Derailleur hanger breekt 3x

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Nelisdepelis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 4 december 2018, 01:04

baron062 schreef: zo 29 november 2020, 18:40 Dit was een voorbeeldfoto
Correct! Dit is de fiets van mijn vrouw en heeft dezelfde drivetrain. Ik zet morgen het geheel weer in elkaar. Zal dan een duidelijke foto maken. Setup is 1x10 met voor een 34T narrowwide dit samen met de shadowplus zou chainsuck geen ding moeten zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die Zee is er in 2 uitvoeringen.
Max 32 tandjes (downhill) en max 36 tandjes (Freeride)
De DH versie zal moeite hebben met de 34 (of 36) cassette.
Ik heb zelf zo'n setup op mn bodschappenfiets.
Zee (FR) en een 10-speed 11-36 cassette.
Dat werkt rpobleemloos.
Mits jij de FR versie hebt, zou het dus gewoon moeten werken.

Chainsuck kan ook een oorzaak zijn, De ketting kleeft aan het voorblad, draait mee naar boven en wordt dus veel te kort en trekt de derailleur strak naar voren.

Of modder met grit, Dat komt op de ketting, stukje grind past niet door de derailleurkooi en je trekt de derailleur omhoog in de cassette.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Is de hanger telkens gebroken bij schakelen naar de 36? Of is het ook gebeurd midden op de cassette? In dat geval kan kettinglengte icm 36T niet het probleem zijn namelijk.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens Shimano is zelfs de 36t te groot:
SHIMANO SHADOW RD+ Short cage
MTB 10-speed stable system
Low-profile design
Close Ratio
2 spec available * No mode converter
Wide ratio spec for Free ride >11-32T
Close ratio spec for DH <11-28T
Direct Mount Rear Derailleur option
Total capacity: 25T
Weight: 275g
(https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... 40-SS.html)

Uit ervaring kan ik melden dat de FR versie gewoon werkt met een 11-36 cassette. Op mijn fiets.
Maar het is dus buiten de specs en als je dan 3x je derailleurparje afbreekt, dan zou1+1 wel eens 2 kunnen zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nelisdepelis schreef: zo 29 november 2020, 16:04
Ik word wel vaker beschuldigd van lomp gedrag maar niet zozeer wbt schakelen :D

Afbeelding
Goed kijkend naar het padje zie je dat deze rechtsboven helemaal aangetast is. Ofwel hij is behoorlijk verbogen (denk tegen het frame aangetrokken) en uiteindelijk dus afgebroken doordat onderzijde (waar derailleur aan bevestigd is) mee wordt getrokken door een overspannen derailleur en ketting. Ik zeg dus het ligt aan de setup.

en dus de trailgoden 😛
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Chainsuck trekt de ketting ook die kant op.

Lees net verder in de specs en dan zie ik dit:
Shimano schreef:Low sprocket_Max. 36T(Freeride spec), 28T(DH spec)
Ik was eigenlijk op zoek naar deze link, pagina 10:
https://si.shimano.com/api/publish/stor ... 06-ENG.pdf
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Nelisdepelis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 4 december 2018, 01:04

way2go schreef: ma 30 november 2020, 10:44 Is de hanger telkens gebroken bij schakelen naar de 36? Of is het ook gebeurd midden op de cassette? In dat geval kan kettinglengte icm 36T niet het probleem zijn namelijk.
Ik zat daar over te twijfelen dus ik heb de video even erbij gepakt, op het moment van breken schakel ik niet en en volgens mij zit hij ook nog niet op de 36. Als je gehijg en lomp schakelwerk wilt vermijden dan zit de ''snap' op 10:09 :D
https://www.youtube.com/watch?v=ZMFf8VCWQGw
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Er is gewoon een filmpje ook!

Ja.... duidelijk. Trail respect goden..... :roll:
Het zou wel eens door de modder en vuil kunnen komen als ik her zo zie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als ik de modder op het frame zie gok ik op chainsuck.
Ketting blijft aan het voorblad hangen en wordt "opgerold"rond het voorblad.
De ketting aan de onderkant wordt met derailleur en al naar voren getrokken, KRAK. :o

Zijn er ook filmpjes van de vorige twee keer ? :tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Nelisdepelis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 4 december 2018, 01:04

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 30 november 2020, 23:34 Zijn er ook filmpjes van de vorige twee keer ? :tong
Van de tweede keer wel, kraakgeluiden rond 2:45 :(
https://youtu.be/pQIbthSgCuA
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Tja hoe kan dat dan ... :~ :((

Man man man ... :roll:

Denk dat de vrijwilligers van de route het allemaal niet zo kunnen waarderen. En als je dan wilt modderworstelen rijdt dan gewoon door de modder ipv eromheen. Dan creëer je alleen maar steeds grotere paden.

Dit is echt nog old skool 1.0 ... :-{ :o
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

In een polder vol vette klei ga je echt geen goed onderhouden UHR-routetje creëren natuurlijk.
Dit is waar je het mee moet doen of je moet de auto in naar de Heuvelrug, Ede of Rheden.
Ook niet mijn idee van leuk biken maar ik snap het ook wel als je daar woont.

Ontopic, de omstandigheden zijn bij beide breuken identiek dus je setup kan in ieder geval niet met deze volgevreten klei meuk overweg.
Meer ruimte voor speling maken?
Een plastic mudguard maken van een documentenmapje die de kettingbladen beschermd tegen zooi?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik krijg gewoon de kriebels als ik die filmpjes bekijk, en het zijn niet de kriebels dat ik zin krijg om mijn bike uit de schuur te halen. Oorzaak is iig wel volkomen duidelijk. Je zal je drivetrain toch echt schoner moeten houden anders gaat je dit nog veel vaker gebeuren.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik heb nog even teruggekeken en ik geloof ook niet dat ik ooit zoveel bagger heb gezien die aan een fiets blijft plakken :o :o

Afbeelding

Afbeelding
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Elvander schreef: di 1 december 2020, 12:42 Ik heb nog even teruggekeken en ik geloof ook niet dat ik ooit zoveel bagger heb gezien die aan een fiets blijft plakken :o :o
Jawel hoor, NK mountainbike 2014 in Noorbeek, waar de ketting gewoon van het kettingblad afgetild werd door de modder en de banden zo aankoekten dat ze vastliepen in vork en frame. (fiets was bij de finish, 10-12 kg zwaarder dan bij de start)
Ook bij jeugdwedstrijden in Honselersdijk moesten we iedere ronde als de renners voorbij kwamen, een emmer water door het achterwiel gooien om de boel enginszins draaiend te houden.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Plaats reactie