Vorkstress :-)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
VMA
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 21 december 2020, 08:16
Mijn mountainbike: 2020 Karate Monkey

Beste Mensen,

Allereerst alvast bedankt voor het eventuele doorlezen van deze lap tekst en de eventuele replies. :D

Toevallig dat deze viewtopic.php?f=4&t=148960 topic van Tribux vandaag gelanceerd is en die mij al een heel eind opweg geholpen heeft.

Ik heb nog een paar kleine vragen waar ik antwoord op hoop te vinden voordat ik de knoop door kan hakken.
De shortlist is inmiddels gereduceerd tot de volgende 2. (Alhoewel de bomber z2 nog niet helemaal uit beeld is)

Rockshox Pike Ultimate rc2
https://www.bikester.nl/rockshox-pike-u ... 52770.html
Als ik deze toch wil verstellen naar 120 mm heb ik dan zo'n dure upgrade kit a € 230 euro nodig of is het losschroeven, 2 tokens d'r in. in elkaar knutselen en gaan met die banaan? De 51 offset lijkt mij goed. Met de 100mm recon RL offset 51 heeft de KM een speels karakter, zou mooi zijn als dat behouden kan blijven. De starre stalen KM fork heeft een offset van 47.

DVO Sapphire D1 29 - 34,
- Deze is relatief simpel te verstellen van 120-140mm middels tokens zover ik begrijp? (in het zwart momenteel alleen niet te vinden, en helaas niet in 51mm offset) (iemand misschien nog een goede 2e hands te koop?)

-Bomber z2
Simpel maar doeltreffende vork? Noob question: deze vork is open bath, hoe groot is de kans dat de olie er dan uit loopt als ik hem ophang aan de muur?

Mijn conclusie zover:
Als de Pike met tokens te verstellen is i.p.v. een dure upgrate kit zal dit hem waarschijnlijk worden gezien de verkrijgbaarheid.
DVO geniet de voorkeur alleen dat lijkt een beetje de "onbereikbare liefde" op het moment.
Van de bomber denk ik dat ik later spijt krijg.
-Fox nog overwogen echter werd mij dit afgeraden door een online vorkenspecialist en een LBS want de aftersales was volgens hun ruk.

Ik denk dat alle vorken "overgekwalificeerd" zijn voor zijn eigenaar-to-be maar dat geeft niks. Soms zijn mooie spulletjes gewoon mooi en het is geen wegwerpfiets die volgend seizoen weer plaats maakt voor wat anders. Feit is wel dat ik de recon onvoldoende vind.

Hieronder nog het verhaal waarmee ik begonnen was voordat ik de topic van Tribux tegen kwam. Vragen die hieronder staan zijn niet meer relevant. Puur ter info en aller vermaak. :lol:



-----------------
Goedendag beste Mensen,

In mijn zoektocht naar een nieuw voorvork voelt het alsof er bij elk antwoord een vraag bij komt. Heerlijk die luxe problemen :winkie:

Hoe is die zoektocht dan onstaan?.. korte inleiding:
Van de week mijn Karate Monkey opgehaald en de stoute schoenen maar aangetrokken. Zelf opbouwen :D Als donorfiets een Superior XP 929 van Juni 2020. (2 x frame kapot in een half jaar, ben klaar met carbon, staal moet d'r komen.) Van de donorfork (rockshox recon RL - 100mm) is de lockout kapot en het apparaat voelt aan als een slappe vaatdoek. (In het oude frame stond die ook al op de nominatie om vervangen te worden)

Bij het KM frameset zit een starre vork welke ik in eerste instantie wil gaan rijden totdat de nieuwe geveerde vork er is (gezien de levertijden en beschikbaarheid van sommige vorken vast geen overbodige luxe.)
Door een foute aanname van mij :roll: heb ik 1 cm as over als ik mijn voorwiel in de starre vork plaats. (boost achterwiel betekend niet automatisch dat je ook een boost voorwiel hebt... wijze les)

