Alternatief voor een rugzak, dhz

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Jaren lang was ik vervend gebruiker van een rugzak. Maar het laatste jaar heeft die afgedaan. Ik vind het ‘geschuif’ van dat ding op mijn rug irritant. Het kost energie en mijn rugspieren worden er ook niet blij van.
Dus begonnen met spullen monteren aan het frame. Bidonhouder, 2de bidonhouder, toolbag en biba strap.

Afbeelding


Nu is de volgende wens om smartphone, pasjesbuidel (bij gebrek aan nfc oplossing voor ov chipkaart, ID kaart en bankpas) en reepjes aan het frame mee te nemen.
Al uitgevoerd alternatief: In broekzakken van de baggyshort > trapt minder prettig en in baggy shirts zitten meestal geen achterzakken.
Op mijn mtbrandonneur heb ik een dhz (doe het zelf) frametas welke super goed bevalt.

Afbeelding

Daar dus een kleine variant van. Wat is een handig plaats daarvoor?
Op de bovenbuis:
Afbeelding

naast frame/ stuur:
Afbeelding

Onder het zadel:
Afbeelding

Uiteraard wordt ook dit tasje zelfmaak.

(Hierop volgend tasje is iets voor een windjasje of bodywarmer)
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Voor mijn telefoon zou ik een plek zoeken waar die de minste klappen kan krijgen. Binnen de framebuizen denk ik als t aan het frame moet. En natuurlijk het gewicht zoveel mogelijk tussen de assen brengen. Dan merk je het het minst.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

“ Nu is de volgende wens om smartphone, pasjesbuidel (bij gebrek aan nfc oplossing voor ov chipkaart, ID kaart en bankpas) en reepjes aan het frame mee te nemen.”
Zelf kies ik ook eerder voor heuptas, maar wel leuk om over na te denken; alles wat je niet om hebt zit je niet in de weg.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Afbeelding
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ik neem ook wel eens een reepje of 2 mee in mn bidon, voor niet al te lange ritten best goed te doen zeker als je een wat grotere bidon hebt
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Huidige Tasje onder bovenbuis verbouwen. Er is ruimte tot achter bidonhouder en link achterdemper. intern framepje o.i.d. tegen slingeren is dan wel noodzakelijk.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Heb je er geen last van dat je fiets zoveel lomper/zwaarder wordt met alles wat je eraan hangt?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik zou er toch een voorkeur voor hebben telefoon (en pasjes dan) ergens op m'n zelf te dragen in plaats van aan de fiets, voor het geval je zelf 10m hoger of later eindigt dan je fiets.


Met een TLD Moto heb ik er eigenlijk geen last van wanneer ik portemonnee, sleutels, telefoon en gereedschap in m'n broekzakken heb. Een Shimano AM... <whatever> en Cube broek gaan telefoon, pasjes en een minimum aan sleutels maar niet meer dan dat. Ofwel de ene broek is de andere niet in dat opzicht...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Jurf schreef: za 5 december 2020, 20:40 Heb je er geen last van dat je fiets zoveel lomper/zwaarder wordt met alles wat je eraan hangt?
O dat is het als ik 1,5 kilo vocht mee neem. En dan ook nog zeker een halve kilo aan multitool, pomp en biba.
Maar goed vind de rugzak momenteel niet fijn, vandaar de uitwijk naar aan het frame.
corex schreef: za 5 december 2020, 19:50 Huidige Tasje onder bovenbuis verbouwen. Er is ruimte tot achter bidonhouder en link achterdemper. intern framepje o.i.d. tegen slingeren is dan wel noodzakelijk.
Dit klinkt te makkelijk, daarom bedacht ik het niet zelf :bier: Thanks. Op naar de tekentafel.
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

marcski
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 19:45
Mijn mountainbike: Sonder Transmitter

ik gebruik eigenlijk altijd deze wel;
https://www.roadtrailrun.com/2017/04/na ... atile.html
Afbeelding

zowel bij het mountainbiken als trailrunrondjes
Voorin telefoon en multitool, achterin repen en evt een jasje

bidon, pompje, biba en bandenlichters op het frame.
Twijfel nog over de oneup edc lite, mooi tooltje, maar dan moet ik wel de kettingpons missen
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Een heup tas met drinkzak?
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat lijkt me nou helemaal niks.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

:winkie:
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Plaats reactie