Wielen laten bouwen advies (XC)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Cube-Elite schreef: za 16 januari 2021, 15:23 Maarja 150kg......... ach je kan er ook 300 bijzetten iemand die echt dat gewicht is komt nooit normaal rond op een MTB.

Hoeveel mensen rijden er MTB die zwaarder zijn dan 110, nou misschien 1%......

wat ik alleen niet snap is hierboven de keuze voor messing nipppels. Dat is helemaal nergens voor nodig en bij geen enkel gewicht voor XC gebruik. De enige twee geldige redenen zijn, geld en eventueel corroderen met pekel oid.

Als er een alu nippel breekt ben ik heel blij, dat heeft dan waarschijnlijk mij velg gered, andere kant is als een alu breekt het wiel vaak niet goed gespaakt is. Ik heb behalve de mavic alu spaken en nippels nog nooit een nippel of een spaak gebroken van een wiel en ik heb wielsets gehad en nogsteeds waar ruim 20K op staat.
Ik ken er in mijn nabije omgeving al 2, 1 ruim 130/140kg en de ander nog iets pittiger qua gewicht.
Rijden beide op hand gespaakte setjes, op de oude type Flow velg 32 en 36 spaaks.
Goed gebouwd, op de Hope achter naaf na nog nooit iets kapot gegaan.
En de 240S naaf heeft nog nooit gebreken vertoont, set gaat al jaren mee
VMA
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 21 december 2020, 08:16
Mijn mountainbike: 2020 Karate Monkey

Dennis78 schreef: za 16 januari 2021, 16:43
Cube-Elite schreef: za 16 januari 2021, 15:23 Maarja 150kg......... ach je kan er ook 300 bijzetten iemand die echt dat gewicht is komt nooit normaal rond op een MTB.

Hoeveel mensen rijden er MTB die zwaarder zijn dan 110, nou misschien 1%......
Ik ken er in mijn nabije omgeving al 2, 1 ruim 130/140kg en de ander nog iets pittiger qua gewicht.
Rijden beide op hand gespaakte setjes, op de oude type Flow velg 32 en 36 spaaks.
Goed gebouwd, op de Hope achter naaf na nog nooit iets kapot gegaan.
En de 240S naaf heeft nog nooit gebreken vertoont, set gaat al jaren mee
Ik zie in mijn omgeving best veel dikkies op de fiets, ben zelf ook voorzitter van de wielrenclub BIL (bierbuik in Lycra) al wordt dat steeds iets minder :-). Als je je voornamelijk in de serieusere fietsclubs bevind zal het gehalte BIL rijders wel lager zijn ja, die zitten daar doorgaans niet :-)
:bier:
VMA
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 21 december 2020, 08:16
Mijn mountainbike: 2020 Karate Monkey

VMA schreef: za 16 januari 2021, 21:11
Dennis78 schreef: za 16 januari 2021, 16:43

Ik ken er in mijn nabije omgeving al 2, 1 ruim 130/140kg en de ander nog iets pittiger qua gewicht.
Rijden beide op hand gespaakte setjes, op de oude type Flow velg 32 en 36 spaaks.
Goed gebouwd, op de Hope achter naaf na nog nooit iets kapot gegaan.
En de 240S naaf heeft nog nooit gebreken vertoont, set gaat al jaren mee
Ik zie in mijn omgeving best veel dikkies op de fiets, ben zelf ook voorzitter van de wielrenclub BIL (bierbuik in Lycra) al wordt dat steeds iets minder :-). Als je je voornamelijk in de serieusere fietsclubs bevind zal het gehalte BIL rijders wel lager zijn ja, die zitten daar doorgaans niet :-)
Edit: Oh en komt via Bikewheels in Goor ook een setje 240/xm481 32 spaaks deze kant op deze week voor mij :D . Zal berichten hoe snel ik ze stuk heb met m'n 108 kg :-)
:bier:
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

:bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Cube-Elite schreef: za 16 januari 2021, 15:23 Maarja 150kg......... ach je kan er ook 300 bijzetten iemand die echt dat gewicht is komt nooit normaal rond op een MTB.

Hoeveel mensen rijden er MTB die zwaarder zijn dan 110, nou misschien 1%......

wat ik alleen niet snap is hierboven de keuze voor messing nipppels. Dat is helemaal nergens voor nodig en bij geen enkel gewicht voor XC gebruik. De enige twee geldige redenen zijn, geld en eventueel corroderen met pekel oid.

Als er een alu nippel breekt ben ik heel blij, dat heeft dan waarschijnlijk mij velg gered, andere kant is als een alu breekt het wiel vaak niet goed gespaakt is. Ik heb behalve de mavic alu spaken en nippels nog nooit een nippel of een spaak gebroken van een wiel en ik heb wielsets gehad en nogsteeds waar ruim 20K op staat.
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 17 januari 2021, 01:38
Cube-Elite schreef: za 16 januari 2021, 15:23 wat ik alleen niet snap is hierboven de keuze voor messing nipppels. Dat is helemaal nergens voor nodig en bij geen enkel gewicht voor XC gebruik. De enige twee geldige redenen zijn, geld en eventueel corroderen met pekel oid.

