die wordt slechts sporadisch gebruikt, maar doet het al jaren brobleemloos. Geen speling.

Nu een OneUp V2.1 met 210mm drop.
(Ook omdat ik meer drop wilde dan de 125 van de Thomson)
De OneUp heeft af en toe een likje vet nodig onder de collar om smeuig op en neer te gaan. Geen speling.

Die 210mm is best veel dus die drop ik ook vaak half.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jurf schreef: za 28 november 2020, 23:15
Makkelijk schreef: za 28 november 2020, 22:36 Maar laten jullie je dropper dan ook vaak een beetje zakken? .
Ik wel.
Kan je vaak nog makkelijk meetrappen terwijl je toch net ff wat meer maneuvreerruimte hebt als je kort staat waar helemaal laten zakken niet nodig is.
Heel vaak. Bij hele scherpe bochten op het vlakke, of bij flauwe high speed afdalingen met wat flauwe bochten erin. Niet alleen als het steil is dus.
Dan kun je veel sneller een bocht door, hoef je veel minder te remmen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 29 november 2020, 01:00 Mijn 1e Thomson 2 jaar geleden na 5 jaar een beurt laten geven.
Mijn andere Thomson al ruim 5 jaar probleemloos zonder onderhoud.
Reverb werkt ook, maar bij eentje had ik moeite met de remote, 1x per maand ontluchten.
De andere Reverb voor 125 euro gekocht in een aanbieding, en die wordt slechts sporadisch gebruikt, maar doet het al jaren brobleemloos. Geen speling.

Nu een OneUp V2.1 met 210mm drop.
(Ook omdat ik meer drop wilde dan de 125 van de Thomson)
De OneUp heeft af en toe een likje vet nodig onder de collar om smeuig op en neer te gaan. Geen speling.

Die 210mm is best veel dus die drop ik ook vaak half.
Wat ik nog vergeten was te vermelden, zelf geen ervaring met Brand-X & Co.
Maar in de directe omgeving wel een aantal vroegtijdig zien overlijden, waardoor bij mij toch de indruk is gewekt "Goedkoop is duurkoop".
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Vaak zitten ze als eerste afmontage in een fiets, in de mijne bijvoorbeeld (TransX). Het is nog te vroeg om van duurtest te spreken maar so far so good en ik gebruik hem wel veel. De kraag is een keer losgekomen, daardoor verloor hij ook wat druk en later heb ik de druk nog een keer bij moeten pompen. Klein beetje zijdelingse speling maar niet storend en ik heb niet de indruk dat hij minder functioneert dan de Reverb en KS die ik ook heb gehad. Ook de remote is goed genoeg naar mijn mening.

Hij werkt wel met erg hoge druk, 280-300psi even uit mijn hoofd. Dat krijgt een demperpompje er maar met moeite in en je fietst eigenlijk met een explosief onder je kont... Het was ook wel handig geweest als je makkelijk bij ventiel zou kunnen (nu moet het zadel eraf) maar dat schijnt bij het ontwerp geen prioriteit te hebben. Schijnt zo te horen want ook bij auto's en motoren zie je dingen die eenvoudig veel makkelijker bereikbaar zouden zijn maar dat terzijde.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij zitten die ventielen bij veruit de meeste droppers onder de zadelklemming. Iig bij mijn BikeYoke en OneUp ook en als ik me niet vergis heb ik bij de BY zelfs nog een verleng"nippel" nodig. Die zat er iig bij toen ik hem kocht, maar nog nooit nodig gehad in ruim drie jaar.

De BY is voor mij tot nu toe perfect, geen enkele speling, werkt soepel. Meer dan schoonhouden is er in die drie jaar niet aan gebeurd. Imo echt een topproduct.