Ik heb een zacht budget rond de €1500 voor een wielset en een geveerde vork.
Wielset ben ik redelijk uit zat aan het volgende te denken:
Specs:
Voor: 15x110 Achter 12 x 148 (boost wielset) DT 240 of 350 (ligt aan kosten voorvork) Vind hope prachtig heb alleen geen trek in die herrie.
Body type - 12 speed spline shimano
32 spaaks - DT revolution? of iets dergelijks?
Velgen: +- 30mm interne breedte. rijder + bepakking 130 kg. (kwam zelf op DT swiss EX511 uit, andere suggesties ook welkom andere merken als DT ken ik niet)
Nippels: messing vernikkeld in het zwart

Geval voorvork:
De KM is ontworpen voor 140mm veerweg, al moet ik zeggen dat ik hem nu met de 100mm vork qua geo ook prima vind fietsen.
Misschien is dit ook wel een gevalletje onbekend maakt onbemind en wil ik niks anders meer als ik eenmaal 120-140mm gehad heb.

Rijdersprofiel:
- Bepakt en bezakt gewicht ca. 120-125 kg (rijder incl fiets)
- Rijgebied: XC & NL trails.
- Zou mijn techniek omschrijven als matig maar enthousiast, stamp wel stevig door op de tracks.

Shortlist.
-Rockshox Pike Ultimate rc2
-Fox 34 performance elite? Of factory? Kashima op de pootjes is qua look prachtig)
-DVO Sapphire D1 29
-Bomber z2
:bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heel verhaal, niet alles gelezen, maar de Pike verstel je niet met tokens.
Om de veerweg te veranderen heb je een andere airshaft nodig.
Tokens veranderen de luchtkamer en dus de veerkarakteristiek.

DT revolution is niet slim met 120 kg.
Standaard wielen (meestal 24 of 28 spaken) ook niet.
En helaas voor jou, maar de Hope naven hebben een dikkere as dan de DT's dus daar kan je met jouw gewicht beter voor Hope gaan.
Beetje extra vet er in en ze zijn al een stuk stiller.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op ma 21 december 2020, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

De 240 naven hebben volgens mij een rijder gewichtslimiet dat zou je even moeten checken. Ben wel erg tevreden over mijn wielen met die naven. Volgens mij zijn de 350's de heavy duty versie
''Only dead fish go with the flow''
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dennis74 schreef: ma 21 december 2020, 22:10 De 240 naven hebben volgens mij een rijder gewichtslimiet dat zou je even moeten checken. Ben wel erg tevreden over mijn wielen met die naven. Volgens mij zijn de 350's de heavy duty versie
De 240 is sowieso lichter dan de 350 en omdat het in principe dezelfde naven zijn, zal minder gewicht wel minder stevig zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

VMA schreef: ma 21 december 2020, 21:33-Bomber z2
Simpel maar doeltreffende vork? Noob question: deze vork is open bath, hoe groot is de kans dat de olie er dan uit loopt als ik hem ophang aan de muur?
Als de olie erin blijft als je fietst blijft hij er ook in als de fiets stilstaat (of hangt) ;)
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Misschien een 130 mm welke op voorraad

https://www.bike-components.de/en/RockS ... el-p76120/
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Uit jouw lijstje is enkel de DVO te verstellen zonder nieuwe onderdelen. Als je wilt spelen met de travel kun je ook voor een Manitou (Mattoc?) of een Suntour (Aion?) gaan.

Verder ga je van geen van de vorken op jouw lijstje echt spijt krijgen...
VMA
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 21 december 2020, 08:16
Mijn mountainbike: 2020 Karate Monkey

[/quote]
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 21 december 2020, 22:10 DT revolution is niet slim met 120 kg.
Standaard wielen (meestal 24 of 28 spaken) ook niet.
En helaas voor jou, maar de Hope naven hebben een dikkere as dan de DT's dus daar kan je met jouw gewicht beter voor Hope gaan.
Beetje extra vet er in en ze zijn al een stuk stiller.
Heb een setje RR511 met 32 revolution spaakies en dt's 350 in mn reetfiets hangen en die kunnen mij goed hebben. Wat dat betreft ben ik daar tevreden over. Alles minder dan 32 spaken vertrouw ik sowieso niet :-)
Mijn eigen gewicht schommelt tussen de 105 en 110, verwacht niet dat die ooit onder de 100 ga komen. de mtb zal wel op een goede 13 kg uit komen ik zal de hope's heroverwegen.

Heb met de huidige wielset geen klachten mbt tot mijn gewicht. Wil naar bredere velgen toe en moet voor 110 hebben. Nu kan ik de onderdelen allemaal laten omvlechten of voor een mooi handgespaakt setje gaan.
Dennis74 schreef: ma 21 december 2020, 22:10 De 240 naven hebben volgens mij een rijder gewichtslimiet dat zou je even moeten checken.
Ok zal ik doen, al ga ik niet prat op de 240's hoor. volgens mij is het gewichtsverschil en RVS lagers in de één en staal in de ander.
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 21 december 2020, 22:10 Om de veerweg te veranderen heb je een andere airshaft nodig.
Check, dank die onderdelen zitten rond de 25/30 euro dat is nog te overzien. Als het uiteindelijk zelf niet lukt kan ik hem altijd nog opsturen. Waarschijnlijk zal 140 prima voldoen.

Dank voor de reacties zover.
:bier:
VMA
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 21 december 2020, 08:16
Mijn mountainbike: 2020 Karate Monkey

Kalfonske schreef: ma 21 december 2020, 22:42 Misschien een 130 mm welke op voorraad

https://www.bike-components.de/en/RockS ... el-p76120/
Thx voor de tip! Enerzijds zou ik niet weten of die ene cm nou echt het verschil maakt. Op het scherpst van de snede misschien, recreatief denk ik niet :-)
Mathijs_7 schreef: ma 21 december 2020, 22:47 Uit jouw lijstje is enkel de DVO te verstellen zonder nieuwe onderdelen. Als je wilt spelen met de travel kun je ook voor een Manitou (Mattoc?) of een Suntour (Aion?) gaan.

Verder ga je van geen van de vorken op jouw lijstje echt spijt krijgen...
Ik denk het ook niet, het is sowieso een sprong voorwaarts ten opzichte van de recon. De reden waarom ik denk dat ik graag een op travel instelbare vork wil hebben is eigenlijk omdat ik niet weet of ik nu 120 of 140 moet hebben en ik het zonde vind om de verkeerde vork te kopen.
Misschien is het ook een beetje muggenziften. :roll:
:bier:
VMA
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 21 december 2020, 08:16
Mijn mountainbike: 2020 Karate Monkey

George schreef: ma 21 december 2020, 22:35
VMA schreef: ma 21 december 2020, 21:33-Bomber z2
Simpel maar doeltreffende vork? Noob question: deze vork is open bath, hoe groot is de kans dat de olie er dan uit loopt als ik hem ophang aan de muur?
Als de olie erin blijft als je fietst blijft hij er ook in als de fiets stilstaat (of hangt) ;)
Ik fiets meestal niet op de kop :bier: :winkie:
:bier:
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik zou de Pike niet nemen bij 130 kg das vrij ver bij de ideale range van RS. De DVO lijkt wat breder instelbaar.

Mocht je toch een Pike willen dan heb ik wellicht nog een interessante...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

George schreef: ma 21 december 2020, 22:35
VMA schreef: ma 21 december 2020, 21:33-Bomber z2
Simpel maar doeltreffende vork? Noob question: deze vork is open bath, hoe groot is de kans dat de olie er dan uit loopt als ik hem ophang aan de muur?
Als de olie erin blijft als je fietst blijft hij er ook in als de fiets stilstaat (of hangt) ;)
Open bath is niet hetzelfde als helemaal open :winkie:


Ik zou toch heel sterk DT Revo of soortgelijk afraden bij jouw gewicht op een MTB.
Je wielen gaan langer mee en sturen/sporen beter met DT Comp (of soortgelijk).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Als je een blauwe DVO besteld wil ik wel ruilen met een zwarte ze bevallen mij erg goed iig :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen revo's nemen, die paar gram merk je niet maar je levert wel in op stijfheid en duurzaamheid van je wielen. Lijkt mij niet een goed idee ;-)

Ik zou ook een open bath vork niet uitsluiten, zeker gezien je omschrijving van de inzet ("xc en NL trails") gaat zo'n Marzocchi waarschijnlijk prima bevallen. Dat is al een hele goede vork, of het kleine beetje dat je met een nog betere vork kunt winnen er bij die inzet uit gaat komen vraag ik me af.