Als er een alu nippel breekt ben ik heel blij, dat heeft dan waarschijnlijk mij velg gered, andere kant is als een alu breekt het wiel vaak niet goed gespaakt is. Ik heb behalve de mavic alu spaken en nippels nog nooit een nippel of een spaak gebroken van een wiel en ik heb wielsets gehad en nogsteeds waar ruim 20K op staat.
[img]foto: corrosionnipples.jpg[/img]
Dit ligt in zoverre aan de aluminium dat de combi carbon/alu zorgt voor een snellere oxidatie. Gebeurt niet bij al carbon velgen, dus zal zeker ook met de gebruikte hars te maken hebben. Maar is dus gewoon verkeerd gebruik van een product. (Waar het overigens weer zonde is messing nippels te gebruiken als je net dik geïnvesteerd hebt in gewichtsbesparing...).

Maar met alu nippels in een alu velg is gewoon niets mis. Ze zijn zelfs sterker wat schroefdraad betreft dan messing!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

En toch blijf ik staan achter mijn keuze om messing nippels te gebruiken. En gewicht besparing is ook maar relatief.
Of de set nou 1450 weegt of 1500 :~
Lekker belangrijk.
Canyon Neuron CF9 2022
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

VMA schreef: za 16 januari 2021, 21:17 Edit: Oh en komt via Bikewheels in Goor ook een setje 240/xm481 32 spaaks deze kant op deze week voor mij :D . Zal berichten hoe snel ik ze stuk heb met m'n 108 kg :-)
Zolang je niet crasht blijven ze heel👍
Brian bouwt goede en mooie wielsets.
Canyon Neuron CF9 2022
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

thijsgillijns schreef: zo 17 januari 2021, 14:56 En toch blijf ik staan achter mijn keuze om messing nippels te gebruiken. En gewicht besparing is ook maar relatief.
Of de set nou 1450 weegt of 1500 :~
Lekker belangrijk.
1.500 of 1.600. Maakt ook eigenlijk niets uit... . 1.600 of 1.800? 200 gram op een totaalgewicht van 90 kg. Te verwaarlozen... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Fijn, dat we dat nu weten

Zo kan ik eindelijk mijn 28” stalen velgen inspaken,, die gaan ook ook niet stuk als je een keer een steen raakt. Ik snap niet dat niet veel meer mountainbikers op dat briljante idee zijn gekomen.

Pfffff
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

thijsgillijns schreef: zo 17 januari 2021, 14:56 En toch blijf ik staan achter mijn keuze om messing nippels te gebruiken. En gewicht besparing is ook maar relatief.
Of de set nou 1450 weegt of 1500 :~
Lekker belangrijk.
15 tot 20g per wiel.
Daar wil ik geen ellende voor hebben.
Alu corrodeerd ook op rvs, hoewel niet zo snel als op carbon.
Maar alle beetjes helpen.
Als je net lichte carbon velgen heb besteld en er nog wat mailtjes achteraan hebt gestuurd dat je van de + of - 15g alleen genoegen neemt met de -15g velg, dan ga je toch voor alu nippels.
Maar normale mensen doen zoiets niet :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heckler40 schreef: zo 17 januari 2021, 15:40 Fijn, dat we dat nu weten

Zo kan ik eindelijk mijn 28” stalen velgen inspaken,, die gaan ook ook niet stuk als je een keer een steen raakt. Ik snap niet dat niet veel meer mountainbikers op dat briljante idee zijn gekomen.

Pfffff
Lars mist toch een stukje natuurkunde, vrees ik.
Of hij snijdt wat bochten af.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 18 januari 2021, 14:02 Lars mist toch een stukje natuurkunde, vrees ik.
Wel het hele topic lezen TSM, niet Lars snijdt de bochten af

Sarcasme werkt nou eenmaal niet als jet het uitlegt

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Leg eens uit ? :winkie:

Zal wel iets gemist hebben of alweer vergeten zijn. :wink:
Hoe dan ook, alu nippels zijn zelden een goed idee, de div redenen zijn ook al eerder in dit topic genoemd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Daar ben ik het echt niet mee eens. Ik onderhoud fietsen van 3 personen en in die jaren alleen maar wielen met alu nippels en als er al een probleem was lag het daar nooit aan..

Natuur met bv pekel gaat het eerder corroderen en dat kan ook met zweet.
Maar ik hoop als je daarvoor perse messing nippels wilt je ook een carbon of stalen stuur hebt en geen alu.
Daar staan ook zat foto's van op internet dat die helemaal door zijn.
Plaats reactie