Derailleur hanger breekt 3x

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Vroeger was dit heel gewoon, het hoorde er bij mtben gewoon bij en ik heb ook heel wat tochten door de blubber geploeterd. Desalniettemin heb ik er nooit een deraillieurhanger mee gebroken, laat staan drie dus de omstandigheden lijken mij niet de enige oorzaak. Ik zou dus ook de setup aanpassen en een wat langere derailleur monteren. Of singlespeed gaan rijden, daarmee los je ook een hoop problemen op ;)
Gebruikersavatar
Nelisdepelis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 4 december 2018, 01:04

Ik begrijp de reacties :-D en het is inderdaad een uitdaging.
Neemt niet weg dat mijn mederijder met een 3x9 Shimano Alivio nergens last van heeft, deze rijdt met op 29'ers en ik op 27.5 maar dat zal qua prutopbouw niet veel schelen gok ik.

De Zee heeft flink wat klappen gehad dus ik heb een XT M781 Shadow 10 met een medium cage besteld, van het weekend proberen. Ben benieuwd hoe deze het gaat doen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

George schreef: di 1 december 2020, 13:08 Vroeger was dit heel gewoon, het hoorde er bij mtben gewoon bij en ik heb ook heel wat tochten door de blubber geploeterd. Desalniettemin heb ik er nooit een deraillieurhanger mee gebroken, laat staan drie dus de omstandigheden lijken mij niet de enige oorzaak. Ik zou dus ook de setup aanpassen en een wat langere derailleur monteren. Of singlespeed gaan rijden, daarmee los je ook een hoop problemen op ;)
Dit zijn ideale omstandigheden voor een singlespeed. Iedereen stapt af omdat de aandrijving vastloopt en de singlespeed gaat maar door. :-q

Met dit soort toestanden is een singlespeed ook snel terugverdiend ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Nelisdepelis schreef: di 1 december 2020, 14:22 Ik begrijp de reacties :-D en het is inderdaad een uitdaging.
Neemt niet weg dat mijn mederijder met een 3x9 Shimano Alivio nergens last van heeft, deze rijdt met op 29'ers en ik op 27.5 maar dat zal qua prutopbouw niet veel schelen gok ik.

De Zee heeft flink wat klappen gehad dus ik heb een XT M781 Shadow 10 met een medium cage besteld, van het weekend proberen. Ben benieuwd hoe deze het gaat doen...
Een derailleur met clutch of zwaardere veer op de kooi kan een klein beetje het chainsucken voorkomen, maar als jij door blijft trappen als er toch nog chainsuckt optreedt ga je weer hetzelfde krijgen.

Probeer het chainsucken te voorkomen. Versleten ketting of voorblad verergert dit.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

En als het zo,n drek is, blijf gewoon van de routes af. Of je nu door of om de drek heen rijdt, je sloopt de route nog steeds.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Wie gaat er nu op GMA rijden als Schoorl dichtbij is... daar heb ik niet voor staan spitten! :evil:

In het 1e filmpje hoor ik het schrapen van de chainsuck volgens mij, en ja, dat kan ook met 1 blad voor, spreek ik uit ervaring. Ik zou het zoeken in een nieuw voorblad en wellicht kettin en cassette. De achterderailleur zal ook wel een douw gehad hebben, dus die inderdaad meevervangen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Marke schreef: di 1 december 2020, 20:19 En als het zo,n drek is, blijf gewoon van de routes af. Of je nu door of om de drek heen rijdt, je sloopt de route nog steeds.
Daar ben ik het fundamenteel mee oneens.
(Ik vraag dan ook niet om ondehoud, zelfs niet om vaste routes)
Maar als we thuis moeten blijven omdat er iets minder optimaal is, dan is het eind zoek, kunnen we allemaal naar de sportschool, zweten op de spinning bike en trekken aan de gewichten.
Ik schrijf moeten, want iedereen mag het natuurlijk zelf weten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Deze discussie hoort hier natuurlijk niet maar TSTM is natuurlijk niet meer NL’s weer en routes gewend.

Als ik in Spanje zou wonen had ik ook weinig behoefte aan vaste routes denk ik. Maar met de vele NL’se alternatieven mag dat van een aantal routes best gezegd worden.

Daarbij geen behoefte aan vaste routes dan ook niet rijden op de vaste routes maar waar het nog mag en kan lekker vrij rijden 🤷🏻‍♂️🙃
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hanjovdberg schreef: di 1 december 2020, 21:20 Deze discussie hoort hier natuurlijk niet maar TSTM is natuurlijk niet meer NL’s weer en routes gewend.

Als ik in Spanje zou wonen had ik ook weinig behoefte aan vaste routes denk ik. Maar met de vele NL’se alternatieven mag dat van een aantal routes best gezegd worden.

Daarbij geen behoefte aan vaste routes dan ook niet rijden op de vaste routes maar waar het nog mag en kan lekker vrij rijden 🤷🏻‍♂️🙃
Ik sprak even zoals ik er een aantal jaar geleden in NL over dacht )
En nu nog steeds.
Scheelt misschien ook dat ik al op de mtb reed voordat er vaste routes waren.
Maar inmiddels zit ik in een heel andere situatie.
Vanmiddag een stukje gereden en het was druk in de bergen. 2 andere bikers tegen gekomen ...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Nelisdepelis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 4 december 2018, 01:04

baron062 schreef: di 1 december 2020, 20:31 Wie gaat er nu op GMA rijden als Schoorl dichtbij is... daar heb ik niet voor staan spitten! :evil:
Schoorl is erg druk de laatste tijd, zeker in de weekenden. GMA is een fijne afwisseling. Ik kom helpen spitten! :)

Offtopic, sorry
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nee fijne reactie juist :-q

Daarmee toon je dat je meer wilt dan alleen lomp door de modder knallen :tong
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Chainsuck ja.

Door chainsuck zelf ooit 2x mijn voorderrie vh frame gerukt, achter nooit problemen gehad. Met ‘1x’ rijden ben je daarvan verlost natuurlijk.

Nu is je achterpadje bewust de zwakste schakel, gemaakt om als eerste te breken, zodat frame en achterderrie heel blijven. Misschien dat deze padjes relatief zwak zijn.

En die modder... ‘t is maar wat je gewend bent. Voor mij zijn dat soort stroken ook normale herfst/winteromstandigheden in Zuid L., als het een beetje nat is geweest, zowel op als naast (daar fiets ik het meest) vaste routes.
Blijf er niet voor thuis. Accepteer wel dat je 1/jaar cassette kan vervangen, 2x een ketting, tandwiel houdt het langer uit. Meer lageronderhoud... Gebruik spatborden om veerelementen en dropper wat schoon te houden.

Wat mij veel ergernis scheelde: ‘1x’ gaan rijden, waarbij ik persoonlijk Shimano in de modder wat preciezer aan vind blijven voelen met schakelen in de modder dan Sram.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Voor wie het er niet kent: GMA en Schoorl liggen op korte fiets afstand en vullen elkaar perfect aan in de zin dat als Schoorl te droog is GMA er perfect bij ligt en dat als GMA te nat is Schoorl op zijn best is.
Je hoeft er dus niet in de blub of als het TE mul is de trails aan gort te rijden want er is passende uitwijk.

Bij Haarlem hebben we dat met Spaarnwoude en Zandvoort, hoewel de laatste door Corona beperkt open is en Spaarnwoude verbouwd wordt om ook swinters te kunnen rijden, is dat een vergelijkbare situatie.

Mijn conclusie: trailgoden corrigeren.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie