Vork voor Surly KM

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

VMA schreef: zo 27 december 2020, 14:37 Ga je draadje even volgen, ben me ook aan het orrienteren voor dezelfde fiets.

Rij sinds 2 weken zo rond met een 100mm recon die ik nog had liggen. Qua houding fietst het lekker alleen de vork is zo slap als een vaatdoek bevalt niet. rijder + fiets ook 123 kg, mischien dat dat iets is :-)
Ik kan mij op deze bike niet voorstellen dat 140mm lekker rijd.
Ga zodra m'n nieuwe wielset binnen is de fiets star proberen, de zit lekker krijgen en vanuit daar de juiste travel/AtoC bepalen voor de nieuwe geveerde vork.
Nijg inmiddels naar een bomber in 120/130 of een sid select en deze dan met de sag op dezelfde a to c als de starre vork zien te krijgen.
Heb ergens gelezen dat je +- 10% van de AtoC van een veervork af kan halen vanwege sag en dan kom je aan de praktische AtoC.
Tevens een wat hogere offset om het speelse karakter van de bike te benadrukken.

Heb onderstaand een linkje geplaatst met de vorken die ik qua afmeting tot op heden heb vergeleken, misschien heb je er wat aan.
Dank voor je reactie.
Ik denk dat het voor mij een 120mm Pike Select wordt. Maar ook ik ga eerst mijn positie bepalen om vervolgens de vork en eventueel dropper post aan te schaffen.

Als er vorderingen zijn zal ik ze hier plaatsen.
VMA
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 21 december 2020, 08:16
Mijn mountainbike: 2020 Karate Monkey

Zal ik ook doen, verwacht eind januari m'n nieuwe wielset, dan ga ik verder spelen met de houding. Ik zal je op de hoogte houden hier.
:bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij je oude wielen kan je niet experimenteren met je houding :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
VMA
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 21 december 2020, 08:16
Mijn mountainbike: 2020 Karate Monkey

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 30 december 2020, 14:36 Bij je oude wielen kan je niet experimenteren met je houding :~
Die zijn 100mm en de starre vork is voor 110 :-D Vond ik wel een goede reden voor nieuwe wielen.
Vandaar dat ik nu met een oude recon 100mm vork rijd totdat de starre vork er in kan.
:bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan zou ik toch mn oude wiel met een 100 ->110mm adaptertje gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 30 december 2020, 14:59 Dan zou ik toch mn oude wiel met een 100 ->110mm adaptertje gebruiken.
Precies wat ik met mijn Son 28 / Velocity Blunt voorwiel doe. Is een stuk goedkoper.... :-)
VMA
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 21 december 2020, 08:16
Mijn mountainbike: 2020 Karate Monkey

Supermatt schreef: wo 30 december 2020, 15:05
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 30 december 2020, 14:59 Dan zou ik toch mn oude wiel met een 100 ->110mm adaptertje gebruiken.
Precies wat ik met mijn Son 28 / Velocity Blunt voorwiel doe. Is een stuk goedkoper.... :-)
Is dat een setje zoals dit?
https://r2-bike.com/NOW8-Conversion-Kit ... x110-Boost
:bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Yep, die je linkt is voor als je een centerlocknaaf hebt.
Ze zijn er ook voor zesbouts schijfbevestiging.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja die.
(Met wat zoeken kan het trouwens nog wel goedkoper)

Dan kan je nu al rijden met je nieuwe vork, en beginnen met je houding te finetunen.
Zit een paar weken eerder lekker op je fiets ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

Inmiddels zit mijn fietsje in elkaar en ben ik wat serieuzer aan het kijken naar een vork. Het valt mij op dat er veel is uitverkocht en dat ik de neiging heb het budget steeds naar boven bij te stellen. Nu ben ik deze tegen gekomen: https://www.srsuntour.com/nl/producten ... -5763.html.