In mijn Merida zat een Brand-X (met Merida merkje). Die deed het ook prima, maar ik vond 120mm drop te weinig dus heb ik daar een 150mm OneUp voor gekocht. Die is inmiddels onder garantie vervangen omdat hij heeeeeeel langzaam wat druk verloor. Zowel de oude als de nieuwe hadden van begin wat zijdelingse speling. Daar merk je in gebruik niks van, maar het geeft toch een andere indruk als de BikeYoke.

Al met al denk ik dat je met een betaalbare dropper als een Brand-X best goed af bent. Doet wat hij moet doen en (afgaande op internet-info) is ook redelijk betrouwbaar. De finesse van de BikeYoke krijg je niet, maar daarvoor kost hij ook maar amper de helft.
Kwestie van budget en hoe belangrijk je de verfijndere werking vindt waar je keuze op zal vallen...

Over maar een klein stukje verstellen: dat doe ik heel erg veel. Zeker met de e-mtb, waar je ook met een iets te laag staand zadel nog goed kunt blijven trappen. Op de analoge bike daarom iets minder vaak, maar nog steeds regelmatig.
In NL op routes als die van de UHR en Nijmegen gaat in elke slingersectie het zadel twee cm lager. En in het buitenland, waar je bijvoorbeeld soms parallel aan de helling een smal paadje hebt dat min of meer op hoogte blijft gaat het zadel ook iets lager. Geeft mij veel meer vertrouwen dan op normale hoogte zitten.
Dat was een voordeeltje van de oude Gravity Dropper met z'n drie standen: de "middelste" stand (1" drop) was precies goed voor die meetrap situaties waar je het zadel toch net wat lager wilde hebben. Bij de traploos verstelbare droppers is het soms even zoeken, soms zak je net wat teveel (dan is meetrappen amper te doen) of te weinig (dan heb je er amper voordeel van).

Omdat de Gravity Dropper dezelfde diameter heeft als de OneUp in m'n Merida gaat die op vakantie altijd mee als reserve. Eenvoudiger als zo'n mechanisch geval bestaat niet, en in tegenstelling tot de goedkope GD klonen (T-Mars, Icelift, Forca e.d.) werkt een GD wel soepel mits goed afgesteld en schoon.
Ze waren alleen veel te duur voor de uiterst eenvoudige techniek die ze boden (in essentie weinig meer dan twee buizen en een staalveer :)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Schoonheid
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 22:23
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur.

kermit schreef: zo 29 november 2020, 20:55 In mijn Merida zat een Brand-X (met Merida merkje). Die deed het ook prima, maar ik vond 120mm drop te weinig dus heb ik daar een 150mm OneUp voor gekocht. Die is inmiddels onder garantie vervangen omdat hij heeeeeeel langzaam wat druk verloor. Zowel de oude als de nieuwe hadden van begin wat zijdelingse speling. Daar merk je in gebruik niks van, maar het geeft toch een andere indruk als de BikeYoke.
(ik heb totaal geen verstand van deze dingen hoor maar) merk je echt die 3cm? Zou je niet altijd voor zo veel mogelijk drop gaan? dan kan je het altijd zelf bepalen hoeveel je dropt denk ik dan.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Schoonheid schreef: zo 29 november 2020, 21:51
kermit schreef: zo 29 november 2020, 20:55 In mijn Merida zat een Brand-X (met Merida merkje). Die deed het ook prima, maar ik vond 120mm drop te weinig dus heb ik daar een 150mm OneUp voor gekocht. Die is inmiddels onder garantie vervangen omdat hij heeeeeeel langzaam wat druk verloor. Zowel de oude als de nieuwe hadden van begin wat zijdelingse speling. Daar merk je in gebruik niks van, maar het geeft toch een andere indruk als de BikeYoke.
(ik heb totaal geen verstand van deze dingen hoor maar) merk je echt die 3cm? Zou je niet altijd voor zo veel mogelijk drop gaan? dan kan je het altijd zelf bepalen hoeveel je dropt denk ik dan.
Die paar cm maken inderdaad wel verschil, je gewicht komt lager en dus meer stabiliteit en controle (zo voelt het iig).

