Alternatief voor een rugzak, dhz

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Al aan gedacht om een wieler shirtje te dragen? Misschien wat minder hip, maar zou mijn telefoon toch niet graag aan mijn fiets vastmaken.

En anders kun je (als je toch iets gaat DHZ-en) ook achtervakjes op een ondershirt maken :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wielershirt ipv ondershirt dragen?

Zo'n heuptasje(Salomon) jaren geleden geprobeerd, was niet mijn ding.
Ik reed, nadat ik een paar keer bidons en ander spul verloren was, met een gewone rugzak. Heuptasje leek uitkomst.
Ik vond het tegenvallen (en dat lag niet aan mijn postuur, toen nog een jonge god).
Snel een Camelbak gekocht, 1 vd eerste.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

At1 schreef: zo 6 december 2020, 23:58:winkie:
:bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik lees dhz in de topictitel.
Als in doe het zelf?

Vraag me af of dat intetessant is als particulier. Materiaal is best prijzig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Ik draag nu al een tijdje een heuptas van Deuter. Ben daar zeer tevreden over. :-q

https://www.bergfreunde.nl/deuter-pulse-3-heuptas/
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Voor mijn oude hobby(scouting) heb ik destijds een messchede gemaakt van kydex.
Een kunststof wat te vormen is door warmte.
Na het afkoelen behoudt het zijn vorm en is het te verwerken als hout(zagen,boren enz)

Een plaatje Kydex kost je de kop niet, en het is goed verwerkbaar en de mogelijkheden eindeloos.
Youtube en google staan vol met voorbeelden.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 7 december 2020, 15:19 Ik lees dhz in de topictitel.
Als in doe het zelf?

Vraag me af of dat intetessant is als particulier. Materiaal is best prijzig.
Klopt, doe het zelf. De Eastpak is nog niet volledig geupcycled en van andere projecten* heb ik ook nog stof over (* waterdichte hoes voor loungeset en zitvlak Endura vervangen).
MacReal schreef: ma 7 december 2020, 07:47 Al aan gedacht om een wieler shirtje te dragen? Misschien wat minder hip, maar zou mijn telefoon toch niet graag aan mijn fiets vastmaken.
Wielershirts draag ik tot nu toe. Kan ook prima maar mijn looks willen ook wel eens wat anders :tong
En of mijn phone heel blij wordt van het vocht op mijn rug als ie in zo achter vakje zit. Het is een phone uit het jaar kruik 🏺
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Jurriaan schreef: ma 7 december 2020, 16:38
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 7 december 2020, 15:19 Ik lees dhz in de topictitel.
Als in doe het zelf?

Vraag me af of dat intetessant is als particulier. Materiaal is best prijzig.
Klopt, doe het zelf. De Eastpak is nog niet volledig geupcycled en van andere projecten* heb ik ook nog stof over (* waterdichte hoes voor loungeset en zitvlak Endura vervangen).
MacReal schreef: ma 7 december 2020, 07:47 Al aan gedacht om een wieler shirtje te dragen? Misschien wat minder hip, maar zou mijn telefoon toch niet graag aan mijn fiets vastmaken.
Wielershirts draag ik tot nu toe. Kan ook prima maar mijn looks willen ook wel eens wat anders :tong
En of mijn phone heel blij wordt van het vocht op mijn rug als ie in zo achter vakje zit. Het is een phone uit het jaar kruik 🏺
Ziplock zakjes! Kun je heel vaak hergebruiken.
Je kunt ze zelfs aan een touwtje kopen voor om je nek.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Vind het plaatsen van een telefoon op je lichaam (vooral rug) nu niet slimste wat je kunt doen. Bij een val, kun je er met het gewicht van je hele lichaam op vallen. Stopte eigenlijk ook altijd mn telefoon in mn voorste zak, maar in een bikepark toch een keer gecrasht, met als gevolg een barst in mn scherm.
Dan lijkt het op een slimme plek op je fiets plaatsen een veiligere keuze. Dan kun je er nog iets van bescherming omheen doen als je hem in een tasje doet.
Ride a bike!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jurriaan schreef: ma 7 december 2020, 16:38
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 7 december 2020, 15:19 Ik lees dhz in de topictitel.
Als in doe het zelf?

Vraag me af of dat intetessant is als particulier. Materiaal is best prijzig.
Klopt, doe het zelf. De Eastpak is nog niet volledig geupcycled en van andere projecten* heb ik ook nog stof over (* waterdichte hoes voor loungeset en zitvlak Endura vervangen).
MacReal schreef: ma 7 december 2020, 07:47 Al aan gedacht om een wieler shirtje te dragen? Misschien wat minder hip, maar zou mijn telefoon toch niet graag aan mijn fiets vastmaken.
Wielershirts draag ik tot nu toe. Kan ook prima maar mijn looks willen ook wel eens wat anders :tong
En of mijn phone heel blij wordt van het vocht op mijn rug als ie in zo achter vakje zit. Het is een phone uit het jaar kruik 🏺
Leuk en creatief.