Om het optimale uit zo'n topvork met uitgebreide instelmogelijkheden te halen moet je veel aandacht aan de instelling geven (en weten wat je doet en het ook voelen), en serieuze snelheden rijden op lastige ondergrond. Aan die combinatie van voorwaarden voldoen de meesten niet. Ik ben de eerste om toe te geven dat dat ook voor mij geldt, ik haal absoluut niet uit m'n vork wat erin zit en ik word met enige regelmaat voorbij gereden door mensen met veel eenvoudiger vorken... :oops: :D

Het is ook een prijskwestie, kun je ze voor een vergelijkbare prijs vinden of hou je ettelijke honderden euro's in je zak als je een Z2 koopt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
VMA
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 21 december 2020, 08:16
Mijn mountainbike: 2020 Karate Monkey

Zinvolle reacties thx!.

Velgensetup:
DT350 32 spaaks met centerlock. (voorkeur voor centerlock ivm uitwisselbaarheid van de andere fietsen in de stal)
DT comp spaakies + zwart messing nippels.
DT ex511 velg.
Ik geloof er wel in dat de dt's mij houden ten opzichte van de hope's. Ik trek die ratel echt niet :lol:
kermit schreef: di 22 december 2020, 11:21 Geen revo's nemen, die paar gram merk je niet maar je levert wel in op stijfheid en duurzaamheid van je wielen. Lijkt mij niet een goed idee
Die paar gram boeit inderdaad niet dan neem ik wel carbonnen bidons die ik vul met licht water :tong :tong
paulus1981 schreef: ma 21 december 2020, 23:52 Ik zou de Pike niet nemen bij 130 kg das vrij ver bij de ideale range van RS.
Kan je deze wat toelichten waarom dit niet verstandig is??
Op de site van rockshox zie niks over gewichtslimiet, wel over maximale druk in de vork maar dat lijkt me geen probleem. Als ik die vergelijkbaar doortrek.
Een 100 mm recon wat nu mijn referentie is vind ik een bami vork. In m'n oude trek 8000 zat een fox alps 32x100mm. Die voelde stukken beter aan als de recon.

kermit schreef: di 22 december 2020, 11:21 Ik zou ook een open bath vork niet uitsluiten, zeker gezien je omschrijving van de inzet ("xc en NL trails") gaat zo'n Marzocchi waarschijnlijk prima bevallen. Dat is al een hele goede vork, of het kleine beetje dat je met een nog betere vork kunt winnen er bij die inzet uit gaat komen vraag ik me af.
Daar weet ik het antwoord al wel op, dat beetje winnen zal bij mij niet gaan afhangen van de vork :-) Een nog betere vork zal in dit geval alleen zijn voor de leuk, de heb, om het spelen.

Het beste ben ik denk ik af met een degelijke relatief simpele en stijve vork en ik denk inderdaad dat die bomber daar wel aan voldoet.
kermit schreef: di 22 december 2020, 11:21 Om het optimale uit zo'n topvork met uitgebreide instelmogelijkheden te halen moet je veel aandacht aan de instelling geven (en weten wat je doet en het ook voelen), en serieuze snelheden rijden op lastige ondergrond. Aan die combinatie van voorwaarden voldoen de meesten niet. Ik ben de eerste om toe te geven dat dat ook voor mij geldt, ik haal absoluut niet uit m'n vork wat erin zit en ik word met enige regelmaat voorbij gereden door mensen met veel eenvoudiger vorken... :oops: :D
Dit geld ook voor mij, met lekkere benen ben ik prima in staat top 10 in het "dikkertjes" klassement van strava te rijden. Dan gaat het even "hard". De ambitie met deze bike is sowieso niet om de snelheidsrecords te breken. Het moet een bombproof xc/trail bakkie worden. Hoe meer ik er over na denk hoe minder gek die bomber eigenlijk wordt. Zeker voor de aanbiedingsprijs van 590. Kan alleen de prijzen van de airshafts niet vinden mocht de travel veranderd moeten worden. Weet iemand daar meer van?

Edit:
Of zijn dat de Float NA2 assemblies zoals hier vermeld : https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=1048
Die kitjes zijn dan rond de € 50 wat ik zo google.

Misschien dat deze vork ook wel prima geschikt is om de basic kneepjes van het vorkonderhoud te leren.
Ik ga er nog een nachtje over slapen en wennen aan het idee dat duurder niet persé beter bij de situatie hoeft te passen. :lol: :lol:
:bier:
Plaats reactie