Qua maximale drop is het wel prettig dat je, als je de dropper volledig omhoog laat komen, dat deze dan op jouw ideale zithoogte komt. Anders zit je continue bij te regelen. Dus de maximale drop is dan jouw ideale zithoogte tot de zadelbuis (rekening houdend met de collar, die verdikking).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Schoonheid schreef: zo 29 november 2020, 21:51
kermit schreef: zo 29 november 2020, 20:55 In mijn Merida zat een Brand-X (met Merida merkje). Die deed het ook prima, maar ik vond 120mm drop te weinig dus heb ik daar een 150mm OneUp voor gekocht. Die is inmiddels onder garantie vervangen omdat hij heeeeeeel langzaam wat druk verloor. Zowel de oude als de nieuwe hadden van begin wat zijdelingse speling. Daar merk je in gebruik niks van, maar het geeft toch een andere indruk als de BikeYoke.
(ik heb totaal geen verstand van deze dingen hoor maar) merk je echt die 3cm? Zou je niet altijd voor zo veel mogelijk drop gaan? dan kan je het altijd zelf bepalen hoeveel je dropt denk ik dan.
Als je meer drop wilt, moet dat tussen je kont en het frame passen
Een laag frame dus.
Tegelijkertijd heb je meer ruimte nodig in je frame omdat het spul in elkaar geschoven ook meer plek inneemt.
Het past dus niet altijd.
Verder hebben rijders met lange benen meer drop nodig (en gelukkig ook meer plek in hun grotere frame) dan kleine rijders.

Maar als je dus de drop hebt die maximaal in je frame past, dan kom je tot de conclusie dat de onderste stand niet lekker trapt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik heb 3 droppers in gebruik:
- Een Reverb: de eerste heb ik uit de USA georganiseerd toen ze hier nog niet te koop waren. Die heeft het 11 jaar gedaan zonder enig onderhoud of revisie. Toen moest ik hem iets te vaak ontluchten en heb ik hem vervangen door een nieuwe (een jaar geleden). Die doet het ook uitstekend.
- Een DVO: Die werkt via een kabel. Ook gewoon goed. Is wel wat gevoeliger voor aanhaalmoment van de zadelpenklem. Daar had ik met de Reverb nog nooit op gelet.....Eigenlijk de minste van de 3 hoewel ik wel erg fan ben van de vorken. Volgens de modepolitie staat hij wel goed bij de Sapphire.
- Een X-fusion Manic: ook met een draadje en werkt perfect. Is de goedkoopste van de 3 en eigenlijk de fijnste.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik herken alle manieren van gebruik en zo doe ik het idd ook.

Op tracks met snel opvolgende bochten zet ik de dropper vaak even 2-3cm lager.

Klopt wel dat het soms even wat afregelwerk vraagt aangezien je wel je gewicht moet gebruiken. Ik heb maar een 100mm drop omdat ik niet meer kwijt kan. Vandaar dat de one-up op mijn lijstje stond/staat. Die kan wel de 125mm variant leveren omdat ze verder zo compact zijn.

Pas had ik een mindere dag en voelde alles stijf en ging het fietsen op de hoogste stand niet soepel. Toen de dropper maar 1-3 cm laten zakken en dat fietste die rit perfect. Dat is dan wel weer handig :lol:

Op de fully gaat ie vooral voor de buitenland trips. Eigenlijk specifiek voor de Stoneman trips van as zomer 🤞🏻
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Hier brandx en transx je hebt er indd die wat trager omhoog komen maar dat is het model wat je niet op druk kunt zetten.. ik heb er nog nooit 1 gesloopt.. wel wat speling maar doet wat hij moet doen in weer en wind :-q
Geef liever geld uit aan dingen die er meer toe doen.
Plaats reactie