Hans v o schreef: ↑di 29 december 2020, 16:11
En nog een vraagje, voel je verschil tussen ovaal 34 en 32 trapt dat even zwaar ? Of is het enige verschil dat je achter andere bladen op de cassette gaat gebruiken?
Je schakelt nog steeds op gevoel in trapfrequentie...
Theoretisch trap je met een groter blad voor door de iets lagere wrijving lichter De krachten in de aandrijving zijn namelijk lager. Ik moet ook zeggen dat wanneer ik eenzelfde verzet met het grote of kleine blad kan rijden, ik dit ergens liever op het grote blad doe. Het loopt gewoon mooier.
Laatst gewijzigd door Marke op wo 30 december 2020, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk overigens wel of je ruimte hebt op je fiets, een ovaal 34 heeft de ruimte van een 36 nodig.
Ik ben zelf begin dit jaar van 32 naar garbaruk 34 ovaal gegaan (met sram 11-50 achter), en geen spijt van!
Ik zat op vlakke routes ook veel op de laatste kransjes, en merk dat klimmen met een ovaal veel geleidelijker gaat
Hans v o schreef: ↑wo 30 december 2020, 20:20
Het is een ovaal 34 van absolute black geworden
Dit weekend ga ik hem eens proberen
Bedankt voor jullie info
Vandaag heb ik de eerste 70 km met de ovaal 34 gereden, routes dorst en tilburg
Ik merk op het rechte stuk dat het iets vloeiender rijd maar bij klimmen is het echt top! Daar merk je het echte verschil
Ik rijd nu net iets minder vaak op het kleinste kransje.
Dus uiteindelijk een mooie upgrade
Ik ben ook van plan om eens met een oval te gaan rijden. Puur om eens uit te proberen of het wat voor me toevoegt. Ik rij nu met een Canyon Lux met 34T rond (Shimano 1x12).
Voor een rond tandwiel zou ik weer 34T kiezen. Is het logisch om bij een ovaal tandwiel ook 34T te kiezen? Of beter 32T? (Tijdens de trap is het namelijk ietsje zwaarder).
En weet iemand toevallig of een 34T oval op een Canyon Lux past?
FranX78 schreef: ↑zo 24 januari 2021, 22:41
Thanks.
Dan ga ik eens voor de 34T. Ik dacht wel dat het zou passen (optisch is er voldoende ruimte). Robi-One bevestigde zojuist dat het past.
@Robi-One:
Welk merk/type heb jij gekozen? Waarom? En hoe bevalt het?
Heb jij de standaard bijgeleverde kettinggeleider moeten verwijderen?
Ik heb hem van Absolute Black. Eigenlijk voornamelijk omdat die naam veel langs komt. Het bevalt me erg goed. Hoefde maar heel even te wennen, maar heb nu het gevoel dat ik technische stukken omhoog over bijv wortels makkelijk neem.
De kettinggeleider kun je gewoon verstellen. Los draaien en dan kun je hem wat ruimer zetten.
Volgens mij is er ook niet echt heel veel keus (ik vond gisteren enkel AbsoluteBlack, Rotor en RaceFace) en de prijzen zaten ook redelijk dicht bij elkaar.
Heb nog even aan een AliExpress versie gedacht om even te testen of ovaal me wel gaat bevallen, maar de prijzen waren daar hoger dan ik dacht.
Ik heb nog een AbsoluteBlack voucher van 15% korting. Gezien de korting en overwegend positieve reviews ga ik me die maar bestellen.
Mij verbaast het weleens hoeveel sommige mensen zeggen te merken van de overstap naar een ovaal.
Persoonlijk merk ik er namelijk helemaal niets van...
Ik hoefde dus ook niet te wennen toen ik mijn 32 rond verving door een 32 ovaal.
Maar ja, hetzelfde gold voor de overstap van binnenbanden naar tubeless. Minder lek rijden is het enige dat ik daarvan merk (en dat was ook precies de bedoeling).
kermit schreef: ↑ma 25 januari 2021, 12:33
Mij verbaast het weleens hoeveel sommige mensen zeggen te merken van de overstap naar een ovaal.
Persoonlijk merk ik er namelijk helemaal niets van...
Ik hoefde dus ook niet te wennen toen ik mijn 32 rond verving door een 32 ovaal.
Maar ja, hetzelfde gold voor de overstap van binnenbanden naar tubeless. Minder lek rijden is het enige dat ik daarvan merk (en dat was ook precies de bedoeling).
Ik merk toch wel duidelijk verschil met een ovaal blad
Misschien is dit ook doordat wij toch wel veel tot het uiterste gaan en ook vaak de zelvde routes rijden
Dan merk je toch dat de klimmetjes ed makkelijk gaan
Ook volgens Strava
Als je altijd op een redelijk tempo rijd maar nog over hebt zul je er minder van merken