Phone in een plastic zakje is trouwens geen slecht idee.
Afgelopen zomer mn lunchpakketje voortijdig naar binnen gewerkt aan de oever van een riviertje. Zodat ik bij de doorwaading een plastic zakje zou hebben voor mn phone.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Wielershirts vindt ik ideaal, er kan echt serieus veel in.
Anders gebruik ik vaak een heuptas, kan ook echt veel in.
Uiteraard aangevuld met dingen op het frame.

@marcski, werkt dat goed met hardlopen ?
Het meeste beweegt behoorlijk.
Zit er dan ook water in ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
marcski
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 19:45
Mijn mountainbike: Sonder Transmitter

tiewrap schreef: di 8 december 2020, 11:58
@marcski, werkt dat goed met hardlopen ?
Het meeste beweegt behoorlijk.
Zit er dan ook water in ?
Ja, ik heb meerdere heupbanden gehad, en dit is de afgelopen jaren de enige die blijft, ik ga de deur niet uit zonder.
Op korte rondjes is hij al ideaal voor alleen telefoon en huissleutel.

Bij langere rondjes,is het maximale wat ik er in doe één 500ml water of tailwind in softflask en een regen/windjasje achter op mijn rug, telefoon en sleutel voor op mijn onderbuik, en het zit comfortabel strak.
Als je de goede maat hebt*, beweegt het echt niet. En ik loop er zowel 4min/km intervals als behoorlijke downhills mee.
Tussen de 90 en 120 min pak ik er een handbidon bij, en pas boven de 2-2,5 uur of als ik stokken nodig heb mijn salomon vest

* Mud Sweat & Trails is sinds een tijdje ook dealer. Als je hem perfect op maat wil, zou je daar langs kunnen en uitproberen met wat zware dingen erin



En bij mountainbiken vind ik het een fijn gevoel dat mijn telefoon op mijn onderbuik zit. Als ik val, is de kans dat ik óp mijn telefoon val heel erg klein. Alleen bij een OTB oppassen voor je stuurpen, maar dat moet je toch :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er is altijd wel een situatie te bedenken waarbij je phone kapot kan gaan.
Maar thuislaten is ook geen optie, dan weet je zeker dat je niet kan bellen, mocht dat nodig zijn.

Frametassen zijn natuurlijk een beetje controversieel.
Enerzijds is er een goede reden waarom vakantiefietsers en bikepackers alles aan hun fiets hangen.
Anderzijds is er natuurlijk een goede reden om onze fiets zo licht mogelijk te houden.

In mijn optiek valt het minder op om en paar kilo op de rug van een fietser te hangen (80kg) dan aan het frame van een sportieve fiets (10kg).
Maar gelukkig mag iedereen het zelf weten en leidt dit tot creatieve oplossingen :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dat is dan ook een groot van een bidon icm een wielersport.
Je kunt dan voor de klim je bidon in je shirt steken om zo een mooie lichte fiets te hebben.

Dank voor de tip marcski.
Ik kon niks geschikts vinden met lopen.
Voor zo'n vest loop ik nog niet lang genoeg (vindt ik, met max 20km)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

tiewrap schreef: di 8 december 2020, 14:33 Dat is dan ook een groot van een bidon icm een wielersport.
Je kunt dan voor de klim je bidon in je shirt steken om zo een mooie lichte fiets te hebben.
Ik neem aan dat je de smiley vergeten bent. (en het woord voordeel?)
Profwielrenners fietsen natuurlijk zonder bidon naar boven. Of toch zeker niet met een volle bidon.
Maar als wij een dagje (weekje) gaan fietsen zijn er geen verzorgers die bidons aanrijken, geen volgwagens die materiaalpech oplossen enz.
Dus we moeten het zelf meenemen en dan moet dat extra gewicht toch de berg op, op je rug of aan je fiets.
Maar iedereen die niet voelt dat het aan zn fiets hangt heeft mazzel, die hoeft zich niet druk te maken over het (licht)gewicht vd fiets ;)
Maar ik denk niet dat we die discussie hier moeten voeren.
tiewrap schreef: di 8 december 2020, 14:33 Dank voor de tip marcski.
Ik kon niks geschikts vinden met lopen.
Voor zo'n vest loop ik nog niet lang genoeg (vindt ik, met max 20km)
Zo'n vest begint dan weer behoorlijk op een luchtige rugzak te lijken.
(daar bedoel ik verder niets mee, noch pos. noch neg.)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie