Zadels kiezen, hóe dan!?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
TimoWH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 9 maart 2017, 21:32
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 4

Hallo bikers,

Ik ben op zoek naar nieuwe zadels. In de eerste plaats voor mijn racer, maar direct daarna ook voor mijn mtb en gravelbike.

Een hoop exemplaren hebben al op mijn fietsen gezeten, maar geen eentje is echt fijn. Niet op de zitbotten, maar ook niet aan de perineum. Misschien ben ik ook te veel eisend, want voelen doe je het uiteindelijk toch. Maar ik zie het zadel wel als dé manco na een lange rit. Bij 70km al, maar al helemaal bij lange en zelfs 200km tochten. Want die variatie is wel wat ik zoek. SQ-lab lijkt nu het dichtstbij te komen.

Natuurlijk hebben alle type fietsen een andere zit, (dieper, hoger, wel- niet schuiven, comfort mbt ondergrond) maar ik kan niet de juiste leverancier/bikefitter vinden die me écht helpen kan. De breedte van de zitbotten is meer dan eens secuur gemeten. Tuurlijk kun je er een hoop testen, maar de keuze is zo enorm groot, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Kan iemand helpen met een goede leverancier, kenner of misschien wel bronnen op internet die kunnen helpen?

Alvast bedankt en vast de beste wensen!


groeten Timo
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat is een heel werk inderdaad.
Veelal is het een kwestie van de juiste maat kiezen en testen. Bij FuturumShop mag je het zadel 30 dagen testen en terugsturen als het toch niet de juiste keuze blijkt te zijn.
Wat is exact het probleem waar je tegenaan loopt bij een zadel?
Behalve het zadel kan namelijk ook de afstelling van je fiets zodanig zijn, dat daardoor het zadel niet goed aanvoelt.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

een zadeldruk meting laten doen en vandaaruit gaan kiezen
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2117
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Wat awinkel zegt is zeker een punt, de afstelling van je zadel en fiets speelt een grote rol.
Wat ook een grote rol speelt is mijn ervaring, is de kwaliteit van je fietsbroek/zeem.
Daarnaast is het hebben van een sterke core belangrijk, dat bepaald gedeeltelijk hoe je op het zadel zit en of je voldoende in staat bent dit lang vol te houden en de klappen op te vangen. Zelfs de kleinere trillingen van het wegdek op je racer.

Op basis van bovenstaande punten heb ik zelf nauwelijks last van mijn zadel en voel ik het niet tot nauwelijks op de langere ritten op de racer. Dat gaat zelfs zo ver dat toen ik mijn nieuwe racer binnen kreeg (ik ben ook Cannondale fan trouwens :wink: ), ik het standaard zadel er eerst op heb laten zitten. Niet per definitie meteen mijn favoriete zadel dacht ik, maar het zit er eigenlijk nog steeds op.

Toch, als je wat gevoeliger voor een zadel bent, bepaal in ieder geval je uitgangspunten voor je zadel. Houd je van zacht of juist hard, een vlak zadel of juist een kromming etc. Dan kan je vooraf al heel veel uitsluiten.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Tja, proces van eliminatie: Als je niet weet wat je wel wil, begin dan met hetgene te wissen wat je niet wil..
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Een custom made zadel dan? Geen idee of dat eigenlijk wel te krijgen is maar tegenwoordig kun je alles wel custom made krijgen dus waarom een zadel dan niet.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Stunning schreef: wo 16 december 2020, 21:28 Wat awinkel zegt is zeker een punt, de afstelling van je zadel en fiets speelt een grote rol.
Wat ook een grote rol speelt is mijn ervaring, is de kwaliteit van je fietsbroek/zeem.
Daarnaast is het hebben van een sterke core belangrijk, dat bepaald gedeeltelijk hoe je op het zadel zit en of je voldoende in staat bent dit lang vol te houden en de klappen op te vangen. Zelfs de kleinere trillingen van het wegdek op je racer.

Op basis van bovenstaande punten heb ik zelf nauwelijks last van mijn zadel en voel ik het niet tot nauwelijks op de langere ritten op de racer. Dat gaat zelfs zo ver dat toen ik mijn nieuwe racer binnen kreeg (ik ben ook Cannondale fan trouwens :wink: ), ik het standaard zadel er eerst op heb laten zitten. Niet per definitie meteen mijn favoriete zadel dacht ik, maar het zit er eigenlijk nog steeds op.

Toch, als je wat gevoeliger voor een zadel bent, bepaal in ieder geval je uitgangspunten voor je zadel. Houd je van zacht of juist hard, een vlak zadel of juist een kromming etc. Dan kan je vooraf al heel veel uitsluiten.
Dit dus.
Ik weet van mezelf dat een erg vlak zadel voor mij niet werkt, ik moet er een met een wat rondere (in dwarsrichting) vorm hebben. Ook een gleuf werkt voor mij niet. Daarvan wordt wel gezegd dat het bepaalde zenuwen e.d. ontlast, maar aangezien je gewicht niet anders wordt door een zadel moet datzelfde gewicht wel gedragen worden door een (veel) kleiner oppervlak: de randen van de gleuf (flauwe grappen achterwege laten aub ;-)).
Dat gaat dus enorm irriteren, in elk geval bij mij wel.

Naast de vorm van het zadel moet ik ook echt een broek met goede zeem dragen, daar merk ik duidelijke verschillen in. Helaas bevallen de Assos zemen mij het beste, want dat zijn eigenlijk veel te dure broeken... :roll: :D

Uiteraard is de afstelling van je zadel essentieel, maar wat let je om daarmee te experimenteren. Een kleine aanpassing in de hoek kan al flink verschil maken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik heb ook veel problemen gehad met zadels en er een stuk of vijf gebruikt. Sinds enkele maanden heb ik een SQ-lab 612 ergowave active s-tube zadel en dat bevalt tot nu toe het best van allemaal. Ik MTB alleen en rijd minder grote afstanden als jij noemt.
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

als je al zolang aan het zoeken en aan het proberen bent dan wellicht eens naar een goede bikefitter gaan die dynamische zadeldruk meting kan uitvoeren (en niet de bikefitters bij een fietsenwinkel)? Dan zie je meteen waar de drukpunten zitten, wat je er aan kunt doen qua houding/afstelling en welk type zadel goed bij jou past. Uiteraard heb ik er zelf goede ervaringen mee en de kosten in verhouding tot aankoop fietsen/zadels/irritatie zijn snel vergeten. Weet niet waar je vandaan komt maar Velometric in Barneveld is zeer aan te raden.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Is hierboven al vaker gezegd....

Afstelling is vaak belangrijker dan de vorm van het zadel, als de afstelling niet klopt kan zelfs een professionele drukpuntmeting de prullebak in.

Zelf ook veel mee geexpirimenteerd jaren terug, kwam op de mountainbike op een bepaald Fizik zadel uit waar ik uren op kon zitten, heb ik 8 jaar lang gebruikt.

Precies dat tpe zadel zit ook op een van mijn racefietsen nu, maar daar moet ik regelmatig gaan verzitten...afstelling/zithouding is daar dus niet helemaal ok, maar ben te lui om het aan te passen ;)
Op mijn andere racefiets zit een keihard en smal ultralightweight carbon zadel en daar heb ik 10u lang zonder problemen de Marmotte op gefietst, dus zadel/vorm alleen zegt (in mijn geval) eigenlijk niks.

Sterker nog, op al mijn (race, mtb, trekking) fietsen zitten eigenlijk andere zadels. Bij benadering even breed, maar van knalhard tot zacht, met en zonder sleuf.

Anway, ik heb wel opgemerkt dat ik op bijna ieder zadel urenlang lekker kan zitten, mits de afstelling goed is.

Ik zou voor je weer geld uitgeeft, eerst eens proberen een multi-tool mee te nemen tijdens lange fietsritten en de zadelstand aanpassen licht aanpassen als je last krijgt.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2117
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Precies, multi-tool mee en rijden maar !

Zelf begin ik altijd met de horizontale verhouding van het zadel. Naar voren of juist naar achteren schuiven, met name dat ik ook de lengte naar mijn stuur goed heb. Teveel of juist te weinig op je stuur steunen kan anders weer klachten aan je handen en armen geven.

Als je die positie hebt gevonden, dan ga je aan de verticale positie van het zadel werken. Zeg maar het kantelwerk. Begin met je zadel in de waterpas positie en pas het dan aan. Met kleine stapjes en rijd ook eens meerdere ritten met een bepaalde positie, dan kan je goed voelen wat je nog dient aan te passen.

Er zijn hier ook allerlei richtlijnen voor om dit af te stellen, voor je kniehoeken etc. Ik houd deze aan in mijn achterhoofd, maar wetende dat ieder lichaam weer anders is, stel ik mijn zadel liever iets meer op gevoel af. Uiteindelijk wil ik "lekker" zitten en dat is nou niet altijd helemaal volgens het boekje :wink:
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

*Eens naar Rose Bikes Bochtold gaan (als de lockdown voorbij is) daar meten en proberen. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Daarnaast idd kost ook het “instellen”van een zadel tijd en dat heb je niet on die 14 dagen normale retour bij een webshop. Zie * Helemaal pijnloos gaat het na 100 km nooit worden trouwens.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

SQ-lab dealer proberen. Veel winkels die gericht zijn op de vakantiefietser (santos en idworx versiert de showroom) zijn er goed in. Ook specialized heeft zeer goede zadels en een specialized dealer als van herwerden kan je goed opmeten.

Andere strategie: zadels marktplaatsen tot je de beste hebt. Tweedehands kost wat experimenteren niet veel. Zo ben ik er via dit forum achter gekomen dat WTB Volt echt fantastisch zit voor me. Op de MTB rij ik met fizik gobi want die zit niet in de weg en ik kring geen zadelpijn op de MTB.
Waar woke is, is vuur
VMA
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 21 december 2020, 08:16
Mijn mountainbike: 2020 Karate Monkey

Op m'n racefiets zit een 168mm power comp zadel van specialized. Werkt voor mij super.
Op m'n MTB uiteindelijk bij een el cheapo cube zadel van 152 uit gekomen van de mtb van m'n vrouw.

De specialized van de race ook op de mtb gemonteerd en dat werkte alleen op paden rechtdoor. Voor het actief fietsen was het te breed.
:bier:
Knakworstkweker

specialized bridge eens proberen
Plaats reactie