Kettingblad voor 1x12

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Hallo allemaal, ik ben een MTB aan het bouwen, en ik heb gekozen voor een 1x12 opzet met Sram cassette en gripshift. Uiteraard met (Sram) ketting voor 1x12. Nu heb ik nog een goed kettingblad van 2x10 die prima op het crankstel past, waar de ketting prima op past. Ik ging er dus vanuit deze te kunnen gebruiken, echter wordt dit mij door 2 personen afgeraden zonder dat ze dat echt kunnen onderbouwen. Mijn vraag is dus, kan ik dit kettingblad wel of niet gebruiken, en zo niet, waardoor komt dat dan?
Real men think straight and flat are boring :-D
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Erwin.vL schreef: di 22 december 2020, 21:46 Hallo allemaal, ik ben een MTB aan het bouwen, en ik heb gekozen voor een 1x12 opzet met Sram cassette en gripshift. Uiteraard met (Sram) ketting voor 1x12. Nu heb ik nog een goed kettingblad van 2x10 die prima op het crankstel past, waar de ketting prima op past. Ik ging er dus vanuit deze te kunnen gebruiken, echter wordt dit mij door 2 personen afgeraden zonder dat ze dat echt kunnen onderbouwen. Mijn vraag is dus, kan ik dit kettingblad wel of niet gebruiken, en zo niet, waardoor komt dat dan?
Voor een 1x12 set-up heb je een "narrow-wide" blad nodig. Dat heeft brede tanden voor de kettingschakels met de plaatjes aan de buitenkant en smalle tanden voor de schakels met de plaatjes aan de binnenkant. De ketting blijft daardoor beter op het blad liggen.
Bij een 2x10 set-up heb je een voorderailleur die voorkomt dat de ketting van het blad afloopt, maar die heb je bij 1x12 niet, vandaar dat narrow-wide blad.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Erwin.vL schreef: di 22 december 2020, 21:46 Hallo allemaal, ik ben een MTB aan het bouwen, en ik heb gekozen voor een 1x12 opzet met Sram cassette en gripshift. Uiteraard met (Sram) ketting voor 1x12. Nu heb ik nog een goed kettingblad van 2x10 die prima op het crankstel past, waar de ketting prima op past. Ik ging er dus vanuit deze te kunnen gebruiken, echter wordt dit mij door 2 personen afgeraden zonder dat ze dat echt kunnen onderbouwen. Mijn vraag is dus, kan ik dit kettingblad wel of niet gebruiken, en zo niet, waardoor komt dat dan?
Die 2 personen hebben gelijk. Je hebt een zogenoemd ‘narrow wide’ tandwiel nodig. Deze heeft om en om brede tanden zodat de ketting daar als het ware in klemt. Met een normaal tandwiel valt je ketting er zo af op wat ruiger terrein dan asfalt.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Of een chainguide plaatsen maar ja dan kun je net zo goed een NW-blad kopen.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Top, dank voor deze vlotte en duidelijke reacties!
Real men think straight and flat are boring :-D
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Je kunt altijd eerst gaan rijden en het proberen, dan zie je meteen of het werkt.

Single ring bladen hebben features die helpen de ketting stevig op het blad te houden: langere tanden en afwisselend dikke en dunne tanden. Grote Bladen van een dubbel of tripel hebben de tanden juist aangepast, lager gemaakt op bepaalde punten om de ketting expres eraf te laten lopen naar een kleiner blad. Als je ketting erop blijft is het geen issue, ik heb vele km zo zonder issues gereden.

De 12 speed SRAM bladen hebben ook een profiel om een scheve ketting loop van het midden naar het kleinste of pannekoek grootste blad op de cassete beter te maken. Maar een cross geschakelde triple maakt ook grote hoeken, meer nog dan een correcte 12speed dus daar hoef je het ook niet voor te doen

En de binnenreedte van een 9 tot 12speed ketting is gelijk dus daar hoeft het ook niet voor.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Bedankt voor deze verduidelijking! :-q
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Dus een kettingblad met narrow-wide geschikt voor 11speed ketting is ook geschikt voor 12speed ketting?
Real men think straight and flat are boring :-D
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Yup, ketting interne breedte is gelijk

Op mijn Intense heb ik een 11v narrow wide blad met Eagle 12v cassette en ketting en dat werkt prima.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

:-q :-q
Real men think straight and flat are boring :-D
Plaats reactie