Betaalbaar, 34mm poten, niet belachelijk zwaar, ook geschikt voor 27.5+ (de oorspronkelijke maat voor de KM, dus kan ik nog eens switchen)
Verder lijkt hij aanpasbaar op 120 en 130 mm maar dat kan ik niet vinden. Kan iemand dat bevestigen? En is het een beetje leuke vork voor het geld?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik weet zo niet wat die vork kost?
Afhankelijk van de prijs kan het een prima keuze zijn.

Bij RCZ zijn nu diverse Suntour Aions en Epixons steeds afgeprijsd in de nieuwsbrieven. Samen met de Axon zijn dat toch wel de betere Suntour vorken in dit segment (trailvorken) en voor die RCZ prijzen (rond de 100 euro) haast een no-brainer.

Alleen een puntje, ze kunnen vooraf niet aangeven of je een boost of een non-boost versie gaat krijgen... :-{
(heeft met hun verkoopmodel te maken, ze weten zelf ook niet wat er geleverd gaat worden).

De Aion is -binnen bepaalde grenzen- aan te passen qua travel, door intern een spacer te plaatsen of verwijderen. Dus het zou zomaar kunnen dat dat voor de Axon ook geldt. Is dat niet terug te vinden op de Suntour website?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

Dank voor je reactie, Kermit.

Ik zag hem bij bike-components.de voor rond de 500,- euro incl. remote lockout. Dat scheelt wel veel met RCZ, maar hun business model is mij wat te vaag. En dat je niet weet welke versie je krijgt, en ook niet goed weet hoe lang het wachten is, trekt mij niet echt.

De site van Suntour is niet duidelijk over de instelbaarheid, al staat er een plaatje bij met 120-130 mm. Dat, en de exploded view waarop 1 spacer te zien is, geeft de indruk dat hij is te verlagen naar 120, de hoogte die ik initieel zou willen hebben.

Verder kan ik niet veel reviews van de vork vinden, misschien toch maar een Pike Select kiezen voor 100,- euro meer.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het grootste bezwaar bij RCZ vind ik in dit geval dat ze niet kunnen aangeven wat je gaat krijgen. Aan de andere kant zijn de prijzen zo laag dat je de vork waarschijnlijk prima voor minstens hetzelfde bedrag weer kunt verkopen mocht je "de verkeerde" krijgen.

Ik heb zelf ooit een garantiegeval gehad met een Revelation die ik daar gekocht had en dat is verder zonder problemen opgelost (een seal die los geschoten was en met de binnenpoot mee naar boven kwam). Uiteraard moet je wel wat tijd incalculeren, de vork moest naar Luxemburg, naar de importeur en weer terug naar mij...
Maar dat zul je ook bij andere webshops hebben, zeker als het spul de grens over moet.
Ik heb meerdere fietsen dus kan toch wel op pad, maar als je van één fiets afhankelijk bent is dat bezwaar weer wat groter.

Met een Pike zit je altijd goed natuurlijk, maar het prijsverschil met de RCZ aanbiedingen is ook flink.
Keuzes... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

Het heeft even geduurd maar....
Ik had een tijdje geleden al een Pike Select van 120 mm besteld bij Bike24. Deze lag al even in de doos te wachten, maar dat liep wat vertraging op vanwege het eerste bikepacking tripje dat ik op de KM maakte. Dat was begin april drie dagen in Zuid-Limburg, en dat beviel prima.
Afgelopen week zat ik een weekje op Texel en het leek een goed moment om de vork er in te zetten. Er is een leuk stukje MTB parcours in het bos te vinden waar ik ook met mijn zoon van 7 wat leuke rondjes heb gemaakt.
Kortom, hij is getest en het is een prima vork. En ik verwacht dat hij het ook goed gaat doen in de Vogezen. Volgens mij zitten er twee tokens in want er zaten er nog maar twee in de doos. Daar zou ik nog eens mee kunnen experimenteren.

Dank voor jullie advies!

Afbeelding
Plaats reactie